Thursday, August 20, 2009

CALON PAS " SAL TAK LEH MAN"?


Bagaikan tak percaya Tokai apabila ada orang bercakap bahawa Salleh Man sebagai "Sal, tak leh man" yang membawa maksud, Salleh Orang Yang Tidak Boleh dipercayai". Tokai memang tak kenal dia secara peribadi, tapi hanya kenal melalui kenyataan-kenyataan beliau semasa mengepalai PAS Pulau Pinang setelah Allahyarham Datuk Hamdan Abdul Rahman meninggal dunia pada akhir Julai lalu .

Malam tadi, ketika berceramah di Bukit Indera Muda dalam suasana yang kurang lancar beliau berhasrat untuk meneruskan perjuangan bekas wakil rakyat yang belum tercapai. Cantik bunyinya, tetapi apabila menyatakan "setakat ini masih belum jumpa kesalahan saya" menyebabkan Tokai bertanya bersendirian. Apakah Salleh memangnya orang jujur, tawaduk dan istiqamah seperti disifatkan oleh Mohamad Sabu di hadapan khalayak kira-kira 400 orang terdiri daripada kanak-kanak dan bukan pengundi Permatang Pasir.

Dalam berseronok Mohamad Sabu berjenaka, mungkin dia lupa bahawa mereka yang telah mati pun sama-sama mendengar ceramah bodoh itu. Tetapi, yang telah mati itu kalau boleh bercakap akan bertanya kepada Mohamad Sabu, buat apa nak menipu di hadapan pusara yang jumlahnya lebih ramai dari khalayak yang masih hidup mendengar.

Tokai hampir setengah hari berjalan di beberapa tempat dan terdengar suara-suara yang turut memberikan gambaran bahawa calon PAS juga tidak boleh diharapkan. Mendengarkan kenyataan tersebut, Tokai memasang telinga seluas-luasnya tanpa banyak soal.

Salleh Man dikatakan telah menggunakan wang parti sebanyak RM 60,000 semasa kempen PRK Permatang Pauh setahun lalu. Tidak siapa mengetahui wang parti itu digunakan untuk apa, tetapi PAS seakan-akan mahu menyembunyikannya di bawah karpet. Dr. Mujahid dan beberapa orang rasa tidak puas hati, dan khabarnya satu laporan polis mengenai kesalahan menggelapkan wang parti itu telah dibuat.

Salleh Man juga dianggap tidak jujur apabila menggunakan kakitangan di sebuah sekolah agama yang dipimpinnya bagi mengurus dan menjalankan kerja-kerja syarikat kepunyaannya. Salah guna kuasa itu dilakukan bagi mengurangkan kos pengendalian syarikat, kerana syarikat milik Salleh Man tidak perlu mengeluarkan perbelanjaan membayar gaji. Apa-apa keuntungan dan pendapatan yang diperolehi syarikat menjadi milik beliau seorang, kerana gaji kakitangan dibayar atau ditenggekkan melalui akaun sekolah agama.


Salleh Man juga diberitakan sedang menghadapi masalah dengan Standard Chartered Bank kerana tidak membayar hutang. Pinjamannya dengan bank tersebut sudah berapa lama tidak dibayar dan sedang dalam proses tindakan undang-undang. Kesnya sudah berada di tangan peguam.

Kalaulah benar cerita ini, maka bolehlah Tokai membuat kesimpulan bahawa calon PAS bukannya tidak mempunyai kesalahan. Calon PAS adalah calon yang bermasalah, dan Tokai sedang berusaha mendapatkan bukti-bukti agar "kalau ada asap mesti ada api." Tokai nak ucap tahniah kenapa Mohamad Sabu kerana telah banyak benar berbohong dan kepada Salleh Man, tak payahlah nak mengatakan diri sendiri lebih baik daripada orang lain. Janganlah mencabar, kerana mencabar orang lain akan menyebabkan orang lebih berusaha mencari bukti.

Salleh yang pernah tewas bertanding sebanyak 6 kali, kali ini masuk tujuh kali nampaknya sudah lama memasang angan-angan nak jadi wakil rakyat. Salleh juga nak tumpang begaya dengan bushjacket sepertimana Mohamad Sabu pakai ketika ditangkap basah dengan Norma di Kota Bahru suatu masa dulu.

Salleh juga tidak laku di kampong halamannya sendiri. Orang kampong beliau tidak berkenan dengan lagak Salleh yang sombong dan Tokai yang berada hanya dalam jarak tidak sampai dua kaki dengan beliau memerhati, apakah calon PAS itu akan menghulurkan tangan untuk bersalaman sepanjang jalan menuju ke khemah penceramah.

Dengan selamba Tokai dan kawan-kawan memandang, tetapi beliau hanya bersalaman dengan orang yang menyambutnya. Inilah watak Salleh Man, bukan sahaja tidak mesra pada musim berkempen, tentunya bila jadi wakil rakyat, lebih sombong lagi. Sebab itu orang kampongnya tidak boleh menerima beliau sebagai wakil rakyat dan banyak kali kalah di banyak tempat walaupun dalam Pulau Pinang sendiri.

Kalaulah itu benar, maka betullah tanggapan yang Tokai dengar tu, "Sal Tak Leh Man", bila tidak ada kuasa, memang benar jujur dan berjuang untuk agama, tapi apabila mempunyai sedikit kedudukan dan kuasa, kejujuran sudah diketepikan, maka........

berkatalah parpukari dalam komennya mengenai blog chedet mengenai Kasitah Gadam:

"Sungguh tidak disangka! itulah yang boleh saya sebutkan selepas saya menerima satu sms dari seorang journalist yang pernah bekerjasama dengan PAS dan mengetahui tentang cerita dalaman PAS!

Anda nak tahu sms ini berkenaan apa? Begini, dalam sms tersebut ada menyatakan yang calon PAS iaitu saudara Salleh Man pernah menyapu duit sebanyak RM 60 ribu semasa pilihanraya di Permatang Pauh tempohari. Perkara ini juga diketahui oleh Yusuf Rawa (Mujahid Yusuf Rawa) dan bekas Pesuruhjaya PAS Penang, Zulkifli Lazim.

Bukan setakat itu sahaja, dia juga dikatakan pernah menggelapkan duit dari projek sekolah pintar PAS dan memindahkan sejumlah wang ke dalam akaun syarikatnya sendiri, bagaimana dia melakukannya masih terus menjadi misteri hingga ke hari ini.

Kepada pihak PAS, cerita-cerita ini sedang tersebar di kalangan ahlul-ahlul PAS, tetapi seperti biasa PAS akan menafikan kisah sebegini, namun kali ini penafian sahaja tidak cukup, apa kata calon PAS pun membuat penjelasan sepertimana yang telah dibuat oleh saudara Rohaizat!

Walaupun syurga milik PAS, tetapi bilamana cerita seperti ini tersebar, rakyat berhak untuk mengetahui perkara sebenar, ini adalah satu tuduhan yang serius, kalau tidak ada angin masakan p0kok bergoyang bukan?

Saya harap BAR Council dan Harris Ibrahim boleh membantu untuk menerangkan kepada rakyat mengenai isu ini, ini sudah kira isu pecah amanah ni, kami rakyat marhaen inginkan kepastian, Ingat, sekadar menafikan sudah tidak boleh diterima lagi! Buktikan!"

No comments:

Post a Comment