Friday, October 30, 2009

HAYAT PKR SEMAKIN PENDEK?

Nampaknya PKR semakin bercelaru. Beberapa hari lalu mengalami masalah dengan kepimpinan Sabah dan apabila perlantikan Zaid Ibrahim disanggah oleh Naib Presiden, Azmin Ali menyebabkan bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri merajuk habis. Zaid cuti enam bulan, dan kahirnya wakil dari Sabah menjadi ketua perhubungan PKR Sabah.

Naib Pengerusi yang juga merupakan Ketua Perhubungan PKR Sabah merajuk, lalu meletakkan semua jawatan dalam parti. Christina Leiw turut ikut jejak langkah,tak percaya lagi terhadap kepimpinan PKR. Hasrat untuk menguasai Sabah, semakin tipis. Tengah meletup isu, terdengar pula semalam ADUN Port Kelang yang dikatakan bermasalah membuat keputusan keluar dari PKR. Badrul Hisham menjadi wakil rakyat Bebas, maka teloponglah beberapa orang kuat PKR yang mula mengingatkan bahawa akan letakkan jawatan.

Kalau Badrul letakkan jawatan sebagai wakil rakyat, ada sedikit peluang untuk meneruskan gelombang pilihan raya. Tup-tup, Badrul lagi handal. Hanya keluar PKR, jadi wakil rakyat Bebas dan akan menyokong BN. Tan Sri Khalid sudah lama sediakan panadol, kerana sudah lama meminta agar Badrul letakkan jawatan. Badrul tak nak buat kerana katanya, pengundi yang memilih dia bukannya Tan Sri Khalid.

Makin celaru PKR kali ini. Tian Chua masih menunggu hukuman kerana gigit telinga Polis. Jika Mahkamah Rayuan membuat keputusan yang sama, jawabnya hilanglah kelayakan Tian Chua sebagai wakil rakyat. Jangkanya, akan berlakulah pula pilihan raya kecil Parlimen Batu.

Beberapa orang lagi, khabarnya 10 orang sedang menunggu masa untuk dibicarakan atas pelbagai kesalahan, termasuk melibatkan diri dalam perhimpunan haram. Jawabnya, semakin banyaklah masalah yang sedang melingkari kepimpinan PKR. PKR semakin terdesak, namun de factonya masih terus menegaskan parti itu tidak ada krisis kepimpinan. Orang ramai telah tahu dan saksikan sendiri bagaimana 3A berkuasa penuh dalam PKR.

Nak mengharapkan sokongan dari orang India nampaknya semakin luntur kerana penyokong-penyokong Hindraf telah pun menubuhkan parti Makkal Sakhti awal Okbober lalu. Maka mahu tak mahu, sebahagiannya akan menyertai parti tersebut yang khabarnya akan menyokong BN. Maka semakin berkuranganlah mereka yang akan menyokong PKR.

Sebelumnya ada yang menganggarkan Pakatan Rakyat hanya mendapat sokongan 32 peratus pengundi, dan kerana itu Tok Guru Nik Aziz menjadi bertambah risau sehingga meminta supaya diadakan EGM bagi menghapuskan "dua tiga kerat" yang dok "ghoh gah" dalam PAS. Bukan satu Malaya kecoh, satu Malaysia ternanti-nati penyelesaiannya. Maka, PAS bersetuju menukarkan EGM kepada seminar politik pada bulan November nanti.

Ada pihak meramalkan PKR akan menerima nasib yang sama dengan Semangat '46. Kedua parti itu lahir atas semangat marahkan kepimpinan UMNO. PKR marahkan kepimpinan UMNO kerana Tun Dr. Mahathir telah memecat Anwar Ibrahim. Kalau Semangat 46 kerana marahkan Tun Dr. Mahathir kerana kekalahan Tengku Razalaeigh dalam pusingan kedua merebut jawatan tertinggi UMNO.

Puak=-puak Tengku Razaleigh merasa terpukul lalu membawa masalah ke mahkamah. Akhirnya Mahkamah memutuskan UMNO diharamkan pada tahun 1987. Maka terpecahlah UMNo kepada dua, iaitu yang dipimpin Tun Dr. Mahathir sebagai UMNO (Baru) dan dipimpin Tengku Razalaeigh jadi Semangat 46, mengambil sempena tahun penubuhan UMNO asal.

Bagi menghadapi pilihan raya 1990, semua parti pembangkang bergabung dalam Angkatan Perpaduan Ummah (APU), berjaya berkuasa di Kelantan. Terengganu hampir tewas, tetapi tidaklah separah tahun 1999. PAS terus berkuasa, tetapi APU pecah dan sebahagian besar ahlinya kembali ke pangkuan UMNO, termasuk Tengku Razaleigh.

Khabarnya, pakatan rakyat juga akan pecah berderai seperti APU dan Barisan Alternatif. Bila PKR mengalami kelam-kabut, PAS tentunya tidak ingin berkongsi dengan DAP. Tentunya, PAS akan terus dilenyek jika bersengkongkol dengan DAP tanpa berlapik dengan PKR. PAS dan DAP akan kekal sebagai parti politik pembangkang, kerana keduanya sudah sekian lama menguji pengaruh dan mempunyai penyokong tegar.

PKR masih belum teruji kerana semakin sehari semakin menurun sokongan. Setelah gagal dalam percubaan 16 September, PKR seolah-olah hilang pedoman. PKR tidak selantang dulu, kerana PKR hanyalah bergantung kepada kekuatan Anwar. Anwar dah pun jadi Ketua Pembangkang, tidak lagi berkokok sana sini seperti ayam betina, bertelor sebiji riuh sekampung. TAk tahu lagi sama ada telor itu berguna atau tidak, riuhnya melebihi gempita penundaan Konsert Beyonce Knowless.

Bercakap dengan sombong, kononnya dialah yang memperjuangkan anggota tentera suatu masa dulu. Dan, lantaran itu mengkritik bajet kerana tidak memberikan perhatian kepada sektor pertahanan. Maka adalah yang cerdik tanya, diam membisu kerana itu semasa dalam kerajaan. Bila di luar kerajaan tidak ada apa yang Anwar lakukan untuk industri pertahanan. Bawa dan hasut orang lain bencikan Malaysia adalah. Inilah sebenarnya harus ditentang, jangan sampai menjual maruah negara kepada orang lain (suku-sakatnya di USA, Eropah dan Indonesia).

Soal maruah negara perlu dipertahankan walaupun berbeza politik. Kalau nak marah sekali pu janganlah sampai meminta bantuan puak-puak tu yang memang nak cari jalan menjajah Malaysia. Jangan jadi tali barut. Cukuplah sekadar mengenangkan nasib orang Melayu semasa Melaka diserang Portugis atau terbubuhnya Hang Nadim kerana kecerdikannya mempertahankan Pulau Temasik.

Ingatlah, Malaysia masih negeri Melayu. Jika mempersoalkan orang Melayu bermakna mempersoalkan kedaulatan kuasa orang Melayu. Itu sahaja yang masih ada dan dipegang, yang lain semuanya telah diambil orang walaupun ada Dasar Ekonomi Baru. Siapa yang lebih untung melalui DEB? TAk payahlah nak berlakon, cuma nak tanya sikit, semasa memegang kuasa, apa dah buat dengan Melayu Pulau Pinang?

Berjayakah mereka melepaskan diri dari hagemoni politik Cina? Mana pergi ramai-ramai orang Melayu Pulau Pinang sekarang? Rumah mereka semakin sehari semakin ropong, tanah diambil orang. Apa dah jadi dengan Pondok Upih? 400 ekar kena ambil nak buat universiti dengan kerjasama Universiti Nanyang. Bukankah universiti Cina tu? Kalau buat perkampungan orang Melayu lagi bagus, kerana nak beli rumah memang tak mampu. Mahal sangat, tengoklah di South Bay yang sedang dalam pembinaan tu.

Itu belum kira lagi dengan the Oasis atas tanah Kg. Buah Pala. Tak tahu berapa kerat orang Melayu boleh beli? Nantinya suatu hari nanti, Kg Melayu Gelugor akan terkubur. Kg. Melayu Air Itam masih ada, tapi bukan kampong yang ada, semuanya rumah pangsa yang dihuni secara bercampur. Orang Melayu boleh berkongsi, tapi kenapa huatuan telah pun tidak mahu menerima sekolah satu aliran?

No comments:

Post a Comment