Sunday, August 16, 2009

PAS MULAKAN SERANGAN PERIBADI

Belum pun bermula masa permulaan kempen secara rasmi, PAS telah memulakan siri kempen menyerang peribadi calon apabila menggunakan isu pergantungan lesen guaman sebagai pengamal undang-undang syarie terhadap calon BN, Rohaizat Othman. Kempen peribadi itu kononnya untuk menunjukkan bahawa calon PAS tidak mempunyai kesalahan dan bersih daripada segala pertuduhan salah laku sama ada secara profesional ataupun peribadi.
Tektik tersebut bertujuan untuk menggelapkan peluang BN memenangi kerusi DUN Permatang Pasir apabila PAS mula kecut perut kerana calon yang ditonjolkannya merupakan "calon terbaik dan memenuhi kriteria sebagai seorang wakil rakyat" tidak menampakkan imej mesra pengundi dan kurang senyum.
Ia turut dinegatifkan dengan faktor usia apabila pengundi muda yang merupakan 42 peratus pengundi Permatang Pasir mula memikirkan keperluan kepada seorang wakil rakyat yang dapat memahami hasrat dan aspirasi mereka berbanding sikap kebanyakan ulamak ataupun golongan beragama yang lebih banyak melontarkan pandangan untuk diikuti oleh orang lain tetapi dia sendiri kurang mengerti apa sebenarnya maksud mendengar.
Calon BN sebenarnya bukan digantung oleh Majlis Peguam lesen amalan guamannya, tetapi digantung oleh mahkamah disebabkan sikap rakan kongsinya yang menghadapi masalah. Walau bagaimanapun, kesalahan tersebut telah terhapus sepenuhnya apabila Rohaizat telah menggunakan wang syarikat membayar denda yang telah dikenakan. Rohaizat juga tidak mengamalkan profesyen guamannya sejak dua tahun lepas. Dengan ini tidak ada sebab kenapa beliau perlu ditolak oleh pengundi Permatang Pasir.
Memangnya pihak PAS akan terus menggunakan apa sahaja peluang bagi membolehkan calonnya menang termasuk menyerang peribadi calon. Ini merupakan pertentangan yang paling besar dan dosa yang dilakukan oleh propagandis PAS setelah Mursyidul Am Pas sendiri memberikan jaminan tidak akan menggunakan strategi tersebut. Persoalannya sejauhmanakah pekerja parti PAS dan propagandisnya mematuhi syarat dan larangan yang telah dikeluarkan oleh nakhodanya.
Jika ini diteruskan, ramai lagi yang boleh turut menggunakan kelemahan peribadi calon PAS sendiri untuk menyerang. Sebagai pertandingan yang bersifat gentelmen, kita tidak mengharapkan strategi itu akan menjadi kerana yang lebih penting ialah bagaimana untuk menentukan masa depan pengundi Permatang Pasir. Adakah dengan kemenangan PAS, penduduk Permatang Pasir akan mendapat lampu ajaib untuk mengatasi masalah banjir kilat dan keperluan infrastruktur asas.
Sejak tiga penggal menjadi wakil rakyat, PAS tidak melakukan apa pun untuk kemudahan penduduk Permatang Pasir. Yang ada ialah hasil kebijaksanaan pemimpin BN membangunkan kemudahan infrastruktur asas, dan PAS hanya mendabik dada bahawa yang lebih penting ialah retorik menegakkan syariat Islam, tetapi setelah menang, retorik itu tidak dilaksanakan atas alasan menghadapi pelbagai halangan dan masalah.
Ia akan menjadi seperti lagu bangau oh bangau. Kerana gagal melaksankan peluang, ia akan menyalahkan orang lain sebagai strategi kambing hitam yang mudah mencandui pemikiran pengundi apabila mempersoalkannya. Oleh itu, pengundi Permatang Pasir haruslah menggunakan akal yang rasional membuat penilaian, mana kaca dan mana pun intan kerana tersalah pilih, jadilah seperti pi mai pi mai tang tu: sini terpelau, sana terlepas.

No comments:

Post a Comment