Monday, August 24, 2009

ROHAIZAT, YUSRI DAN RAFIZAH : TRAGEDI PERMATANG PASIR

Kalau nak disifatkan tragedi yang menimpa Rohaizat dan Rafizah, yang dikatakan telah berkahwin berwalikan ayahnya sendiri Mohamad Ali, 59 sebagai cerita wayang yang melibatkan perkahwinan sulit adalah tidak tepat. Namun yang lebih mendukacitakan ialah, jika benar Mohamad Ali mewalikan pernikahan anak gadisnya, Rafizah deng Rohaizat, sebagai bapa dan bapa mertua beliau tidak seharusnya bertindak secara melampaui norma kekeluargaan.
Mohamad Ali tidak seharusnya menggunakan saluran dan pentas politik untuk menembak pengakuan dari menantunya. Tidak mungkin bapa mertua tidak mengetahui hubungan anak menantunya jika menghadapi masalah, jika beliau merupakan seorang penasihat yang baik. Beliau mungkin boleh cuba mencari jalan hubungan yang harmoni dan bukannya menambahkan kekeruhan antara pasangan yang dikatakan berkahwin pada tahun 2005 di Pekan, Pahang.
Orang tua yang baik dan bersifat penasihat tentu mempunyai cara terbaik agar menantunya tidak dimalukan. Tetapi dengan menjaja "masalah pengakuan menantu tentang perkahwinannya" melalui pentas politik, menyebabkan sebahagian daripada kita bertanya apakah faedahnya?
Mungkin tidak banyak faedah yang boleh dihasilkan, sebaliknya lebih banyak mengundang perbalahan dan kebencian. Bila hati seseorang diserang menggunakan platform politik ganas dan tidak mengenal batasan peribadi, akan pula menyebabkan serang balas yang memalukan berlaku. Apakah antara mereka tidak ada kesalahan yang serius yang sengaja disembunyikan bagi menjaga hati dan perasaan masing-masing?
Dengan menjajakan masalah, seorang bapa mertua bukan sahaja menjadi lebih terkenal malah akan dikutuk sepanjang zaman selagi cerita tersebut diingati oleh orang ramai. Bapa mertua akan dianggap terlalu memerlukan sesuatu malah akan dituduh cuba "mencari keuntungan walaupun terpaksa menggadai perasaan dan hati kecil anaknya sendiri."
Mohamad Ali akan dijulang sebagai seorang bapa mertua yang kurang bermoral kerana cuba menjatuhkan moral menantunya sendiri. Sepatutnya, beliau boleh membaiki kelemahan tersebut dengan cuba menemui Rohaizat selepas menantunya menghadapi saat genting yang diasak oleh calon lawan yang semakin terdesak untuk menang.
Kenapa sebelum Rohaizat dicalonkan bertanding, Mohamad Ali tidak muncul untuk mendesak agar Rohaizat membuat pengakuan. Atau menangguhkan hasratnya, dan melakukan perkara tersebut selepas pertarungan politik itu berakhir?Ramai melihat Mohamad Ali seolah-olah sedang dilanda gelombang psikik politik bawaan PAS yang sanggup melakukan apa sahaja asalkan boleh mencapai kemenangan, mengamalkan politik ala machievelli.
Kemunculan Yusri Isahak di pentas PAS juga menyebabkan masyarakat terus meberikan tekanan kepada Rohaizat pada mulanya. Tetapi, syukurlah isu isu selesai apabila Yusri mengakui membuat kesilapan dan seolah-olah dipaksa oleh PAS untuk membuat pendedahan. Yusrai mengambil langkah kembali ke pangkal jalan, memohon maaf dan menarik balik setiap kenyataannya kerana telah bercanggah dengan fakta sebenar.
Yusri yang mungkin terganggu emosinya mungkin terlupa bahawa kenyataan balasnya itu boleh membunuh imejnya sendiri. Beberapa pihak mendedahkan kaitan Yusri dengan pembelian sebidang tanah, dan beliau ternyata terlibat dengan urusan jual beli serta transaksi kewangan. Ada bukti tersimpan dan didedahkan maka Yusri tidak lagi boleh menafikannya.
Jika mengakui kesilapan dianggap amat sukar, namun moral yang diperoleh adalah lebih besar. Yusri tidak lagi akan terbelenggu dan menjeruk rasa bersalah yang mendalam, malah akan tenang menghadapinya kerana ramai orang boleh memaafkan kesilapan yang pernah kira lakukan. Bukankah saling memaafkan itu merupakan tuntutan Islam? Tidakkah menyimpan dendam dan prasangka akan membawa kepada "menang jadi arang, kalah jadi abu" tapi akhirnya kedua-dua menjadi korban tragedi pihak tertentu?
Inilah yang sepatutnya kita elakkan selagi kita menyedari bahawa manusia bukanlah makhluk yang tidak pernah melakukan kesilapan. Kita adalah manusia, saling memohon dan memberikan kemaafan bukanlah merupakan kerosakan yang fatal dalam hidup. Ia mungkin boleh dijadikan pusingan balik yang mampu melonjakkan kegemilangan suatu hari nanti setelah kesilapan itu sesama diperbaiki dan diatasi.

Dengan memberi tempoh agar calon BN, Rohaizat Othman mengisytiharkan mempunyai dua orang isteri, termasuk Rafizah , Mohamad Ali Abdullah, 59, memberi tempoh sehingga malam ini merupakan langkah aneh dalam hubungan anak menantu. Mohamad Ali seolah-olah mengugut dengan meminta pertolongan penceramah daripada Pakatan Rakyat menjelaskan kedudukan itu kepada rakyat dengan hasrat yang lain "mengecilkan peluang kemenangan".
Itu bukan cara terbaik, jika ada serangan balas tentunya ada perkara lain yang akan dibangkitkan. Mohamad Ali sebenarnya sedang meludah ke langit, dan akhirnya terpaksa menerima air lirunya sendiri kerana hukum graviti akan melantum jatuh setelah beberapa saat berada di atas. Itu perlu menjadi pertimbangan, jika tidak Mohamad Ali akan menerima aibnya, atau menelan air liurnya sendiri yang telah diludahkan ke langit.
Bijak juga Mohamad Ali bila berkata "takut kepada manusia atau takut kepada Allah." Tetapi sebenarnya, Mohamad Ali sendiri tidak takut kepada Allah kerana tidak mengendahkan larangan mengaibkan orang lain dan tidak menggunakan jalan penuh hikmat mencari kaedah penyelesaian. Mohamad Ali turut terperangkan dan dimalukan oleh perbuatannya sendiri yang semakin mengundang kebencian ramai.
Seharusnya Mohamad mengamalkan apa yang dikatakannya sendiri, "Apabila ada pengaduan (masalah), saya hanya tolong memberi jalan (menyelesaikan masalah) untuk kebaikan mereka. Saya hanya boleh nasihatkan pasangan, itu sahaja." Tetapi kenapa tak buat, malah mendesak dan mengutuk menantunya sendiri?

1 comment:

  1. Erotomania: also known as De Clerambaults' syndrome is usually described as a rare delusional syndrome that characteristically involves a woman who believes that a man, typically of a higher social, economic or political status, is in love with her

    hahaha...that rafizah is one crazy woman....apa orang Melayu cakap…'GILA BAYANG'…godaan dah ditolak mentah-mentah pastu nak mereka-reka cerita yang kononnya Rohaizat dah ajak dia kawin sebab terlalu tergila-gilakan Rohaizat…siap ajak mak bapak dia bersubahat sekali…aparrrah korang semua ni pegi pecaya pulak! Itu fitnah semata-mata!

    ReplyDelete