Monday, June 22, 2009

MAKA ROBOHLAH RUNDINGAN KERAJAAN PERPADUAN

Tokai tidak terkejut, dua orang penasihat parti pembangkang dan presiden PAS dengan rasminya telah "menutup" sebarang cadangan untuk rundingan kerajaan perpaduan. Penasihat PKR menyifatkan kontroversi tersebut merupakan keadaan terdesak UMNO yang tidak mendapat sokongan rakyat. Presiden PAS pula mempersoalkan mengenai "unity" atau perpaduan bukanlah terarah kepada UMNO atau BN.

Banyak pihak berpendapat bahawa itu memangnya sikap PAS sejak dulu lagi.. Apabila ada kesungguhan dan kesediaan pihak yang disasarkan menyahut cabaran tersebut, maka akan diadudombakan pelbagai muslihat sehingga tidak menampakkan kegagalan itu berpunca daripada sikapnya sendiri.

Tokai pernah teringat dengan beberapa cadangan sebelum ini, yakni ketika PAS masih berjuang bersendirian untuk menegakkan negara Islam. Apabila Tun Dr. Mahathir mengisytiharkan Malaysia sebagai "sebuah negara Islam" para pemimpin parti tersebut mencari alasan yang lain bagi menidakkan atau tidak mengesahkannya.

Dalam tahun-tahun 1980-an, ketika semangat kebangkitan semula Islam subur berkembang, PAS menyifatkan dasar penerapan nilai-nilai Islam dalam pentadbiran, penubuhan dan pengukuhan insititusi berunsurkan Islam dianggap sebagai "Islam kulit", kerana takutkan UMNO mengambilalih peranan menegakkan syiar Islam.

Bagi menghadapi penyemarakan nilai-nilai Islam, PAS mula menggunakan propaganda "taghut" dan menghidupkan kembali dakwaan UMNO sebagai "kafir", tidak sah makan ternakan sembelihan oleh UMNO, berimamkan selain daripada pemimpin PAS dan sebagainya.

Sewaktu ada cadangan untuk memasukkan sistem pendidikan agama kendalian kerajaan negeri ke dalam sistem pendidikan arus perdana, bagi menjaga kebajikan tenaga pengajar yang kecewa tiada kenaikan pangkat walaupun sudah mengajar lebih 20 tahun, kekurangan kemudahan dan piawaian keputusan peperiksaan yang tidak seragam, Mursyidul Am PAS menyindir kerajaan pusat tidak mempunyai keupayaan menguruskannya.

Bahkan pernah membuat komen, kerajaan pusat atau Kementerian Pendidikan (pelajaran) tidak berhak berbuat demikian. Kerajaan Negeri lebih mampu dan kerana itu tidak berhak bercakap mengenai "Islam. Orang yang tidak berhak bercakap mengenai Islam, bila juga bercakap, boleh dihukum bunuh."

Tindakan itu dianggap sebagai mempersendakan Islam. Orang yang mempersendakan Islam, boleh dikenakan hukuman bunuh. Bila ada usaha untuk menyelesaikan kontroversi tersebut, PAS semakin kuat mencari helah bagi menggagalkannya dengan meletakkan beberapa syarat, misalnya mengenai :debat terbuka UMNO-PAS, muhabalah dan sebagainya.

Kali ini tersangat besar helahnya apabila terpaksa tunduk kepada desakan DAP dan PKR yang terlalu takut bila dua parti Melayu-Islam menjadi semaikin kuat. Nampaknya PAS sudah berjaya dicucuk hidung oleh DAP dan PKR.

Jika Melayu kuat, parti-parti yang berunsurkan "marriage of convinience" itu akan pecah robek. Bila perpaduan uthopia itu robek, maka rebahlah pakatan pembangkang. Rebak pakatan pembangkang, harapan Anwar Ibrahim untuk menjadi perdana menteri kempunan sepanjang hidup dan Lim Kit Siang sebagai Timbalan Perdana Menteri akan kojol sehingga habis usia.

Tokai amat faham mengenai LIM KIT SIANG sejak mula memahami sepak terajang politik yang dibawakan oleh beliau termasuk usul menubuhkan Universiti Merdeka, dan menghentam pembangunan jambatan Pulau Pinang. Jambatan Pulau Pinang menjadi begitu nostalgik buat Tokai kerana pada cadangan itu hendaklah dilaksanakan, setiap petang minggu bersama-sama rakan-rakan akan turun sekitar BAtu Uban dan Gelugor untuk mencari belangkas.

Pemandangan dari sudut pandangan Chanselori Rock USM begitu menarik sekali, tapi apabila projek itu mula dilaksanakan, khabarnya sekitar pinggir laut akan ditebusguna menjadi pusat perniagaan "ala Manhattan" di Amerika Syarikat.

Tokai tidak pernah ke sana, tapi cuba memberikan bayangan apabila teringatkan cerpen Anwar Ridhuan, seribu kunang-kunang di Manhattan, kerana cerpen itu merupakan cerpen yang wajib dibaca dan dianalisis bagi memahami konsep aliran kesedaran yang sedang kuat mempengaruhi teori sastera ketika itu selepas beberapa lama diserang gejala absurdisme.

Waktu itu Kit Sianglah paling lantang mengkritik pembinaan jamabatan tersebut sebagai langkah membazirkan wang rakyat. Rakyat tidak memerlukan jamabatan tersebut kerana feri telah menjadi penghubung yang cukup bersejarah dan berkesan.

Setelah gagal dalam projek Tanjung 1, Tanjung 2 tidak ada lagi tanjung 3. Tapi apabila tanpa diduga menang besar di Pulau Pinang, puteranya yang banya bercakap mengenai integriti dan penyelewengan menggesa agar dipercepatkan pembinaan jambatan kedua, bagi menampung aliran trafik keluar-masuk Pulau Pinang.

Inilah sikap DAP. Sikap yang berbelit-belit. Apabila belum memerintah, setiap tindakan yang dibuat oleh pemimpin BN membantu masyarakat dianggap sebagai percubaan memberikan sogokan. Apabila menguasai Pulau Pinang tekah melakukan perkara yang sama, atas nama kebajikan dan membantu masyarakat.

Itulah wajah-wajah retak yang cuba dicerminkan oleh pemimpin pembangkang. Wajah-wajah retak cuba dicantumkan satu persatu yang mungkin akan menghasilkan sebuah model baru politik Malaysia seakan-akan kiubisme. Kalau kita ingat mengenai Pablo Picasso, mungkin kita tidak akan lupa bagaimana zaman renainsans telah berupaya menggoyahkan aliran seni tampak yang berbentuk realisme dan surrealisme ketika itu.

Pakatan pembangkang cuba memporakperandakan keyakinan kita sebelum ini dengan cara merobohkan nilai-nilai yang telah begitu lama menjadi tunjang kekuatan politik Melayu. Ketuanan Melayu digantikan dengan ketuanan rakyat, yang hanya lebih berbentuk slogan sosialisme. Agama akan menjadi faktor pinggiran manakala faktor yang diberikan keutamaan ialah memperoleh kuasa, walaupun caranya tidak secara undang-undang dan berperaturan.

No comments:

Post a Comment