Tuesday, August 18, 2009

KES ROHAIZAT TELAH SELESAI

Berdasarkan surat Koperasi Pekebun Getah Negeri Pulau Pinang bertarikh 28 Mac 2008 kepada Lembaga Tatatertib Penguam-peguam Bil. (47) dlm RUSCOP/50-3-6 dan rujukan Majlis Peguam DC/06/2454/(SO)/NAA yang dibuat oleh Haji Che Ani Haji Ahmad, diikrarkan melalui Pesuruhjaya Sumpah Mahni Omar (P.069) pada 11.04.2008, Rohaizat sepatutnya telah dibebaskan daripada tindakan tersebut serta merta. (Surat Penarikan balik tersiar dalam http://marahku.blogspot.com)
Tetapi, kenapa Lembaga Tatatertib Peguam-peguam tidak membebaskan Rohaizat sedangkan kes yang dianggap melibatkan calon BN telah ditarik balik oleh pengadu. Inilah politik dalam Majlis Peguam yang mengeluarkan kenyataan akhbar berhubung perkara tersebut menjatuhkan kredibiliti para peguam. Nampaknya, kiblat sebahagian daripada anggota Majlis Peguam tercalar oleh tindakan ahli mereka sendiri yang tidak mampu mengenepikan kepentingan politik dan kepeguaman.
Berlaku double standard yang tidak sepatutnya. Peguam sentiasa meminta supaya diberikan kebebasan, namun sikap Majlis Peguam sendiri tidak menunjukkan kebebasan dan benar-benar profesional. Kalau begitu, masuk lah politik sepenuh masa dan jangan bermain politik melalui kepeguaman serta kemahiran undang-undang.

No comments:

Post a Comment