Friday, April 3, 2009

Cakap memang mudah dan murah

Jebat ada meluangkan masa untuk mendengar ceramah dari penglipur lara terkenal yang bernama Anwar Ibrahim. Sebenarnya bukan Jebat berminat sangat hendak mendengar ceramah dari sahabat kita itu. Tapi pasal Jebat yang agak kebosanan di rumah pada hari itu menyebabkan Jebat mengambil keputusan untuk ke ceramah tersebut walaupun Jebat sedia maklum akan apa yang sahabat kita itu akan ceritakan. Macam tin kosong dan sekadar menjadi habuan telinga di waktu kosong. Alah andaikan aje seperti Jebat pergi ke program Raja Lawak tu.

Sampai di sana, padang tempat sahabat kita nak berceramah tu dah penuh sesak. Rata rata yang hadir berkopiah putih dan berserban. Amin alim juga rupa rupanya orang yang suka berdemonstrasi dan berbaring tengah jalan ni. Mungkin alim mengikut acuannya sendiri.

Apabila sahabat kita Anwar Ibrahim tu naik je ke atas pentas untuk berucap penonton penontonnya yang setia tu menjerit dan bersorak kegembiraan. Yelah nak mendengar bahan bahan lawak mestilah gembira. Jebat rasa kalau nak mendengar soal ekonomi dan soal pembangunan negara mungkin mereka yang jadi pengikut setia sahabat kita tu dah lama tidur berdengkur. Yelah nak salahkan mereka macam mana kalau dah jiwa keMelaysiaan tu dah tak ada nak buat macam mana. Yang penting pada mereka ada orang yang nak melayan perasaan mereka walaupun orang tuh pun sama dengan mereka.

Jebat nak kita semua teka apakah mukadimah yang digunakan oleh sahabat kita tu untuk memulakan ucapan dia tu. Jebat agak semua orang dan boleh teka apa yang dijadikan mukadimah sahabat kita tu. Selain dari salam, sahabat kita ni seperti biasa memberi salam dalam bahasa Hindu dan Mandarin. Mesra dan muhibbah rakyat lah tu kononnya. Yang hairannya pengikut setia sahabat kita ni suka lah pulak. Yelah dah nama pengikut setia suruh buat apa pun sanggup. Waimah, baring tengah jalan pun sanggup.

Agaknya pengikut pengikut setia sahabat kita tu dah lupa masa sahabat kita ni dalam UMNO dan Barisan Nasional perangainya cukup berbeza. Bila masa dia pernah dekat dengan rakyat. Yelah masa tu Timbalan Perdana Menteri mana nak ingat orang bawahkan. Dah duduk kat atas takde masa nak jumpa orang bawah. Bila dah kena buang dan merempat macam ni sibuk nak cari orang bawah nak suruh bela nasib dia..Pirahh..
Dalam ceramah sahabat kita sama je dengan PAS. Hentam orang fitnah orang. Apa lagi yang dia tahu kalau bukan benda benda macam ni. Mula mula kata kenapa polis sekat mereka daripada berkempen dengan menyentuh soal Altantuya. Yang peliknya bila kata polis je mereka salahkan UMNO dan Barisan Nasional. Tapi bila dia dilepaskan dari penjara tak pulak nak ucapkan terima kasih dan mengaku bahawa UMNO dan Barisan Nasional tak masuk campur dalam urusan badan kehakiman. Itu yang pelik bila mendatangkan keuntungan pada diri sahabat kita ni dia mendiamkan diri seribu bahasa bila tak kena dengan kemahuan dia mulalah dia membebel tak tentu fasal. Takkan orang macam ni nak dijadikan pemimpin.

Sahabat kita siap bangga kata yang beliau baru saja sampai dari Myanmar sebelum ceramah tu bermula. Yang tak sedapnya beliau kata beliau turun ke Hadyai dan kemudiannya menaiki kereta ke Bukit Selambau. Apa yang nak dihairankan pasal naik kereta tu semua orang naik kereta tapi yang nak dihairankan adalah bila sahabat kita ni kata yang dia siap diiringi oleh tentera dan anggota keselamatan Thailand. Yelah bercakap siapa pun boleh, lagipun bukan ada siapa yang tahu dan nampak pun. Tapi secara logiknya apa yang penting sangat pasal sahabat kita ni sampai nak diiringi anggota keselamatan Thailand. Ada menteri kita kalau keluar negeri pun tak diberikan sambutan sebagai tetamu negara. Inikan pula sahabat kita ni yang tidak memegang sebarang jawatan di dalam kabinet. Ini hanyalah sandiwara daripada sahabat kita ni dan semata mata nak menunjukkan pada semua orang yang beliau adalah orang penting dan dipandang pemimpin dunia..Ala pemimpin dunia pun bukan bodoh nak melayan beliau yang tidak ada sebarang kedudukan dalam negara ni. Beliau bukan boleh membantu untuk menjalinkan hubungan ekonomi dua hala dengan negara lain.Jadi kesimpulan dekat sini ialah siapa yang percaya cakap sahabat kita nilah yang sebenar benarnya bodoh.

Sahabat kita ni cakap yang pemimpin pemimpin UMNO dan Barisan Nasional tak tahu nak jaga ekonomi negara. Allo brader..dulu kau pun dah di uji masa jadi Menteri Kewangan. Apa yang kau buat? Masa kegawatan ekonomi sahabat kita ni sibuk suruh pinjam duit dari IMF macam negara negara yang lain. Sekarang tengok apa jadi dengan negara negara yang pinjam duit dengan IMF tu. Tengoklah Indonesia, nilai matawang mereka dah jadi macam belacan. Kalau Malaysia dengar cakap sahabat kita ni supaya pinjam duit dari IMF rasanya ekonomi Malaysia dan melingkup. Nasib baik Tun Mahathir pandai tak dengar cakap sahabat kita yang orang sastera yang kononnya nak menjaga ekonomi negara. Sekarang ni sahabat kita ni cakap seolah olah dialah yang pandai soal ekonomi. Bro..lu dah diuji bro..LU GAGAL dan HANCUR..

Betul lah kata orang..cakap memang mudah dan murah..Macam tin kosong!!

2 comments:

  1. Kenapa pakai b-0-o-M c4 untuk membunuH AtaltunYa. KerAnA dia da bayI siaPa? NaMa BayI apa? GenHziS RaZak kaH?

    ReplyDelete
  2. Dulu semasa kecil kalau terdengar gelaran bekas banduan satu kampung akan menolak bekas banduan tersebut..tetapi sekarang ni bekas banduan hendak dijulang..Takpelah bekas banduan memang pandai tutup lubang walaupun ada lubang yang diterjah!!

    ReplyDelete