Friday, July 31, 2009

1 OGOS PERHIMPUNAN BODOH

Tokai bersetuju dengan pendapat seorang ibu yang kebetulan sama-sama menunggu teksi di tepi Kompleks Sogo. Bersama dua orang anaknya, beliau membimbit beberapa beg plastik kerana sudah berbelanja sakan untuk persiapan hari raya tahun ini. Dia mengambil kesempatan semasa jualan murah kerana katanya, "kalau tidak ada jualan murah, tak mampu nak dibeli."

Saya hanya senyum sendirian kerana kurang berminat untuk membeli-belah ketika jualan murah. Saya sudah banyak "terkena" dengan penangan harga semasa juala murah. Memang benar, ada kalanya pihak penganjur memberikan potongan sehingga 70 peratus, tetapi harga asas telah dinaikkan lebih 50 peratus. Jika ditolak dengan potongan harga, ia masih sama dengan harga tawaran tahun lepas dengan kadar 30 peratus.

Yang paling saya meluat sekali ialah apabila yang ditawarkan diskaun tinggi sebenarnya terlalu lama berada dalam pasaran, dah pun lusuh. Saya pernah terjumpa dengan sehelai baju jenama tertentu, yang sudah mencapai hampir 10 tahun kerana saya pernah membelinya beberapa minggu terakhir alaf kedua.

Sekitar Jalan Tuanku Abdul Rahman masih tenang, kecualilah mereka yang terpaksa beratur panjang di kaunter bayaran. Maklumlah hampir kebanyakan pekerja sudah mendapat gaji, dan banyak tawaran diskaun sedang dibuat. Mungkin inilah masanya terbaik untuk persiapan awal sebelum menjelangnya Aidilfitri.

Ramai yang membuat jangkaan, anggota polis akan berkumpul kerana pagi esok akan berlangsungnya "perarakan". Pusat beli belah Sogo merupakan salah satu tempat berkumpul dan mereka akan berarak menuju ke Istana Negara bagi membantah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Kalau nak bantah pun tidaklah perlu adakan demontrasi. Perlu diingatkan bahawa anggota parlimen dari pakatan pembangkang sudah pun ramai, tapi bila berada dalam Dewan Rakyat mereka kebanyakannya cari peluang nak kutuk pemimpin-pemimpin kerajaan. Jika nak tunjuk hebat sekalipun, janganlah nak mengganggu masyarakat kebanyakan yang berhasrat menghabiskan cuti hujung minggu keluar membeli belah.

Ada yang berkata bahawa demontrasi tidak akan mengganggu, itu kata orang yang mementingkan diri. Demontrasi akan tetap menjadi penghalang. Jalan akan menjadi sesak, peniaga akan takut membuka gudang mereka kerana bila berdemontrasi, ada-ada sahaja perkara negatif akan berlaku.

Ada orang akan maki hamun orang lain yang bertentangan. Cabar mencabar akan menimbulkan kemarahan dan membakar emosi. Bila emosi terbakar, maka terjadilah pergaduhan. Bukankah ini membuktikan "hemah dan kesopanan kita akan teruji."

Bukankah perhimpunan sedemikian itu adalah satu tindakan bodoh? Bila bergaduh pun kita bergaduh sesama sendiri. Yang senang ialah mereka yang berada di atas, bak kata peribahasa, gajah sama gajah berjuang, pelanduk mati di tengah-tengah. Biarlah wakil rakyat melaksanakan tugas itu, kita dah pun berikan mereka kedudukan buatlah.

Kita sebagai rakyat perlu meneruskan kehidupan harian. Gajah bergaduh sesama gajah, pelanduk tak payah ikut campur. Pelanduk hanya perlu menonton sejauh manakah gajah itu belalainya kuat, gadingnya tajam dan garau suaranya. Kenapa perlu mengajak pelanduk masuk sama dalam pertarungan itu?

Tak faham le, kepala-kepala gajah yang naik minyak tu. Bodoh le, esok pagi, lebih baik ramai-ramai gotong royong membersihkan taman-taman perumahan kerana denggi semakin menyerang, H1N1 semakin menular. Tak takut mati ke? Setiap hari ada mereka yang dijangkiti selesema babi. Tak payah le ramai-ramai keluar berdemontrasi. Mungkin salah seorang daripadanya ada virus tersebut, maka mungkinkah akan dikuarantinkan semua yang terbabit nanti?

No comments:

Post a Comment