Friday, October 2, 2009

BAJU KOYAK PEMBANGKANG TAK TERTAMPAL LAGI

Baju yang dipakai oleh pakatan pembangkang semakin koyak. Nak dijahit kembali menggunakan kain yang sama nampaknya sudah tidak sesuai lagi. Warnanya sudah luntur, maka berpakat-pakatlah antara Hadi, Kit Siang, Azim menggunakan gam cap gajah.

Mereka cuba membuat penilaian mengenai baju yang dipakai oleh orang. Kebetulan baju tersebut baik dan lebih tahan, maka dicubanya pula untuk mengguntingkan baju tersebut. Dia gunting dengan mengatakan bahawa "surat khabar lama" manakala setengahnya bahawa UMNO "kehabisan gas."

Tak mengapa, walaupun surat khabar lama ia masih mempunyai harga. Masih ramai pembeli yang berminat kerana mereka faham inilah peluang terbaik UMNO untuk menempelak "pemimpin masa depan PAS" yang tiga kali kecundang dalam gelanggangnya sendiri. Tan Sri Isa masih belum kecundang sejak kenal erti pilihan raya dan masuk gelanggang politik pada tahun 1978.

Memang betul UMNO telah kehabisan gas, tetapi gas yang habis itu adalah gas yang tidak mesra alam. Gas tersebut telah menjalani proses pemulihan dan pembersihan mampu menghasilkan gas yang lebih baik, gas yang boleh menyumbang kepada kesejahteraan lingkungan.

Tabung gas yang baru ditonjolkan oleh PAS belum lagi menepati piawaian keselamatan. Setakat tiga kali diuji di makmal Lenggeng, tidak mendapat pengiktirafan dan melepasi tahap piawaian. Kini mahu diuji dan dicuba di Bagan Pinang. Orang Bagan Pinang telah banyak pengalaman kerana setiap hari mempunyai hubungan akrab dengan persekitaran udara yang memantulkan gas keyakinan dan kemesraan.

Biarlah, kalau Lim Kit Siang nak kata apa pun, katalah kerana kita sudah faham mengenai perangai dia. Bila membincangkan sesuatu perkara, bukan sahaja tidak setuju malah memutarbelitkan fakta seolah-olah tidak ada pun faedah yang rakyat boleh terima. Dulu, sewaktu kerajaan berhasrat membina Jambatan Pulau Pinang dialah yang paling lantang mengkritik sebagai projek yang membazir.

Apabila putera kesayangannya menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang, kenapa Lim Kit Siang tidak mengkritik gesaan supaya mempercepatkan pembinaan Jambatan Pulau Pinang kedua? Kenapa Lim Kit Siang hanya diam membisu seperti tikus terkurung dalam tempayan beras apabila anaknya sendiri digertak supaya meletakkan jawatan kerana gagal menunaikan janji "mengembalikan tanah kepada penduduk Kg. Buah Pala."

Antara bapa dan anak itu banyak persamaan. Sewaktu menubuhkan DAP berusaha untuk mengumpulkan pengaruh sentiasa meminta bantuan pemimpin-pemimpin Singapura. Ini tidaklah pelik kerana DAP dilihat sebagai pendua kepada PAP yang memerintah Singapura dan memperjuangkan Malaysian Malaysia.

Sekarang, anakanda kesayangannya hampir setiap minggu bertandang ke Singapura meraih sokongan dan bantuan bagi menjayakan agenda politik Cina di Pulau Pinang. Kenapa Lim Kit Siang tidak menasihati anaknya sendiri supaya lebih berhati-hati dengan Singapura? Khabarnya tanah seluas 400 ekar di Pondok Upih Pulau Pinang sudah pun diambil untuk didirikan sebuah universiti dengan kerjasama Universiti Nanyang, Singapura.

Bukankah kedua anak beranak terlalu kuat agenda kecinaannya? Kalau betul untuk memperkembangkan pendidikan tinggi, kenapa membuat hubungan sulit dengan pemimpin politik Singapura dan menggunakan kepakaran Universiti Nanyang? Sepatutnya cubalah merintis hubungan kerjasama dengan universiti-universiti terkemuka dunia termasuk Harvard, Oxford, Cambridge ataupun Sorborne dari Perancis.

Ketua Penerangan PAS memang tersangat pandai melabelkan orang lain. Tapi dia lupa tentang dirinya sendiri bahawa politiknya tidaklah sebijak mana. Dia hanya pandai bercakap membuat tuduhan, kerana itulah tabiat manusia. Menuduh dan mencaci orang adalah satu perkara yang paling mudah, bagaimana kalau kita cuba buat sedikit penilaian mengenai PAS secara rasional.

PAS kerana sudah semput pada tahun 2004, mula mengepak sebaik sahaja mempunyai sedikit insulin yang disuntik oleh sentimen Anwar Ibrahim pada tahun 2008 semakin lupa hakikat penubuhannya sendiri. Tak payah kita membuat kajian mendalam atau bermukim di Arkib Negara meneliti manifesto ataupun pita rakaman ceramah pemimpin-pemimpin mereka, baik Haji Hadi, Nik Aziz malah kalau kita bukakan sedikit riben keangkuhan almarhum Fadhil Noor kita akan menemui kelucuan dan paradok mereka.

Semasa hayatnya, Fadhil Noor pernah bercita-cita untuk "melelong Putrajaya" kerana pembinaanya membazir wang rakyat. Dia juga nak lelong Menara Berkembar Petronas, kerana katanya tidak memberikan banyak faedah kepada rakyat. Memang mudah bercakap, tapi nak melaksanakan apa yang dicakapkan itu adalah sukar sekali.

Apa dah jadi dengan Kelantan. Sudah berapa banyak tanah "dilelong oleh PAS" atas nama pembangunan dan mengisi sumber kewangan negeri. Lebih 1000 hektar tanah telah diluluskan untuk projek penanaman kelapa sawit dekat dengan kawasan rehat Stong, berapa jumlah tanah dipindah milik kepada penanam sayur di Lojing? Tetapi, hasil jual tanah untuk pembangunan tidak juga dibuat jambatan seperti dijanjikan untuk penduduk Dabong yang menghadapi kesulitan perhubungan.

Masalah air bersih masih belum selesai di Kelantan. Di manakah wang kutipan "tabung Jihad Ekonomi" dibel;anjakan? Berapa banyak kutipan telah dibuat masih belum diisytiharkan? Kata Nik Aziz, banyak kertas kerja yang diterima dan diluluskan oleh mesyuarat mingguan EXCO, tetapi, projeknya di mana. Projek mengutuk dan menghamburkan kata-kata kesat itulah yang paling banyak dibuat sehingga sesekali terkeluar banyak pihak yang menyinga.

Azmin Ali pun sama kerana banyak sangat membuat teguran dan kritikan terhadap apa sahaja yang dilakukan oleh Kerajaan seolah-olah tidak ada satu pun yang mendatangkan faedah kepada rakyat. Hingga kini masih belum kedengaran baik berupa projek mahupun cadangan terbaik bagi mengatasi masalah penduduk Selangor selain berkeriau agar mengkaji semula kedudukan EXCO.

Cubalah rasional sikit. Tanyalah Anwar Ibrahim kenapa terlalu kerap keluar negara menemui puak-puak yang menangnya sakit hati dengan kemajuan Malaysia. Nak al-Gore buat apa? Adakah al-Gore boleh membantu menggugurkan kes saman yang dikemukakan oleh Saiful Bakhari Azlan? Kalau benar-benar tak bersalah, kenapa banyak sangat songeh mencari ruang untuk melambat-lambat proses pembicaraan tersebut?

Anwar mungkin sedang menyembunyikan ketakutan dengan bayang-bayangnya sendiri. Sudah ada orang memberikannya gelaran sebagai sesumpah, tetapi setiap kali berdepan dengan pilihan raya kecil, setiap kali itulah dia berkunjung ke luar negara untuk meraih simpati dan mendapat sokongan. Jika di Permatang Pauh, dia membawa balik bersama Gus Dur dan Joseph Estrada, tapi mungkin kali ini dia mampu memujuk Paul Wolfowitz berkunjung ke Bagan Pinang.

Rasanya mungkin tidak kerana bukan beliau yang bertanding. Dia hanyalah menunjukkan sokongan kepada pakatan pembangkang dengan hanya beberapa kali turun berkempen. Tapi, rasanya kempen Anwar tidaklah semasin air Selat Melaka di Telok Kemang atau sehebat khasiat e-coli yang dihasilkan oleh buah kelapa sawit Ladang Bradwell atau sehebat kilang penapis minyak di Port Dickson.

Orang Permatang Pauh bolehlah beliau kelentong, walaupun semuanya sudah tahu mereka sebenarnya tidak boleh ke mana-mana dengan Anwar. Pi Mai Pi Mai Tang Tu, sepanjang masa orang Melayu akan menjadi Penanti walaupun Timbalan Ketua Menteri 1 sudahpun lepas 100 hari. Orang Permatang Pasir akan kehilangan permatangnya nanti kerana pasir akan tetap diambil orang, PAS tidak boleh melakukan apa-apa di Pulau Pinang. Hanya sebagai Yang Di Pertua Majlis Agama Islam, tetapi azan semakin payah untuk dikumandangkan apabila tiba waktunya.

Pentadbiran negeri nak cuba menggerakkan semangat kepimpinan Khalifah Umar Abdul Aziz, tetapi dia lupa sampai bila pun dia tidak dapat lakukan. Khalifah Umar Abdul Aziz ialah seorang muslim yang taat, tawaduk dan mempunyai tahap keimanan yang tinggi (menurut pengkisahan sejarah), tetapi Lim Guan Eng siapa? Itupun sudah jelas perbezaan yang ketara. Tak payahlah membingkaikan diri dengan imej buatan dan jerkah sana jerkah sini, mami jarum pun dah kenal siapa dia Lim Guan Eng dan puak-puak banyak mencece syariat Islam.

Ramai yang masih ingat, Jeff Ooi menyamakan syariat Islam itu sebagai kegiatan ganas. Karpal Singh mencabar supaya "langkah mayatnya terlebih dahulu jika mahukan negara Islam." Ki Siang mengimpikan robotcop menguatkuasakan undang-undang pada tahun 1995? Peniaga pasar Ramadhan dekat Chowrasta menjadi mangsa tindakan MPPP yang tidak membenarkan mereka berniaga walhal sebelum ini tidak pernah diganggu.

Baju pakatan pembangkang yang carik seakan-akan tidak lagi mampu dijahit lagi. Kulit lembu pun seakan-akan merajuk dan tidak membenarkan ia dijadikan baju atau bahan tampalan kerana tidak seorang pun sudi menghulurkan bantuan apabila penternak dilanda musibah. Yang menarik sekali ialah apabila ada penternak bertanya, kenapa tidak bertanyakan di manakah lembu itu diternak tatkala ingin membeli daging?

Bagaimana perkembangan projek ternakan kambing Jamnapari kelolaan Husam Musa di Pasir Mas? Kandangnya sudah siap ke? Jangan-jangan bila benar-benar berlaku pilihan raya kecil di Kelantan Husam membuka mulut lagi, kita bakal lancarkan projek tersebut. Jangan-jangan Husam Musa terus berjanji, projek tanaman depu akan diperluaskan hingga tidak ada lagi hutan dan tanah kosong di Kelantan, maka tak dapatlah anak cucu cicit kita nak kenal ikan depu lagi.


No comments:

Post a Comment