Sunday, June 28, 2009

JENAKA NIK AZIZ MENJERAT DIRI SENDIRI

Tokai amat tersintak bila tergamaknya Tok Guru Nik Aziz menyindir UMNO sebagai penyebar ajaran sesat Ayah Pin dan menyamakan perjuangan sebagai Chin Peng. Tak tahulah daripada mana wahyu itu diperoleh oleh Tok Guru sehingga sanggup membuat tuduhan walaupun dianggapnya sebagai jenaka.

Bagi Tokai ia bukanlah jenaka, tetapi faktwa dan hukuman terbaru Tok Guru setelah rakyat mula mengenali firasat politik yang keterlaluan apabila memberikan hukuman tko kepada Nasharudin Mat Isa yang bercadang untuk meneruskan rundingan membentuk kerajaan perpaduan dengan UMNO/BN.

Ayah Pin, seorang yang terkenal dengan sifatnya suka berlaga ayam, beristeri empat dan tidak mempunyai latar belakang pendidikan agama menyebarkan fahaman kerajaan langit. Telah menubuhkan markasnya di Hulu Besut dan menjadi semaikin berpengaruh sekitar tahun 2002 hinggalah dirobohkan oleh Majlis Daerah Besut pada tahun 2005.

Waktu membina markasnya, PAS berkuasa di Terengganu. Tetapi keran pemimpin PAS terlalu sibuk untuk memikirkan mengenai wang royalti, aktiviti Ayah Pin terlepas pandang. Haji Hadi buat tak tahu kerana ajaran tersebut tidak mencabar pengaruh PAS, walaupun menodai kesucian ajaran Islam.

Chin Peng pula adalah ketua pengganas komunis yang tidak pernah memohon maaf di atas kekejaman yang dilakukan sepanjang usahanya membentuk Kerajaan Republik Malaya. Chin Peng sanggup menggunakan apa sahaja kaedah bagi menjayakan cita-citanya termasuk membunuh, dakyah dan orang Melayu Islam yang berhaluan kiri bagi menyokong perjuangannya.

Terlalu banyak trauma dan cerita-cerita ngeri mengenai Komunis. Tetapi, kenapa Tok Guru samakan dengan perjuangan UMNO? Tok Guru mungkin lupa bahawa tindak-tanduk PAS selama ini boleh juga disamakan dengan tektik dan strategi yang pernah dilakukan oleh komunis.

Pertama, menggalakkan masyarakat untuk menentang undang-undang dan peraturan. Sanggup mengumpul orang ramai yang tidak berdosa bersama menentang dan menerima apa yang pernah disifatkan oleh Presiden PAS sebagai "taghut, kafir, dan zalim." Sedangkan undang-undang dan peraturan tersebutlah yang telah menjamin keselamatan rakyat Malaysia sehingga kini.

Kedua, menghasut pemikiran masyarakat supaya meletakkan upaya UMNO membangunkan syiar Islam dan disegani oleh banyak negara sebagai "Islam di luar dan kulit" walhal PAS sendiri terlalu memomokkan perjuangan "membangun bersama Islam." Wajah dan kata-kata Tok Guru kadangkala mencerca Tuhan, suatu kuasa besar yang menjadi tempat umat Islam bergantung harap dan menyerahkan segalanya.

Tok Guru pernah lemparkan tuduhan bahawa "Tuhan juga mencarut" kerana ingin menghalalkan tulisan Shahnon Ahmad yang mencaci dan memburuk-burukkan pemimpin sedangkan Islam mengajar setiap umatnya menjaga ketertiban lidah dan mengawal lisan. Islam menghendaki umatnya bercakap penuh berhemat dan tidak mengaibkan orang lain.

Ketiga, jika Ayah Pin memesong pemikiran pengikutnya berdasarkan lojik akal, maka PAS tidak terkecuali apabila menyifatkan kepimpinan UMNO "tidak Islamik." Nampaknya, Tok Gurulah yang paling maksum dan mulia sekali di sisi Allah SWT sedangkan setiap umat Islam diajarkan orang yang paling mulia di sisi Allah SWT ialah yang tinggi takwanya.

Bila bercakap, berjanji akan menunaikan setiap kata-kata yang dilafazkan. Tetapi, Tok Guru lain bagi mengelakkan rakyat mempersoalkan apa yang pernah dijanjikan, Tok Guru mula mengalihkan pandangan kepada isu yang lain. Maka Tok Guru pun akan membuka mulut seluas-luas, menjaja dalam ceramah bahawa" orang lain itu tidak betul, yang betulnya ialah Tok Guru sendiri". Undang-undang apa yang Tok Guru pakai, tidakkah ini namanya diktator. Tak boleh bantah apa yang Tok Guru cakap dan fatwakan.

Keempat, Islam sentiasa menyeru kepada kebaikan tetapi Tok Guru sentiasa menggalakkan permusuhan walaupun sesama Islam. Tapi, apabila kepentingan politik Tok Guru selari dengan kepentingan orang lain maka Tok Guru pun berkatalah "sanggup berkawan dengan siapa saja, walaupun setan."

Tidakkah Tok Guru masih ingat bahawa Allah SWT sentiasa menyuruh setiap orang Islam menjauhkan diri daripada setan kerana ia boleh mempengaruhi kita melakukan kerja-kerja jahat dan dilaknati oleh Allah SWT. Kerana itulah Tok Guru kata "Tuhan pun samseng" kerana Tok Guru nak menghalalkan tindakan Tok Guru sendiri. Nampaknya, Tok Guru terlalu nak menyamakan kedudukan dengan Tuhan, dan bukannya mengabdikan diri untuk mendapatkan keredhaan-Nya.

Kelima, Tok Guru tolak usaha untuk membentuk perpaduan dan menjamin keutuhan umat Melayu-Islam. Tok Guru kata, Islam tidak bertunjangkan "ketuanan Melayu" tetapi bertunjangkan semangat "ketuanan Islam." Benar sekali, tetapi Tok Guru seolah-olah dilanda histeria apabila penyatuan Melayu-Islam cuba ditegakkan agar menjadi kuat dan ada penyatuannya.

Sedarkah Tok Guru untuk memperkuatkan "ketuanan Melayu" perlukan memperkuatkan orang Melayu dahulu. Cuba Tok Guru kira berapa ramai orang Melayu yang beragama Islam berbanding dengan bukan Melayu yang beragama Islam di Malaysia. Tidakkah secara lahiriahnya setiap Melayu itu beragama Islam.

Tok Guru mungkin akan mengatakan bahawa "tidak semua Melayu mengamalkan ajaran Islam." Memang benar, tetapi secara nalurinya mereka akan menyanggah bila ada orang mengatakan bahawa Melayu itu bukan Islam. Kalau tak percaya, tanyalah apa yang mereka lakukan apabila memasuki kedai-kedai yang menjual makanan tidak halal. Mereka ragu-ragu kerana takut termakan makanan yang ada daging babi. Yang lain mungkin boleh mereka terima, tetapi daging babi amat menjijik dan meloyakan setiap orang yang mengakui dirinya Islam.

Walaupun ada hanya sekelumit sifat Islamnya, maka boleh kita katakan Melayu itu Islam. Tetapi, Tok Guru mengambil sikap yang berlawanan dan sanggup melindungi bukan Islam setelah menerima pandangannya walaupun diketahui ianya tidak ikhlas dan jujur. Sejarah membuktikan bahawa DAP pernah bertegang leher, "langkah mayatnya dulu" kalau ingin menegakkan negara Islam di Malaysia. Malaysia ialah sebuah negara sekular, kenapa Tok Guru sokong sangat dan sanggup melupakan perjuangan asalnya?

Tok Guru kata tak apa kerana "hak minoriti" dijamin dalam Islam. Apakah dibawah pemerintahan UMNO tidak menjamin hak minoriti? Benarkah bukan Melayu merupakan warganegara kelas kedua? Kalau kelas kedua, kenapa mereka dibenarkan berniaga dan membolot kekayaan negara sehingga mengatasi jauh orang Melayu sendiri hatta orang Islam sekali pun.

Cuba Tok Guru tinjau. Berapa banyak orang Islam mempunyai estet yang besar. Berapa ramai orang Islam menggunakan kereta mewah (maaf Islam tidak menggalakkan umatnya bersikap riak dan menunjuk-nunjuk)? Siapakah pembalak yang memberikan wang untuk dijadikan sagu hati lawatan rumah ke rumah yang dikendalikan oleh Muslimah PAS di Manek Urai?

Ingat, pepatah Melayu memberikan peringatan bahwa "kata dulang, paku serpih: mengatakan orang sebenarnya diri sendiri yang lebih", wallahuaklam.


3 comments:

  1. ko ni manusia ke binatang...aku rasa ko ni Binatang nama pon tak de...Kalau berani kasi tau nama la...tak gentle langsung.

    ReplyDelete
  2. demo lagi rokrat, suruh oghe g mampus, paka anonymus. lebih teruk dari hanuman kera putih agaknya. Hanuman pun tak suruh oghe mampus, hak suruhnya samad, atau wak yoh...wak yoh betul demo ni

    ReplyDelete