Friday, February 12, 2010

MENJADIKAN NABI MUHAMAD SAW IDOLA SETIAP MUSLIM



Setiap kali tiba tarikh kelahiran junjungan besar Nabi Muhamad SAW, setiap kali itulah kita diseru, dipapar, diminta, dianjurkan supaya meneladani peribadi mulia yang telah meninggalkan pengaruh yang besar dalam peradaban manusia, melangkaui semua sejarah manusia teragung baik dalam sumbangan pemikiran, tingkahlaku, kehidupan peribadi, kepimpinan, kemasyarakat mahupun kebijaksanaan membuat sesuatu keputusan.

Mungkin kita pernah mendengar pujian apabila Michael H.Hart meletakkan Nabi Muhamad SAW adalah manusia yang berada dalam urutan pertama sebagai manusia yang paling berpengaruh dalam sejarah. Mungkin juga kita pernah mendengr kata-kata Mahatma Gandhi yang melihat Nabi Muhamad SAW sebagai manusia yang paling agung dan berkeperibadian paling mulia, sehingga turut menjadi faktor motivasi segala tindakan dan keputusan bijaksana dalam memimpin rakyat India menuntut kemerdekaan.

Di celah-celah kekalutan kehidupan moden, yang diterjah dengan ganasnya oleh pelbagai aliran pemikiran dan sikap sinis (sama ada dalam kalangan kumpulan-kumpulan Islam sendiri ataupun bukan Islam), terasa kita sebenarnya masih mencari-cari sosok peribadi yang boleh dijadikan idola. Sosok peribadi yang saban hari muncul dalam zaman ini ternyata kurang menyenangkan, kerana adakalanya seseorang yang kita harapkan menjadi peneraju, akhirnya tidak pernah konsisten dalam setiap kali mengambil keputusan.

Lantas, saya mencari dari sudut sejarah. Mencari dari pelbagai sumber yang pernah dituliskan (terutamanya dalam bahasa Inggeris dan bahasa Melayu – termasuk terjemahan dari pelbagai bahasa asal— serta Indonesia), saya menemukan banyak sekali penulisan mengenai Nabi Muhamad SAW. Untuk membaca kesemua bahan-bahan tersebut, saya terasa amatlah sukar dan meletihkan, namun dari hampir tiga puluh buku kesemuanya, sesekali saya merasakan tidak banyak yang menyentuh emosi.

Saya mungkin tidak tersentuh dengan tulisan Nik Aziz mengenai Nabi Muhamad SAW, tetapi saya lebih memahami dengan baik dua buku karangan Karen Armstrong (keduanya telah diterjemahkan ke bahasa Indonesia), yang banyak meminjam sumber-sumber klasik yang dikumpul dan dianalisis oleh Martin Lings (Abu Bakar Sirajudin). Terjemahan ke bahasa Melayu karya Martin Lings sudah pun diterbitkan dua tahun lalu sedangkan dalam bahasa Indonesia telah lama menjadi bahan bacaan, beberapa kali diulang cetak dan semakan.

Begitu juga dengan hasil tulisan Muhamad Hussain Heykal, Hayat Muhamad (pertama kali diterbitkan pada tahun 1933 dan dianggap sebagai sebuah penulisan biografi terbaik), yang berasal dari bahasa Arab dan diterjemahkan oleh Ali Audah dalam bahasa Indonesia turut menjadi sumber rujukan penting, walaupun adakalanya terasa berat dan memenatkan. Setelah lama saya terhenti membaca dan mendapatkan buku mengenai Nabi Muhamad SAW, awal tahun ini saya membeli sebuah buku karangan Tariq Ramadhan, yang telah diterjemahkan ke bahasa Indonesia pada tahun 2007 oleh R.Cecep Lukman Yasin.

Pada mulanya saya tidak begitu tertarik, sama ada hiasan kulit dan saiznya, tetapi yang mendorongkan saya membelinya ialah kerana pengarangnya merupakan cucu kepada pengasas Ikhwanul Muslimin, Hassan al-Banna. Saya ingin meninjau apakah tulisannya kali ini mampu menggugat atau meruntum emosi pembacaan saya setelah dikecewakan dengan bukunya terdahulu, Teologi Dailog Islam-Barat:Pergumulan Islam Eropa (terjemahan Indonesia diterbitkan pada tahun 2002).

Setelah berjaya menghabiskan bab pertama buku Muhamad: Rasul Zaman Kita, perasaan saya menjadi begitu tersentuh. Tariq berjaya melaksanakan tanggungjawabnya sebagai penulis yang baik melalui sentuhan emosi yang kuat. Sebagai Presiden Jaringan Muslim Eropah, Tariq pernah mempelajari khazanah Islam klasik di Universiti Azhar di peringkat sarjana muda, falsafah dan sastera Perancis di peringkat sarjana dan doktor falsafah dalam bidang pengajian Islam dari Universiti Geneva. Beliau dilahirkan pada tahun 1962, dalam satu keluarga yang kuat berpegang kepada idealism perjuangan dan gerakan menentang sekularisme pemikiran.

Setelah membaca bahagian pengantarnya, semasa dalam tren komuter untuk pulang rumah pada petang Jumaat, sempena cuti tahun baru 2010, melantun rasa mengingatkan kenangan semasa kecil menyambut Maulidir-Rasul di sebuah surau. Setiap kali tiba hari itu, selain mengiringi mempelai dalam perjalanan ke rumah pengantin dalam istiadat perkahwinan Melayu, orang ramai berselawat memuji kemuliaan sifat dan peribadi Nabi Muhamad SAW.

Tujuan utama Tariq mengolah kehidupan Nabi Muhamad dalam konteks masa sekarang ialah “menjadikan kehidupan Rasul sebagai cermin bagi kita yang mampu menyelami hati dan fikiran mereka sendiri dan memahami berbagai persoalan hidup dan masalah social dan moral yang lebih luas.”(hal.16). Inilah kekuatan yang menarik minat saya membaca ke halaman-halaman berikut sehingga saya menemukan beberapa ramuan menarik, cukup memberansangkan pemikiran, memetakan langkah pencerahan dan cukup autentik.

Ketika Tariq menceritakan zaman kanak-kanak Rasullullah, saya cukup terkesan dengan penjelasannya yang berbeza dengan lain-lain tulisan yang pernah saya baca. Kehidupan Nabi ketika menerima asuhan Halimah di sebuah desa pedalaman Arab, terasa begitu eratnya hubungan baginda dengan persekitaran itu.

Hubungan yang akrab dengan alam menyebabkan tumbuhnya rasa keimanan Nabi yang mendalam, hasil renungannya menjadikan pola hubungan dengan Tuhan semakin terkait sehingga boleh memberikan makna bentuk dan ritual keagamaan. Alam yang penuh dengan tanda-tanda kebesaran Allah itu menandakan kebesaran-Nya, telah berjaya menanamkan rasa kepedulian spiritual dan alam sekitar yang tinggi.(hal 34-41, 258-259, dan 385-387).

Dengan mengutip peristiwa turunnya ayat 190, surah Ali-Imran, “Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal.” Ayat ini kemudiannya dihubungkan dengan runtuman emosi Nabi Muhamad SAW menangis sepanjang malam sebaik sahaja ianya diwahyukan. Kemudiannya, si Bilal bertanyakan Nabi mengenai sebab baginda menangis. Nabi menjelaskan kesedihan itu dengan bersabda: “Sungguh celaka orang yang mendengar ayat ini tapi tidak mahu merenungkannya!.”

Hubungan masakini dapat kita bayangkan betapa ganasnya manusia memusnahkan alam sekitar sehingga turut menjejaskan perjalanan semula jadi makhluk. Bukan sahaja secara tragisnya manusia mengalami banjir lumpur, banjir kilat, kegelonsoran tanah, rebut taufan malah berbangga dengan kemusnahan tersebut atas pelbagai alasan. Penerokaan hutan, atas nama pembangunan. Penebangan pokok atas alasan hasil bumi dan sumber ekonomi. Meratakan bukit tanpa memikirkan kelestarian, memusnahkan kehidupan dan meruntuhkan peradaban.

Dari emosi sedih itu, saya terbayangkan bagaimana runtuhnya Higlands Tower suatu ketika dahulu. Saya juga turut merasa sedih dengan tragedi yang pernah menganyutkan rumah orang Asli di Simpang Pulai akibat rakusnya pembalakan di hulu sungai. Saya menjadi sedikit skeptik apabila terbayangkan tragedi runtuhan rumah di Bukit Antarabangsa, atau banjir lumpur yang menenggelamkan lebih 16 buah kampong di Sodiarjo, Surabaya pada tahun 2004 lalu.

Tariq juga mengupas mengenai suasana kehidupan Nabi seharian. Tariq menggambarkan akhlak Nabi dengan penuh hikmah apabila bergaul dengan bukan Islam, cara Nabi bertutur dan menyelesaikan konflik kelompok. Itulah yang membangkitkan rasa kagum saya apabila membandingkan sisi pemimpin sekarang yang lebih banyak mencari helah, menuding jari dan melemparkan tuduhan. Jauh dari sifat kebijaksanaan dan penuh berhikmah.

Usaha Nabi meredakan konflik, Tariq melakarkan kaedah perundingan yang berkesan telah dilaksanakan dengan jayanya. Bagi Tariq, “ia merupakan sanggahan gambling terhadap kecenderungan pemikiran yang muncul secara sporadik di sepanjang sejarah pemikiran Islam – dan hingga saat ini – bahawa sebuah kesepakatan bisa dipandang sah secara moral oleh orang Islam sepanjang ia memiliki karakteristik keislaman dan/atau jika ia dilakukan sendiri oleh orang-orang Islam.”

Kesepakatan Nabi dalam sesuatu perkara sebelum menerima sesuatu wahyu, menurut Tariq, ialah untuk membela keadilan dan menentang penindasan, “pesan Islam sama sekali bukanlah sistem nilai tertutup berlawanan dan berseberangan dengan sistem nilai lainnya. Sejak awal, Nabi tidak memandang kandungan pesan yang dibawanya sebagai ungkapan murni keberbedaan yang bertolak belakang dengan nilai-nilai yang berasal dari masyarakat Arab atau masyarakat lainnya.” (hal.54).

Setlah berhijrah ke Madinah, Nabi diceritakan pernah berdiri menghormati pengkebumian jenazah seorang Yahudi. Para sahabat tergamam dan bertanya. Nabi dengan tegas menjawab:”Bukankah ia juga manusia?”(hal.179). Semasa dalam perjalanan hijrah, Nabi turut menggunakan jasa seorang Badwi bukan Islam sebagai petunjuk arah ke Madinah. Penunjuk arah itu bernama Abdullah ibn Urayqat, begitu juga dalam Perang Uhud, Nabi dibantu oleh seorang bukan Islam (hal. 239).

Ketika baginda dan Abu Bakar menghadapi saat genting, Nabi turut menggantungkan harapan dan kepercayaannya kepada seorang bukan Islam atas kepakarannya di padang pasir. Menurut Tariq:”semua laki-laki dan perempuan yang bergaul dengannya mungkin tidak memiliki keyakinan yang sama dengannya, tetapi mereka memiliki kualiti moral dan/atau kualiti kemanusiaan yang mulia.”(hal.164)

Nabi pernah bertindak tegas dengan kaum Yahudi ketika bermukim di Madinah. Nabi pernah menghalau keluar warga perkampungan Yahudi Bani Nadir (hal.249-255). Ketika Nabi sedang berusaha dan mencari jalan untuk menyelesaikan tuntutan tebusan atas pembunuhan dua orang Yahudi dari Bani Amir (sekutu Bani Nadir), yang dilakukan oleh Amr ibn Umayyah, baginda menerima tentangan dari Bani Nadir, termasuk ancaman bunuh. Baginda terus berunding dengan memberikan masa selama sepuluh hari untuk keluar dari kota Madinah, jika tidak, akan dikenakan hokum bunuh kerana tidak mematuhi kesepakatan yang telah dipersetujui sebelumnya.

Abbullah ibn Ubayy melancarakan provokasi dan akhirnya Nabi mengepung Bani Nadir. Kelompok Yahudi itu terpaksa menyerah diri, tetapi Nabi menarik balik ancaman terdahulu. Baginda tidak membunuh mereka, tetapi membenarkan mereka keluar dari kota Madinah bersama-sama harta kepunyaan mereka.

Begitu juga dengan pengusiran Bani Qaynuqa (hal.210-214). Antara ketegasan dan kelembutan cara penyelesaian Nabi mempunyai sentuhan kemanusiaan yang dalam. Lain-lain peristiwa yang menyentuh emosi ialah saat Nabi mengalami kekalahan dalam Perang Uhud dan melihat jasad tentera Islam yang disiat-siat oleh musuh, termasuk jasa Saidina Hamzah, bapa saudara baginda.

Baginda seakan berdendam dan sebagai manusia, akan merosakkan tiga puluh jasad tentera musuh. Ketika itu turunlah wahyu (ayat 126, surah al-Nahl). Ayat tersebut mengingtkan Nabi bahawa penghormatan terhadap jasad manusia adalah sesuatu yang wajib. Ini mengingatkan Nabi tentang etika perang, urutan keutamaan, menghormati setiap ciptaan Tuhan, maruah manusia, kebijaksanaan dan kesabaran, (hal.243-244).

Rendah diri, bukanlah unsure negative dalam perjalanan peribadi Nabi Muhamad. Tariq mengangkat peristiwa Hijrah berasaskan rasa rendah diri Nabi yang dipersoalkan oleh kaum kafir Mekah. Tiga cabaran tersebut hanya mampu diberikan jawapan keesokannya. Tetapi, dalam tempoh tersebut, tidak ada wahyu telah diturunkan (hal.116-120).

Dua bulan kemudian, Allah menurunkan wahyu (surah al-Kahf, ayat 23-24). Allah memberikan ingatan kepada Nabi bahawa status, pengetahuan dan nasibnya bergantung pada Rabb-nya, Pendidiknya, Yang Maha Esa dan Mahakuasa. Secara jelasnya, ayat-ayat yang terhimpun dalam surah tersebut mengandung tema kerendahan hati dan ketergantungan pada Tuhan. Mengapa kita sentiasa disunatkan agar membacakan surah ini pada hari Jumaat? Di sinilah saya menemukan jawapannya, bersama daya tarikah emosi yang disajikan melalui rentetan peristiwa oleh penulis.

Mengenai hijrah, Tariq mengangkatnya menjadi lebih luas, iaitu mencakupi ujian keimanan. Tulis beliau, “menuntut kaum muslim awal agar selalu belajar untuk tetap setia terhadap makna ajaran Islam di tengah perubahan tempat, budaya, dan memori…Masyarakat Islam awal harus membedakan antara hal-hal yang berasal dari prinsip-prinsip Islam dan hal-hal yang secara khusu terkait dengan budaya Mekah…Pengasingan merupakan sebuah pengalaman yang paling jelas dan mendalam tentang semua itu, kerana ia menyiratkan ketercabutan diri dengan tetap beriman kepada Tuhan yang sama, kepada makna yang sama, dalam lingkungan yang berbeda.”(hal.168-170).

Juga menarik ialah bagaimana Nabi berusaha mengubah kebiasaan dan amalan dalam masyarakat Arab yang tidak sesuai dengan Islam. Ketika di Madinah, seorang jiran berbangsa Parsi menjemput Nabi untuk makan bersama, pada suatu hari. Nabi tidak dibenarkan membawa isteri, maka Nabi menolaknya. Dalam tradisi masyarakat Arab, isteri tidak layak menghadiri majlis bersama suami. Setelah dua kali ditolak, undangan yang ketiga Nabi dibenarkan membawa Aisyah. Kahdiran Aisyah di ruang awam ini mencerminkan sikap Islam sebenar, tidak mendiskriminasikan wanita sebagaimana berlaku dalam dalam tradisi masyarakat Mekah (hal.233-234).

Dari sini kita dapat mempelajari sikap sesetengah pemimpin politik yang berjuang atas nama Islam, tidak mengikuti apa yang telah diteladani oleh Nabi Muhamad SAW apabila mengadakan sesuatu majlis sosial. Isteri boleh menjadi penentang kepada kemungkinan negative sepanjang majlis itu berlangsung, isteri turut menjadi pengawal dan pengimbang dalam setiap gerak geri ketika keseronokan mula mengambil alih. Dari situ juga kita memahami, kenapa Aisyah sering memuji perilaku Nabi malah menyifatkannya sebagai “akhlak al-Qur’an.” (surah al-Ahzab, ayat 21).

Walaupun buku ini tidaklah sedalam dan selengkap lain-lain biografi Nabi Muhamad SAW, penulis sebenarnya telah berjaya menggugat emosi saya untuk terus membuat pembacaan ke perkataan akhir. Pengarang pernah dinobatkan sebagai “pembaharuan dalam bidang kerohanian” oleh majalah Times, sebenarnya berupaya mengungkapkan makna yang segar tentang keteladanan yang boleh kita pungut dari Nabi Muhamad SAW.

Saya menjadi lebih mendekati peribadi Nabi Muhamad SAW lewat buku ini, tetapi, sayangnya tidak banyak daripada kita yang sanggup membaca buku-buku sedemikian. Ketebalan sejumlah 422 halaman, saya terasa amat terhad untuk kita mengetahui lebih banyak lagi telaga teladan yang ditinggalkan oleh Nabi Muhamad SAW, tetapi itu mungkin dapat kita temukakan dalam beberapa buku yang lain, kerana menurut carian geogles, berdasarkan entri Nabi Muhamad SAW terdapat 1.57 juta bahan dan buku mengenai Nabi Muhamad SAW sebanyak 883,000 dalam bahasa Melayu dan lebih 2 juta dalam bahasa Inggeris. Bilakah kita mampu membaca semuanya?

Beberapa hari lagi kita akan menyambut hari kelahiran junjungan besar Nabi Muhamad SAW, walaupun perarakannya telah menimbulkan pelbagi kontroversi poliitk, tidak bermakna kesyahduan kita kepada baginda luput. Biarkan kumpulan yang tidak ingin meraikan hari ulangtahun kelahiran itu, kerana mereka sebenarnya sudah terlampau mementingkan politik, dan inilah dilihat oleh Khalid Abou el Fadhl sebagai muslim puritan yang menghancurkan Islam sendiri. Dengan meneroka kembali keteladanan Nabi Muhamad SAW, marilah kita mulakan langkah memperbetulkan sikap kita dari dalam diri sendiri terlebih dahulu sebelum menuding jadi kepada orang lain. BAnyak sekiali yang kita boleh pelajari dari buku ini.

Judul Buku : Muhamad : Rasul Zaman Kita
Judul Asal : In the Footsteps of the Prophet: Lessson from the life of Muhammad.
Penulis : Tariq Ramadan
Penterjemah : R. Cecep Lukman Yasin
Penerbit : PT Serambi, Jakarta
Tebal : 422 halaman.

NANA NANA, ACI TAK BUKA PINTU, APEK KUNCI PAGAG?

Tahun Baru Cina, saya sekeluarga berada di Taman Pagar Buloh, Pulau Pinang. Maklumlah, memang pantang ada hari cuti, tentunya ada kenduri, walaupun Tahun Baru Cina, sebenarnya kami menghadirkan diri ke rumah pengantin, kebetulannya ada hubungan kekeluargaan. Jengok sana jengok sini terjumpalah kawan lama. Agak tersipu malu kerana suatu ketika dulu dia memang jaki kat saya.

Dia jaki kerana saya tidak menjadi mana-mana ahli parti politik, tetapi saya mempunyai ramai kenalan orang politik. Saya boleh berbincang, memberikan pendapat dan sesekali menasihatkan ahli politik agar tidak melakukan perkara yang sama dan berulang-ulang, kerana akan memburukkan lagi keadaan.

Saya hanya memberikan nasihat, tetapi terpulanglah kepada ahli politik itu untuk menjadikannya sebagai sesuatu yang berguna. Oleh kerana waktu itu, hampir 15 tahun beliau berada dalam kancah kuasa, maka nasihat kita tidak ada maknanya. Walaupun demikian, saya terus memberikan nasihat atau pendapat sekiranya kami bertemu.

Kebetulan, Tahun Baru Cina ini kami bertemu. Lazimnya saya memberikan pandangan dan nasihat, tetapi kali ini dia pula bertindak memberikan nasihat kepada saya, kerana saya sudah ketinggalan dari sudut pandangan politik dan tidak banyak perubahan kerjaya. Saya tetap bekerja makan gaji, dan gajinya tidaklah seberapa, belum mampu beli mercedes. Dia sudah ada tiga mercedes, termasuk siri 350, Kompressor dan untuk isteri dibelikan B170.

Saya memang tak mampu beli, kerana harganya mencecah lebih dari jumlah gaji saya selama 5 tahun. Tapi, sekurang-kurangnya, saya tidaklah sampai kena maki dan sumpah oleh pengundi, kerana saya tidak pun pernah dan teringin menjadi calon.

Saya hanya inginkan sebuah kehidupan yang bahagia dan sejahtera. Saya tidak memerlukan monumen yang melambangkan prestij sedemikian kerana ia hanyalah sebuah petanda jelas kesombongan diri. Saya menjadi keliru sesekali macam seorang ahli falsafah yang sedang menghadapi wacana besar, dan berada di atas sebuah gunung. Adakalanya, saya lebih takut dan kerdil dari seekor pepijat, tapi baunya tetap menusuk hidung.

Ahli politik itu, sudah berhenti dari dunia akademik, tetapi menjadi ahli politik sepenuh masa. Bila BN tumbang dalam PRU ke-12, ahli politik itu menjadi penyokong sebuah parti alternatif. Dia turut heret orang lain masuk, termasuk mak anjang, pak anjang dan Chombi yang tidak pernah kahwin. Semuanya, sesekali pandang sepi ke arah kami, kerana kami belum masuk mana-mana parti.

Rugi, nanti sekali lagi pilihan raya kita menang. Kita jadi pemerintah, bukan sahaja kekal di Pulau Pinang, tetapi juga pegang Putrajaya. Saya tidak mahu panaskan telinga, hanya menjawab selamba, Putrajaya tu tang mana nak pegang? Tiang masjid ke? Bulatan terbesar (bukit) ke? Jambatan ke? Alamanda?. Kalau nak pegang, tak payah tunggu pilihan raya. Bila-bila masa pun boleh, kerana ianya milik awam. Jangan nak rosak dah le, nanti kena tangkap tau?

Ramai antara kami ketawa, tetapi, puak yang satu lagi rasa seolah-olah dipermainkan. Saya memangnya berhasrat demikian, tapi tak tergamak untuk menyerang secara serius. Saya cuba lucukan suasana, agar perbincangan tidak menjadi lebih panjang dan membungkam emosi.

Benar saperti dijangka, selepas itu perbincangan ditutup. Cuma masih kedengaran ialah sekumpulan yang lain bercakap pasal itu dan ini, tetapi mengeluh sendirian kerana semakin lama semakin kurang Melayu tinggal di Pulau Pinang. Banyak yang pindah ke Sungai Petani, Kulim, Bagan Serai dan Ipoh kerana tidak mampu beli rumah. Harganya, memang mahal kerana tanah menjadi semakin sukar.

Pun terpandanglah "the Light", yang dahulunya disifatkan akan dibangunkan sebuah bandar ala Manhattan di sekitar Batu Uban dan Gelugor, di atas kawasan tanah yang sedang ditebusguna. Cantik, tapi harganya menyebabkan orang Melayu putih mata. Nak harapkan minah kilang beli, memang tak mampu. Malah kilang pun pandai atur strategi, kalau musim Hari Raya Aidilfitri ada kerja lebih masa dengan bayaran berganda. Tetapi, bila Tahun Baru Cina, tidak ada kerja lebih masa, malah ada ketikanya terus diberikan cuti, tak banyak belanja, bayar elaun lebih masa berganda sebagaimana disyaratkan oleh peraturan untuk hari kelepasan am.

Yang sedihnya apabila ramai juga nana tanjung belum sedar, walaupun apek semakin membanyakkan kunci, mengunci apa sahaja yang berkaitan dengan Melayu. Sedikit demi sedikit mula dinyahkan secara halus, dan akhirnya, bila terngadah dan melihat kecantika kondo seperti KLCC, melangut tinggi: Siapa pembelinya? Siapa penghuninya?

TAHUN BARU CINA DAN HARI KEKASIH

Tahun Baru Cina (TBC) akan jatuh pada 13 dan 14 Februari. Hari kedua ialah hari memperingati kekasih, tetapi jangan pula kita sebagai orang Islam terlalu kepingin untuk menyambutnya. Kita perlu tahu bahawa, pada tarikh yang sama merupakan tarikh kejatuhan kerajaan Islam di Sepanyol, yang duganyang oleh tentera Salib.

Kita juga kena ingat, selain kejatuhan empayar Islam, tarikh 14 Februari itu merupakan saat di mana Saint Valentino mati dibunuh oleh Kerajaan Rom. Saint Valentino adalah seorang paderi yang menjalinkan hubungan dengan seorang anak penguasa penjara, di saat kematiannya menulis sepucuk surat dan berakhir dengan "dari VelentineMu."

Julia Robert mengesyorkan pada hari kekasih, pasangan yang menyambutnya dicadangkan melondeh pakaian bagi membuktikan kasih sayang dalam majlis tari menerik. Ah, betapa bodohnya cadangan tersebut, jangan pula masyarakat Islam Malaysia jadi seperti malam menyambut tahun baru dengan mandi buih seperti pernah berlaku beberapa tahun lalu di Bangsar Park.

Jangan kerana ingin membuktikan cinta kepada kekasih, sanggup melakukan perkara yang ditegah dan menodai kehormatan anda sebagai seorang gadis yang bermaruah. Tak payah nak ikutkan anjuran puak-puak Yahudi yang memangnya akan melaksanakan apa sahaja atas nilai komersial. Jangan pergi ke hotel yang menganjurkan, sepatutnya pada malam itu boleh kita beramai-ramai membaca Yaasin agar ditunjukkan jalan kebenaran kepada umat Islam yang sedang hangat dilanda politik pecah belah. Agar yang bergaduh dan berselisih pendapat, kembali ke pangkal jalan dan Islam menjadi semakin kuat.

Memanglah manusia pernah digelar sebagai social animal, tapi kita jangan ikut perangai harimau. Walaupun dijinak, akhirnya akan menerkam tuan juga. Kita janganlah taksub dengan belang harimau sehingga sanggup menjadikan diri tercalar sana dan tercalar sana. Kita sedang membina harapan, agar masyarakat sejahtera dan tenteram. Tapi kalau ikut perangai harimau, tak tahu apa apa akan berlaku, budayanya siapa kuat dia dapat. Akan diterkam apa sahaja kerana itu adalah habitat semulajadinya.

Selamat menyambut Tahun Baru Cina, tapi jangan gila iseng nak sambut Hari Memperingati Kekasih. Biarlah, ros merah layu sendirian kerana tak laku pada tahun ini.

Thursday, February 11, 2010

politik dan ahli politik

Setelah mendapat tahu keputusan bahawa Dr. Zambry kekal sebagai Menteri Besar Perak yang sah, dan mendengar beberapa komen rakan-rakan yang ada dalam Oldtown Kopitiam, masing-masing mempunyai kami mempunyai kesimpulan sendiri.

Saya mengambil jalan tengah, walaupun siapa yang mendapat kerusi tersebut, yang lebih penting ialah khidmatnya terhadap rakyat. Seseorang yang bergelar wakil rakyat perlulah menyedari tanggungjawab utamanya ialah mensejahterakan rakyat. Ini tidak pula bermakna, demi untuk mensejahterakan rakyat, rakyat perlu diberikan gula-gula dan akhirnya rakyat dilanda penyakit yang kian ramai pengidapnya, iaitu diabetes.

Setelah mendapat mandat, wakil rakyat haruslah saban masa mencari peluang mendekatkan diri dengan rakyat untuk menyelesaikan masalah dan memudahkan urusan secara kolektif dengan pihak-pihak tertentu. Urusan dan tanggungjawab secara kolektif adalah lebih penting, dan kerana itu, tidak harus tunduk kepada permintaan seorang dua golongan yang suka mengambil kesempatan.

Jika mengambil peluang bukan secara kolektif, maka wakil rakyat itu akan dicap terlalu mirip kepada sesuatu yang bakal menyebabkannya bermasalah, termasuklah nepotisme, kronisme, klanisme, rasis dan sebagainya. Bila bercakap mengenai semuanya itu, teringat saya kepada sebuah wawancara menarik yang disiarkan oleh sebuah stesen tv.

Zulkifli Nordin, seorang wakil rakyat PKR dari Bandar Baru/Kulim, Kedah lantang mengkritik DAP. Menurut beliau, pakatan rakyat (kalau boleh dipanggil demikian, kerana secara rasminya pakatan rakyat masih belum sah, belum berdaftar)tidak memerlukan DAP kerana parti tersebut lebih memperjuangkan kepentingan orang-orang Cina.

Lantaran itu, Zulkifli tidak pernah takut untuk berkata sedemikian, kerana yang penting bagi beliau ialah memperkuatkan kedudukan Islam, dan sudah semestinya adalah orang Melayu. Orang Melayu dan Islam tidak boleh dipisahkan, sekurang-kurangnya di Malaysia, kerana ikatan tersebut telah dilembagakan secara jelas.

Kerana cintakan kepada Islam, beliau sanggup menerima risiko apabila turut mengkritik PAS, terutamanya Khalid Samad berhubung dengan penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam dan amalan bai'ah yang dilakukan oleh Khalid. Khalid menjadi semakin nanar dengan serangan tersebut apabila Zulkifli mencabarnya, termasuk mendesak agar meletakkan jawatan sebagai wakil rakyat PAS.

Mujurlah ada seseorang yang bernama Zulkifli yang lantang dan berani. Kalau tidak, apa yang dibuat oleh PAS akan diterima sebagai sesuatu yang "halal" dalam parti tersebut, kerana sebelum ini, pemimpin telah banyak membuat kesilapan termasuk mengatakan Nabi Muhamad juga mengamalkan kronisme, Tuhan mencarut, Allah juga samseng, bukan Islam boleh mengkritik dan mencemuh Islam kerana mereka bukan Islam, doa melaknat orang lain (tentunya musuh politik), dan sebagainya.

Bagi Zulkifli tindakan tersebut bukanlah sesuatu yang ada dalam budaya Islam. Sebagai satu bentuk cara hidup yang mementingkan prinsip kesederhanaan, berbaik sangka, berani kerana benar, persaudaraan sesama Islam, etika dan moral yang tinggi perlu dijadikan asas berpolitik. Kita tidak memerlukan politik sempit, yang hanya tahu mencari peluang dan memanipulasi keadaan demi memperoleh sokongan pengundi.

Mungkin Zulkifli benar-benar memahami etika politik dan jolokan yang pernah diberikan kepada bidang politik. Politik pernah dijelmakan sebagai satu konsep "political animal" kerana adakalanya kerana politik orang sanggup berbunuhan, kerana mempunyai faedah politik orang sanggup berbohong, malah menipu diri sendiri. Itulah maksudnya, political animal yang pernah dipopularkan sejak sekian lama, malah manusia juga pernah dianggap sebagai "social animal" oleh Aristotle.

Saya yang kurang mahir dengan sepak tendang politik, akhirnya berfikir sendirian kenapa dalam ayat-ayat al-Qur'an banyak sekali cerita yang hendak disampaikan oleh Allah SWT kepada manusia menggunakan binatang. Dalam al-Qur'an ada disebut tentang gajah, burung ababil, semut, unta, khinzir, keldai, lembu (sapi) betina, dan sebagainya. Ruangan ini tidak akan menceritakan mengenai sifat-sifat binatang yang digambarkan dalam al-Qur'an.

Saya hanya ingin mengungkapkan apa tujuan Allah SWT membawakan cerita-cerita tersebut untuk pengetahuan manusia? Tentunya, Allah SWT memohon manusia supaya dapat belajar mengenai sifat-sifat binatang tersebut, kerana sebahagiannya turut mengidentikasikan sifat manusia.

Dalam kehidupan manusia memang banyak sekali sifat binatang, tetapi kata sesetengah yang lain, dalam sifat-sifat kehidupan binatang, tidak ada manusia. Apa maknanya?
Manusia yang diberikan akal fikiran dan dijadikan secara berpasangan, harus menghormati hukum penciptaan itu. Manusia tidak perlu melanggar peraturan penciptaan tersebut, kerana melanggarnya, bererti telah mencabar sifat semulajadi manusia itu sendiri dan hakikat kejadiannya sendiri.

Maksudnya, jika perempuan dijadikan sebagai rakan karib seorang lelaki, maka hubungan itu hendaklah berterusan hingga ke akhir hayat. Seorang lelaki telah melanggar sifat kejadiannya apabila hanya sanggup berkahwin sesama lelaki, begitu juga dengan lain-lain tindakan abnormal seperti lesbian dan gay. Cerita bagaimana duta terperangkap dengan "isterinya yang bermisai, kerana tidak melihat sebelum berkahwin disebabkan tradisi memakai niqab" mempunyai moral yang tinggi bagi seorang lelaki.

Bila ingin berkahwin, cubalah mendapatkan maklumat sebanyak mungkin mengenai bakal oasangan itu. Janganlah sekadar berkenalkan di Hari Memperingati Kekasih, terus berkenaan, kerana sekarang sudah berkembang mereka yang mahu menjadikan diri mereka dalam kumpulan jantina ketiga. Kalau dalam borang, angka 1 biasanya menoktahkan jantina sebagai lelaki, angka 2, perempuan, tetapi buat masa ini secara rasmi belum ada jantina ketiga secara rasmi. Maksudnya masih belum diiktiraf.

Berlainan yang budaya barat, boleh kahwin sesama jenis. Apakah nikmatnya kahwin sesama jenis, tidak ramai yang tahu, kecualilah mereka yang pernah menjalani proses tersebut. Walau bagaimanapun, sudah kedapatan di Malaysia, walaupun berkahwin berlainan jantina, perlakuan seks sesama jenis atau dikenali sebagai di luar tabie terus berlaku. Saya tidak mahu menyebutnya, tetapi mungkin kita boleh baca melalui akhbar tentang perlakuan demikian.

Yang menarik lagi ialah apabila ada seorang wanita turut bermain politik dengan mendampingi diri orang lelaki berduit, bagi memujuknya berkahwin. Walhal, dari segi tabienya, wanita tersebut tidak dibenarkan berkahwin kerana sudah dipunyai dan masih belum terlepas ikatan tersebut. Apa dah jadi ni, mungkin kita boleh mendapat iktibar dari beberapa cerita binatang dan memahami sedikit perilaku politik masyarakat binatang.

Kita mungkin teringat kisah mengenai anaconda, sejenis ular yang besar. Ketika musim mengawan. ular betina akan berada di persimpangan aliran air memasang badan untuk mengumpulkan sebanyak mungkin ular jantan. Setiap ular jantan boleh mendekati dan mengawan dengan ular betina itu, tetapi tidak bermakna sperma yang dibekalkan akan diterima untuk disenyawakan oleh ular betina. Hanya jantan terpilih sahaja dibenarkan.

Begitu juga dalam masyarakat Black Widow, sejenis labah-labah. Semasa mengawan, jika labah-labah jantan tidak hati-hati, keseronokan itu akan mengakhiri segala-galanya. Dirinya akan diterkam dan dijadikan makanan oleh labah-labah betina semasa proses mengawan itu sampai ke kemuncaknya.

Ahli politik pun ada yang mewarisi sifat-sifat tersebut, sehingga melupakan hakikat dirinya dipilih oleh rakyat. Aoabila berada di puncak kuasa, maka lupa bahawa rakyatlah yang telah menentukan kedudukannya pada ketika itu. Tetapi, apabila musim tiba lagi, akan turunlah ia ke gelanggang menagih janji lagi, "untuk bangsa, agama dan negara."

Tetapi selepas mendapat kuasa, telah lupa segalanya, kerana itulah ada orang mengembirikan wakil rakyat sebagai manusia yang tidak boleh dipercayai. Satu tinjauan pendapat suatu ketika (tidak terlalu lama berlalu)lalu mendapati bahawa ahli politik merupakan golongan yang paling tidak dipercayai, diikuti oleh pengamal undang-undang.

Maka kerana itulah adakalanya kita kurang yakin dengan apa yang dinyatakan oleh sesetengah ahli politik, walaupun bilan berdepan dnegan kita bercakap berdegar-degar dan penuh tertib, kononnya "saya tidak akan lupakan tuan-tuan dan puan-puan." Tetapi, belum pun sampai tempoh kedua, "nama kita yang pernah menolongnya, tidak lagi diingat dan dihubungi untuk bertanyakan khabar."

Makanya, kita pun membuat penilaian, "dia dah jadi orang besar, kita masih orang kerdil", maka "orang kerdil mestilah menerima hakikat." Walau pun kita "oerang kerdil" tidak pula bermakna kita kan menjadi kerdil selama-lamanya, kita masih mempunyai idealisme kita sendiri untuk menjatuhkan "orang besar yang pernah berada dalam kekerdilan kuasa seperti kita dahulu."

Itulah hakikat politik, orang yang pernah berkawan dan menjadi rakan sekelas dulu, akhirnya bila kita tegur dan ceritakan kisah silam, tidak mampu mengingatinya, kerana dia sudah jadi orang besar. Apatah lagi bila "orang kerdil yang sekarang jadi orang besar" itu rupa-rupanya, dia adalah "tokoh politik" yang memimpin tempat kita bekerja dan mencari rezeki.

Tak apalah, hidup ini sementara. Dalam kesemntaraan itulah, gasaklah apa yang "orang kerdil jadi orang besar" nak buat, kerana itulah adalah hakikat dalam sistem politik yang mementingkan kuasa dan mengekalkan kuasa.

Wednesday, February 10, 2010

Beraraklah Mendung di Langit Politik Perak

Keputusan lima panel lima hakim sebulat suara mengisytiharkan bahawa Dr. Zambry Abdul Kadir adalah Menteri Besar Perak yang sah pada 9 Februari lalu adalah berkat doa sebahagian rakyat yang cintakan keamanan dan kedamaian. Meskipun kelihatan di sekitar Istana Kehakiman Putrajaya sekelompok penyokong bekas Menteri Besar berkumpul, bersembahyang hajat dan berdoa, nampaknya Allah SWT lebih merestui keikhlasan BN untuk meneruskan pentadbiran Perak, sekurang-kurangnya beberapa tahun sebelum diuji sepenuhnya dalam pilihan raya umum ke-13 nanti.

Meskipun ada yang tidak berpuas hati dengan keputusan tersebut, memangnya itulah tabiat mereka yang kecewa akan membuat pelbagai andaian bagi menggambar atau menutupi kekecewaannya. Mereka tentunya amat mengharapkan keputusan bekas Menteri Besar selama 11 bulan itu kembali berkuasa, kerana hanyalah bersandarkan kepada keputusan Mahkamah Rayuan sebelumnya “menerima rayuan” setelah dikatakan telah “diketepikan dan dirampas” secara tidak berperlembagaan.

Pertelingkahan itu bermula apabila dua orang wakil rakyat PKR dan seorang wakil rakyat DAP tidak lagi menyokong kepimpinan kerajaan gabungan Perak yang diterajui oleh PAS tetapi diurustadbirkan oleh DAP, dan memberikan sokongan kepada BN. Perubahan sokongan itu menyebabkan “parti yang membentuk kerajaan negeri tidak mempunyai kuasa yang cukup, iaitu majoriti.” Bila kedudukan itu berubah, maka BN menuntut supaya berlaku perubahan kepimpinan kerana BN sudah berada dalam suasana majoriti.

Tanpa sokongan tiga wakil rakyat yang “mengisytiharkan keluar parti masing-masing”, BN dan gabungan PAS-DAP-PKR di Perak masing-masing mempunyai 28. Apabila tiga wakil rakyat menunjukkan sokongan kepada BN, secara lojiknya BN mempunyai kuasa majoriti. Keadaan ini menyebabkan gabungan PAS-DAP-PKR tidak berpuas hati, lantas membuat pelbagai tindakan termasuk menggantungkan wakil rakyat tersebut, melancarkan provokasi “BN rampas kerajaan yang sah”, “DUN Perak perlu dibubarkan dan serahkan kepada kuasa rakyat”, sehinggakan politik negeri itu dilihat tidak stabil.

Hampir setahun, akhirnya semalam kemelut tersebut selesai apabila lima panel hakim sebulat suara mengesahkan tindakan yang diambil oleh Paduka Sultan Perak berdasarkan kuasa baginda menurut Undang-undang Tubuh adalah sah. Setelah keputusan tersebut diketahui, ramailah pihak yang tidak berpuashati menganggapnya sesuatu yang tidak adil dan mendakwa sistem kehakiman negara telah dipergunakan oleh pihak tertentu.
Penyokong bekas Menteri Besar beranggapan bahawa keputusan itu adalah selari dengan keputusan membenarkan membuat rayuan sebelum ini. Apabila berlaku di sebaliknya, maka seorang penulis yang saya anggap penyokong kuat gabungan tersebut menilai betapa bobroknya sistem kehakiman negara kita (Josh Hong , penganalisis politik dan kolumnis Merdeka review.)

Menurut penulis tersebut: “Pada awalnya, saya menjangkakan bahawa kemungkinan wujudnya senario "sebulat suara" agak rendah, memandangkan lima orang hakim ini perlu mempertimbangkan kesan yang menyusul daripada penghakiman tersebut. Dengan kata lain, walau mereka ingin memihak kepada UMNO sekalipun, mereka juga perlu mengambil kira prinsip Raja Berperlembagaan dan kesan sejarahnya.

Tanpa diduga, Malaysia sememangnya "boleh". Hakim telah mengangguk kepada campur tangan pemerintah (raja) , mengakibatkan sistem perlembagaan negara kita menjadi "contoh negatif" di kalangan negara Komanwel selepas ini.”

Itulah kesimpulan yang dibuat oleh Josh Hong yang cuba menidakkan prinsip kedudukan raja-raja Melayu dalam sistem perundangan negara. Beliau mungkin tidak memahami bahawa, dalam peruntukan undang-undang, raja-raja mempunyai budi bicaranya dalam menentukan sesuatu perkara yang berhubung kait dengan pentadbiran negeri, kerana raja itu dilihat sebagai satu simbol kedaulatan dan keabsahan kuasa.

Dalam hal itulah Paduka Sultan Perak membuat keputusan, iaitu berdasarkan kuasa majoriti dan tidak membubarkan DUN Perak sebagaimana digesa, didesak dan dijaja ke sekeliling daerah oleh parti-parti gabungan tersebut. Beliau mesti faham, baginda mempunyai kuasa untuk memutuskan atau membuat sesuatu pertimbangan walaupun tidak selaras dengan nasihat yang diberikan oleh pentadbir negeri. Dalam hal ini, usaha Nizar untuk membubarkan DUN tanpa terlebih dahulu merujuk atau mendapat perkenaan Paduka Sultan Perak adalah sesuatu yang aneh dan ganjil. Nizar telah bertindak bersendirian, dan kerana itu beliau sanggup melancarka strategi lain agar berupaya menggugah kepimpinan BN.

BN tidak mudah goyah walaupun pelbagai tohmahan dilakukan sepanjang kempen pilihan raya kecil Bukti Gantang selepas beberapa hari krisis itu berlaku, kepimpinan Dr. Zambry yang mendekati rakyat, berupaya memulihkan keyakinan terhadap BN. Hasil susun atur program dan mengambil pendekatan mesra rakyat, parti gabungan itu semakin kehilangan arah.

Nizar yang pernah berdegil terus mempertahankan rumah kediaman dan kenderaan rasmi yang dibelinya, akhirnya menyedari bahawa ia adalah suatu kesilapan besar. Setelah beberapa bulan berdegil tidak mahu pindah, Dr. Zambry tetap membenarkannya, akhirnya Nizar mengambil keputusan berpindah ke sebuah rumah yang lain. Tetapi, Toyota Camry yang dibeli sebagai kenderaan rasmi walaupun tidak diserahkan , sudah menerima tamparan hebat apabila terlibat dalam kemalangan ketika Nizar sendiri memandunya untuk ke sebuah klinik gigi.

Walaupun pemimpin yang tidak mendapat sokongan majority it uterus berkokok sumbang, nampaknya tidak mematahkan semangat Dr. Zambry. Sebaik sahaja menerima keputusan tersebut, Dr. Zambry bersama rakyat bersyukur dan berjanji akan terus mendekati rakyat dan berkhidmat dengan penuh mesra.

Kelompok penentang akan terus mencari jalan kerana bagi mereka, selagi DUN Perak tidak dibubarkan dan diadakan pilihan raya negeri, selagi itulah mereka akan melontarkan dakwaan dan tuduhan. Walau apa pun, BN tidak seharusnya mengikut rentak mereka kerana keadaan ekonomi negara masih belum mengizinkan lebih banyak wang dibelanjakan bagi tujuan tersebut. Kuasa politik di Perak masih kuat dan BN akan menjaidi bertambah kuat dengan kemenangan tersebut walaupun mahkamah memberikan ruang kepada Nizar untuk “menyemak semula keputusan tersebut.”

Rasanya politik Perak tidak akan menghadapi suasana yang lebih celaru berbanding ketika kuasa diserahkan kepada BN. BN boleh mengadakan siding DUN dengan lancer, dan jika diganggu lagi oleh kelompok tesebut, gangguan tersebut hanya sekadar ingin menguji sejauh manakah pengaruh mereka masih ada dan berbaki.

Semakin ramai ahli PKR kembali ke pangkuan UMNO. Semakin ramai ahli DAP mengambil sikap “tunggu dan lihat” apakah berikutnya parti itu tetap memberikan kesan setelah DAP secara keseluruhannya berhadapan dengan pelbagai masalah. Hubungannya dengan PAS dilihat seamkin retak apabila DAP dengan lantang tidak mahu menerima perjuangan asal dan hakikat akan lahirnya sebuah negara Islam bernama Malaysia.

Pemimpin PAS mula menyedari kedudukan mereka akan hancur jika terus berdampingan dengan DAP. Pengalaman sejarah banyak memberikan pengjaran bahawa, PAS pernah kecundang apabila berusaha “melenturkan prinsip perjuangan Islam” dan bersengkongkol dengan DAP. Meskipun, DAP pernah mendakwa, PAS pernah diselamatkan oleh parti itu suatu ketika dahulu. Sebenarnya, PAS mampu berhadapan dan bertanding bersendirian tanpa perlu bergantung kepada DAP.

DAP sebagai salah satu parti yang awal, mempunyai banyak pengalaman sebagai pembangkang, sebenarnya masih mengamalkan budaya membangkang walaupun sudah menjadi pentadbir negeri. Sikapnya yang cuba melontarkan kesalahan kepada orang lain, tidak mahu mendengar, susah menerima cadangan oirang lain, semakin bercelaru hubungannya dengan PKR di Pulau Pinang.

Walaupun ada sekelompok UMNO konservatif yang melihat Perdana Menteri telah mendapat suntikan moral, tetapi masih belum cukup untuk mengubati luka kerana disimbah keputusan mahkamah membenarkan bukan Islam menterjemahkan God kepada Allah. Peristiwa ini memangnya bakal menjadi “silent protest”, jika keputusan rayuan nanti terus mengekalkan keputusan yang telah diberikan kepada Herald- The Catholic Weekly, akhir tahun lalu.

Atas momokan segelintir mereka yang kecewa, turut menuduh bahawa media perdana telah melakukan serangan ke atas Pakatan Rakyat. Sebenarnya, serang menyerang dalam media bukan sahaja dilakukan oleh media perdana, malah media yang dipunyai oleh parti pembangkang sudah lama menyerangnya. Cuma yang berbeza ialah media perdana lebih menumpukan perhatian kepada parti-parti kerajaan, tetapi media yang lain, tetap mendakwa seolah-olah “kerajaan tidak pernah melakukan apa-apa kebaikan pun untuk rakyat.” Itu tidak mereka akui, kerana mereka sedar tujuan utamanya untuk menjatuhkan kerajaan dan memperoleh kuasa.

Dalam hal ini, terpulanglah kepada pengundi untuk menentukannya. Jika sebelum pilihan raya umum ke-12 berlangsung, media baru banyak memperkatakan sesuatu yang menguntungkan pembangkang, kini semakin banyak media baru menyindir dan mempersoalkan pembangkang. Apakah ini bukannya satu petunjuk bahawa media baru sudah mula membuat penilaian berdasarkan kacamata objektif, dan bukannya sebelah mata?

Tidakkah ini membuktikan bahawa semakin luas pembohongan ingin dimomokkan, maka semakin terbongkarlah rahsia sebenar ketidakharmonian hubungan antara pengemudi Kapal Pakatan Rakyat yang semakin bocor dan tidak mampu mengharungi perubahan cuaca.
Bukankah itu pentandanya, hubungan atas dasar dendam tidak akan bertahan lama kerana perjuangan yang kekal sepanjang zaman ialah perjuangan yang jelas, bermatlamat untuk semua berdasarkan prinsip keadilan dan kesaksamaan, dan bukannya “sama rata, sama rasa.” Prinsip “sama rata, sama rasa” adalah prinisip using yang dikumandangkan oleh fahaman Karl Marx, dan kini semakin hancur dan diketepikan.

Mendung politik Perak semakin meninggalkan ufuk, dan bermulalah sebuah ratib yang tidak akan berkesudahan oleh mereka yang tidak pernah puas dan memberontak, kerana anarkisme memanglah sisi yang sentiasa hidup sepanjang sejarah.

Tuesday, February 2, 2010

FEBRUARI, BULAN KASIH SAYANG

Ketibaan bulan Februari tentunya amat dinantikan oleh pasangan teruna dara. Bulan Februari menjadi titik sejarah bagi mereka yang berhasrat atau meraikan kekasih. Kerana 14 Februari telah dipilih sebagai hari mengingat kekasih, maka hari-hari lain kita semacam tidak perlu melakukannya.

Hari memperingati kekasih adalah tradisi yang terlalu kuno, yang seharusnya tidak lagi kita rayakan. Kita tidak perlu mencari satu hari sebagai mengingati seseorang yang pernah berkasih, sedang menjadi kekasih hatta gundek atau sebagainya, kerana tradisi itu bermula dengan perebutan seorang wanita cantik, iaitu di zaman Greek.

Bayangkanlah zaman Greek, dan bukannya Grik, Perak. Kalau Grik Perak, dapatlah kita memahami bahawa ramai juga lelaki gatal akan melepasi sempadan itu untuk ke Pengkalan Hulu hingga melepasi sempadan dua negara. Untuk apa mereka ke situ, anda sendirilah yang boleh membukakan simpulan hajat itu.

Tapi, bagi saya Februari ini juga bakal membongkar banyak rahsi yang ingin kita tahu. Salah satunya ialah apabila cubaan untuk menangguhkan atau menggugurkan dakwaan Saiful Bakhari Azl telah ditolak oleh Mahkamah Tinggi semalam setelah 18 bulan dicuba oleh Anwar Ibrahim.

Bayangkan, bagaimana dan apa yang berlaku sepanjang lapan belas bulan sejak dituduh menjadi peliwat bekas pembantu peribadinya sendiri. Saya sendiri sudah tidak sanggup lagi membatu untuk memperkatakan ketegaran Saiful membawa kes itu ke mahkamah. Walaupun, Anwar menang dalam kes pertama lebih sepuluh tahun lalu, atas keputusan mahkamah, kerana masalah teknikal, masih belum terjawab apakah berlaku dakwaan tersebut antara beliau dengan pemandunya, Azizan, adik angkatnya Susmita dan penulis ucapannya, Dr. Anis.

Setelah mengikuti pelbagai tulisan mengenai pembicaraan terdahulu, termasuk sebuah buku yang mempamerkan hujah dan kisah sepanjang jalan berliku di mahkamah, Anwar On Trial, yang diterbitkan tahun lalu oleh Strategic Information Research Department, kita masih belum menemui jawapan jelas apakah tuduhan liwat itu telah berlaku. Yang dapat kita baca ialah hujahan yang banyak melibatkan pencarian bukti secara teknikal. Kemenangan Anwar pada kes tersebut lebih berbentuk teknikal, berbanding peristiwa itu sendiri.

Kita pun mengharapkan perbicaraan kali ini lebih memusatkan kepada kebenaran dakwaan, kerana Saiful yang menjadi mangsa membuat pengakuan dan sanggup menghadapi apa sahaja. Beliau telah lama bersedia, kerana beliau yakin kebenaran akan menjelma akhirnya, ibarat cahaya di hujung terowong. Berbeza dengan kes lain, tidak seorang pun mereka yang terlibat tampil membuat aduan. Perbicaraan itu hanyalah berdasarkan hasil siasatan pihak polis, dan kerana itulah Anwar lebih dipercayai menjadi mangsa satu konspirasi.

Kali ini walaupun ada leteran, dakwaan Saiful itu sebagai siri konspirasi untuk tidak memudahkan laluan Anwar untuk menjadi Perdana Menteri, nampaknya jalan untuk merintis ke Putrajaya menjadi semakin sulit dan terpaksa mengambil selekoh yang semakin tajam. Anwar mesti melepasi perbicaraan kali ini yang khabarnya akan mengambil ruang dan masa yang panjang. Apabila dibicarakan, akan banyaklah perkara yang akan kita ketahui.

Yang menjadi bahan bukti akan dibawa ke Mahkamah, dan kerana bahan buktilah itulah Anwar sanggup berhabisan mempertahankan keinginannya di Mahkamah, sehinggalah peguam utamanya, Karpal Singh memberitahu bahawa perbicaraan kes liwat melibatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim akan dijalankan petang ini (3 Februari 2010).

Menurut Karpal Singh, selepas menemui Presiden Mahkamah Rayuan di sini pagi ini, Tan Sri Alauddin akan menetapkan satu tarikh dalam minggu ini bagi menentukan satu semakan terhadap keputusan Mahkamah Persekutuan yang menolak rayuan Anwar untuk mendapatkan beberapa dokumen daripada pihak pendakwaan bagi tujuan pembelaannya.

Pagi semalam, pasukan pembelaan Anwar mengemukakan permohonan agar keputusan Mahkamah Persekutuan yang dibuat pada 29 Januari lepas itu, disemak semula.

Semalam, Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Mohamad Zabidin Mohd. Diah, yang diberitahu mengenai permohonan semakan semula itu, menetapkan agar perbicaraan bermula pada 2.30petang ini setelah menolak permohonan Anwar supaya ia ditangguh.

Anwar, Penasihat Parti Keadilan Rakyat dan Ahli Parlimen Permatang Permatang Pauh, dituduh meliwat bekas pembantunya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan di Unit 11-5-1, Kondominium Desa Damansara, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara, antara 3.01 petang dan 4.30 petang 26 Jun 2008.

Pertuduhan adalah mengikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga 20 tahun dan sebatan jika disabit kesalahan. Maka akan bermulalah episod seterusnya di Mahkamah, dan kita pasti akan mahu mendengarnya kerana ia melibatkan dua perkara, pertama ialah sama ada Anwar bersalah atau tidak.

Jika Anwar bersalah, tentunya moralnya akan memudarkan harapan untuk menjadi Perdana Menteri dan Pakatan Rakyat akan semakin berpecah. Jika Anwar menang, maka semakin melebarkan harapannya, dan tentu sekali Pakatan Rakyat memperoleh kembali sokongan setelah beberapa tindakan pemimpin dan penyokongnya semakin kehilangan arah. Ada yang menganggap, PKR dan Pakatan Rakyat ibarat "retak menanti belah", maka kemenangannya nanti membolehkan parti itu menanjak kembali.

Tetapi yang lebih penting ialah, kita boleh bertanya kepada Karpal Singh sendiri, apakah beliau sudah menukarkan pendiriannya terhadap Anwar yang pernah dikatakan telah menimbulkan banyak masih dan perludi singkirkan suatu ketika dahulu? Dalam hal ini, kenapa nak mempertahankan orang yang banyak "trouble" itu?

Namun, mungkinkah permulaan Februari yang cerah ini akan memberikan petunjuk kepada Saiful bahawa kebenaran akan menjelma nanti. Kita doakan semoga Saiful berjaya membuktikan dakwaannya, dan beliau sebenarnya bukan sengaja mereka-rekakan cerita. Berjuang menegakkan kebenaran, meskipun perjuangan tersebut terpaksa ditempuhi dengan ranjau dan duri.

Sekuntum mawar merah, sebuah puisi di bulan Februari, untuk Saiful Bahri..........