Sunday, October 4, 2009

CERITA-CERITA KECIL DARI BAGAN PINANG

1. AYAM JANTAN JADI AYAM BERAK KAPOR

Sebelum tiba masa masuk gelanggang, ayam jantan itu kuat sekali berkokok. Kokoknya seolah-olah bukan sahaja ingin memberitahu bahawa waktu siang hampir tiba, tapi terus ingin meruntuhkan hagemoni pengaruh dan legasi Tan Isa. Shaharudin, suatu ketika dahulu merupakan ahli UMNO dan memang kenal dengan Ketua Bahagian UMNO Telok Kemang itu. Mungkin Shahrudin turut merupakan salah seorang yang pernah mendapat bantuan dan sokongan Tan Sri Isa.

Kokoknya bunyi nyaring. Ada 30 peratus penyokong kerana beliau adalah anak tempatan. 30 peratus pengundi tersebut merupakan mereka yang tidak sukakan Tan Sri Isa dan yang tidak menyokong calon PAS. Tapi, belum pun sampai ke gelanggang, taji dan paruh nya patah apabila gagal mendapatkan pencadang dan penyokong pengundi tempatan bagi membantunya diterima menjadi calon. Maka, jadilah Shahrudin bagaikan ayam togel yang diserang berak kapur.

Nak campak muka kat mana. Tentunya, kenalannya akan terus membuat andaian bahawa cakapnya sahaja besar, tetapi ...............

2. Surat Khabar Lama, Gas Habis tapi tidak seteruk "kucing kurap."

Peribahasa mengenai kucing kurap memberikan pengertian bahawa, ia tidak lagi boleh menyumbangkan apa-apa atau tidak diterima oleh masyarakat. Dan, kerana itu calon PAS yang sudah tiga kali kalah di kampong halamannya sendiri, maka tidak ada sebab ia boleh diterima oleh orang Bagan Pinang. Lenggeng dan Bagan Pinang sudah kawasan berlainan walaupun, Zulkefley mengatakan bahawa "dunia tanpa sempadan, bukan anak tempatan tidan lagi penting."

Benar, itu hanya dalam dunia siber dan bukan dunia realiti sebenar. Kita tidak boleh langgar sempadan tanah kita, pakai hentam keromo kerana sempadan itulah yang akan menentukan hak dan milik seseorang, atau komuniti. Bukan main serang, ikut kata hati dan pakai rasional yang tidak rasional yang diperjuangkan oleh PAS. PAS tidak pernah rasional dalam tindakannya, dan apabila terdesak mula menggunakan ayat-ayat Qur'an bagi mewajarkan sikapnya sendiri. Banya sangat bermain dengan kata-kata dan terlalu bersifat retorik sehingga menjadikan pengikut tegarnya selalu bermimpikan mati masuk syurga, sedangkan semasa hidup memaki hamun orang lain.

3. SIAPA BERGADUH?

Tersebar berita kononnya apabila Tan Sri Isa dipilih mnenjadi calon BN bagi PRK Bagan Pinang, Menteri Besarnya resah gelisah kerana tidak sehaluan dalam kepimpinan UMNO negeri. Ada teori mengatakan, jika Tan Sri Isa menang, maka kedudukan Mohd Hassan sedikit bermasalah. Maka dicanangkanlah pertautan dengan teori itu, Tan Sri Isa bakal mengambil alih jawatan sebagai Menteri Besar kerana sepanjang kepimpinnya UMNO menang besar sedangkan Mohd Hassan tidak mampu memimpin Negeri Sembilan.

Mohd Hasan turut kalah bagi peti undinya sendiri, walaupun peringkat DUN menang. Bagi menjaga kedudukan Mohd Hassan, beliau khabarnya akan di bawa ke peringkat pusat untuk mengisis jawatan tertentu. Itu teori yang sedang rancak diperkatakan bagi menggambarkan antara kedua tokoh tersebut tidak boleh bekerjasama.

Teori itu sengaja diciptakan bagi memeccahkan solidirati UMNO Telok Kemang, Negeri Sembilan bagi memindahkan sokongan sebahagian besar pengundi Bagan Pinang. Teori itu sengaja dicipta apabila PAS turut terperangkap dengan kedudukannya yang semakin terhimpit dalam Pakatan Pembangkang. PAS di Selangor sedang mengalami gangguan cirit birit yang kronik apabila tidak mendesak rakannya menarik balik desakan supaya Dr. Hassan Ali bertaubat. Speker yang bergerak atas sifat politik kiasu marahkan Dr. Hassan Ali sehingga menuduh pemimpin PAS ITU BERBOHONG.

Malam tadi, Hassan Ali menjawab bahawa yang sebenarnya berbohong ialah Teng Cheng Khim. Hassan terus mencabar supaya Teng bertaubat kerana menurut beliau, sebagai orang Islam taubat selalu dilakukan setiap kali selepas sembahyang. Untuk melengkapkan butirannya, Hassan mengatakan Rasullullah SAW telah melakukan taubat sebanyak 70 kali sehati semalam.

Manakala PAS juga terasa malu kerana kedudukan ADUN Permatang Pasirnya belum lagi disahkan akan dilantik sebagai Yang DiPertua Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAIPP). Hingga kini kedudukan Pesuruhjaya PAS itu masih samar-samar kerana menurut Ustaz Shahabudin, pewartaan tokoh akademik dari USM telahpun diberikan lampu hijau oleh Yang Di Pertuan Agong.

Jika Pulau Pinang tidak mewartakan perkenaan Yang Di Pertuan Agong dan kekal untuk melantik Salleh, bererti berlaku penerhakaan besar kepimpinan negeri. Pada pertengahan Ogos lalu, telah diperkenankan perlantikan Ellias Zakaria bagi menggantikan Ustaz Shahabudin yang dijangka akan tamat pada akhir tahun ini. Tapi, kerana berjanji dalam kempen Permatang Pasir bulan Ogos lalu, Salleh akan dilantik, maka Salleh seakan-akan sedang menunggu buah yang tidak bakal gugur. Kalau Kerajaan Negeri engkar perkenan yang telah dilakukan, bererti sengaja menempah maut. Maka Ketua Menteri sekali lagi diserang, atau mungkin orang Melayu mendesak beliau meletakkan jawatan atau kembali ke Melaka sebagaimana penduduk Kg. Buah Pala pernah lakukan.

UMNO tidak boleh diam dengan perkara ini kerana ia merupakan pelanggaran prinsip dan mencabar kedaulatan undang-undang. Perlantikan tersebut sebenarnya telah dipersetujui oleh bekas Timbalan Ketua Menteri 1, tapi Timbalan Ketua Menteri 1 sekarang masih belum mengeluarkan apa-apa komen kerana sedang asyik mengira apakah kemudahan yang dia dapat.

Maklumlah, sekarang sudah ada kereta mercedes SL350, yang dipandu oleh anak bekas wakil rakyat UMNO. Bila orang tuanya meninggal, keluarga tersebut mula menjadi penyokong kuat Anwar Ibrahim walhal sebelum itu tidak pun mahu mendengar nama tersebut. Ini turut mempengaruhi pengundi Bagan Pinang, kerana PAS sebenarnya kena tenggek kepada DAP di Pulau Pinang. Di Selangor pun demikian, bukan sahaja kena tenggek, kalau boleh akan diterajang sekuat-kuatnya. Tapi, PKR tidak cukup kuasa untuk melontarkan PAS, daya tarik lastik Hassan Ali masih kuat.

Kalau teori retak dalam pemimpin UMNO Negeri Sembilan berlaku, maka tidaklah Menteri Besar boleh berkempen sebumbung dengan Tan Sri Isa. Jawabnya mungkin PAS mahu menutup krisis kepimpinan Nik Aziz dengan Nasharudin Mat Isa sewaktu PRK Manek Urai. Bagi memberikan gambaran bahawa Nasharudin tidak disekat, Nik Aziz cuba mengelak bahawa "tidak tahu Timbalan Presiden PAS itu sakit." Budak kecil yang belum akhil balik pun boleh memberika jawapan bodoh itu. Masakan seorang pemimpin besar tidak tahu keadaan kesihatan atau perkembangan barisan kepimpinan mereka.

4. PENYOKONG PAS BARBARIAN

Dalam zaman moden ini masih berlaku politik barbarian. Ia seolah-olah mengembalikan kita ke zaman batu apabila berjumpa dengan lawan, kita akan melakukan kekasaran sehingga menjadikannya sebagai objek kemarahan, cacian dan sebagainya. Inilah watak barbarian yang banyak kita dengar dan saksikan melalui filem. Pantang jumpa, akan dibelasah sesuka hati tanpa mempedulikan nilai-nilai kemanusiaan dan etika kehidupan.

Syukurlah UMNO tidak melakukan perbuatan terkutuk itu. Penyokong UMNO kalau nak marahkan provokasi PAS, marahlah tapi jangan mengambil sikap barbaric seperti mereka. Kalau ada orang UMNO buat, maka akan dijajalah serata pelosok bahawa UMNO ganas, sedangkan keganasan itu dilakukan oleh penyokong PAS. Kita mungkin sudah masak dengan gelagat mereka kerana di Manek Urai pernah pemimpin UMNO dimaki, di Permatang Pasir wakil rakyat PKR membelasah polis dan di Permatang Pauh, bukan sahaja jurukamera dibelasah dan dirampas kameranya, puteri UMNO pun kena koyak baju.

Jadi, dalam soal ini kita sudah tahu siapakah yang mengamalkan politik ganas. Walaupun UMNo pernah dituduh zalim, UMNO setakat ini tidak tunjuk lagak macam samseng dan tidak mempertahankan orang yang bersalah, walaupun ahlinya sendiri. Tidak seperti pemimpin pembangkang, Salahudin Ayb menafikan kejadian yang menimpa Datuk Azeez, malah menyifatkannya sebagai "sengaja diada-adakan."

Begitu juga pernah pemimpin PKR menafikan penyokongnya terbabit dalam insiden merampas kamera dan mengoyak baju puteri UMNO di Permatang Pauh. Tapi, tidak boleh manfikan apa yang dilakukan oleh Gobalakrishnan di Permatang Pasir, malah menghebohkan cerita di sebaliknya, kononnya polis sengaja mengkhianati wakil rakyat PKR itu. Pembangkang terlalu banyak dolak-daliknya, kerana mahu melindungkan perlakuan ganas dan barbarik itu.

Kita lihat sikap PAS sebenar. Apabila mengecat mata Perdana Menteri dan wajah calon BN ketika kempen Permatang Pasir. Ibrahim Ali pun kena apabila penyokong PAS hilang pertimbanan marahkan beliau yang mencabar Nik Aziz supaya meletakkan jawatan. Pemimpin UMNO tidk pernah melakukan perkara sedemikian walaupun suatu ketika dahulu, Dr.Mahathir pernah dikatakan "mahazalim","mahafiraun","diktator" oleh pemimpin pembangkang, termasuk PAS ketika era reformasi.

Tapi itu tidak bermakna pemimpin UMNO atau penyokongnya akan berdiam diri. Tidak pula membawa maksud UMNO kecut perut, kerana UMNO tidak pernah buta perut dengan sikap PAS. UMNO lebih memilih kaedah politik sederhana, bukan menggunakan gaya samseng untuk memperoleh kuasa. UMNO akan terus kekal di hati orang Melayu walaupun sebahagiannya tidak mahu menerima kenyataan dan mabuk air tembakau Anwar Ibrahim.

Datuk Aziz berada di Hospital Kuala Lumpur kerana mengalami kesakitan setelah dibelasah oleh penyokong PAS. Khabarnya, beliau termuntah-muntah selepas pulang ke Kuala Lumpur kerana kesan tumbukan tersebut. Tak apalah datuk, biarkanlah pihak polis membuat siasatan...jika mendapat petunjuk, mereka yang melakukan perbuatan tersebut akan ditangkap.

No comments:

Post a Comment