Monday, August 17, 2009

TOK GURU TAK SAYANGKAN MULUT

Bila PAS berhadapan dengan BN, TokGuru mula meletakkan batu asas kempen dengan menyerang bahawa UMNO tidak akan membawa orang Melayu-Islam masuk syurga. Semasa di Manek Urai bulan lepas, Tok Guru juga kata bahawa UMNO itu jahat, zalim dan mengamalkan ajaran sesat seperti Ayah Pin.
Tapi kali ini Tok Guru masukkan kembali fatwa syurga untuk orang PAS tetapi nadanya menuduh corak Islam UMNO seperti Palestin. Nampaknya Tok Guru masih tidak sayangkan mulut dan tidak faham kerana mulutlah badan binasa sebagaimana dituturkan oleh orang yang lebih tua daripada Nik Aziz sendiri.
Tok Guru nampaknya tidak menghormati norma yang telah ditetapkan, tetapi bagaimana pula nak meminta orang lain menghormati dirinya. Inilah paradok dalam diri Tok Guru sendiri yang mungkin sedang menuju ke kancah psikik baru rakyat Malaysia yang termakan dengan wacana sesat itu.
Tok Guru tentunya menganggap bahawa syurga itu hak mutlak PAS. Tak apa le, biarlah Tokai yang tak pernah kenal ideologi deobandi yang pernah menjadi sumber pendidikan lebih 8 tahun itu bertanya dengan cara sendiri. Benarkah sewaktu Tok Guru mula-mula kembali ke Malaysia dulu Tok Guru juga mengharamkan sembahyang hajat, bermunajat, mengingati hari ulang tahun kelahiran Nabi Muhamad SAW . Tetapi kerana fahaman wahabi (satu aliran pemikiran yang tidak diterima di Malaysia) yang diikuti itu bertentangan dengan ahli sunnah wal jamaah, maka Tok Guru telah membuat penyesuaian. Langkah penyesuaian Tok Guru tidak sepenuhnya, maka inilah yang berlaku dan menjadi candu politik sekarang.
Tok Guru tidak boleh memadamkan sejarah walaupun cuba mencipta sejarah baru. Lepas tu Tok Guru begitu terpengaruh dengan pendekatan politik yang dipelopori oleh Syed Abul 'Ala al Maududi dan Syed Qutb. Cuma yang berbeza ialah Tok Guru tidak membuat fatwa sebagaimana dilakukan oleh Tuan Guru Haji Hadi mengenai kafir mengkafir sesama Islam, larangan memakan sembelihan ternakan oleh orang UMNO, bersahabat dengan bukan Islam adalah haram dan perlu di tentang melalui penegakan falsafah jihad dan sebagainya.
Tok Guru mengatakan UMNO mengamalkan Islam dari Palestin. Kalau begitu, Islam PAS lebih teruk lagi daripada negara-negara lain termasuk Pakistan ataupun India. Mungkin Tok Guru menampakkan Islam seperti Shah Rukh Khan itulah yang terbaik, kerana boleh melakukan apa sahaja walaupun menghasut, mengelirukan prinsip agama sendiri dan mempersendakan Islam asalkan mendapat sokongan pengundi.
Shah Rukh Khan sanggup hidup dengan bukan Islam dan mimpi bersama-sama demi melangsungkan kariernya. Tok Guru juga sama kerana sanggup menodai prinsip asal perjuangan demi mendapatkan kuasa politik malah membenarkan bukan Islam menghina Islam. Apakah orang bukan Islam yang menyokong PAS turut dijamin secara mutlaknya akan masuk syurga oleh Tok Guru?
Kalau begitulah sikap Tok Guru, nampaknya ideologi pemilikiran Islam liberal sedang dikembangkan melalui sikap politik PAS. Cuba Tok Guru tanya diri sendiri, dengan mengatakan orang UMNO tidak akan masuk syurga walaupun sesama Islam, bererti bukan Islam yang menyokong terus secara otomatik diberikan syurga kerana menyokong Islam. Itulah lojik dan syllogism Tok Guru yang nampaknya semakin tersasul dan merugikan diri sendiri. Ia bukan sahaja membinasakan Islam malah menyebabkan Islam semakin dipandang hina kerana Tok Guru sendiri memperkotak-katikkannya.
Nampaknya Tok Guru lupa dan perlu diingatkan kembali bahawa jaminan syurga itu diberikan kepada orang Islam berdasarkan ketakwaannya kepada Allah SWT. Allah SWT tidak menyenaraikan bahawa dengan menjadi penyokong PAS yang paling setia itu adalah syarat mutlak masuk syurga walaupun percakapannya sentiasa berbohong, penuh tipu daya.
Kalau begitulah kata Tok Guru bermakna orang-orang yang dijamin masuk syurga seperti mana diberitahu oleh ulamak besar bukan PAS sudah ditarik balik oleh Allah SWT sebab tidak menyokong PAS. Pun begitu, saya masih belum mencampakkan lagi kitab-kitab tulisan Al-Ghazali mengenai Bimbingan Mukmin masih samar-samar, betulkah Tok Guru ni?
Apakah ketinggian ilmu Tok Guru melebih Al-Ghazali, Hamka mahupun rujukan utama Wahabi berdasarkan fakulti berfikir Ibnu Taimiyah, ataupun Tok Guru hanyalah sama dengan pendekar ilmu yang bersilat politik seperti Gus Dur ataupun lebih teruk daripada Salman Rushdie. Nampak gaya cara Tok Guru berfikir samalah seperti Taqhi Nabhani yang menjadi rujukan perjuangan Hizbut-tahir, atau sama dengan nalar hujah orientalis yang mengkaji Islam untuk menguasai dan mengubah perspektif pemikiran Islam sebenar.
Tak payahlah Tok Guru berkata bahawa al-Qur'an menjadi panduan dan perjuangan PAS, tetapi hakikatnya mentafsirkan kesucian makna al-Qur'an berdasarkan perspektif politik kepartian yang sama sekali bertentangan. Tidakkah Tok Guru terfikir dosa yang akan diterima nanti apabila turut mempersendakan makna sebenar al-Quran itu.
Ingat Tok Guru, kerana mulut badan binasa. Kerana politik Tok Gurulah maka Islam semakin hebat dipersendakan kerana Tok Guru sendiri tidak berusaha membangunkan syiar Islam, hanya bertopengkan di sebalik jubah dan retorik penuh erotis itu?

1 comment: