Saturday, August 22, 2009

ADUN LUNAS KELUAR PKR, ANWARLAH PUNCANYA

Tokai menyambut kesejukan pagi minggu ini dengan berita kecil bahawa Adun Lunas dari PKR telah keluar parti dan mengisytiharkan dirinya sebagai wakil rakyat bebas. Sekilan itu minda Tokai tersirat pertanyaan, kenapa ye? Ketika ini, Lunas yang hanya dalam jarak sepelaung dengan Permatang Pasir sanggup berbuat demikian? Tentu ada tak kenanya dengan incredible hulk dalam PKR.
Berdasarkan maklumat secara sipi sipi, Tokai tinjaulah di beberapa tempat jelaslah bahawa memang benar Adun Lunas tidak setuju dengan Anwar Ibrahim kerana menjadi dalang -melalui perbualan telefon-- meminta Gobalakrishnan membuat kacau semasa proses penamaan calon. Tujuannya ialah untuk mengalihkan pandangan pengundi mengenai imej polis sehingga begitu buruk sekali. Dan, ini telah dilakukan oleh Gobalakrishnan, ahli parlimeb Bagan Serai.
Daripada rakaman video dan gambar mengenai perlakuan Gobalakrishnan ternyata provokasi yang dibuat adalah keterlaluan. Yang memulakan provokasi ialah Gobalakrishnan, yang menganggap larangan polis supaya tidak memasuki kawasan larangan itu sebagai satu tindakan melampau. Beliau turut mencabar pihak polis yang cuba menyekatnya daripada menggunakan loud healer, dan menampar pihak polis yang mengawal gelagatnya.
Beberapa kali dibuatnya, maka anggota polis yang lain cuba menyekat dan mengambil tindakan terhadap Gobalakrishnan. Beliau yang sudah naik syeih, dengan emosi yang marah membantah dan menyebabkan ia terjatuh. Dia terus membuat tuduhan bahawa polis menendanga dan sebagainya sehingga "luka dalaman" seperti yang didakwa oleh Mohamad Sabu. Benarkah?



Go-bala-keris-nan buat auta lagi. Buat gempar di Hospital kononnya polis telah belasah dia hingga terpaksa menjalani pembedahan. Gempaq sekali sehinggalah polis terpaksa menggari beliau. Hasil pemeriksaan doktor, tidaklah menunjukkan beliau diterajang dan hanya mengalami lebam-lebam oleh tangannya sendiri, momentum yang tersekat apabila tertahan oleh sekatan pukulan pihak polis. Auta sungguh dia, sepertilah tok gurunya sendiri yang merupakan pengarah terhandal sandiwara politik abad 21 itu.
MUngkin itulah yang menyebabkan Adun Lunas memikirkan kembali kedudukannya, sehingga sanggup keluar dan membubarkan PKR Bahagian Lunas. Kita tunggulah apakah akan berlaku berikutnya, kerana Tok Chai Anwar masih menggelupur kerana ramai juga penyokongnya mula tidak mahu keluar mengundi bagi menyokong calon PAS di Permatang Pasir.
Harap-harap nanti adalah beberapa buah ambulan yang mengiringi Tok Chai Nuarr, akan pengsan begitu sehingga semula tembelangnya terdedah dan menjadi kenyataan sebagai bobrok terulung dekad pertama abad ke 21 ini.

2 comments: