Friday, June 19, 2009

BAK PE LE TOK GURU JADI GITU?

JUMAAT 19

(Kaki lima Kuala Lumpur Sentral)



TOK GURU, BAK PE TOK GURU KECEK GITU. Ramai kata Tok Guru dah nyanyuk, tapi Tokai tetap pertahankan bahawa oghe mace Tok Guru tak nyanyuk lagi. Tok Guru cuma tak sir nak ngaku kerana takut lapah ni tak leh jadi Menteri Besar lagi. Dah berapa lame ye?

Tak silap Tokai, maklumlah kerana bukan oghe politik, rasanya dah jadi Menteri Besar sejak tahun 1990, waktu bergabung dengan Semangat 46, dalam pakatan Angkatan Perpaduan Ummah. Kira-kira dah 19 tahun jadi MB, tentu syok sekali kerana ada drebar, pegawai peribadi dan maha penting kuasa?
Kerana kuasa, yang kadangkala baik pun jadi tak baik. Kuasa hilang, yang tak baik itulah pilihan terbaik. Kerajaan perpaduan adalah baik, jadi tak baik kerana Tok Guru takut, lepas ni tak leh jadi Menteri Besar lagi. Mungkin nak pecahkan rekod, kalau PRU ke-13 pada tahun 2013, maka Tok Guru jadi MB selama 13 tahun, menang lagi tambah 5 tahun, menang PRU 14, tambah lagi 5 tahun. Kira-kira 23 tahun lamanya. Atau selagi boleh menang, masih jadi wakil rakyat agaknya mahukan selama-lamanya.

(Kedai mamak, Kelana Jaya )

Entah macam mana Tokai pun tak tahu, hanyalah secara kebetulan. Sementara menantikan waktu petang dan mentari agak teduh, Tokai teringat mengenai satu berita yang pernah tersiar dalam akhbar, ketika itu Tokai masih berada di tingkatan lima.
Pada tahun 1974, BN baru terbentuk, PAS, Gerakan dan PPP menjadi entititi baru dalam gabungan parti-parti yang menyebelahi kerajaan bagi mengurangkan politicking. Nama gabungan bertukar menjadi Barisan Nasional.

Tokai terkedu dengan telatah Tok Guru Nik Aziz yang menganggap kerajaan perpaduan itu boneka UMNO dan meminta supaya pihak yang berhasrat mengadakan rundingan dengan BN atau UMNO sebagai sampah. Turut mendesak ialah Nasharudin Mat Isa, jejaka tampa kelahiran Negeri Sembilan dan semakin menyerlah kepimpinannya dalam PAS diminta supaya meletakkan jawatan sebagai Timbalan Presiden PAS (baru menang belum pun sampai dua minggu untuk kali kedua) dan ahli parlimen Bacok.

Ketika berucap di rapat umum BN di Kampong Perupok, Bacok pada 19 Ogos 1974, Tokai masih teringat lagi butir-butirnya. Tok Guru menyifatkan perpaduan yang berlaku antara ahli PAS dan UMNO dalam BN merupakan satu rahmat Tuhan kepada orang Melayu.Waktu itu Tokai masih belum tahu lagi sepak terajang politik, maka amat setujulah dengan pandangan Tok Guru.

Kalau sebelumnya, ahli-ahli PAS dan UMNO yang merupakan orang Melayu dan beragama Islam bergaduh sehingga menyebabkan perpecahan keluarga, sengketa saudara dan cerai-berai disebabkan perbezaan fahaman politik.

Tokai ketika itu tabik spring kepada mereka yang berjuang untuk membentuk BN kerana turut rasa perit sewaktu hidup dalam masyarakat yang bebelah bahagi. Sebahagian sanak saudara Tokai ada yang menjadi penyokong total PAS dan sebahagiannya pula UMNO.

Antara sepupu tidak bertegur sapa, malah bila ada kematian pun tidak diziarahi kerana takut dikatakan kafir. Sebelum keluar rumah, sering diingatkan supaya sentiasa memerhatikan kedudukan bulan kerana ia adalah panduan seluruh kehidupan orang Islam sedangkan simbol kapal layar itu adalah rekaan manusia, tidak kekal dan mampu melawan ombak Laut China Selatan.

Tokai amat berpengalaman dengan ketinggian ombak Laut China Selatan ketika musim tengkujuh, dan para nelayan merintih tiada rezeki kerana tidak dapat turun ke laut. Di atas jeti, bertilamkan pukat (pukat udang, pukat tangkul, pukat tunda, pukat belanak dan jaring) menjadi tempat kami menghabiskan hari-hari sementara menunggu musim tengkujuh reda.

Selepas musim tengkujuh, nelayan kecil seakan mendapat rezeki kerana musim udang kertas bermula. Ramai-ramai nelayan turun ke laut menggunakan pukat udang (dikenali dengan pukat tiga lapis) dan jika hasil boleh dapat 50 atau 70 kilo sehari pun dianggap berbaloi, ketika itu.

Tok Guru yang ketika itu menjawat jawatan sebagai Ketua Dewan Ulama PAS Pusat dan turut menjadi calon BN Pengkalan Chepa berkata, kalau dulu ahli PAS dengan UMNO sering bertengkar menjadikan kehidupan di kampung tidak tenteram, dan dengan terbentuknya BN mereka dapat hidup aman dan damai.

Cantik sekali ucapan itu. Itulah yang Tokai tabik dengan Tok Guru. Tapi bila sudah menjadi Menteri Besar sejak kepimpinan Tan Sri Mohd Yaakob tewas dalam PRU 1990, PAS bergabung dengan Semangat 46 di bawah Angkatan Perpaduan Ummah, nada percakapannya bertukar rentak.

Kepimpinan Tok Guru bila menghadapi konflik dengan Semangat 46, seringkali menjawab "tak tahu". Tokai pun terpinga-pinga bagaimana seorang Menteri Besar tak tahu apa yang dipersoalkan oleh rakan-rakan politik daripada Semangat 46. Ketika itu ada dua jawatan timbalan menteri besar, satu untuk PAS dan satu lagi untuk Semangat 46. Datuk Rozali Isohak, ADUN Dabung, anak didik Tengku Razaleigh, bekas wartawan di NSTP dan penolong pegawai daerah dilantik sebagai Timbalan Menteri Besar mewakili Semangat 46.

Bila mengulas mengenai tulisan Shahnon Ahmad, seorang penyokong PAS, sasterawan negara yang menulis novel menyindir kepimpinan politik negara dalam bahasa yang mencarut dan lucah, Tok Guru mengulas "Tuhan pun mencarut." Bila "Tuhan pun mencarut" maka tidaklah menjadi kesalahan jika orang Islam turut mencarut.

Ketika itu Tokai mula menurunkan darjah sokongan kepada Tok Guru. Dalam peristiwa yang lain, kerana isu Tun Dr. Mahathir yang dicap dengan pelbagai tanggapan akibat percaturan politik UMNO pada tahun 1987, Tok Guru pernah mengungkapkan "boleh berkawan dengan syaitan."

Tokai yang pernah ikut mendengar kuliah subuh di pondok Tok Kenali tidak pun pernah mendengar ada kuliah atau kata-kata "Tuhan pun mencarut" dan "boleh berkawan dengan syaitan". Tokai pernah diajar dan dididik supaya sopan dalam pergaulan, dan berhemah dalam setiap kata-kata. Apa sahaja unsur yang mempunyai hubungan atau kaitan dengan syaitan hendaklah dijauhkan dan berdoa agar Allah SWT tidak menduganya kerana "akan dimasukkan ke dalam neraka jahanam."

Suatu ketika, merayu Tun Dr. Mahathir agar memberikan peruntukan dan projek pembangunan di Kelantan, Tok Guru mengulas bahawa PAS menerima siapa sahaja kerana "ada duit dan oghenya comel."

Beberapa lama kemudian, Tok Guru melalut lagi bila memberikan cadangan "oghe tina comel, tak payah kerja. Boleh jadi bini oghe kaya atau pun pegawai tinggi." Rendahnya falsafah perjuangan sosial Tok Guru, kerana takut perempuan cantik menggoda boss berhidung belang ataupun percintaan di pejabat.

Tokai tak nak panjangkan cerita mengenai lain-lain ucapan yang tidak konsisten Tok Guru. Tapi apa yang dapat Tokai simpulkan, Tok Guru semakin gelojoh berpolitik sehingga sanggup mengelirukan orang Islam sendiri. Sekurang-kurangnya kalau Tok Guru tak melatah dengan cadangan untuk berunding mengenai kerajaan perpaduan, rasanya tidaklah begitu merosot sokongan moral golongan muda dalam PAS ataupun yang tidak menjadi ahli mana-mana parti.

Tentunya Tok Guru kata benda tu dah lepas, tak perlu diulas lagi. Benar Tok Guru, tapi sendiri kena ingat, Tok Guru pernah berkuliah pagi Jumaat, ketika itu Tokai menginap di Hotel Murni, Kota Bahru, berdepan dengan tempat Tok Guru mengajar. Kehidupan di dunia ini hanyalah sementara, akhirat akan kekal abadi. Kita akan kembali menemui Allah Azzawajalla ketika nyawa kita dicabut oleh malaikat.

Semasa dialam barzah itu kita akan dipersoalkan apakah yang telah kita lakukan sepanjang kehidupan kita di dunia. Lidah tidak mampu lagi menyembungi apakah kebohongan yang pernah kita lakukan . Mulut tidak lagi terkunci, untuk menceritakan apa yang kita makan, ucap, minum atau pun geselkan. Begitulah seluruh anggota badan menjadi saksi apabila kita diadili di Padang Masyar nanti.

Tokai ingat Tok Guru akan sentiasa dihormati sekiranya tidak membuat ulasan yang melalut dan menyimpan dendam menjadi daya pemaafan yang dituntut oleh Islam, yang Tok Guru pernah kuliahkan.

(Senja di Serambi Masjid Jamek, Kuala Lumpur)

Sementara menunggu waktu Maghrib, Tokai sempat melayari beberapa weblog, dan terjumpalah satu komen, yang TURUT menyiarkan potongan akhbar tersebut, bunyinya:

Bila Nik Aziz juga lidah bercabang

Pendirian politik boleh berubah pada bila-bila masa. Samada masa yang dekat atau masa yang jauh.Namun kita amat terperanjat apabila Nik Aziz buat u turn kepada pendirian politik yang pernah dia buat dahulu. Seorang yang bergelar Mursyidul Am macam dia pun depan cakap lain belakang cakap lain.Dulu dia pernah cakap lain sekarang dia cerita lain. Senang cakap Nik Aziz ni pun macam keling cakap dia. Itu lah politik. Politik itu adalah ' no permanent friends and enemy'. Dulu mungkin kawan sekarang mungkin lawan dan begitu lah sebaliknya.Cumanya menjadi manusia yang menggunakan topeng ulama dan terjebak dengan arus politik Erdogan adalah amat memalukan dan mengecewakan banyak pihak. Nik Aziz sanggup menjadikan dirinya sebagai bahan ejekan ahli partinya sendiri lantaran mengikut telunjuk golongan Erdogan yang gilakan kepimpinan Anwar Ibrahim.Lapuran akhbar diatas membuktikan Nik Aziz juga mempunyai lidah bercabang !

No comments:

Post a Comment