Sunday, August 16, 2009

MELAYU PULAU PINANG SEMAKIN TERNGADAH

Setelah pakatan pembangkang yang diketuai oleh DAP mentadbir Pulau Pinang dengan dorongan Parti Keadilan Rakyat, kemelut politik Melayu menjadi semakin parah. Usaha halus yang dibuat oleh DAP untuk melenyapkan koloni atau penempatan Melayu menjadi semakin getir dan cemas.
Langkah pertama yang dilaksanakan oleh Guan Eng ialah menukarkan status tanah pertanian dengan kawasan petempatan dan ini membuka ruang kepada bukan Melayu memiliki hartanah dengan mudah disebabkan ketidaksanggupan orang Melayu membeli rumah-rumah mewah yang dibina oleh pemaju. Harga sebuah rumah teres di Pulau Pinang melebihi daripada harga jualan di lain-lain negeri, termasuk Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.
Untuk sebuah rumah teres dua tingkat berukuran 20 x 70 kaki, harganya mencecah lebih RM 400,000 berbanding di sekitar Puchong dalam lingkungan RM 250,000.00. Begitu juga dengan kawalan kerajaan negeri terhadap pembinaan rumah, tidak meletakkan syarat ketat terhadap pemaju untuk membina rumah mampu milik untuk Bumiputera. Ini dapat dilihat melalui pembangunan South Bay di sekitar Batu Maung, yang menjadi laluan utama Jambatan Kedua, orang Melayu akan terlopong melihat keindahannya.
Lim Guan Eng sejak mentadbir Pulau Pinang telah mengambil tanah seluas 140 ekar di Pondok Upeh, Balik Pulau untuk dijadikan kampus sebuah universiti yang bakal menjadi pusat pengajian orang-orang Cina. Universiti tersebut mendapat kerjasama Universiti Nanyang, Singapura dan kerana itulah hampir setiap minggu Lim Guan Eng bertandang ke nagara tersebut untuk mendapat bantuan kepakaran dan dana.
Semasa kunjungan Lee Kuan Yew ke Pulau Pinang beberapa bulan lalu, Lim Guan Eng telah melahirkan keinginan untuk bekerjasama dengan Menteri Mentor tersebut dan meminta supaya Singapura membantu. Dan, kerana mempunyai kepentingan strategik, sekurang-kurangnya kepentingan strategik kaum Cina, Lee Kuan Yew yang dianggap sebagai giodfather DAP itu akan sedia membantu. Sebagaimana lazimnya, Lee Kuan Yew akan membuat tafsiran dengan mendeskreditkan Pulau Pinang sebagai "terlalu perlahan" kerana itulah ia perlu dibantu.
Hampir setiap minggu Lim Guan Eng menemui pemimpin-pemimpin Singapura dan menggunakan tiket penerbangan kelas pertama. Kalau untuk penerbangan dalam negara, Lim Guan Eng menunjukkan sikap rendah diri dan berminat dengan kelas penerbangan sebagai sandiwara politik.
Apa yang beliau lakukan hampir setiap minggu mengunjungi Singapura? Tentunya membincangkan bentuk kerjasama yang boleh diberikan oleh Singapura, kerana Singapura memangnya begtu agresif untuk menguasai geopolitik Malaysia. Kalau tidak tentunya kita tidak akan curiga dengan pengguna-pengguna bermotosikal kuasa besar dari republik itu yang saban hari mengunjungi Malaysia untuk mengintip, mengumpul maklumat dan seterusnya mengambil gambar-gambar perairan negara.
Kalau bukan tujuan sedemikian, untuk apakah mereka datang dan menghabiskan masa mengunjungi kawasan-kawasan tertentu di samping merekodkan keadaan topografi, masa dan had air pasang dan surut, kedalaman teluk dan kesukaran masuk oleh kerana dasar muara berbatu dan sebagainya.
Dengan cara mengundang bantuan Singapura sebenarnya Lim Guan Eng secara halusnya berusaha meminggirkan geopolitik orang Melayu di Pulau Pinang. Berusaha mendapat kerjasama pembangunan universiti di Pondok Upeh dengan Singapura akan menyebabkan Balik Pulau yang dianggap sebagai benteng terakhir kekuatan Melayu semakin senget. Pembangunan univesiti akan menyebabkan permintaan terhadap perumahan menjadi semakin besar dan ini memungkinka tanah-tanah kepunyaan orang Melayu secara "terpaksa" dibangunkan.
Apabila tanah-tanah orang Melayu dibangunkan "secara paksa", bilangannya akan menjadi semakin susut dan golongan muda yang tidak mampu membeli unit-unit tersebut akan terus berhijrah ke kawasan lain. Balik Pulau suatu ketika nanti akan didominasi oleh pengundi Cina. Kita dapat lihat bagaimana Lim Guan Eng telah mengamalka campur tangan dalam pentadbiran apabila meletakkan seorang pegawai daerah bukan Melayu di daerah Barat Daya yang penduduk majoritinya Melayu. Tentunya, sentimen kecinaan itu akan membantu strategi politik rasis yang terselindung di sebalik slogan kredibiliti, akauntabiliti dan transparensi (CAT).
Tidak cukup dengan cara itu, Lim Guan Eng ingin cuba mengkhianati orang Islam apabila cuba mencampuri pengurusan zakat. Ia mempelajari kaedah yang digunakan oleh kerajaan Selangor, menggunakan duit baitulmal untuk semua kaum sedangkan yang menyumbangkan dana tersebut adalah orang Islam. Soal hak tidak dijadikan alasan kuat kerana prinsip pakatan pembangkang ialah "sama rata dan sama rasa" maka bukan Islam perlu juga mendapat bahagian dalam sistem pengurusan zakat atau baitulmal.
Cadangan membangunkan Pulau Betong sebagai destinasi pelancongan baru turut menyebabkan masyarakat "terhalau secara halus" oleh Lim Guan Eng apabila membenarkan hotel-hotel bertaraf antarabangsa dibangunkan. Tanah-tanah orang Melayu di situ sekali lagi akan mengalami "revolusi pertukaran milik" secara terpaksa dan halus demi membuktikan kepimpinan pakatan pembangkang berjaya membangunkan Pulau Pinang sebagai syurga pelancongan baru.
Benar dalam kerajaan negeri ada pemimpin Melayu. Apa pemimpin Melayu telah buat. Apakah Mansor sedang membuat kajian lapangan sejauhmanakah orang Melayu semakin terpinggir hanya sekadar bahan ilmiah? Di manakah penemuan-penemuan impirikal Mansor selama ini mengenai keluh-kesah Melayu Pulau Pinang boleh diadaptasikan dengan langkah berani "berkhidmat untuk rakyat dan Melayu Pulau Pinang."
Tak payah dengan hanya berkain pelikat menyusur pekan dan pasar Bayan Baru sekadar menunjukkan prihatin kepada peniaga kecil, tetapi hakikat hanya setakat hadir di situ. Balik ke pejabat, bila berhadapan dengan Ketua Menteri senyap seribu bahasa, bak tikus jatuh dalam beras, kata arwah Mak Haji yang terkenal di Sungai Gelugor sedikit masa dahulu.
Orang Melayu Pulau Pinang amnya dan Permatang Pasir khususnya perlu sedar, gerakan halus DAP semakin meminggirkan kedudukan mereka. Nak mengharapkan PKR menghalang atau Anwar membantah tak payah lah kerana DAP dah berjanji dan bermuafakat untuk menyokong beliau menjadi Perdana Menteri walaupun dalam bayangan. Hidup mati Anwar ialah nak jadi Perdana Menteri, yang lain dia tidak peduli walaupun DAP mengkhianati orang Melayu sendiri, iaitu bangsa dan agama Pemimpin Umum PKR itu.

No comments:

Post a Comment