Tuesday, August 4, 2009

RONNY BIKIN HASAN ALI SAKIT HATI

RONNY LIU didesak secara terbuka untuk digugurkan oleh Menteri Besar dari jawatan Exconya apabila Hassan Ali menjelaskan tindakan menyekat penguatkuasa pihak berkuasa tempatan (PBT) merampas minuman keras menjejaskan moral, semangat dan menghina masyarakat Islam di negeri Selangor.

Tindakan liar Ronny itu menyebabkan orang Islam sudah tidak yakin lagi dengan perjuangan dan sikap wakil rakyat itu menjaga keharmonian penduduk yang bencikan arak. Bagi Islam, arak adalah minuman yang dilarang keras kerana ia boleh menyebabkan kemabukan dan menjejaskan kesihatan. Dari segi kesihatan juga pakar-pakar perubatan mengesyorkan supaya menjauhi arak kerana ia boleh menyebabkan renjatan perjalanan jantung, paru-paru dan ketagihan.

Meminum arak boleh menyebabkan seseorang yang dalam kemabukan lupa daratan dan menyumbang kepada lain-lain perbuatan maksiat. Iklan arak sering dikaitkan dengan perempuan seksi, yang mana sedia menemani kerana syaitan menguasai mereka yang meminumnya.

Bukan itu sahaja yang menyebabkan masyarakat Islam marahkan Ronny Liu. Sebelum ini, Ronny juga turut dikaitkan dengan kongsi gelap, menggunakan samseng dan mengeluarkan surat membatalkan arahan menutup premis hiburan dan cafe siber yang beroperasi lebih waktu yang dibenarkan. Katanya, penangguhan itu dibuat bagi membolehkan pelancong luar negeri bersantai hingga tak tahu waktu.

Nampaknya Ronny sengaja menempah "politik maut" bila terus berdegil dengan tindakannya. Hasan Ali perlulah bersuara lebih lantang, kerana beliau adalah orang yang bertanggungjawab menjaga hal ehwal Islam di Selangor. Hassan Ali perlu menyinsingkan lengan baju menentang perbuatan itu dan bukan hanya sekadar menyuarakan kemarahan melalui mimbar masjid.

Dengan menggunakan mimbar masjid, Hassan Ali hanya mampu bersuara lantang kepada orang Islam sahaja. Tetapi, yang lebih banyak membuat dan "memasang jerat" orang Islam ialah bukan Melayu, misalnya membuka dan menjalankan perniagaan rumah urut, toko judi, rumah pelacuran, pusat karaoke dan pub, disko dan kelab malam, yang turut berhibur oleh orang Melayu.
Hassan Ali yang banyak beretorik mengenai kesalahan-kesalahan dalam masyarakat Islam, perlu menguatkan iltizam menghapuskan kemungkaran-kemungkaran tersebut kerana beliau diberikan amanah, bukan hanya sekadar menyampaikan khutbah Jumaat. Hassan Ali perlu bertindak sebagai anak jantan PAS yang ingin sekali menjadikan Islam sebagai cara hidup yang berbudaya dan peradaban.

Jika Hassan Ali berjaya melaksanakan amanah tersebut, sayalah orang pertama akan menghulurkan pulut kuning dan menderma pisang di masjid (sekadar termampu) sebagai tanda terima kasih yang tertinggi buat manusia. Tetapi, jika beliau gagal, saya akan menjadi seorang manusia yang paling kuat mengkritik dan melupuskan perjuangan beliau. Saya bersikap demikian, kerana saya mahukan beliau mengotakan apa yang dikatakan sekian lama, dengan menyindir "saya berseru kepada diri saya sendiri dan seluruh muslim dan muslimat" menjauhkan diri dari sebarang bentuk kemungkaran.

Jika tidak melakukan tuntutan tersebut, Hassan Ali akan terus dilihat sebagai seorang pemimpin yang mungkar dan mencabar Ronny Liu hanyalah sekadar gimik politik. Hassan Ali perlu meyakinkan Menteri Besar bahawa meluluskan lesen judi, disko, kelab malam, rumah urut, jual arak, pub dan sebagainya adalah larangan terbesar dalam Islam. Jika meluluskan permohonan tersebut, Menteri Besar dan Hassan Ali sendiri akan dipertanggungjawabkan kerana memimpin negeri yang memberikan kebebasan beroperasi tanpa had waktu, mengundang maksiat dan perbuatan-perbuatan terkutuk.

Pedulikan sama ada ia adalah untuk orang bukan Melayu ataupun tidak. Semua agama melarang penganutnya minum arak, berzina, berjudi, dan clubbing. Pertama sekali perlu Hassan Ali desak Menteri Besar ialah tidak membenarkan industri memproses arak beroperasi di Selangor. Tutupkan semua premis judi dan jangan menyambung lagi lesen premis-premis tersebut jika tarikhnya sudah luput.

Jangan hanya berretorik kerana orang yang suka berjanji dan tidak mampu melaksanakan apa yang dijanjikan itu akan menerima seksaan ketika dinilai nanti bagai menentukan kedudukannya sama ada di syurga atau neraka. Sembahyang sahaja tidak mencukupi untuk menuju ke pintu syurga, kerana Islam itu meliputi semua perbuatan, niat dan pemikiran.

No comments:

Post a Comment