Monday, June 29, 2009

DEBAT,DEBAT DEBEK BETUL TOK GURU



TOKAI semacam nak termuntah apabila dengar TOK Guru sedang menulis surat mempelawa Perdana Menteri untuk berdebat mengenai ketidaktentuan politik Melayu-Islam. Rasa loya itu kerana Tokai memang faham itulah strategi tradisi yang terlalu daif akan digunakan oleh PAS sejak sekian lama bagi melontarkan pandangan mengenai apa sahaja yang ingin ditohmahkan.

Debat dengan UMNO bukan perkara baru. Seingat Tokai sejak akhil baligh umur pun pemimpin pernah ajak pemimpin besar UMNO untuk berdebat. Dalam tahun 1980-an, Haji Hadi pernah mengajak Tun Dr.Mahathir bagi membincangkan mengenai fatwa kafir mengkafir sesama Islam, kerana waktu itu semacam sasau oleh gelagatnya sendiri.

Beberapa tahun lepas timbul pula soal muhabalah, pun UMNO tidak sahut permohonan tersebut. UMNO sedar, konsep yang baik itu akan digunakan juga oleh PAS untuk berbalah, dan bukannya mencari penyelesaian sebenar ke atas perkara pokok.

Kali ini Tok Guru tersasau dengan penolakannya mengenai kerajaan perpaduan. Bagi menutup lubang keaiban dan kedegilannya, akan mengutus undangan bagi berdebat dengan Perdana Menteri. Mujurlah Perdana Menteri lebih memahami niat Tok Guru yang kurang ikhlas itu. Tok Guru nak cuba dapat platform, dan dari situlah Tok Guru akan merepek yang bukan-bukan.

Kalah atau menang, debat itu bukanlah satu pertandingan seperti nak rebutkan jawatan Persiden Amerika Syarikat atau seperti penilaian terhadap debat Anwar dan Sabry Cheek. Memangnya orang PAS akan membuat penilaian sedemikian, tetapi, kalau Tok Guru tersasar memberikan jawapannya, cakap tersebut akan terus dianggap betul. Terlalu banyak contoh seolah-olah cakap pemimpin PAS seperti cakap orang keramat tujuh keturunan, cakap orang agama yang tidak pernah silap dan melakukan apa-apa keburukan.

Tokai memang sejak kecil lagi membesar dalam suasana keghairahan pemimpin-pemimpin PAS membuka gelanggang silat politik. Walaupun tidaklah seranum mempelam siam atau semanis mas hitam, Tokai boleh menyusurgalurkan sebahagian yang pernah didengar sejak sekian lama mengenai cara pemimpin PAS berkempen.

Sejak PAS mula ditubuhkan oleh Ustas Amaludin Darus di Pasir Mas, banyak sangat cara kempen retorik yang tidak menjejaki bumi telah dilakukan. Mungkin juga kerana tidak tahan dengan gelagat politik pemimpin-pemimpin PAS kemudiannya, Ustaz Amaludin Darus keluar daripada PAs dan membiarkannya terkapai-kapai mencari arah sendiri. Nasib baik ketika terkapai-kapai itu Asri yang pernah memimpin Kesatuan Melayu Muda (KMM) memimpin PAS sehingga berjaya memberikan kedudukan terbaik pada hari ini.

Semasa kempen pilihan raya 1964, PAS yang tidak mempunyai organisasi yang tersusun telah menukarkan tektik serangan kempennya. PAS mula menjadikan orang-orang yang tidak menyokong perjuangan mereka sebagai kafir. Itulah permulaannya PAS mengkafirkan sesama Islam kerana kelainan ideologi politiknya. Mula dari tempoh tersebutlah PAS semakin diterima, kerana ramai yang termakan pembohongan "undi PAS masuk syurga", perpecahan keluarga dan putus saudara.

Apabila Tok Guru mulakan perjuangan dalam PAS setelah tidak begitu lama bekerja dengan Yayasan Dakwah Islamiah, Tok Guru pernah tulis buku "Kenapa Saya Tidak Kristian", Tok Guru bertanding. Tok Guru menang dan pernah menganggap perpaduan antara PAS dalam BN "merupakan kedudukan terbaik", rakyat boleh melakukan kerja dengan lebih berkesan kerana tidak ada perbalahan.

Bila keluar BN, walaupun apa pun alasannya dan sebab yang terjadi, lain pula cerita. Tahun 1980-an, ketika kebangkitan Islam menyodorkan semangat baru, kerana terpengaruh dengan aliran pemikiran Qutbism dan Maududi, beberapa pemimpin muda PAS muncul dengan gaya kempen yang lebih agresif dan menyerang.

Antaranya Haji Hadi. Pernah mengeluarkan fatwa "menghalalkan pembunuhan ke atas orang UMNO" dan berjihad melawan UMNO kerana berkawan dengan bukan Islam. Kesannya, pecah belah masyarakat semakin membuak sehingga menyebabkan sembahyang dua iman dalam satu masjid, pemisahan kekeluargaan atas perbezaan fahaman politik, sembelihan orang UMNO haram dimakan, dengan melabelkan sebagai "taghut, kafir, zalim" dan sebagainya.

Dalam pilihan raya kecil Kuala Terengganu, kumpulan perayu undi PAS berkunjung ke rumah-rumah pengundi merayu dengan mengatakan: mengundi Pas, bila mati dan berada di dalam kubur, suasananya sejuk. Jenazah dipayungi oleh warna hijau dari atas pusara kita. Seolah-olah menganggap walaupun seseorang itu tidak melaksanakan perintah Allah SWT (sembahyang, berpuasa, menunaikan zakat, mengucap dua kalimah syahadat,bersedekah dan sebagainya) dan melakukan dosa besar, jika mengundi PAS akan dimasukkan ke dalam syurga.

Saya tidak tahu teori mana yang dia pakai. Hadith mana yang dirujukkan. Mungkin pemimpin PAS menciptakan hadith sendiri bagi membuktikan perjuangannya adalah benar-benar Islam. Yang kita tahu oarng dijamin masuk syurga ialah mereka yang seluruh hidupnya bertakwa kepada Allah SWT, dan bukannya mengundi calon PAS.

Itulah bila Tan Sri Muhyuddin turut mengatakan mengundi UMNO/BN "pun masuk syurga." Orang PAS tidak boleh terima, malah menganggap kata-kata itu sebagai sesuatu yang silap. Yang silap ialah pemimpin-pemimpin PAS, kerana terlalu inginkan kemenangan sanggup lakukan apa sahaja walaupun menggunakan "jerat agama" dan memasang lukah dosa kepada pengundi.

Tok Guru pernah tuduh perjuangan UMNO kejam dan menyamakannya dengan Chin Peng. Kalau begitu buat apa nak melakukan debat dengan "orang kejam" Tak Takut ke Tok Guru nanti bukan sahaja diherdik atau dipasung seperti ganasnya komunis?Nampaknya Tok Guru banyak sekali ke sasar, dan saya terus memohon doa kepada Allah SWt agar tidak termasuk dalam golongan orang-orang dipanggil bebal.

Saya seringkali tidak melupakan pesan Imam Abnu AlJauziy (ulama Iraq, lahir 510H dan meninggal 597H), yang menulis di dalam kitabnya yang terkenal,Shaidul Khatir. Namun kerana saya tidak pandai berbahasa Arab, tidak pernah belajar sekolah berpengantarkan bahasa Arab, maka saya memilih terjemahan dalam bahasa Indonesia. Salahkah membaca dan mengingati buah fikiran penulis-penulis Islam besar dari bahasa kedua?

"Esok akan dikatakan bahawa telah meninggal seorang alim yang sanaat luas pengetahuannya dan seorang ulama yang shalih. Jika mereka mengetahui siapa sebenarnya diri saya, seperti saya mengetahui diri saya sendiri, mereka pasti tidak akan menguburkan saya. Demi Allah, saya memanggil diri saya dengan panggilan nyaring laksana seorang yang berhasil menembus kelemahan-kelemahan musuh.
"Saya meratap dengan sekencang-kencangnya laksana orang-orang yang ditinggal mati anaknya. Tak ada orang yang bisa meratapi perbuatan saya yang tersembunyi kecuali diri saya sendiri, serta meratapi kesalahan yang Dia tutup agar orang lain tidak mengetahui apa yang saya lakukan." (halaman 551, edisi terjemahan, Cara Manusia Cerdas Menang Dalam Hidup, Jakarta: Maghfirah Pustaka, cetakan ketiga April, 2007).
Mungkin saya boleh bermuhasabah dengan diri saya sendiri. Apakah saya telah berupaya menjadikan diri saya seorang yang baik dan menuju ke jalan yang lurus bagi mendapat keredhaanNya? Wallahuaklam.


Sunday, June 28, 2009

JENAKA NIK AZIZ MENJERAT DIRI SENDIRI

Tokai amat tersintak bila tergamaknya Tok Guru Nik Aziz menyindir UMNO sebagai penyebar ajaran sesat Ayah Pin dan menyamakan perjuangan sebagai Chin Peng. Tak tahulah daripada mana wahyu itu diperoleh oleh Tok Guru sehingga sanggup membuat tuduhan walaupun dianggapnya sebagai jenaka.

Bagi Tokai ia bukanlah jenaka, tetapi faktwa dan hukuman terbaru Tok Guru setelah rakyat mula mengenali firasat politik yang keterlaluan apabila memberikan hukuman tko kepada Nasharudin Mat Isa yang bercadang untuk meneruskan rundingan membentuk kerajaan perpaduan dengan UMNO/BN.

Ayah Pin, seorang yang terkenal dengan sifatnya suka berlaga ayam, beristeri empat dan tidak mempunyai latar belakang pendidikan agama menyebarkan fahaman kerajaan langit. Telah menubuhkan markasnya di Hulu Besut dan menjadi semaikin berpengaruh sekitar tahun 2002 hinggalah dirobohkan oleh Majlis Daerah Besut pada tahun 2005.

Waktu membina markasnya, PAS berkuasa di Terengganu. Tetapi keran pemimpin PAS terlalu sibuk untuk memikirkan mengenai wang royalti, aktiviti Ayah Pin terlepas pandang. Haji Hadi buat tak tahu kerana ajaran tersebut tidak mencabar pengaruh PAS, walaupun menodai kesucian ajaran Islam.

Chin Peng pula adalah ketua pengganas komunis yang tidak pernah memohon maaf di atas kekejaman yang dilakukan sepanjang usahanya membentuk Kerajaan Republik Malaya. Chin Peng sanggup menggunakan apa sahaja kaedah bagi menjayakan cita-citanya termasuk membunuh, dakyah dan orang Melayu Islam yang berhaluan kiri bagi menyokong perjuangannya.

Terlalu banyak trauma dan cerita-cerita ngeri mengenai Komunis. Tetapi, kenapa Tok Guru samakan dengan perjuangan UMNO? Tok Guru mungkin lupa bahawa tindak-tanduk PAS selama ini boleh juga disamakan dengan tektik dan strategi yang pernah dilakukan oleh komunis.

Pertama, menggalakkan masyarakat untuk menentang undang-undang dan peraturan. Sanggup mengumpul orang ramai yang tidak berdosa bersama menentang dan menerima apa yang pernah disifatkan oleh Presiden PAS sebagai "taghut, kafir, dan zalim." Sedangkan undang-undang dan peraturan tersebutlah yang telah menjamin keselamatan rakyat Malaysia sehingga kini.

Kedua, menghasut pemikiran masyarakat supaya meletakkan upaya UMNO membangunkan syiar Islam dan disegani oleh banyak negara sebagai "Islam di luar dan kulit" walhal PAS sendiri terlalu memomokkan perjuangan "membangun bersama Islam." Wajah dan kata-kata Tok Guru kadangkala mencerca Tuhan, suatu kuasa besar yang menjadi tempat umat Islam bergantung harap dan menyerahkan segalanya.

Tok Guru pernah lemparkan tuduhan bahawa "Tuhan juga mencarut" kerana ingin menghalalkan tulisan Shahnon Ahmad yang mencaci dan memburuk-burukkan pemimpin sedangkan Islam mengajar setiap umatnya menjaga ketertiban lidah dan mengawal lisan. Islam menghendaki umatnya bercakap penuh berhemat dan tidak mengaibkan orang lain.

Ketiga, jika Ayah Pin memesong pemikiran pengikutnya berdasarkan lojik akal, maka PAS tidak terkecuali apabila menyifatkan kepimpinan UMNO "tidak Islamik." Nampaknya, Tok Gurulah yang paling maksum dan mulia sekali di sisi Allah SWT sedangkan setiap umat Islam diajarkan orang yang paling mulia di sisi Allah SWT ialah yang tinggi takwanya.

Bila bercakap, berjanji akan menunaikan setiap kata-kata yang dilafazkan. Tetapi, Tok Guru lain bagi mengelakkan rakyat mempersoalkan apa yang pernah dijanjikan, Tok Guru mula mengalihkan pandangan kepada isu yang lain. Maka Tok Guru pun akan membuka mulut seluas-luas, menjaja dalam ceramah bahawa" orang lain itu tidak betul, yang betulnya ialah Tok Guru sendiri". Undang-undang apa yang Tok Guru pakai, tidakkah ini namanya diktator. Tak boleh bantah apa yang Tok Guru cakap dan fatwakan.

Keempat, Islam sentiasa menyeru kepada kebaikan tetapi Tok Guru sentiasa menggalakkan permusuhan walaupun sesama Islam. Tapi, apabila kepentingan politik Tok Guru selari dengan kepentingan orang lain maka Tok Guru pun berkatalah "sanggup berkawan dengan siapa saja, walaupun setan."

Tidakkah Tok Guru masih ingat bahawa Allah SWT sentiasa menyuruh setiap orang Islam menjauhkan diri daripada setan kerana ia boleh mempengaruhi kita melakukan kerja-kerja jahat dan dilaknati oleh Allah SWT. Kerana itulah Tok Guru kata "Tuhan pun samseng" kerana Tok Guru nak menghalalkan tindakan Tok Guru sendiri. Nampaknya, Tok Guru terlalu nak menyamakan kedudukan dengan Tuhan, dan bukannya mengabdikan diri untuk mendapatkan keredhaan-Nya.

Kelima, Tok Guru tolak usaha untuk membentuk perpaduan dan menjamin keutuhan umat Melayu-Islam. Tok Guru kata, Islam tidak bertunjangkan "ketuanan Melayu" tetapi bertunjangkan semangat "ketuanan Islam." Benar sekali, tetapi Tok Guru seolah-olah dilanda histeria apabila penyatuan Melayu-Islam cuba ditegakkan agar menjadi kuat dan ada penyatuannya.

Sedarkah Tok Guru untuk memperkuatkan "ketuanan Melayu" perlukan memperkuatkan orang Melayu dahulu. Cuba Tok Guru kira berapa ramai orang Melayu yang beragama Islam berbanding dengan bukan Melayu yang beragama Islam di Malaysia. Tidakkah secara lahiriahnya setiap Melayu itu beragama Islam.

Tok Guru mungkin akan mengatakan bahawa "tidak semua Melayu mengamalkan ajaran Islam." Memang benar, tetapi secara nalurinya mereka akan menyanggah bila ada orang mengatakan bahawa Melayu itu bukan Islam. Kalau tak percaya, tanyalah apa yang mereka lakukan apabila memasuki kedai-kedai yang menjual makanan tidak halal. Mereka ragu-ragu kerana takut termakan makanan yang ada daging babi. Yang lain mungkin boleh mereka terima, tetapi daging babi amat menjijik dan meloyakan setiap orang yang mengakui dirinya Islam.

Walaupun ada hanya sekelumit sifat Islamnya, maka boleh kita katakan Melayu itu Islam. Tetapi, Tok Guru mengambil sikap yang berlawanan dan sanggup melindungi bukan Islam setelah menerima pandangannya walaupun diketahui ianya tidak ikhlas dan jujur. Sejarah membuktikan bahawa DAP pernah bertegang leher, "langkah mayatnya dulu" kalau ingin menegakkan negara Islam di Malaysia. Malaysia ialah sebuah negara sekular, kenapa Tok Guru sokong sangat dan sanggup melupakan perjuangan asalnya?

Tok Guru kata tak apa kerana "hak minoriti" dijamin dalam Islam. Apakah dibawah pemerintahan UMNO tidak menjamin hak minoriti? Benarkah bukan Melayu merupakan warganegara kelas kedua? Kalau kelas kedua, kenapa mereka dibenarkan berniaga dan membolot kekayaan negara sehingga mengatasi jauh orang Melayu sendiri hatta orang Islam sekali pun.

Cuba Tok Guru tinjau. Berapa banyak orang Islam mempunyai estet yang besar. Berapa ramai orang Islam menggunakan kereta mewah (maaf Islam tidak menggalakkan umatnya bersikap riak dan menunjuk-nunjuk)? Siapakah pembalak yang memberikan wang untuk dijadikan sagu hati lawatan rumah ke rumah yang dikendalikan oleh Muslimah PAS di Manek Urai?

Ingat, pepatah Melayu memberikan peringatan bahwa "kata dulang, paku serpih: mengatakan orang sebenarnya diri sendiri yang lebih", wallahuaklam.


Thursday, June 25, 2009

TERURAIKAH MANEK-MANEK DI MANEK URAI?

PAS pernah membuat baiah, akan mempertahankan Manek Urai walaupun dengan darah. Rupa-rupanya PAS menganggap bahawa Manek Urai hak mutlak miliknya maka sanggup melakukan apa sahaja demi kemenangan, termasuk bermandikan darah.
Maka hati kecil Tokai yang agak lama tidak mengunjungi Manek tertanya-tanya: Apakah benar akan berlaku "pertumpahan darah" di Manek Urai sepanjang kempen PRK kali ini? Siapakah pahlawan terbilang yang sanggup mengorbankan darahnya itu? Sudahkah PAS mempunyai keris Taming Sari untuk menghunus setiap orang yang ingin berlawan?
Setahu Tokai, nanti di Manek Urai ramai yang akan bercawat kote. Tapi bukan bertewah seperti pahlawan sumo. Mereka bertegang leher, jadi burung hantu berkempen dari rumah ke rumah untuk mempengaruhi pengundi agar parti yang didokonginya menang. Bukannya bercawat kote untuk mengajak orang bergaduh.
Kalaulah begitu sikapnya PAS, maka marilah kita ramai-ramai tolak calon PAS. Selama ini banyak menganggap mereka yang bergerak mengatasnamakan Islam sebagai pelampau, jika ia berlaku nanti bertambah-tambah lagi senarai ganas. Kita mengharapkan tidak akan berlaku pergaduhan dan pertumpahan darah kerana pilihan raya seperti telah dan sedang berlaku di Iran.
Sepanjang sejarah pilihan raya yang melibatkan Manek Urai, sebanyak 11 kali PAS menang dengan kiraan 8-3 mengalahkan calon UMNO. Tapi itu tidak bermakna, kali ini PAS tidak boleh kalah. PAS ialah parti yang diasaskan oleh manusia untuk mencapai sesuatu hasrat dan mendapatkan mandat untuk berkuasa. Begitu juga dengan UMNO.
Ia bukan parti yang tertera dalam al-Qur'an dan kerana itu jika pengundi tidak mengundi PAS ia bukanlah satu dosa. Jika pengundi mengundi UMNO tidak bermakan apabila pulang ke alam barzah akan terus dimasukkan ke neraka. Dosa dan pahala adalah milik setiap orang tanpa mengambil kira ia adalah pengundi UMNO ataupun PAS.
Jika mengundi PAS dan menjadi penyokong tegarnya tidak bermakna akan masuk syurga tanpa mempunyai keimanan dan menjauhkan perkara-perkara yang mungkar. Tidakkah "dengan hanya mengundi PAS" tetapi tidak pernah sembahyang ,berbuat baik, berpuasa sepanjang bulan Ramadhan dan menjauhi larangan Allah SWT itu sebagai kayu ukur untuk menentukan seseorang itu masuk syurga? Jika bukan itu kayu pengukurnya, bermakna mengundi PAS juga boleh dianggap sebagai perbuatan mungkar.
Janganlah terlalu taksub dengan tok-tok guru yang mengajar kerana belum tentu apa yang diajarkannya benar-benar sahih dan menepati kehendak Al-Qur'an dan teladan Rasullullah SWT. Tok Guru Nik Aziz pun bukan teladan terbaik untuk kita kerana dia sanggup menuduh Tuhan samseng, Tuhan juga mencarut, berkawan dengan syaitan dan nakhoda kapal yang diktator. Tidak ada orang boleh membantah, kerana dialah seolah-olah yang betul dan maksum.
Tidak ada sifat maksum yang diberikan oleh Allah SAW ke atas manusia. Sifat itu diberikan oleh Allah SWT kepada para malaikat, kerana malaikat melaksanakan tugas dan amanat Allah SWT tanpa sekelumit pun soalan.
Tok Guru Nik Aziz banyak sekali onarnya. Cuba teliti ucapan-ucapan dan komen pedasnya. Paling terbaru apabila "memerintahkan" Nasharudin meletakkan jawatan sebagai Timbalan Presiden dan wakil rakyat Bachok kerana nak membuka laluan merundingkan kerajaan perpaduan bagi menjadikan Malaysia makmur, menyatukan tekad menghadapi cabaran semasa dan membundarkan iltizam memperkukuhkan Islam. Mahu tidak mahu, untuk memperkukuhkan Islam perlu merujuk kepada memperkuatkan orang Melayu, kerana 100 peratus orang Melayu itu beragama Islam secara lahir dan batinnya.
Cuba kita uji mengenai orang Melayu. Walau sejahat atau nakal sekalipun, bila sebutkan perkataan babi, orang Melayu akan membenci dan mengutuknya. Tapi, bagaimana dengan Tan Sri Khalid, bila sebut babi dia turut memberikan ruang untuk menempatkan penternakan babi di Tumbuk Darat, Selangor dalam projek moden yang memakan belanja lebih sejuta ringgit. Walaupun bukan duit kerajaan Selangor, tapi mengorbankan kawasan untuk tujuan tersebut adalah juga bermakna bersubahat dengan salah satu larangan besar dalam Islam.
Pengundi Manek Urai boleh fikir. Pengundi Manek Urai tentu lebih faham setakat ini apa yang PAS laksanakan untuk memudahkan urusan mencari rezeki. Sudahkah PAS menyediakan kemudahan seperti mana yang diinginkan? Jika belum, uraikanlah manek-manek yang selama ini menjadi impuls sokongan terhadap PAS. Pas hanya banyak bercakap, seolah-olah kita hanya boleh hidup tanpa perlu bekerja.
Tanpa bekerja mana kita nak belanja sekolah anak?Bila tidak ada duit, mana nak beli beras kerana PAS tidak pernah buat rancangan untuk menanam padi. Dia hanya buat rancangan mengajar tentang agama, tetapi tidak pernah ajar kita bagaimana nak jadikan susu getah sebagai tayar kereta, tilam empok, dan sebagainya. Kalau tak percaya, tanyalah Tok Guru sendiri mana dia?
Cukup dah, PAS telah lama mengsengsarakan orang Melayu Kelantan. Termasuk saya sendiri, yang membesar dalam keluarga PAS totok, tapi bila bercakap mengenai politik sanggup sampai ke pagi. Tapi apabila suruh dan mengajar mengejar ilmu, baca buku setengah jam pun tak terdaya. Buku jatuh atas dada, kerana waktu itu pakai pelita minyak tanah.
Tapi, kerana saya sedar dengan mengikut idealisme PAS saya tidak akan ke mana. Maka saya membuat perhitungan saya sendiri, keluar dari sekolah pondok masuk ke aliran kebangsaan. Akhirnya, walaupun saya tidak boleh jadi ustaz yang amat petah membaca dan mentafsir al-Quran sesuka hati, saya tahu bahawa apa yang dinamakan fadhu ain dan fadhu kifayah. Jika hanya mementingkan fardhu ain, kita mengutamakan diri sendiri. Fadhu kifayah juga harus diutamakan dalam kehidupan kita.
Fadhu ain menghubungkan kita dengan Allah SWT manakala fadhu kifayah, hubungan kita dengan sesama manusia. Maka itulah setiap orang Islam itu bersaudara, sakit peha kiri peha kanan turut terasa ngilunya. Bukan seperti yang dianjurkan PAS, kalau bukan PAS semuanya berdosa walaupun sesama Islam. Bila bukan memakai label PAS berhasrat menyambut seruan penyatuan dan perpaduan, maka berhamburlah kata-kata nista dan celaan. Apakah itu sifat mulia seorang Islam yang dinamakan mukmin?
Saya lebih percaya kata-kata Imam Ghazali berdasarkan beberapa karangannya termasuk Ihya Ulumudin berbanding kata-kata Tok Guru yang bercampur umpatan dan cacian kepada orang yang sehaluan dengannya. Islam membenarkan perbezaan pendapat, malah tidak pernah mengkafirkan mereka yang berbeza pendapat kecualilah yang melakukan perbuatan-perbuatan syirik. Apakah dengan menyokong UMNO itu termasuk dalam perbuatan syirik?
Marilah kita sama-sama uraikan manek-manek yang sekian lama sudah terbelit itu. Kita jadikan manek-manek itu lebih bernilai daripada kristal berjenama Islam yang syumul, agar kita termasuk dalam kategori insanul-kamil.

Wednesday, June 24, 2009

BADUT WAYANG KULIT

Pak Dogol bercawat kote kejar Wak Yah dengan parang puting. Setelah seluruh kelir putih ketawa terbahak-bahak melihat punggung tonggek Pak Dogol, terhenjut-henjut menarik nafas lelah, Wak Yah cukup cerdik. Wak Yah nyusut celah tunggul tembusu sebesar tiga pemeluk dan ketawa berdekah-dekah melihat telatah PAk Dogol.

Tanpa banyak berfikir, Pak Dogol jadi seolah-olah pahlawan tua menghunus parang puting untuk berperang dengan Wak Yah. Wak Yah yang lebih muda dan bijak, guna strategi dan menyembunyikan diri. Bila dia tahu Hanuman akan melintasi kawasan itu, ia memasang harapan akan bersama berjalan menuju ke meja bulat perundingan. Sepanjang perjalanan itu, bertemankan semangat keras Hanuman, Wak Yah akan ceritakan sikap Pak Dogol terhadapnya.

Kerana marahkan usaha WAk Yah untuk memasuki negeri cantik panglima baik yang sekian lama menjadi musuh ketat kerana nak dapatkan puteri lindungan bulan dan anak dara lembayung senja, Pak Dogol marah sekali. Pak Dogol telah membuat muafakat dengan Samad, Kuning, Panah dan Busar di tepi kelir putih untuk bersama mengambil tanah sekangkang berhantu.

Samad bercadang menjadikan tanah sekangkang berhantu itu sebagai tempat dia membina kehidupan barunya setelah sekian lama kempunan nak panjat pokok jambu laut. Panah sangat berminat dengan tanah sekangkang berhantu itu kerana banyak ditumbuhi oleh pokok badang, untuk memudahkan dia membuat anak panah beracun.
Panah, yang sudah lama punah kerana tingkahlakunya sendiri yang kurang beradab dan cemburu, bijak menyusun strategi untuk menghancurkan kesejahteraan penghunu dan seluruh makhluk dalam negara bernama Makmur. Bagi Busar pula tempat itu akan dijadikan lapangan sasar temasya dagang serba-serbi asalkan boleh mendapatkan wang. Busar lebih pentingkan wang, yang lain tidak boleh dikirakan sebagai keperluan kerana kekekayaanlah yang kan mengukur segala-galanya.
PAk Dogol yang sudah lama bermimpi untuk beristerikan anak dara lembayung senja kerap mengeluarkan kata-kata pedas. Jangan ada sesiapa yang cuba melawan cakapnya, kerana ia adalah nakhoda utama pelayaran menuju ke tanah sekangkang berhantu. Usaha dipedulikan siapa yang memerintah, kerana yang memerintah itu sedang menggelonsor ke bawah.
Tiba-tiba Tok Dalang menghentikan persembahan wayang kulit itu. Tok Dalang merasakan, penonton sudah terlalu tegang dengan perbalahan itu. Hanuman beljum lagi mengamuk, jadi eloklah dia berhenti. Jika Hanuman mengamuk nanti akan terhamburlah kata-kata, terurailah sebuah makna yang bernama pakatan dalam keterpaksaan, walaupun terpaksa ia tetap dilakukan bagi membolehkan tanah sekangkang berhantu menjadi milik bersama. Boleh dikongsi, sama-sama bangunkan walaupun adakalanya rumah di sebelah masih berbau busuk dan di penuhi najis. Janji boleh dapat, itu yang penting.

Monday, June 22, 2009

MAKA ROBOHLAH RUNDINGAN KERAJAAN PERPADUAN

Tokai tidak terkejut, dua orang penasihat parti pembangkang dan presiden PAS dengan rasminya telah "menutup" sebarang cadangan untuk rundingan kerajaan perpaduan. Penasihat PKR menyifatkan kontroversi tersebut merupakan keadaan terdesak UMNO yang tidak mendapat sokongan rakyat. Presiden PAS pula mempersoalkan mengenai "unity" atau perpaduan bukanlah terarah kepada UMNO atau BN.

Banyak pihak berpendapat bahawa itu memangnya sikap PAS sejak dulu lagi.. Apabila ada kesungguhan dan kesediaan pihak yang disasarkan menyahut cabaran tersebut, maka akan diadudombakan pelbagai muslihat sehingga tidak menampakkan kegagalan itu berpunca daripada sikapnya sendiri.

Tokai pernah teringat dengan beberapa cadangan sebelum ini, yakni ketika PAS masih berjuang bersendirian untuk menegakkan negara Islam. Apabila Tun Dr. Mahathir mengisytiharkan Malaysia sebagai "sebuah negara Islam" para pemimpin parti tersebut mencari alasan yang lain bagi menidakkan atau tidak mengesahkannya.

Dalam tahun-tahun 1980-an, ketika semangat kebangkitan semula Islam subur berkembang, PAS menyifatkan dasar penerapan nilai-nilai Islam dalam pentadbiran, penubuhan dan pengukuhan insititusi berunsurkan Islam dianggap sebagai "Islam kulit", kerana takutkan UMNO mengambilalih peranan menegakkan syiar Islam.

Bagi menghadapi penyemarakan nilai-nilai Islam, PAS mula menggunakan propaganda "taghut" dan menghidupkan kembali dakwaan UMNO sebagai "kafir", tidak sah makan ternakan sembelihan oleh UMNO, berimamkan selain daripada pemimpin PAS dan sebagainya.

Sewaktu ada cadangan untuk memasukkan sistem pendidikan agama kendalian kerajaan negeri ke dalam sistem pendidikan arus perdana, bagi menjaga kebajikan tenaga pengajar yang kecewa tiada kenaikan pangkat walaupun sudah mengajar lebih 20 tahun, kekurangan kemudahan dan piawaian keputusan peperiksaan yang tidak seragam, Mursyidul Am PAS menyindir kerajaan pusat tidak mempunyai keupayaan menguruskannya.

Bahkan pernah membuat komen, kerajaan pusat atau Kementerian Pendidikan (pelajaran) tidak berhak berbuat demikian. Kerajaan Negeri lebih mampu dan kerana itu tidak berhak bercakap mengenai "Islam. Orang yang tidak berhak bercakap mengenai Islam, bila juga bercakap, boleh dihukum bunuh."

Tindakan itu dianggap sebagai mempersendakan Islam. Orang yang mempersendakan Islam, boleh dikenakan hukuman bunuh. Bila ada usaha untuk menyelesaikan kontroversi tersebut, PAS semakin kuat mencari helah bagi menggagalkannya dengan meletakkan beberapa syarat, misalnya mengenai :debat terbuka UMNO-PAS, muhabalah dan sebagainya.

Kali ini tersangat besar helahnya apabila terpaksa tunduk kepada desakan DAP dan PKR yang terlalu takut bila dua parti Melayu-Islam menjadi semaikin kuat. Nampaknya PAS sudah berjaya dicucuk hidung oleh DAP dan PKR.

Jika Melayu kuat, parti-parti yang berunsurkan "marriage of convinience" itu akan pecah robek. Bila perpaduan uthopia itu robek, maka rebahlah pakatan pembangkang. Rebak pakatan pembangkang, harapan Anwar Ibrahim untuk menjadi perdana menteri kempunan sepanjang hidup dan Lim Kit Siang sebagai Timbalan Perdana Menteri akan kojol sehingga habis usia.

Tokai amat faham mengenai LIM KIT SIANG sejak mula memahami sepak terajang politik yang dibawakan oleh beliau termasuk usul menubuhkan Universiti Merdeka, dan menghentam pembangunan jambatan Pulau Pinang. Jambatan Pulau Pinang menjadi begitu nostalgik buat Tokai kerana pada cadangan itu hendaklah dilaksanakan, setiap petang minggu bersama-sama rakan-rakan akan turun sekitar BAtu Uban dan Gelugor untuk mencari belangkas.

Pemandangan dari sudut pandangan Chanselori Rock USM begitu menarik sekali, tapi apabila projek itu mula dilaksanakan, khabarnya sekitar pinggir laut akan ditebusguna menjadi pusat perniagaan "ala Manhattan" di Amerika Syarikat.

Tokai tidak pernah ke sana, tapi cuba memberikan bayangan apabila teringatkan cerpen Anwar Ridhuan, seribu kunang-kunang di Manhattan, kerana cerpen itu merupakan cerpen yang wajib dibaca dan dianalisis bagi memahami konsep aliran kesedaran yang sedang kuat mempengaruhi teori sastera ketika itu selepas beberapa lama diserang gejala absurdisme.

Waktu itu Kit Sianglah paling lantang mengkritik pembinaan jamabatan tersebut sebagai langkah membazirkan wang rakyat. Rakyat tidak memerlukan jamabatan tersebut kerana feri telah menjadi penghubung yang cukup bersejarah dan berkesan.

Setelah gagal dalam projek Tanjung 1, Tanjung 2 tidak ada lagi tanjung 3. Tapi apabila tanpa diduga menang besar di Pulau Pinang, puteranya yang banya bercakap mengenai integriti dan penyelewengan menggesa agar dipercepatkan pembinaan jambatan kedua, bagi menampung aliran trafik keluar-masuk Pulau Pinang.

Inilah sikap DAP. Sikap yang berbelit-belit. Apabila belum memerintah, setiap tindakan yang dibuat oleh pemimpin BN membantu masyarakat dianggap sebagai percubaan memberikan sogokan. Apabila menguasai Pulau Pinang tekah melakukan perkara yang sama, atas nama kebajikan dan membantu masyarakat.

Itulah wajah-wajah retak yang cuba dicerminkan oleh pemimpin pembangkang. Wajah-wajah retak cuba dicantumkan satu persatu yang mungkin akan menghasilkan sebuah model baru politik Malaysia seakan-akan kiubisme. Kalau kita ingat mengenai Pablo Picasso, mungkin kita tidak akan lupa bagaimana zaman renainsans telah berupaya menggoyahkan aliran seni tampak yang berbentuk realisme dan surrealisme ketika itu.

Pakatan pembangkang cuba memporakperandakan keyakinan kita sebelum ini dengan cara merobohkan nilai-nilai yang telah begitu lama menjadi tunjang kekuatan politik Melayu. Ketuanan Melayu digantikan dengan ketuanan rakyat, yang hanya lebih berbentuk slogan sosialisme. Agama akan menjadi faktor pinggiran manakala faktor yang diberikan keutamaan ialah memperoleh kuasa, walaupun caranya tidak secara undang-undang dan berperaturan.

Friday, June 19, 2009

BAK PE LE TOK GURU JADI GITU?

JUMAAT 19

(Kaki lima Kuala Lumpur Sentral)



TOK GURU, BAK PE TOK GURU KECEK GITU. Ramai kata Tok Guru dah nyanyuk, tapi Tokai tetap pertahankan bahawa oghe mace Tok Guru tak nyanyuk lagi. Tok Guru cuma tak sir nak ngaku kerana takut lapah ni tak leh jadi Menteri Besar lagi. Dah berapa lame ye?

Tak silap Tokai, maklumlah kerana bukan oghe politik, rasanya dah jadi Menteri Besar sejak tahun 1990, waktu bergabung dengan Semangat 46, dalam pakatan Angkatan Perpaduan Ummah. Kira-kira dah 19 tahun jadi MB, tentu syok sekali kerana ada drebar, pegawai peribadi dan maha penting kuasa?
Kerana kuasa, yang kadangkala baik pun jadi tak baik. Kuasa hilang, yang tak baik itulah pilihan terbaik. Kerajaan perpaduan adalah baik, jadi tak baik kerana Tok Guru takut, lepas ni tak leh jadi Menteri Besar lagi. Mungkin nak pecahkan rekod, kalau PRU ke-13 pada tahun 2013, maka Tok Guru jadi MB selama 13 tahun, menang lagi tambah 5 tahun, menang PRU 14, tambah lagi 5 tahun. Kira-kira 23 tahun lamanya. Atau selagi boleh menang, masih jadi wakil rakyat agaknya mahukan selama-lamanya.

(Kedai mamak, Kelana Jaya )

Entah macam mana Tokai pun tak tahu, hanyalah secara kebetulan. Sementara menantikan waktu petang dan mentari agak teduh, Tokai teringat mengenai satu berita yang pernah tersiar dalam akhbar, ketika itu Tokai masih berada di tingkatan lima.
Pada tahun 1974, BN baru terbentuk, PAS, Gerakan dan PPP menjadi entititi baru dalam gabungan parti-parti yang menyebelahi kerajaan bagi mengurangkan politicking. Nama gabungan bertukar menjadi Barisan Nasional.

Tokai terkedu dengan telatah Tok Guru Nik Aziz yang menganggap kerajaan perpaduan itu boneka UMNO dan meminta supaya pihak yang berhasrat mengadakan rundingan dengan BN atau UMNO sebagai sampah. Turut mendesak ialah Nasharudin Mat Isa, jejaka tampa kelahiran Negeri Sembilan dan semakin menyerlah kepimpinannya dalam PAS diminta supaya meletakkan jawatan sebagai Timbalan Presiden PAS (baru menang belum pun sampai dua minggu untuk kali kedua) dan ahli parlimen Bacok.

Ketika berucap di rapat umum BN di Kampong Perupok, Bacok pada 19 Ogos 1974, Tokai masih teringat lagi butir-butirnya. Tok Guru menyifatkan perpaduan yang berlaku antara ahli PAS dan UMNO dalam BN merupakan satu rahmat Tuhan kepada orang Melayu.Waktu itu Tokai masih belum tahu lagi sepak terajang politik, maka amat setujulah dengan pandangan Tok Guru.

Kalau sebelumnya, ahli-ahli PAS dan UMNO yang merupakan orang Melayu dan beragama Islam bergaduh sehingga menyebabkan perpecahan keluarga, sengketa saudara dan cerai-berai disebabkan perbezaan fahaman politik.

Tokai ketika itu tabik spring kepada mereka yang berjuang untuk membentuk BN kerana turut rasa perit sewaktu hidup dalam masyarakat yang bebelah bahagi. Sebahagian sanak saudara Tokai ada yang menjadi penyokong total PAS dan sebahagiannya pula UMNO.

Antara sepupu tidak bertegur sapa, malah bila ada kematian pun tidak diziarahi kerana takut dikatakan kafir. Sebelum keluar rumah, sering diingatkan supaya sentiasa memerhatikan kedudukan bulan kerana ia adalah panduan seluruh kehidupan orang Islam sedangkan simbol kapal layar itu adalah rekaan manusia, tidak kekal dan mampu melawan ombak Laut China Selatan.

Tokai amat berpengalaman dengan ketinggian ombak Laut China Selatan ketika musim tengkujuh, dan para nelayan merintih tiada rezeki kerana tidak dapat turun ke laut. Di atas jeti, bertilamkan pukat (pukat udang, pukat tangkul, pukat tunda, pukat belanak dan jaring) menjadi tempat kami menghabiskan hari-hari sementara menunggu musim tengkujuh reda.

Selepas musim tengkujuh, nelayan kecil seakan mendapat rezeki kerana musim udang kertas bermula. Ramai-ramai nelayan turun ke laut menggunakan pukat udang (dikenali dengan pukat tiga lapis) dan jika hasil boleh dapat 50 atau 70 kilo sehari pun dianggap berbaloi, ketika itu.

Tok Guru yang ketika itu menjawat jawatan sebagai Ketua Dewan Ulama PAS Pusat dan turut menjadi calon BN Pengkalan Chepa berkata, kalau dulu ahli PAS dengan UMNO sering bertengkar menjadikan kehidupan di kampung tidak tenteram, dan dengan terbentuknya BN mereka dapat hidup aman dan damai.

Cantik sekali ucapan itu. Itulah yang Tokai tabik dengan Tok Guru. Tapi bila sudah menjadi Menteri Besar sejak kepimpinan Tan Sri Mohd Yaakob tewas dalam PRU 1990, PAS bergabung dengan Semangat 46 di bawah Angkatan Perpaduan Ummah, nada percakapannya bertukar rentak.

Kepimpinan Tok Guru bila menghadapi konflik dengan Semangat 46, seringkali menjawab "tak tahu". Tokai pun terpinga-pinga bagaimana seorang Menteri Besar tak tahu apa yang dipersoalkan oleh rakan-rakan politik daripada Semangat 46. Ketika itu ada dua jawatan timbalan menteri besar, satu untuk PAS dan satu lagi untuk Semangat 46. Datuk Rozali Isohak, ADUN Dabung, anak didik Tengku Razaleigh, bekas wartawan di NSTP dan penolong pegawai daerah dilantik sebagai Timbalan Menteri Besar mewakili Semangat 46.

Bila mengulas mengenai tulisan Shahnon Ahmad, seorang penyokong PAS, sasterawan negara yang menulis novel menyindir kepimpinan politik negara dalam bahasa yang mencarut dan lucah, Tok Guru mengulas "Tuhan pun mencarut." Bila "Tuhan pun mencarut" maka tidaklah menjadi kesalahan jika orang Islam turut mencarut.

Ketika itu Tokai mula menurunkan darjah sokongan kepada Tok Guru. Dalam peristiwa yang lain, kerana isu Tun Dr. Mahathir yang dicap dengan pelbagai tanggapan akibat percaturan politik UMNO pada tahun 1987, Tok Guru pernah mengungkapkan "boleh berkawan dengan syaitan."

Tokai yang pernah ikut mendengar kuliah subuh di pondok Tok Kenali tidak pun pernah mendengar ada kuliah atau kata-kata "Tuhan pun mencarut" dan "boleh berkawan dengan syaitan". Tokai pernah diajar dan dididik supaya sopan dalam pergaulan, dan berhemah dalam setiap kata-kata. Apa sahaja unsur yang mempunyai hubungan atau kaitan dengan syaitan hendaklah dijauhkan dan berdoa agar Allah SWT tidak menduganya kerana "akan dimasukkan ke dalam neraka jahanam."

Suatu ketika, merayu Tun Dr. Mahathir agar memberikan peruntukan dan projek pembangunan di Kelantan, Tok Guru mengulas bahawa PAS menerima siapa sahaja kerana "ada duit dan oghenya comel."

Beberapa lama kemudian, Tok Guru melalut lagi bila memberikan cadangan "oghe tina comel, tak payah kerja. Boleh jadi bini oghe kaya atau pun pegawai tinggi." Rendahnya falsafah perjuangan sosial Tok Guru, kerana takut perempuan cantik menggoda boss berhidung belang ataupun percintaan di pejabat.

Tokai tak nak panjangkan cerita mengenai lain-lain ucapan yang tidak konsisten Tok Guru. Tapi apa yang dapat Tokai simpulkan, Tok Guru semakin gelojoh berpolitik sehingga sanggup mengelirukan orang Islam sendiri. Sekurang-kurangnya kalau Tok Guru tak melatah dengan cadangan untuk berunding mengenai kerajaan perpaduan, rasanya tidaklah begitu merosot sokongan moral golongan muda dalam PAS ataupun yang tidak menjadi ahli mana-mana parti.

Tentunya Tok Guru kata benda tu dah lepas, tak perlu diulas lagi. Benar Tok Guru, tapi sendiri kena ingat, Tok Guru pernah berkuliah pagi Jumaat, ketika itu Tokai menginap di Hotel Murni, Kota Bahru, berdepan dengan tempat Tok Guru mengajar. Kehidupan di dunia ini hanyalah sementara, akhirat akan kekal abadi. Kita akan kembali menemui Allah Azzawajalla ketika nyawa kita dicabut oleh malaikat.

Semasa dialam barzah itu kita akan dipersoalkan apakah yang telah kita lakukan sepanjang kehidupan kita di dunia. Lidah tidak mampu lagi menyembungi apakah kebohongan yang pernah kita lakukan . Mulut tidak lagi terkunci, untuk menceritakan apa yang kita makan, ucap, minum atau pun geselkan. Begitulah seluruh anggota badan menjadi saksi apabila kita diadili di Padang Masyar nanti.

Tokai ingat Tok Guru akan sentiasa dihormati sekiranya tidak membuat ulasan yang melalut dan menyimpan dendam menjadi daya pemaafan yang dituntut oleh Islam, yang Tok Guru pernah kuliahkan.

(Senja di Serambi Masjid Jamek, Kuala Lumpur)

Sementara menunggu waktu Maghrib, Tokai sempat melayari beberapa weblog, dan terjumpalah satu komen, yang TURUT menyiarkan potongan akhbar tersebut, bunyinya:

Bila Nik Aziz juga lidah bercabang

Pendirian politik boleh berubah pada bila-bila masa. Samada masa yang dekat atau masa yang jauh.Namun kita amat terperanjat apabila Nik Aziz buat u turn kepada pendirian politik yang pernah dia buat dahulu. Seorang yang bergelar Mursyidul Am macam dia pun depan cakap lain belakang cakap lain.Dulu dia pernah cakap lain sekarang dia cerita lain. Senang cakap Nik Aziz ni pun macam keling cakap dia. Itu lah politik. Politik itu adalah ' no permanent friends and enemy'. Dulu mungkin kawan sekarang mungkin lawan dan begitu lah sebaliknya.Cumanya menjadi manusia yang menggunakan topeng ulama dan terjebak dengan arus politik Erdogan adalah amat memalukan dan mengecewakan banyak pihak. Nik Aziz sanggup menjadikan dirinya sebagai bahan ejekan ahli partinya sendiri lantaran mengikut telunjuk golongan Erdogan yang gilakan kepimpinan Anwar Ibrahim.Lapuran akhbar diatas membuktikan Nik Aziz juga mempunyai lidah bercabang !

PEMUAFAKATAN FITRAH KEHIDUPAN MASYARAKAT MADANI (II)

Memberikan makna kepada konsep meritokrasi bukan bersandarkan kepada prinsip yang terlalu bebas. Berdasarkan pemahaman dan falsafah politik, tidak ada satu pun negara dalam dunia ini tidak meletakkan asas yang kukuh kepada struktur primordial sebagai salah satu kriteria meritokrasi secara wajib. Ia menjadi angkubah yang tidak mudah diubah, walaupun lain-lain kriteria boleh dilenyapkan. Cuma yang berlaku ialah pelenturan angkubah tersebut, jika rasional asalnya mencapai tahap yang ditetapkan.
Berdasarkan perspektif Singapura, meritokrasi dijadikan angkubah yang bebas menyebabkan berlakunya peminggiran terhadap orang-orang Melayu. Dalam sektor pendidikan dan politik misalnya, kajian Lily Zubaidah Rahim, Dilema Singapura: Peminggiran Politik dan Pelajaran Masyarakat Melayu (K.Lumpur: ITNM, 2004 -terjemahan Yunus Ali) mendapati :
"...penghapusan sekolah aliran Melayu dan Tamil, setelah pendaftaran ke sekolah itu merosot pada tahun 1970-an manakala sekolah aliran Cina dihidupkan dan dipelihara, menggambarkan tanggapan pemimpin PAP bahawa nilai budaya orang Melayu (peribumi Asia Tenggara) dan orang India (Asia Selatan) tidak sepenting nilai budaya Konfusius Asia Timur untuk imbangan ekonomi dan budaya Singapura."(ms.213).
Berasaskan kepada sindiran kedaifan Melayu dan India dalam struktur budaya telah menyebabkan pemimpin-pemimpin PAP terus bertegas untuk memperluaskan konsep sekolah monoetnik. Bangkangan dan kritikan tidak diendahkan, dan hasilnya:
"... Kedudukan politik politik masyarakat Melayu yang lemah menjadikan kerajaan PAP kurang sensitif dengan keresahan Melayu tanpa risau akan kemerosotan undi dalam pilihan raya. Sebaliknya, dominasi bilangan dan undi masyarakat Cina serta semakin pentingnya ekonomi negara China telah membolehkan kerajaan PAP lebih sensitif terhadap keresahan masyarakat Cina." (m.s.319).

Itulah amalan meritokrasi yang dilaksanakan oleh kerajaan PAP di Singapura dan itu juga yang pernah diminta oleh Lee Kuan Yew melalui slogan Malaysian Malaysia dalam tahun-tahun 1960-an dahulu. JIka idealisme perjuangan Lee Kuan Yew itu diterima pakai dan tidak ditentang oleh orang Melayu, kedudukan Bumiputera tidak akan berada di tahap sekarang.Berdasarkan slogan MalaysiaFirst yang dianjurkan oleh DAP selepas PAP gagal dengan Malaysian Malaysia, tidak banyak berbeza.

Dengan menggunakan pelbagai pendekatan dan tohmahan kononnya masyarakat bukan Bumiputera sebagai warganegara kelas kedua, mereka berjaya melonjakkan sokongan bukan Melayu. Kemuncaknya pada tahun 1969, DAP berjaya menguasai politik kawasan bandar yang majoriti pengundinya adalah Cina, terutamanya di Lembah Kinta, Lembah Kelang dan Pulau Pinang.Pulau Pinang dikuasai oleh pembangkang, iaitu Gerakan yang sebahagian besarnya merupakan tokoh-tokoh politik MCA yang tidak berpuas hati dengan perjuangan dalam Perikatan.
Lim Chong Eu kemudiannya sedar, jika meneruskan idealisme perjuangannya bersendirian Pulau Pinang tidak akan membangun kerana kekurangan sumber kewangan, apatah lagi setelah taraf pelabuhan bebas ditarik balik oleh Kerajaan Persekutuan pada awal tahun 1970-an. Dr. Lim Chong Eu yang tidak bersetuju dengan dominan UMNO dalam Perikatan telah mencabar kepimpinan MCA dan bertanding sebagai jawatan Presiden pada bulan Mac 1958.
Beliau telah berjaya menewaskan Tun Tan Cheng Lock (salah seorang pemimpin MCA yang terlibat dengan penggubalan manifesto Perikatan dan rundingan kemerdekaan bersama Tunku) dengan mendapat kelebihan undi sebanyak 20 (87, Tun Tan Cheng Lock mendapat 67 undi).Dr. Lim yang dianggap sebagai radikal dalam memperjuangkan kepentingan Cina telah mendesak supaya:
"mengkaji semula apa yang telah dipersetujui oleh parti sewaktu menuntut kemerdekaan. Secara terselindung, mereka menuntut supaya dasar yang memberi hak istimewa kepada orang Melayu dikaji semula. Semua tuntutan ini sebenarnya mencabar supremasi UMNO ...Dalam surat yang dihantar pada Jun 1959 itu, selain meminta dasar-dasar bahasa dan pendidikan dikaji, MCA juga menuntut supaya parti itu diberi 40 kerusi pada pilihan raya....sewaktu rundingan diadakan, surat Dr. Lim itu dibocorkan kepada akhbar." (Lihat Chamil Wariya, Malaysia:50 Fakta Asas Kenegaraan, K.Lumpur: Matrix Media Global, 2007, m.s. 86 - 97).
Pada April 1962, Dr. Lim Chong Eu menubuhkan United Democratic Party (UDP) setelah meletakkan jawatan sebagai Presiden MCA ekoran krisis pada tahun 1959. UDP yang dipimpin oleh Lim Chong Eu, Too Joon Hing berusaha memprojekkan perjuangan pelbagai kaum, namun menghadapi masalah kerana:
"its leaders found it difficult to carry through an inter-communal platform inasmuch as they knew their main supporters were Chinese" (Lihat James P. Ongkili, Nation-building in Malaysia 1946-1974, K. Lumpur, Oxford University Press, 1985, ms196).Pilihan raya 1964, tidak banyak menjejaskan kedudukan apabila Perikatan menang 89, Pan-Malaysian Islamic Party (9), Parti Sosialis (2), People Progresive Party (2), UDP(1) dan PAP (1).
Perjuangan PAP dari Singapura telah diteruskan oleh Devan Nair apabila memenangi kerusi Bangsar. Selain UDP, parti baru yang bertanding dalam pilihan raya tersebut ialah PAP bagi "to test it appeal among the Malayan electorate and to begin realizing its wish to replace MCA in the ruling Malayan Alliance."(James P. Ongkili, ms. 196) Namun demikian, keputusan pilihan raya pada tahun 1964 dianggap lebih bersifatkan sebagai ujian untuk menentukan reaksi rakyat mengenai Konfrontasi Malaysia-Indonesia.
Perikatan dilihat sebagai sebuah parti "which could safeguard national integrity and that the difference between voting for it and voting for the other parties was in essence the difference between being loyal and being sypathetic to Indonesian aggression."(Lihat K.J.Ratnam dan R.S.Milne, Malaysian Parliamentary Election of 1964, Singapore, University Malaya Press, 1967, ms. 110-111).
Pada bulan Mac 1968, Parti Gerakan Rakyat Malaysia (Gerakan) ditubuhkan, antaranya oleh pemimpin buruh Dr. Tan Chee Koon dan V. Veerapan; Dr. Lim Chong Eu dari UDP; Prof Syed Hussein al-Attas, University of Singapore; dan Prof Wang Gungwu, Universiti Malaya.Dalam pilihan raya umum 1969, Gerakan gigih berkempen dengan memperlihatkan imejnya sebagai parti yang tidak bersifat perkauman.
Manakala PAP, kemudiannya diwariskan kepada DAP (didaftarkan sebagai sebuah parti politik pada Mac 1966), setelah Singapura keluar daripada Malaysia pada 9 Ogos 1965, dipimpin oleh Devan Nair terus memperjuangkan konsep Malaysian Malaysia.
Konsep Malaysian Malaysia yang diperjuangkan oleh DAP telah menentang pembahagian warganegara kepada Bumiputera dan bukan Bumiputera, dengan memproklamasikan "political democracy, social and economic democracy, and culture democracy" dengan menetapkan bahawa "All Malaysians must have an equal place under the Malaysian sun. Hence our plea for "a Malaysian Malaysia."
Hasil kempen agresif DAP pada tahun 1969 menyebabkan Perikatan memperolehi 66 kerusi (merosot sebanyak 23 berbanding PRU 1964) manakala DAP (PAP) meningkat kepada 13, PMIP 12 (1964 memenangi 9 kerusi parlimen), PPP menang 4 (1964 menang 2 kerusi) dan Gerakan menang 8 kerusi.
Di peringkat negeri, Perikatan mampu memperoleh 162 kerusi (1964 sebanyak 241 kerusi), PMIP menguasai 40 kerusi (berbanding 25 pada tahun 1964), DAP 34 (1964 tidak bertanding peringkat DUN), PPP 12 (1964 menang 5), Gerakan 25 kerusi, Parti Rakyat 3 (1964 berada dalam Barisan Sosialis) dan bebas 3.Keputusan PRU ke-12 pada 8 Mac 2008 telah dilihat menghampiri keputusan pilihan raya 1969.
Berdasarkan peningkatan pengaruh parti-parti pembangkang, pilihan raya umum 1969 telah mencetuskan rusuhan kaum pada 13 Mei 1969. Walau bagaimanapun, keputusan PRU ke-12 tidak berupaya mencetuskan perbalahan kaum tetapi sebaliknya meninggalkan kesan mendalam mengenai percubaan mengambil alih kerajaan daripada tampok kepimpinan BN.
"But then came March 8, 2008. In many ways, the results of the general election that gave five states to the opposition and pushed the ruling coalition into existential crisis, were a cry of desperation, and a last-ditch attemp by common Malaysians at stopping the divisive trend that the extended postponement of closure to May 13 had wrouht upon the body politic. ....A post-March 8 episode that has given due atttention by analysts occured on the night of April 14, when Anwar Ibrahim used the end of the suspension of his right to run for public office to give a fiery speech in Kampong Baru before a 20,000-crowd consisting largely of the Malays.
"He declared: "All of you will witness this tonight. We will not talk about Malay supremacy but the supremacy of all Malaysians. For non-Malays, for whom the mere mention of crowds in Kampung Baru immediately conjured images of the beginning of the May 13 riots of 1969, a message coming from the same place from a Malay leader talking to a Malay crowd, and calling for a more inclusive model of nation building, was greatly welcomed indeed. ..March 8 holds great potention for eclipsing May 13 and erasing the fears linked for so long to that spectral night in the sort but eventful history of Malaysia." (lihat, Ooi Kee Beng, Johan Saravanamuttu and Lee Hock Guan, March 8: Eclipsing May 13, Singapore: ISEAS, 2008, ms 3-4).
Saya tidak beranggapan seperti itu kerana secara keseluruhannya pada tahun 1969, Perikatan memperolehi 48.41 peratus sokongan pengundi peringkat Dewan Rakyat manakala Dewan Negeri ialah 47.95 berbanding tahun 2008, peringkat parlimen ialah 50.14 peratus dan negeri ialah 61 peratus.
Cuma yang menyaksikan perubahan ketara ialah beralihnya kuasa politik di Selangor, P.Pinang, Perak (kemudiannya kembali kepada BN apabila Mahkamah Rayuan memutuskan Dr. Zambry Menteri Besar Perak yang sah April, 2009) dan Kedah. Kelantan PAS semakin kuat apabila dan berjaya mengekalkan penguasaannya. Wilayah Persekutuan, dikuasai oleh pembangkang di peringkat parlimen (BN hanya menang di Wangsa Maju, Putrajaya dan Labuan).

Tuesday, June 16, 2009

PEMUAFAKATAN FITRAH KEHIDUPAN MASYARAKAT MADANI (I)

Terdengar banyak sangat komen mengenai 1Malaysia, maka Tokai kadangkala tertanya-tanya juga apa sebabnya mereka mengeluarkan pelbagai komen negatif mengenainya.
Ada yang berkata, konsep 1Malaysia masih belum jelas dan kerana itulah banyak yang cuba menolak mauduknya sehingga terlalu negatif sekali. Seperti yang dijelaskan oleh Perdana Menteri sewaktu berucap di Sidang MAPA ke-12 tempoh hari bahawa ia memangnya berbentuk strategic ambigiuty, kekaburan strategi.
Maksudnya, Perdana Menteri memberikan ruang dan peluang kepada setiap rakyat untuk membahaskannya. Perbahasan dan perbincangan termasuk komen-komen yang dilontarkan akan menjadikan konsep itu semakin jelas. Semakin ramai orang salah anggapan, maka itu bermakna tindakan pembetulan akan menjadi lebih mudah, kerana banyak rakyat yang berminat.
Perdana Menteri mungkin sedar bahawa strategi sebegini pernah dilakukan oleh Tun Dr. Mahathir apabila memperkenalkan beberapa dasar utamanya. Antaranya ketika mula-mula bercakap mengenai Dasar Kependudukan Negara, Malaysia menyasarkan jumlah penduduk seramai 70 juta bagi memperkukuhkan sektor perniagaan domestik.
Ketika itu Tokai teringat dengan beberapa tafsiran. Pihak pembangkang mencadangkan agar diperbanyakkan kemasukan rakyat asing atau migrasi penduduk luar bagi memenuhi tuntutan tersebut. Ada juga penulis menganggarkan jika Malaysia mempunyai penduduk 70 juta, sebahagiannya akan membuat rumah atau tinggal di laut kerana tidak cukup tanah untuk penempatan.
(Tidak pula saya mengiyakan dakwaan bahawa ia merupakan legasi Tun Dr. Mahathir atau dikenali sebagai mahathirisme. Strategi sedemikian merupakan strategi universal, dan dilakukan oleh banyak pemimpin besar dunia, seperti kata seorang pemikir klasik, a man may learns wisdom even a foe. Kita boleh mencontohi sesiapa saja, jika ia menjadi teladan terbaik.Ini tidak bermakna, jika membenci seseorang itu kita harus menenggelamkan seluruh kebaikan yang pernah dilakukannya.)
Tanah menjadi terlalu padat dan tidak lagi mampu menampung pertambahan tersebut hingga melimpah ke dalam Laut China Selatan. Mengikut lakaran kartun itu lagi, saya terbayangkan mungkin ada pula syarikat pembinaan yang bakal mengkhususkan kepakarannya membina rumah di atas permukaan baru. Ini satu peluang baru dan boleh menggalakkan anak muda mengambil kursus kejuruteraan pembinaan dalam laut.
Saya turut teringat dengan kejutan masyarakat dunia dengan sebuah teori mengenai penduduk yang menggemparkan. Idea Robert Malthus yang khuatir dengan kadar pertumbuhan penduduk yang lebih cepat berbanding pertambahan makanan telah menyebabkan ramai pemikir mencadangkan langkah mengatasinya dengan menggalakkan ramai orang pergi berperang. Bila ramai orang pergi berperang, kemungkinannya akan ramai pula yang terkorban dan dengan ini masalah kekurangan makanan tidak menjadi masalah besar.
Pendapat yang skeptikal itu memang ada asasnya, tapi hingga sekarang bukan masalah tidak cukup makanan bagi penduduk dunia. Yang jelas ialah pengagihan makanan itu. Negara-negara miskin menjadi mangsa penindasan dan spekulasi negara-negara kaya, termasuk usaha untuk menukarkan bijirin yang dijadikan sumber makanan utama kepada biodiesel, maka dengan itu menaikkan harganya. Ramai penduduk negara miskin terperangkap dan menghadapi masalah.
Begitu juga dengan 1Malaysia, konsepnya jelas ingin meneruskan kesinambungan keharmonian kaum dan perpaduan di antara semua penduduk dan wilayah. Ia tidak membezakan berdasarkan sempadan etnik, semua warganegara mempunyai peluang sama sebagaimana ditetapkan oleh muafakat sosial atau dipersetujui sebagai kontrak sosial sejak pemimpin-pemimpin tiga kaum terbesar di Tanah Melayu bergabung untuk menunjukkan kepada British bahawa kita boleh hidup bersama dan tinggal secara aman dan damai.
Sebagai fitrah manusia, dari pelbagai latar belakang dan sosio-budaya dan agama, kita dikatakan sebagai makhluk sosial. Hampir 2,500 tahun lalu, Aristotle, seorang ahli falsafah yang banyak mempengaruhi pemikiran manusia hingga kini berpendapat:
"Man is by nature a social animal; an individual who is unsocial naturally and not accidentally is either beneath our notice or more than human. Society is something in nature that precedes the individual. Anyone who either cannot lead the common life or is so self sufficient as not to need to, and therefore does not partake of society, is either a beast or a god."
Ertinya, fitrah manusia secara asasnya bersifat kemasyarakatan. Kemasyarakatan ialah gabungan atau kumpulan individu yang mempunyai hasrat dan keperluan yang sama atau hampir sama. Lantaran itu, kita melihat bahawa kontrak sosial di Malaysia diasaskan mengikut keperluan bersama tiga kumpulan kaum terbesar ketika itu.
Namun, yang dipersoalkan sekarang ialah sekumpulan individu yang merasakan dirinya dipencilkan sedangkan hakikatnya dia sendiri yang cuba memisahkan dirinya dengan kumpulan yang pernah dianggotainya. Mungkin atas pelbagai alasan, sama ada berbentuk politik, peribadi atau pergeseran psikologi maka dia cuba mencari kaedah untuk meminggirkan kumpulan tersebut dan berusaha pula membentuk kumpulan baru.
Pembentukan kumpulan baru inilah telah menyebabkan mereka mula mempertikaikan apa yang dinamakan statusquo. Statusquo ini pula dianggap sebagai penghalang utama, maka perlu pula merobohkannya dan membina yang lain pula. Menggunakan skop baru dan penanda aras baru yang masih belum teruji sebagai acuannya.Inilah perjuangan yang cuba dilakukan oleh kumpulan politik baru, yang mula menampakkan keceluparan perjuangan dan kekalutan ideologi.
Hasrat yang hendak dibawa oleh Perdana Menteri melalui 1Malaysia, bukanlah berasaskan ideologi baru dan tindakan penuh kekalutan. 1Malaysia tetap meletakkan perpaduan sebagai tunjang manakala statusquo yang ada sebagai mekanisme utamanya. Cuma yang diperbaharui ialah iktikad, dipupuk kembali dengan nilai-nilai baru dan keperluan semasa.
Saya menjadi lebih berminat apabila ada pihak menyamakan 1Malaysia dengan konsep Malaysian Malaysia yang dicanangkan oleh Lee Kuan Yew melalui perjuangan PAP dan Malaysiafirst yang dicanangkan oleh Lim Kit Siang melalui DAP pada tahun 1960-an dan 1970-an hingga 1980-an .
Bezanya ialah Malaysian Malaysia (MM) terlalu menajamkan sentimen anti Bumiputera kerana menganggap hak istimewa yang diperuntukkan menyebabkan bukan Melayu tertekan atau dipinggirkan. Maka perlu diubah dan dilaksanakan persaingan secara terbuka berdasarkan prinsip siapa kuat dia dapat, atau hukum rimba survival of the fittest. Ia memperkenalkan konsep meritokrasi, ia mungkin boleh disamakan dengan cara pemberian pangkat kepada mereka yang mendapat khidmat cemerlang melalui SSB agaknya.
Yang mendapat cemerlang, akan mendapat semuanya. Manakala yang kurang cemerlang, akan terus dipinggirkan. Ini merupakan satu deraan psikologi, kerana yang tidak cemerlang itu bukan bermakna terlalu buruk pencapaiannya. Yang cemerlang itu bukanlah paling sempurna dan terbaik. Manusia mempunyai kelebihan dan kekurangan tertentu, maka prinsip meritokrasi dalam 1Malaysia tidak bermaksud seperti itu.
Dalam 1Malaysia, meritokrasi memberi erti sesuatu kedudukan atau pencapaian itu mestilah ada kewajarannya. Maka untuk menentukan kriteria dan kewajarannya, ia tetap berpaksikan Perlembagaan, Rukun Negara dan hak sebagaimana telah diterima sebagai kontrak sosial atau statusquo. Jika ada atau berlaku peminggiran hak telah berlaku, ianya akan diperbetulkan berdasarkan ketetapan tersebut.

SEJARAH PANJANG KONTRAK SOSIAL


Datuk Abd. Manaf Haji Ahmad, 75 tahun, bekas wakil rakyat, pejuang UMNO yang bersama menentang Malayan Union pada 14 Februari 1946, sebelum ini menghasilkan beberapa buku sama ada dalam bidang politik Islam dan politik UMNO, kini menyusun pula Kontrak Sosial berasaskan beberapa tulisan penganalisis politik tempatan dan mantan Perdana Menteri pertama, Tunku Abdul Rahman Putra.

Buku ini pernah diterbitkan oleh Mudah Urus Enterprise pada tahun 2007 dengan jodol Kekal Bersatu di Bawah Konsep Kontrak Sosial sempena ulangtahun ke 50 kemerdekaan negara. Dengan beberapa penambahan, buku asal ini diterbitkan kembali oleh Utusan Publication and Distributors Sdn. Bhd pada tahun ini, iaitu setelah dua tahun edisi pertama diterbitkan.

Setelah membaca kedua-duanya, edisi pertama dua tahun lepas dan edisi terbaru beberapa jam lepas, saya mendapati masih banyak kekurangan. Saya mengharapkan kelemahan-kelemahan dalam edisi pertama dahulu, ejaan yang bercelaru dan hampir setiap muka ada saja kesilapan dapat diatasi dengan pembacaan peruf yang teliti. Alhamdullillah dalam edisi kedua ini ada sedikit perubahan, namun kesilapan ejaan masih terjumpa di sana sini. Begitu juga dengan ejaan nama tokoh, misalnya Lennox-Boyd (ms 221) , Lennox Boyd atau Alan Lennox Boyd (ms 247).

Pada mulanya saya memikirkan orang yang berlainan, tetapi sangkaan saya adalah salah. Seharusnya perlu ditetapkan secara jelas mengenai ejaan terutamanya bagi nama orang. Kesalahan ini mungkin dianggap kecil, tetapi bagi saya ia sesuatu yang amat besar kerana nama tersebut adalah nama khas dan merujuk kepada orang yang sama.
Cara penyusunan buku ini sama ada edisi pertama dan kedua saya tetap beranggapan ianya masih bercelaru kerana adakalanya melompat-lompat dan berulangan di bab yang lain. Ini menyebabkan saya kadangkala keliru dan memaksa saya merujuk kepada sumber lain (terutama sumber asal bahagian tersebut diperoleh). Sebahagian besar sumber tulisan yang diambil oleh penulis, terutama buku-buku yang disebutkan di hampir setiap muka surat saya menyimpannya.
Jika tujuan penulisan atau penyusunan buku ini untuk generasi muda, saya berpendapat ia akan gagal. Setiap rentetan peristiwa yang tulis itu tidaklah memberikan gambaran yang cukup berkesan, hanya sekadar menonjolkan inisiatif dan langkah-langkah yang diambil. Seharusnya lebih analisis diberikan, tambahan pula cara penulisan dan gayanya kurang menarik.
Saya berpendapat membaca kembali buku tulisan Tunku Abdul Rahman, iaitu Looking Back (diterbitkan oleh Pustaka Antara pada tahun 1977 atau 1978 atau edisi terjemahan, Coretan Kenangan Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj:Tahun-tahun Penting bagi Malaya dan Malaysia, terbitan Jabatan Penerangan Malaysia, 2007); Ibrahim Mahmood, Sejarah Perjuangan Bangsa Melayu, terbitan Pustaka Antara 1981; Mubin Sheppard, Tunku: His Life and Times, Pelanduk Publications (M) Sdn. Bhd 2007; Ooi Kee Beng, Reluctant Politician: Tun Dr. Ismail and His Times, ISEAS, Singapura 2007; dan Ramlah Adam, Dato' Onn Jaafar: Pengasas UMNO, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur 2005 dan UMNO: Organisasi dan Kegiatan Politik 1946-1951, Nawi Book Store, Kota Bahru, 1978 lebih menarik dan berkesan berbanding buku susunan atau tulisan Dato' Abdul Manaf ini.
Buku-buku tersebut merupakan sumber utama petikan yang digunakan oleh Datuk Abdul Manaf sepatutnya menjadi lebih baik dan menarik jika disusuli dengan analisis berdasarkan pengalaman beliau yang pernah berjuang dan matang dalam politik UMNO. Seharusnya pengalaman beliau bersama menentang Malayan Union pada tahun 1946 dijadikan sebagai daya penarik utama orang membaca buku ini.
Saya yang cuba mencari kelebihan dan keistimewaan buku tidak menemui sebarang perkara yang tidak terdapat dalam buku-buku yang dirujuk dan dijadikan asas petikan oleh pengarang. Sebelum meneruskan pembacaan mengenai rundingan atas kapal perang British, hasrat membakar Lake Club (Kelab Taman Tasik) dan sebagainya, saya sudah membuat telahan bahawa pengarang cuba mengulangi apa yang pernah ditulis oleh lain-lain penulis lebih awal.
Sangkaan saya memang benar, kerana tidak ada fakta baru sebaliknya gambaran yang cuba dilakukan lebih mengecewakan berbanding lain-lain penulis yang lebih awal merakamkan peristiwa-peristiwa tersebut.
Saya umumnya, saya menganggap penyusunan atau penulisan buku ini tidak berbaloi kerana hanyalah mengulangi apa yang pernah ditulis oleh orang lain tanpa melibatkan tafsiran dan analisis baru yang lebih meyakinkan orang muda mengenai rentetan sejarah yang membawa kepada pemuafakatan kontrak sosial.
Anak saya menganggap buku ini hanyalah sebuah beberan sejarah orang tua untuk memaksa anaknya mendengar, tetapi sayangnya anak itu hanyalah merasakan ia tidak mampu menjejaki nuraninya. Jika begitu, ia harus disusun, disunting dan ditulis kembali berdasarkan gaya penulisan baru yang lebih memancing minat membaca orang muda ataupun generasi pertengahan umur yang lahir selepas merdeka, yang merupakan lebih separuh penduduk negara ini dan perlu ditanam dengan nilai-nilai sejarah.

Sunday, June 14, 2009

KOMUNIS, KOMUNISME DAN ANWAR

Tokai bertambah meluat dengan Anwar Ibrahim apabila terlalu kuat menajamkan selekoh perjuangan membenarkan kepulangan Chin Peng. Untuk apa beliau sangat kuat mencanangkan idea tersebut kalau bukan menegakkan slogan ketuanan rakyatnya.
Bagi komunisme, perkataan rakyat merupakan sesuatu yang amat sakral sekali. Komunisme yang mengkeramatkan rakyat, kerana percaya dengan mempengaruhi pemikiran rakyatlah maka ia akan terus menjadi kuat dan berkuasa. Kerana itulah DSAI amat gemar sekali menggunakan perkataan rakyat, sama ada dalam parti keadilan rakyat, pakatan rakyat dan ketuanan rakyat.
Penggunaannya hanyalah sebagai helah bagi mengabui pemikiran rakyat seolah-olah dialah pejuang sebenar rakyat. Jika dilihat sejarah politiknya, beliaulah yang memulakan krisis dengan rakyat apabila sejak zaman mahasiswa lagi memberontak dan berdemontrasi atas isu kelaparan di Baling. Ia mencengkam nurani rakyat supaya menyokong perjuangannya, sedangkan tidak ada pun kebuluran berlaku di Baling ketika itu.
Apabila menanjak naik sebagai orang politik, menggunakan platform rakyat untuk memberikan ruang yang lebih kepada suku-sakat ABIM, termasuklah memberikan saham kepada mertuanya dalam Malaysian Oxygen, memberikan projek jutaan ringgit kepada rakan-rakannya (kini ramai yang kaya dan menjadi penyokong tegarnya), di mana hilangnya aset Abrar Corporation, dari mana mendapat wang sebanyak RM 30 juta yang dibelanjakan dalam PRK Kecil Permatang Pauh, berapa banyakkah wang telah diberikan kepada International Institute of Islamic Thought (IIIT) yang berpengkalan di Amerika Syarikat, dari mana memperolehi wang untuk menjelajah ke serata dunia menemui kawan-kawannya yang menyokong perjuangan sosialisme Islamnya, dan banyak lagi pertanyaan yang terlalu panjang.
Anggapan paling kuat kerana ramai yang kenal siapa beliau. Bila berhadapan dengan sesuatu kes peribadi, beliau akan membuat helah yang lain. Itulah kelebihan DSAI sebagai usaha untuk mengalihkan persepsi orang ramai. Pada bulan Julai ini bakal menghadapi perbicaraan, maka dengan melonjakkan cadangan kepulangan Chin Peng, ia akan mengurangkan tumpuan orang ramai bercakap mengenai kesnya.
Ada kawan saya meramalkan, jika DSAI berkuasa, corak kepimpinannya akan berbentuk diktator. Dia tidak akan mengendahkan pendapat orang lain. Tidak memikirkan nurani keluarga yang terlalu marahkan komunis, tapi belandaskan kemanusiaan "Chin Peng" dibenarkan pulang. Untuk apa dibawa pulang jika kepulangan tersebut bakal mengundang gulana dan sengketa setiap bekas perajurit yang masih membara kemarahan setelah kehilangan sebahagian anggota hatta nyawa.
DSAI hanya menggunakan rakyat sebagai usaha mengejarkan matlamat kuasanya. Bila mendapat kuasa, dia akan terus memperkukuhkan kuasa bagi membolehkan dirinya dianggap pemimpin terulung dan terkesohor, tetapi sebenarnya tidak mempedulikan nasib rakyat. DSAI bakal melenyapkan warisan budaya Melayu beradat, kerana tingkah lakunya telah kelihatan banyak menyebabkan ramai orang terkilan, memaki hamun pemimpin dan mengaibkan. Lihat betapa gelojohnya apabila pernah menyifatkan polis suatu ketika dahulu dengan tuduhan melulu, menuduh siapa pun yang tidak sehaluan dengannya sebagai zalim dan kehilangan moral.
Kalau Muthurasan boleh menganalisis strategi politik Anwar, maka kenapa saya tidak boleh membuat analisis tentang sikap beliau. Mungkin kerana tulisan tersebut seakan memberikan sisi positif, namun pendapat saya tetap merumuskan bahawa Anwar akan gunakan apa sahaja bagi mencapai matlamatnya, hatta mengunakan stategi kacau bilau, seakan-akan strategi perang dan proganda komunis.
Dengan mewujudkan krisis, melebarkan konflik DSAI akan cuba menyatukan rasa tidak puas hati itu menjadi satu kuasa untuk didakinya ke puncak. Pendakian itu bukanlah semudah itu, ia masih berliku dan belum mampu membuahkan hasil yang baik. Hanya mengusik sedikit struktur kuasa, tapi tanpa meneruskan pembentukan gelombang tidak puas hati secara berterusan, DSAI dilihat seolah-olah akan mati beragam suatu ketika nanti.
Dengan menempelkan sedikit kecelaruan pendapat mengenai Chin Peng, maka terdengarlah keserakahan pendapatnya dan menampakkan kebobrokan tindakannya sendiri. Tidakkah DSAI sedar, sebut sahaja komunis generasi dalam lingkungan 50-an akan terus membencinya. Mempengaruhi generasi muda dengan cara yang salah itu, dengan sendirinya menunjukkan betapa negatifnya sikap DSAI, kerana melalui perjuangan menentang komunis telah memberikan ruang dan peluang untuk dinikmati oleh seluruh rakyat Malaysia hingga kini.

RETORIK PAS DAN HELAH HAJI HADI

Tokai kadang-kadang kurang yakin dengan tok-tok guru yang banyak sangat silat politiknya. Cadang nak adakan kerajaan perpaduan, bila Tok Guru Nik Aziz serang penyokongnya sebagai "boneka UMNO", Haji Hadi mula mencecer dengan meletakkan syarat. Tapi bila ditanya, jika syarat tersebut dilaksanakan, apakah bersedia untuk berbincang mengenai kerajaan perpaduan.Dia tidak memberikan komitmen, malah bercakap lain lagi.
Inilah perangai Tuan Guru dan Tok Guru yang banyak orang tahu. Tokai pun tak lagi respek kerana cakapnya boleh jadi macam "musang berbulu ayam". Mana ada musang berbulu ayam. Ada bila musang dapat terkem ayam, maka badannya pun berbulu ayam. Bulu-bulu ayam melekat kat badannya, yang dimakan ialah isi bukan bulunya.
Haji Hadi pernah suatu ketika dahulu bersuara untuk mengadakan debat terbuka dengan UMNO. Semasa semua orang tertumpu kepada projek itu, Haji Hadi meletakkan pelbagai syarat. Syarat itu akhirnya difikirkan sebagai perangkap kepada UMNO dan akhirnya debat tersebut dibatalkan.
Mungkin idea konsep kerajaan campuran ini akan mengulangi peristiwa untuk mengadakan debat terbuka. Beliau meminta, antaranya kebebasan akhbar. Tokai nak tanya, apa dia kebebasan akhbar apabila akhbar rasmi PAS sendiri tidak pernah memberikan gambaran atau laporan mengenai aspek positif UMNO dan BN. Akhbar tersebut terus menghentam apa sahaja yang UMNO dan BN laksanakan, seolah-olah tidak ada sebiji zarah pun kebaikan telah dilaksanakan.
Dengan hanya meminta supaya akhbar perdana bersimpati dengan PAS, memberikan laporan sepenuhnya mengenai kegiatan parti dan pemimpin PAS, adakah itu ertinya kebebasan akhbar?Bila melaporakan kisah pemimpin PAS menghadapi masalah tuntutan cerai dengan bekas isterinya, adakah itu bukan bernama kebebasan?
Bila lidah rasmi PAS memutarbelitkan perobohan cadangan membina markas PAS di Beris Meraga suatu ketika dahulu secara tidak sah bukankah kebebasan akhbar? Mengapa PAS yang terdesak apabila masyarakat bertanyakan di mana wang tabung pembinaan masjid disalurkan, mengatakan markas tersebut sebagai masjid yang dirobohkan? Tidakkah itu satu penipuan besar atas nama kebebasan akhbar?
Bila ada tulisan mempersoalkan apakah rumah tumpangan yang dibina di sekitar Masjid Rusila itu mempunyai sijil menduduki atau tidak, maka akhbar tersebut dituduh mempunyai agenda politik pihak tertentu? Memangnya laporan itu mempunyai agenda, agendanya ialah perihatin ke atas keselamatan penghuni apabila sedang menumpukan kuliah pagi Jumaat, tiba-tiba runtuh, apakah yang akan terjadi?
Bila berlaku keadaan tersebut banyak pihak akan memberikan tafsiran: Bagaimana kerajaan boleh meluluskan pembinaannya? Apakah bahan binaannya berkualiti? Ikut Spesikasi dan sebagainya. Tapi yang jelas, sepanjang empat tahun berkuasa di Terengganu, tidak ada pun masjid yang siap dibina. Semuanya dibina kerangkanya sahaja, yang menyiapkan ialah BN selepas kembali berkuasa pada tahun 2004.
Tak payah nak buat sebarang cadangan jika ianya tidak ikhlas. Haji Hadi yang pernah berkuliah, ikhlas adalah sifat terpuji dalam Islam. Tapi beliau sendiri yang tidak pernah ikhlas dalam melahirkan sesuatu idea, apa namanya? Tak Payah le, kalau hanya sekadar bercakap tetapi tidak melaksanakan, nanti buruk akibatnya. Tuan Guru mestilah lebih arif, manusia dipegang kerana janjinya. Haji Hadi diperhati dan akan diadili oleh orang ramai, sudahkah menunaikan janji untuk meneruskan hajatnya membentuk kerajaan perpaduan?

Tuesday, June 9, 2009

KENAPA MARAHKAN KERAJAAN PERPADUAN?

Lim Guan Eng begitu tertekan apabila Presiden Pas terus menganjurkan kerajaan perpaduan. Dalam muktamar tahun lalu, idea itu telah timbul dan dihangatkan kembali dalam ucapan dasarnya pada tahun ini.
Banyak pihak sedar, jika kerajaan perpaduan yang hendak direalisasikan, pasti akan memberikan kekuatan kepada kedudukan Islam, dan tentunya orang Melayu. Mungkin Haji Hadi faham, jika orang Melayu tidak bersatu dan terus bercakaran sesama sendiri, kedudukan Islam akan turut dipertikai dan dipersendakan.
Banyak perkara yang menyentuh perasaan orang Islam telah tersilap langkah oleh bukan Islam. Bukan hanya berkisar kepada sikap Barat terhadap Islam yang dianggap sebagai "hantu hijau" atau "musuh ketat" walaupun Barrack Obama cuba mengendurkan ketegangan tersebut dengan melakukan kunjungan ke negara-negara Arab. Barrack Obama dilihat tidak akan mampu melakukan tindakan untuk menghapuskan salah faham terhadap Islam selagi Yahudi menguasai lobi antarabangsa. Kenyataan Obama masih dilihat berbentuk retorik kerana belum ada tindakan untuk mendesak Israel tidak mengganyang Palestin, membedil penduduk Semenanjung Gaza dan membunuh orang Islam.
Walaupun Lim Guan Eng tidaklah setegas Karpal Singh mengenai Islam, beliau sebenarnya akan rasa bersalah apabila melihat perpaduan di kalangan masyarakat Islam. Bila orang Melayu yang beragama Islam bersatu bersama lain-lain kaum atas landasan Islam, kekuatan DAP akan tercabar.
DAP yang masih dilihat chinese based akan merosot kedudukannya apabila pengundi-pengundi yang beragama Islam tidak lagi menyokongnya. Begitu juga dengan PKR, walaupun terdapat orang Melayu di dalamnya, atas dasar Islam mereka mungkin akan keluar daripada gagasan tersebut kecualilah mereka yang begitu tegar dengan idealisme "kesamarataan" ciptaan parti itu, yang bakal memberi keuntungan kepada bukan Melayu. Penasihat PKR hanyalah perlukan kuasa kerana terlalu kemaruk untuk menjadi Perdana Menteri.
PAS pun bukan padu menyokong gagasan kerajaan perpaduan. Tapi, mereka yang ingin memperkuatkan kedudukan Islam dan mempunyai semangat perjuangan tersebut akan turut ikut jika kerajaan perpaduan benar-benar menjadi kenyataan. Umno sudah membuka ruang, dan bersedia berbincang jika PAS benar-benar inginkan. Mungkin PAS mula belajar daripada krisis politik di Thailand yang berpanjangan, menyebabkan lebih banyak nyawa menjadi sandaran dan pertemporan dengan masyarakat Islam masih belum ada penghujungnya waalupun sudah memasuki empat tahun.
Mungkin kerajaan perpaduan bukanlah dalam bentuk masing-masing parti dimansuhkan. Mungkin boleh mencontohi bagaimana kerajaan perpaduan yang sedang dilaksanakan di Zimbabwe boleh merungkaikan krisis politik yang berpanjangan. Sebelum kerajaan perpaduan dilaksanakan, Zimbabwe dilanda permusuhan dan sengketa politik sehingga menyebabkan ketidaktentuan politik dan peperangan sesama sendiri.
Pemimpin-pemimpin politik Zimbabwe akhirnya mempunyai resolusi. Dalam permusuhan, yang menjadi mangsa ialah rakyat Zimbabwe sendiri. Apa kesudahannya, akhir bersepakat untuk melaksanakan bentuk kerajaan perpaduan atas idealisme politik yang sama.
Mungkin Presiden PAS sedar, melalui toleransi dan kerjasama akan memudahkan segala cita-cita menjadikan Islam sebagai tata kehidupan terbaik di Malaysia mampu dilaksanakan. Untuk PAS melaksanakan bersendirian, ia dijangka tidak akan sampai ke mana, kerana telah terbukti sejak memerintah Kelantan masih mengharapkan bantuan Kerajaan Pusat. Kerajaan Pusat dikuasai oleh BN.
Realiti kehidupan masyarakat Kelantan walaupun tidak kebulur, rata-ratanya amat sederhana sekali. Walaupun kesederhanaan itu dituntut oleh Islam, tidak bermakna peluang mendapat kekayaan dilepaskan kepada bukan Melayu. Untuk orang Melayu meningkatkan kedudukan ekonomi, kerajaan melakukan sesuatu. Untuk melakukannya, perlukan dana yang besar. Di mana PAS mampu. Nak korek emas di Gua Musang pun belum tentu mempunyai simpanan yang ekonomik.
Kalau terus menebang hutan dan membebaskan penerokaan tanah, pastinya menimbulkan masalah ekologi. Pemberian tanah untuk pembukaan ladang kelapa sawit sekitar kawasan rekreasi Stong akan mengorbankan kelestarian alam semula jadi. Air terjun Stong, indah dan perlu dipulihara sebaik mungkin kerana ia lebih alami.
Mungkin kedudukan orang Melayu dan Islam di Pulau Pinang akan mendapat kekuatan baru apabila kerajaan perpaduan menjadi kenyataan dalam Pilihan Raya Ke-13 nanti. Orang Melayu dan Islam kembali menyokong perjuangan itu, dan DAP mungkin tidak mampu memerintah Pulau Pinang. Hanya mungkin boleh menang di beberapa kawasan yang mempunyai majoriti Cina, tapi kawasan majoriti Melayu atau marginal, akan menghadapi kemungkinan kalah.
Itulah yang mungkin menjadi igauan Lim Guan Eng, ketakutannya sehingga meminta supaya PAS membincangkannya dalam mesyuarat parti-parti pakatan pembangkang. Mungkin PAS sedar kedudukan wakil rakyat parti itu bak melukut di tepi gantang bila dominasi kuasa adalah di tangan DAP atau PKR seperti berlaku di Pulau Pinang dan Selangor. Kedah tidak banyak menjadi masalah, PAS menerajuinya berbanding PKR dan DAP.

Monday, June 8, 2009

DUKALARA ALMA JAYA

Walau pun sudah seminggu berlalu, saya masih belum boleh melupakan dua peristiwa yang berlaku sepanjang bertugas di PRK Dun Penanti. Saya dan rakan-rakan masih teringatkan tergigit kaki anak lipas semasa menikmati makanan lewat petang di sebuah restoran 24 jam di Taman Alma Jaya.
Ia berlaku ketika kami bertiga terasa amat lapar sekali, kerana tidak menjamah makan tengah hari pada hari tersebut. Disebabkan banyak kerja yang perlu diselesaikan, kami menangguhkan waktu makan tengah hari dengan berseloroh. Bila ada yang mengajak turun ke restoran, saya katakan "tunggu dulu. Habis nanti kita pergi makan dan balik berehat".
Hampir jam lima petang kami selesai. Beberapa tempat dicadangkan, namun kami hanya membuat keputusan untuk menikmati makan tengah hari lewat petang itu di restoran berhampiran dengan tempat tinggal kami. Kami bertiga setuju.
Menu hari itu agak istimewa, ada ayam kampung gulai, ulam, ikan bawal goreng dan sedikit daging goreng. Kami makan dengan lahapnya buat beberapa ketika sehinggalah hampir habis. Salah seorang terkejut melihat anak lipas berada dalam pinggannya setelah nasi dah pun hampir habis. Kami tergamam seketika dan memanggil salah seorang pelayan. Semacam buat tidak kisah, akhirnya kami memanggil yang lain. Semuanya buat-buat sibuk menonton demontrasi menggoreng keropok lekor.
Nasib baik kami boleh menahan loya. Tidak termuntah di dalam restoran tersebut. Tapi yang pasti ialah kami tidak mahu lagi mengunjungi restoran itu, mungkin sampai bila-bila.
Peristiwa kedua ialah saat kami seolah-olah mahu disepakterajang oleh pengurusan sebuah homestay yang kami sewa untuk tempoh selama sepuluh hari. Setelah pihak pengurusan bersetuju dengan harga yang kami minta, petangnya datang dua orang pekerja untuk menyerahkan kunci dan memungut bayaran. Saya membayarnya sebanyak RM1,000.00 sebagai bayaran penginapan dengan kadar RM 100 sehari.
Setelah lima hari menginap, rakan saya menerima telefon daripada pihak pengurusan. Mereka mencadangkan kami berpindah ke tempat lain bagi tarikh 30 dan 31 Mei 2009 kerana ada "orang lain nak masuk."
Bila telefon itu dihulurkan kepada saya, saya terus terang tidak setuju dengan cadangan itu. Bagi saya, itu sudah menunjukkan pihak pengurusan terlalu mementingkan wang, sedangkan persetujuan telah diberikan terlebih dahulu. Saya telah membayar kesemuanya. Apa tujuannya, dalam hati kecil saya membuat telahan. Mungkin ditawarkan dengan harga yang tinggi. Jika itulah alasannya, saya teringat peristiwa yang serupa beberapa tahun lalu.
Saya pernah menyewa sebuah rumah di Minden Heights, Pulau Pinang. Disebabkan kekurangan rumah, tuan rumah meminta kami keluar dengan alasan, anaknya yang baru kahwin akan tinggal di situ. Setelah diberi tempoh, kami mendapat rumah yang lain, tuan rumah itu memberikan sewa kepada satu kumpulan pekerja kilang. Sewanya digandakan dari RM 500 kepada RM 800, wal hal ikut persetujuannya kami semacam diikat kontrak untuk tempoh selama 10 bulan. Hanya sempat tinggal di rumah tersebut untuk tempoh tiga bulan sahaja.
Bila saya menjawab tidak setuju, pihak pengurusan homestay keesokannya meminta kami pindah sekali lagi. Ditawarkan pula sebuah homestay lain dan kemudahan sarapan pagi. Kami membuat keputusan, tidak akan berganjak dengan keputusan. Kontrak masih ada sehingga 2 Julai.
Pada 1 julai 2009, kira-kira jam 12 tengah hari pihak pengurusan sekali membuat ingatan keras kepada kami. Waktru check out ialah jam 1 tengah hari. Selepas jam 1, RM 10 akan dikenakan. Bila rakan saya menunjukkan amaran itu, saya mula membuat perhitungan. Untuk apa pihak pengurusan mengingatkan kami kerana tempoh sewaan masih ada semalaman lagi.
Kami yang sudah tidak tahan lagi dengan sikap itu membalas sms itu. Meminta supaya datang mengambil kunci dan kami akan check out jam 1 nanti. Tunggu sekian lama, tiga orang pekerja; dua wanita dan seorang lelaki Bangladesh tiba dengan menaiki Toyota Unser.
Seorang pekerja wanita, saya agak bukan rakyat tempatan kerana gaya bahasanya seolah-olah datang dari Selatan Thai memberitahu saya, deposit akan dipotong. Saya terus menjawab untuk apa? Awak janji pukul satu, saya tunggu hampir dua jam baru awak sampai. Kenapa nak potong deposit? Awak yang salah, kami beberapa kali menelefon. Jawapan yang diberikan ialah "on the way". Dari Kulim ke Alma Jaya takkanlah sampai dua jam, jaraknya kurang 15 kilometer.
Deposit sebanyak RM 200 dikembalikan. Tapi saya masih tidak berpuas hati kerana wang kami masih berbaki sebanyak RM 100. Saya meminta daripada pekerja tersebut dan menjelaskan, kami hanya tinggal selama 9 malam. Kami bayar 10 malam, tapi kerana "peringatan sms" itu kami tuntut bakinya.
"Homestay bukan seperti hotel," jawab pekerja itu.
"Habis, jam bukan kah 24 jam? Cuba kira, kami masuk 23 Mei dan keluar 1 Jun. Bukankah 9 malam. Jumlahnya RM 900. Saya mahu dikembalikan sebanyak RM 100". Pekerja tersebut cuba menelefon pengurusnya.
Pengurus memberikan akuan mengenai kesilapan tersebut. Pekerja wanita itu terus keluar dan menghidupkan kenderaan tanpa sebarang kata. Lelaki Bangladesh menghulurkan telefon kepada saya, rupa-rupanya tuan punya homestay masih mahu mengungkit-ungkitkan perkara itu walaupun setuju mengembalikan lebihan sewaan itu.
Melalui telefon pengurus wanita membuat leteran panjang. Malah menyalahkan kami kerana menyewanya dengan murah, maka berlakulah masalah tersebut. Saya tetap menegaskan, berdasarkan perundingan dan kedua-dua pihak telah bersetuju. Tak perlu diungkitkan lagi. Malah, pengurus wanita itu mengungkitkan dia rugi kerana kadar sewaan semalaman ialah RM 150, sedangkan kami hanya membayar RM 100.
Saya menjawab, itu bukan soalnya sekarang. Awak dan saya telah bersetuju mengenai harga sewaan itu. Jika awak tidak setuju, saya tidak akan menyewanya.
Nada suaranya semakin tinggi. Menafikan kesalahan oleh pihak pengurusan tersilap membuat kiraan, sebalik menyalahkan juru jualnya yang kurang bijak membuat perhitungan.
Jawab saya, persoalan ialah seluruh homestay harus menanggungnya. Jika pekerja membuat silap, pengurusan juga turut terpalit dengan masalah itu. Itulah yang sepatutnya puan lakukan kepada seluruh pekerja puan. Puan jadi seperti bangau oh bangau.
Soal bagaimana pihak pengurusan memarahi pekerja sendiri bukan urusan saya. Bagi kami semua, seluruh pihak termasuk pengurusannya harus bertanggungjawab dengan masalah itu. Ia adalah imej homestay.
Dia marah lagi. Semakin meninggi sehingga menyebabkan saya tidak mahu mendengar. Lantas saya mematikan panggilan telefon bimbit itu dan mengembalikan kepada pekerja Bangladesh tersebut.
Setengah jam kemudian, pekerja wanita itu datang kembali. Tanpa memandang ke arah saya, meminta seorang lagi pekerja wanita warga Indonesia menghulurkan baki wang sebanyak RM 100. Jam 4.30 petang baru kami benar-benar check out. Hati kecil kami terus membungkam, dah lah tinggal di homestay yang panas membara, hospitalitinya langsung tidak ada.
Semasa diserahkan kunci, tidak tergamak kami untuk bermalas-malasan di atas sofa di ruang tamu. Lantainya penuh debu, dan telapak kaki hitam terasa seolah-olah berjalan di atas debu. Kami tidak mahu membuang masa, terus mencari mop dan lapkan lantai. Beberapa kali terasa selesa. Kami tidak banyak onar, kerana kami faham homestay ini hampir sebulan tidak ada penghuninya.
Kami turut membasuh bilik air kerana bilik air yang berdebu dan kotor amat menjijikkan kami. Kami tidak boleh melabur dalam suasana itu.
Malm pertama, kami tidak dapat tidur kerana kepanasan. Walaupun ada terpasang kipas, tetapi kekisi angin telah ditutup dengan langsir. Tingkap seakan-akan berkarat, tidak dapat dibuka untuk membolehkan angin luar masuk. Yang tinggal hanya katil dua tingkat, kami menngkat tilam untuk ramai-ramai tidur di ruang tamu. Terasa kurang sikit panasnya.
Pengalaman kami di Sri Alma Homestay amat menyiksakan apabila tidak mengendahkan keselesaan pelanggan dan asyik mencaturkan keuntungan, maka kami turut membuat keputusan akan terus mengutuk pengurusannya. Kami tidak akan berkunjung lagi ke homestay itu, walaupun berpeluang lagi pada masa depan. Kami sudah serik, dan akan meminta rakan-rakan tidak ke sana takut berjangkit wabak yang sama. Sama saperti tekad kami tidak akan makan lagi di Pelangi Cafe, dan menyebut namanya sahaja kami terasa loya.
Itulah kenangan kami sepanjang sembilan hari di Bukit Mertajam. Kami akan tetap ke sana, tapi tidak akan menyewa Sri Alma Homestay dan makan di Pelangi Cafe lagi. Cukuplah, pengajaran itu mengingatkan kami sepanjang hayat.