Monday, April 6, 2009

Mesej pembangunan dan Perpaduan oleh Mahathir

BN telah mentadbir dengan baik, walaupun masih ada yang tidak menikmati semua kesan kemajuan

  • Beribu pengundi Bukti Selambau menanti dan menyorak mantan Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad
  • Wakil Rakyat perlu berkorban
  • Perpaduan elemen paling penting dalam menjana kemajuan

Walaupun ada yang mengambil ringan pengaruh Tun Dr Mahathir di hari terakhir berkempen untuk Pilihan Raya Kecil N25 Bukit Selambau, jelas negarawan yang berjasa ini masih ditunggu kehadirannya dan kata kata nasihat beliau diterima dengan hati terbuka.
Padang didepan Institut Kemahiran Mara di Sungai Petani penuh dengan kereta sejak jam tiga petang, berduyun duyun pengundi dan ahli Umno dan Barisan Nasional sabar menunggu ucaptama mantan PM yang bermula jam 5.30 petang.
Setelah begitu lama meninggalkan dunia politik aktif, Tun Mahathir kelihatan terharu dengan sambutan yang diberikan oleh pengundi di Bukti Selambau. Perjalanan dari kereta ke pentas mengambil lebih sepuluh minit kerana ramai yang ingin bersalaman dengan beliau.
Bilia tiba giliran beliau untuk menyampaikan ucaptama, Tun memulakan dengan gaya beliau yang begitu dikenali selama lebih dua dekad sebagai Perdana Menteri.
Tun Mahathir membawa mesej yang penuh berisi ketika berucap di Institut Kemahiran Mara, Sungai Petani sebentar tadi. Katanya BN merupakan simbol perpaduan rakyat Malaysia dan telah menjadi tunjang pembangunan negara selama 50 tahun.
Dengan nada yang tenang dan tanpa menyerang mana mana pihak, Tun mengingatkan para pengundi bahawa banyak pihak yang beranggapan Malaysia akan gagal setelah mendapat kemerdekaan akibat perpecahan kaum, namun BN, yang menjadi teras kerajaan memastikan semua kaum dapat bekerjasama untuk membangunkan negara.
Kata beliau lagi, semua kaum diberi peluang untuk bersuara, contoh terbaik ialah pilihanraya N25, Bukti Selambau, di mana BN meletakkan calon India sejak duan penggal lalu, manakala pembangkan menurut sentimen perkauman dan meletakkan calon India. Mereka mengubah taktik hanya apabila calon bebas berbangsa India menang dan terus digula-gulakan dengan kedudukan Exco.
Menurut Tun BN memang bertunjangkan konsep kerjasama dan saling membuat pengorbanan.
"Orang Melayu dan Kaum Cina membuat pengorbanan di Bukti Selambau dan memberikan kerusi ini kepada kaum India bagi memberi mereka suara dalam kerajaan.

Dalam memberi sokongan kepada Datuk S. Ganesan , mahathir mengingatkan calon dari parti MIC itu supaya jangan lupa untuk turun ke padang.
"Kalau dia tak turun ke padang dan berjumpa dengan rakyat dan memberi perhatian, tulis surat kepada saya, nanti saya tau apa nak buat," seloroh Tun.

"Saya berkempen untuk dia, saya tak mau orang kata saya pembohong," guraunya lagi.
Dalam gurauan, Tun sempat mengingatkan semua ahli BN agar berkorban untuk kawasan masing masing dan berhenti mengamalkan politik wang.
"Rakyat bukan minta banyak pun, dia orang minta nak salam aja dengan wakil rakyat," katanya kepada dewan yang bersorak riuh.










2 comments:

  1. besar gila banner tue... pasal tak cari yg satu pages terus...

    ReplyDelete
  2. Sebesar itu banner tu, besar lagi harapan untuk melihat pembangunan di Bukit Selambau oleh BN..Bro,kalau satu page bukan pages..singular and plural bro..lu tanya cikgu lu!!--jebatberkokok

    ReplyDelete