Monday, June 29, 2009

DEBAT,DEBAT DEBEK BETUL TOK GURU



TOKAI semacam nak termuntah apabila dengar TOK Guru sedang menulis surat mempelawa Perdana Menteri untuk berdebat mengenai ketidaktentuan politik Melayu-Islam. Rasa loya itu kerana Tokai memang faham itulah strategi tradisi yang terlalu daif akan digunakan oleh PAS sejak sekian lama bagi melontarkan pandangan mengenai apa sahaja yang ingin ditohmahkan.

Debat dengan UMNO bukan perkara baru. Seingat Tokai sejak akhil baligh umur pun pemimpin pernah ajak pemimpin besar UMNO untuk berdebat. Dalam tahun 1980-an, Haji Hadi pernah mengajak Tun Dr.Mahathir bagi membincangkan mengenai fatwa kafir mengkafir sesama Islam, kerana waktu itu semacam sasau oleh gelagatnya sendiri.

Beberapa tahun lepas timbul pula soal muhabalah, pun UMNO tidak sahut permohonan tersebut. UMNO sedar, konsep yang baik itu akan digunakan juga oleh PAS untuk berbalah, dan bukannya mencari penyelesaian sebenar ke atas perkara pokok.

Kali ini Tok Guru tersasau dengan penolakannya mengenai kerajaan perpaduan. Bagi menutup lubang keaiban dan kedegilannya, akan mengutus undangan bagi berdebat dengan Perdana Menteri. Mujurlah Perdana Menteri lebih memahami niat Tok Guru yang kurang ikhlas itu. Tok Guru nak cuba dapat platform, dan dari situlah Tok Guru akan merepek yang bukan-bukan.

Kalah atau menang, debat itu bukanlah satu pertandingan seperti nak rebutkan jawatan Persiden Amerika Syarikat atau seperti penilaian terhadap debat Anwar dan Sabry Cheek. Memangnya orang PAS akan membuat penilaian sedemikian, tetapi, kalau Tok Guru tersasar memberikan jawapannya, cakap tersebut akan terus dianggap betul. Terlalu banyak contoh seolah-olah cakap pemimpin PAS seperti cakap orang keramat tujuh keturunan, cakap orang agama yang tidak pernah silap dan melakukan apa-apa keburukan.

Tokai memang sejak kecil lagi membesar dalam suasana keghairahan pemimpin-pemimpin PAS membuka gelanggang silat politik. Walaupun tidaklah seranum mempelam siam atau semanis mas hitam, Tokai boleh menyusurgalurkan sebahagian yang pernah didengar sejak sekian lama mengenai cara pemimpin PAS berkempen.

Sejak PAS mula ditubuhkan oleh Ustas Amaludin Darus di Pasir Mas, banyak sangat cara kempen retorik yang tidak menjejaki bumi telah dilakukan. Mungkin juga kerana tidak tahan dengan gelagat politik pemimpin-pemimpin PAS kemudiannya, Ustaz Amaludin Darus keluar daripada PAs dan membiarkannya terkapai-kapai mencari arah sendiri. Nasib baik ketika terkapai-kapai itu Asri yang pernah memimpin Kesatuan Melayu Muda (KMM) memimpin PAS sehingga berjaya memberikan kedudukan terbaik pada hari ini.

Semasa kempen pilihan raya 1964, PAS yang tidak mempunyai organisasi yang tersusun telah menukarkan tektik serangan kempennya. PAS mula menjadikan orang-orang yang tidak menyokong perjuangan mereka sebagai kafir. Itulah permulaannya PAS mengkafirkan sesama Islam kerana kelainan ideologi politiknya. Mula dari tempoh tersebutlah PAS semakin diterima, kerana ramai yang termakan pembohongan "undi PAS masuk syurga", perpecahan keluarga dan putus saudara.

Apabila Tok Guru mulakan perjuangan dalam PAS setelah tidak begitu lama bekerja dengan Yayasan Dakwah Islamiah, Tok Guru pernah tulis buku "Kenapa Saya Tidak Kristian", Tok Guru bertanding. Tok Guru menang dan pernah menganggap perpaduan antara PAS dalam BN "merupakan kedudukan terbaik", rakyat boleh melakukan kerja dengan lebih berkesan kerana tidak ada perbalahan.

Bila keluar BN, walaupun apa pun alasannya dan sebab yang terjadi, lain pula cerita. Tahun 1980-an, ketika kebangkitan Islam menyodorkan semangat baru, kerana terpengaruh dengan aliran pemikiran Qutbism dan Maududi, beberapa pemimpin muda PAS muncul dengan gaya kempen yang lebih agresif dan menyerang.

Antaranya Haji Hadi. Pernah mengeluarkan fatwa "menghalalkan pembunuhan ke atas orang UMNO" dan berjihad melawan UMNO kerana berkawan dengan bukan Islam. Kesannya, pecah belah masyarakat semakin membuak sehingga menyebabkan sembahyang dua iman dalam satu masjid, pemisahan kekeluargaan atas perbezaan fahaman politik, sembelihan orang UMNO haram dimakan, dengan melabelkan sebagai "taghut, kafir, zalim" dan sebagainya.

Dalam pilihan raya kecil Kuala Terengganu, kumpulan perayu undi PAS berkunjung ke rumah-rumah pengundi merayu dengan mengatakan: mengundi Pas, bila mati dan berada di dalam kubur, suasananya sejuk. Jenazah dipayungi oleh warna hijau dari atas pusara kita. Seolah-olah menganggap walaupun seseorang itu tidak melaksanakan perintah Allah SWT (sembahyang, berpuasa, menunaikan zakat, mengucap dua kalimah syahadat,bersedekah dan sebagainya) dan melakukan dosa besar, jika mengundi PAS akan dimasukkan ke dalam syurga.

Saya tidak tahu teori mana yang dia pakai. Hadith mana yang dirujukkan. Mungkin pemimpin PAS menciptakan hadith sendiri bagi membuktikan perjuangannya adalah benar-benar Islam. Yang kita tahu oarng dijamin masuk syurga ialah mereka yang seluruh hidupnya bertakwa kepada Allah SWT, dan bukannya mengundi calon PAS.

Itulah bila Tan Sri Muhyuddin turut mengatakan mengundi UMNO/BN "pun masuk syurga." Orang PAS tidak boleh terima, malah menganggap kata-kata itu sebagai sesuatu yang silap. Yang silap ialah pemimpin-pemimpin PAS, kerana terlalu inginkan kemenangan sanggup lakukan apa sahaja walaupun menggunakan "jerat agama" dan memasang lukah dosa kepada pengundi.

Tok Guru pernah tuduh perjuangan UMNO kejam dan menyamakannya dengan Chin Peng. Kalau begitu buat apa nak melakukan debat dengan "orang kejam" Tak Takut ke Tok Guru nanti bukan sahaja diherdik atau dipasung seperti ganasnya komunis?Nampaknya Tok Guru banyak sekali ke sasar, dan saya terus memohon doa kepada Allah SWt agar tidak termasuk dalam golongan orang-orang dipanggil bebal.

Saya seringkali tidak melupakan pesan Imam Abnu AlJauziy (ulama Iraq, lahir 510H dan meninggal 597H), yang menulis di dalam kitabnya yang terkenal,Shaidul Khatir. Namun kerana saya tidak pandai berbahasa Arab, tidak pernah belajar sekolah berpengantarkan bahasa Arab, maka saya memilih terjemahan dalam bahasa Indonesia. Salahkah membaca dan mengingati buah fikiran penulis-penulis Islam besar dari bahasa kedua?

"Esok akan dikatakan bahawa telah meninggal seorang alim yang sanaat luas pengetahuannya dan seorang ulama yang shalih. Jika mereka mengetahui siapa sebenarnya diri saya, seperti saya mengetahui diri saya sendiri, mereka pasti tidak akan menguburkan saya. Demi Allah, saya memanggil diri saya dengan panggilan nyaring laksana seorang yang berhasil menembus kelemahan-kelemahan musuh.
"Saya meratap dengan sekencang-kencangnya laksana orang-orang yang ditinggal mati anaknya. Tak ada orang yang bisa meratapi perbuatan saya yang tersembunyi kecuali diri saya sendiri, serta meratapi kesalahan yang Dia tutup agar orang lain tidak mengetahui apa yang saya lakukan." (halaman 551, edisi terjemahan, Cara Manusia Cerdas Menang Dalam Hidup, Jakarta: Maghfirah Pustaka, cetakan ketiga April, 2007).
Mungkin saya boleh bermuhasabah dengan diri saya sendiri. Apakah saya telah berupaya menjadikan diri saya seorang yang baik dan menuju ke jalan yang lurus bagi mendapat keredhaanNya? Wallahuaklam.


No comments:

Post a Comment