Tuesday, October 13, 2009

UBAT KUAT LELAKI DAN PERHIMPUNAN UMNO

Perhimpunan Agong UMNO bukan sahaja menjadi medan untuk membolehkan ahli parti berbahas dan berbincang bagi menentukan arah tuju masa depan parti, tetapi turut menarik perhatian para perwakilan dan pemerhati untuk menjamu mata serta membeli-belah.

Pihak pengendali gerai, dari ubat kuat untuk lelaki hinggalah ke pakaian eksklusif seperti batik dan baju lengan pendek dari kain linen, berebut-rebut mempromosikan barangan mereka dengan pelbagai cara.

Ada yang menawarkan harga runtuh dan memasang gadis rupawan memikat pelanggan agar membeli barangan tersebut. Yang lebih menggelikan hati ialah apabila seorang gadis menceritakan mengenai kehebatan ubat kuat lelaki dengan mengatakan dapat menjamin keintiman hubungan suami isteri.

Seakan tersenyum sinis, gadis tersebut tidak menjawab pertanyaan saya mengenai pengalamannya menggunakan ubat tersebut.

Saya hanya sekadar ingin mendapat maklumat lengkap mengenai kemujaraban ubat tersebut, apakah ia hanyalah sekadar gimik pasaran dan memerangkan lelaki yang bernafsu besar tetapi tidak mempunyai keupayaan.

Itulah antara sikap sebahagian daripada kita, sering membayangkan sesuatu yang berbau seks apabila bercakap apatah lagi melihat kepada gelagat sebahagian perwakilan mempamerkan keanggunan diri.

Baik puteri ataupun wanita, pakaiannya bukan sahaja melambangkan penyatuan semangat dan perjuangan, turut mempamerkan bentuk badan yang menggoda mata setiap lelaki. Maka itulah gerai-gerai yang menjual ubat kuat sama ada berasaskan madu lebah, tongkat ali, ginseng hatta viagra banyak mendapat perhatian kaum lelaki.

Lelaki tidak mahu mengalah dalam hal itu kerana masih menganggap dirinyalah yang terhebat. Wanita juga tidak kurang ghairah mempamerkan susuk tubuh dengan memakai baju ketat bagi menunjukkan sesuatu yang unik anugerah Illahi, termasuk mengenakan tempelan make-up dalam pelbagai kreativiti.

Kalaulah itu perjuangan lelaki dan wanita, walaupun dianggap sebagai sampingan, tentunya kekuatan parti akan terus menjadi persoalan. Tetapi, apabila berbahas, masing-masing berfikir dan mengeluarkan kenyataan penuh semangat “ “UMNO mesti dikembalikan kekuatannya, kerana UMNOlah tunjang dan kekuatan politik Melayu.”
Maka berkatalah Ketua Pergerakan Puteri bahawa budaya “gunting dalam lipatan” perlu disingkirkan jauh-jauh jika mahukan UMNO kembali mendapat perhatian dan sokongan orang muda. Ahli pergerakan itu mestilah tidak mementingkan diri dan menyingkirkan anggapan bahawa UMNO itu sebuah parti eksklusif dan dilihat elit.

Seharusnya ahli Pergerakan Puteri perlu segera melemparkan jauh budaya mempamerkan kehebatan diri, termasuk mempamerkan jajaran kosmetik yang dipakai sepanjang perhimpunan. Jika tidak, sama ada pergerakan pemuda, puteri dan semua ahli UMNO tidak ubah seperti penjual ubat kuat, yang hanya mampu menceritakan kehebatannya sahaja tetapi sebenarnya, ubat tersebut tidak pernah dicubanya sendiri.

No comments:

Post a Comment