Sunday, June 14, 2009

RETORIK PAS DAN HELAH HAJI HADI

Tokai kadang-kadang kurang yakin dengan tok-tok guru yang banyak sangat silat politiknya. Cadang nak adakan kerajaan perpaduan, bila Tok Guru Nik Aziz serang penyokongnya sebagai "boneka UMNO", Haji Hadi mula mencecer dengan meletakkan syarat. Tapi bila ditanya, jika syarat tersebut dilaksanakan, apakah bersedia untuk berbincang mengenai kerajaan perpaduan.Dia tidak memberikan komitmen, malah bercakap lain lagi.
Inilah perangai Tuan Guru dan Tok Guru yang banyak orang tahu. Tokai pun tak lagi respek kerana cakapnya boleh jadi macam "musang berbulu ayam". Mana ada musang berbulu ayam. Ada bila musang dapat terkem ayam, maka badannya pun berbulu ayam. Bulu-bulu ayam melekat kat badannya, yang dimakan ialah isi bukan bulunya.
Haji Hadi pernah suatu ketika dahulu bersuara untuk mengadakan debat terbuka dengan UMNO. Semasa semua orang tertumpu kepada projek itu, Haji Hadi meletakkan pelbagai syarat. Syarat itu akhirnya difikirkan sebagai perangkap kepada UMNO dan akhirnya debat tersebut dibatalkan.
Mungkin idea konsep kerajaan campuran ini akan mengulangi peristiwa untuk mengadakan debat terbuka. Beliau meminta, antaranya kebebasan akhbar. Tokai nak tanya, apa dia kebebasan akhbar apabila akhbar rasmi PAS sendiri tidak pernah memberikan gambaran atau laporan mengenai aspek positif UMNO dan BN. Akhbar tersebut terus menghentam apa sahaja yang UMNO dan BN laksanakan, seolah-olah tidak ada sebiji zarah pun kebaikan telah dilaksanakan.
Dengan hanya meminta supaya akhbar perdana bersimpati dengan PAS, memberikan laporan sepenuhnya mengenai kegiatan parti dan pemimpin PAS, adakah itu ertinya kebebasan akhbar?Bila melaporakan kisah pemimpin PAS menghadapi masalah tuntutan cerai dengan bekas isterinya, adakah itu bukan bernama kebebasan?
Bila lidah rasmi PAS memutarbelitkan perobohan cadangan membina markas PAS di Beris Meraga suatu ketika dahulu secara tidak sah bukankah kebebasan akhbar? Mengapa PAS yang terdesak apabila masyarakat bertanyakan di mana wang tabung pembinaan masjid disalurkan, mengatakan markas tersebut sebagai masjid yang dirobohkan? Tidakkah itu satu penipuan besar atas nama kebebasan akhbar?
Bila ada tulisan mempersoalkan apakah rumah tumpangan yang dibina di sekitar Masjid Rusila itu mempunyai sijil menduduki atau tidak, maka akhbar tersebut dituduh mempunyai agenda politik pihak tertentu? Memangnya laporan itu mempunyai agenda, agendanya ialah perihatin ke atas keselamatan penghuni apabila sedang menumpukan kuliah pagi Jumaat, tiba-tiba runtuh, apakah yang akan terjadi?
Bila berlaku keadaan tersebut banyak pihak akan memberikan tafsiran: Bagaimana kerajaan boleh meluluskan pembinaannya? Apakah bahan binaannya berkualiti? Ikut Spesikasi dan sebagainya. Tapi yang jelas, sepanjang empat tahun berkuasa di Terengganu, tidak ada pun masjid yang siap dibina. Semuanya dibina kerangkanya sahaja, yang menyiapkan ialah BN selepas kembali berkuasa pada tahun 2004.
Tak payah nak buat sebarang cadangan jika ianya tidak ikhlas. Haji Hadi yang pernah berkuliah, ikhlas adalah sifat terpuji dalam Islam. Tapi beliau sendiri yang tidak pernah ikhlas dalam melahirkan sesuatu idea, apa namanya? Tak Payah le, kalau hanya sekadar bercakap tetapi tidak melaksanakan, nanti buruk akibatnya. Tuan Guru mestilah lebih arif, manusia dipegang kerana janjinya. Haji Hadi diperhati dan akan diadili oleh orang ramai, sudahkah menunaikan janji untuk meneruskan hajatnya membentuk kerajaan perpaduan?

No comments:

Post a Comment