Saturday, August 1, 2009

DEMONSTRAN HILANG AKAL BILA KENA PANCUTAN AIR

SELESAI sembahyang zohor, suasana menjadi begitu kelam kabut apabila seramai 1000 orang yang berkumpulan di hadapan Masjid India melaung-laungkan takbir dan menjerit-jerit perkataan daulah ismaliah. Dengan berteriak macam orang sasau mereka menuju ke arah Jalan Tun Perak untuk bergabung dengan satu kumpulan lagi yang sedang menuggu di Masjid Jamek. Setibanya di persimpangan keluar Jalan Tun Perak sekitar lorong CIMB, kumpulan tersebut menjadi semakin tak keruan apabila pihak pasukan polis simpanan menembak gas pemedih mata.
Di Jalan Kinabalu berhadapan dengan Bank Rakyat terdapat sekitar 2000 orang sedang bergerak menuju ke Masjid Negara. Pergerakan mereka telah terhalang apabila sekatan polis telah dilakukan di bulatan keretapi, kumpulan itu kemudiannya berpatah balik. Terdengar beberapa orang yang saya kira penyokong PAS berteriak mengutuk "ISA zalim" dan perlu dihapuskan.
Kawan saya bertanya kenapa demonstrasi ini hanya disertai oleh PAS, dan tidak ternampak kelibat lain-lain parti komponen pakatan pembangkang. Cuma nampaklah kelibat dua tiga orang memakai lambang PKR, tetapi dari DAP tidak ada langsung yang kelihatan.
Semasa menghampiri Jalan Kinabalu melalui jalan belakang Kelab Sultan Selangor, kami terserempak dengan kenderaan FRU yang sedang menyembur air semacam buih sabun untuk menyuraikan penunjuk perasaan. Ketika itu tidak lagi kelihatan hero-hero yang awalnya nampak gagah mencabar, semuanya hari bertempiaran. Saya mencari jalan untuk mengelak diri dengan berjalan menuju ke Jalam Gereja , terkena juga tempias semburan pemedih mata.
Perit dan pedih sekali, akhirnya saya mengambil keputusan untuk berehat sebentar di Dataran Merdeka. Setelah agak selesa dan tidak terasa pedih, saya berjalan menuju ke Dayabumi. Sesampainya di kompleks Kraf, sebutir bom asap terjatuh di depan. Saya berpatah balik untuk ke Dayabumi melalui lorong berhampiran Agro Bank.
Dengan mencari jalan pintas untuk ke Jalan Pasar, saya terserempak dengan bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Nizar Jamaludin. Bila bertembung, kami mengajukan pertanyaan "untuk apa demontrasi hari ini?"
Dengan selamba, Nizar menjawab "demontrasi ialah bukti 1Malaysia Pakatan Rakyat." Saya menadi terkejut apabila beliau menjawab sedemikian, kerana jawapan itu tidak cuba merungkaikan apakah perjuangan sebenar mereka yang menyertai demontrasi.
Nampaknya Nizar juga adalah pak turut sebagaimana kebanyakan peserta yang dikerah untuk berdemontrasi. Mereka tidak tahu apa tujuan sebenarnya. Tetapi apabila berkumpul dan mendengar putar belit pemimpin-pemimpin kecil, mereka menjadi semakin ghairah seolah-olah sudah hilang akal waras.
Kalau benar demontrasi ini dianjurkan oleh Pakatan Rakyat, kenapa tidak ada seorang pun pemimpin-pemimpin besar mereka. Anwar sejak malam tadi lagi membuat ulasan "akan mengemukakan memorandum. Anwar juga takut untuk berdemontrasi begitu juga Salehudin Ayub mahupun tukang gempak, Mat Sabu. Batang hidung pun tak nampak. Ikut lapora rakan-rakan yang berada di Sogo ada kelihatan kemunculan Anwar, Lim Kit Siang dan beberapa orang pemimpin mereka. Tetapi, kenapa hanya tunggu di Sogo, tidak ikut bersama berada di Jalan Kinabalu membawa memorandum. Hanya menjadikan penyokong-penyokongnya sebagai lembu.
Bagaikan cerita kartun apabila para demonstran lari lintang pukang takutkan pancutan buih. Ada yang melompat turun dari Jalan Kinabalu ke Jalan Raja pun ramai juga. Saya yang berada di situ cuba menyindir, buat apa nak lari lintang pukang. Pejuang sebenar berani menghadapi apa sahaja kerana dia seorang pemberani. Kalau lari, ia bukanlah pejuang, seorang pengecut.
Bebebrapa buah kedai di sekitar Jalan Tuanku Abdul Rahman terpaksa menutup sementara operasi bimbang akan berlaku keganasan. Sehingga jam 5.00 petang, kompleks Sogo masih belum dibuka dan beberapa jalan turut ditutup. Kerana tindakan demonstran, banyak jalan ditutp menyebabkan Kuala Lumpur terjejas beberapa jam. Berapa banyak kerugian, belum dapat ditaksirkan akibat penutupan perniagaan akibat demontrasi.
Pesertanya semacam hilang akal kerana berteriak macam budak-budak. Sepatutnya biarkanlah pemimpin menyelesaikan apa yang terbuku kerana pengundi sudah memberikan mereka mandat Buat apa susah-susah, ada yang terpaksa mengambil cuti, mengeluarkan duit tambang bas dan keretaoi sendiri kerana nak menyertainya. Kalaulah isteri atau anak mereka minta belanja makan, tentu banyak alasan walaupun baru beberapa hari mendapat gaji.
Turut serta ialah golongan tua yang sepatutnya berehat di rumah. Tak payahlah ikut, dok kat rumah bergurau dengan cucu lagi bagus. Buat apa terpengaruh dengan Anwar, kalau dia berjaya Perdana Menteri, tidak ada apa yang kita dapat. Dia menjadi lebih megah, pakaiannya mungkin tidak lagi Zegna, tetapi mungkin berbenangkan emas dan berbutangkan platinum.
Dulu, sewaktu jadi Timbalan Perdana amat menyanjungi jenama Emmerigildo Zegna. Kita nak belikan baju jenama John Master atau Durban kena tunggu jualan murah. Anwar akan berbelanja sakan bila berada di luar negeri. Tak payah le, buatan Malaysia .....lebih patriotik...kawe pun nak jutawe jugak, he, he.....

No comments:

Post a Comment