Sunday, March 29, 2009

PKR Kedah tenat: Anwar tikam belakang Kalai

Kecewa usaha beliau tidak dihargai oleh Ketua Umum PKR, yang memang terkenal dengan amalan kroni sejak dulu lagi, Ketua cawangan Jerai parti tersebut bertindak nekad membubarkan cawangan tersebut.

Ini merupakan bukti kedua bahawa Anwar hanya mementingkan impiannya untuk menjadi Perdana Menteri dan berpolitik dan tidak mengendahkan kepentingan setempat.

Sebelum ini beliau telah disanggah kumpulan Makkal Sakhti kerana memilih calon muda yang belum terbukti untuk mewakili penduduk Bukit Selambau. Kumpulan berpengaruh kaum India tersebut kecewa dengan sikap Anwar yang memilih calon berdasarkan cadangan kroni semata mata dan tidak mengambil kira suara tempatan.

Dengan terbubarnya cawangan Jerai, 500 ahli PKR turut meninggalkan parti.

Dalam tempoh satu tahun sejak Pilihan Raya Umum ke 12, begitu banyak bukti tentang niat sebenar Anwar mula muncul tanpa dicari.

Yang terkini ialah perletakan jawatan Fairus sebagai Timbalan KEtua Menteri 1 Pualu Pinang.

Fairus ni bekas orang kesayangan Anwar, sebab itulah dia dijadikan TKM1, tetapi, jelas Anwar ridak pernah memeriksa latar belakang Fairus mahupun mengenali jiwa Fairus sebelum memberikan belau jawatan yang begitu penting.

Yang penting bagi Anwar ialah kuasa dan kuasa di Pulau Pinang diberikan kepada seorang yang dikira boleh menjadi proksi seta beliau, Fairus. Malang buat orang Penang, Fairus ditimpa dengan banyak tuduhan rasuahrasuah dan tidak cekap melakukan tugas dan terpaksa dilondeh di kahalayk ramai.

Cukup memalukan orang Melayu di Pulau Pinang.

Keputusan untuk meletakkan Nizar di Bukit Gantang juga bukti bahawa Anwar lebih leka dengan politik dari membela rakyat.

Dengan meletakkan Nizar di Bukit Gantang, tidak mungkin ahli politik PAS tersebut dapat membela rakya di dua kawasan.

Tak percaya tanyalah ADUN anda, betapa susahnya nak berkhidmat untuk satu kawasan. Mana mungkin seorang itu berkhidmat dengan baik untuk dua kawasan.

Tapi kalau tujuannya ialah untuk berpolitik, sudah tentu Nizar pilihan utama.

Inilah sebabnya Tuan Guru Nik Aziz tidak setuju dengan keputusan melektakkan Nizar, namun setelah hari penamaan tiba beliau terpaksa akur walaupun masih terdapat pintalan kusust dalam lubuk hati Nik Aziz.

Ye lah, orang baik macamanapun bile bab politik kena juga berkompromi, tak?

No comments:

Post a Comment