Friday, February 12, 2010

NANA NANA, ACI TAK BUKA PINTU, APEK KUNCI PAGAG?

Tahun Baru Cina, saya sekeluarga berada di Taman Pagar Buloh, Pulau Pinang. Maklumlah, memang pantang ada hari cuti, tentunya ada kenduri, walaupun Tahun Baru Cina, sebenarnya kami menghadirkan diri ke rumah pengantin, kebetulannya ada hubungan kekeluargaan. Jengok sana jengok sini terjumpalah kawan lama. Agak tersipu malu kerana suatu ketika dulu dia memang jaki kat saya.

Dia jaki kerana saya tidak menjadi mana-mana ahli parti politik, tetapi saya mempunyai ramai kenalan orang politik. Saya boleh berbincang, memberikan pendapat dan sesekali menasihatkan ahli politik agar tidak melakukan perkara yang sama dan berulang-ulang, kerana akan memburukkan lagi keadaan.

Saya hanya memberikan nasihat, tetapi terpulanglah kepada ahli politik itu untuk menjadikannya sebagai sesuatu yang berguna. Oleh kerana waktu itu, hampir 15 tahun beliau berada dalam kancah kuasa, maka nasihat kita tidak ada maknanya. Walaupun demikian, saya terus memberikan nasihat atau pendapat sekiranya kami bertemu.

Kebetulan, Tahun Baru Cina ini kami bertemu. Lazimnya saya memberikan pandangan dan nasihat, tetapi kali ini dia pula bertindak memberikan nasihat kepada saya, kerana saya sudah ketinggalan dari sudut pandangan politik dan tidak banyak perubahan kerjaya. Saya tetap bekerja makan gaji, dan gajinya tidaklah seberapa, belum mampu beli mercedes. Dia sudah ada tiga mercedes, termasuk siri 350, Kompressor dan untuk isteri dibelikan B170.

Saya memang tak mampu beli, kerana harganya mencecah lebih dari jumlah gaji saya selama 5 tahun. Tapi, sekurang-kurangnya, saya tidaklah sampai kena maki dan sumpah oleh pengundi, kerana saya tidak pun pernah dan teringin menjadi calon.

Saya hanya inginkan sebuah kehidupan yang bahagia dan sejahtera. Saya tidak memerlukan monumen yang melambangkan prestij sedemikian kerana ia hanyalah sebuah petanda jelas kesombongan diri. Saya menjadi keliru sesekali macam seorang ahli falsafah yang sedang menghadapi wacana besar, dan berada di atas sebuah gunung. Adakalanya, saya lebih takut dan kerdil dari seekor pepijat, tapi baunya tetap menusuk hidung.

Ahli politik itu, sudah berhenti dari dunia akademik, tetapi menjadi ahli politik sepenuh masa. Bila BN tumbang dalam PRU ke-12, ahli politik itu menjadi penyokong sebuah parti alternatif. Dia turut heret orang lain masuk, termasuk mak anjang, pak anjang dan Chombi yang tidak pernah kahwin. Semuanya, sesekali pandang sepi ke arah kami, kerana kami belum masuk mana-mana parti.

Rugi, nanti sekali lagi pilihan raya kita menang. Kita jadi pemerintah, bukan sahaja kekal di Pulau Pinang, tetapi juga pegang Putrajaya. Saya tidak mahu panaskan telinga, hanya menjawab selamba, Putrajaya tu tang mana nak pegang? Tiang masjid ke? Bulatan terbesar (bukit) ke? Jambatan ke? Alamanda?. Kalau nak pegang, tak payah tunggu pilihan raya. Bila-bila masa pun boleh, kerana ianya milik awam. Jangan nak rosak dah le, nanti kena tangkap tau?

Ramai antara kami ketawa, tetapi, puak yang satu lagi rasa seolah-olah dipermainkan. Saya memangnya berhasrat demikian, tapi tak tergamak untuk menyerang secara serius. Saya cuba lucukan suasana, agar perbincangan tidak menjadi lebih panjang dan membungkam emosi.

Benar saperti dijangka, selepas itu perbincangan ditutup. Cuma masih kedengaran ialah sekumpulan yang lain bercakap pasal itu dan ini, tetapi mengeluh sendirian kerana semakin lama semakin kurang Melayu tinggal di Pulau Pinang. Banyak yang pindah ke Sungai Petani, Kulim, Bagan Serai dan Ipoh kerana tidak mampu beli rumah. Harganya, memang mahal kerana tanah menjadi semakin sukar.

Pun terpandanglah "the Light", yang dahulunya disifatkan akan dibangunkan sebuah bandar ala Manhattan di sekitar Batu Uban dan Gelugor, di atas kawasan tanah yang sedang ditebusguna. Cantik, tapi harganya menyebabkan orang Melayu putih mata. Nak harapkan minah kilang beli, memang tak mampu. Malah kilang pun pandai atur strategi, kalau musim Hari Raya Aidilfitri ada kerja lebih masa dengan bayaran berganda. Tetapi, bila Tahun Baru Cina, tidak ada kerja lebih masa, malah ada ketikanya terus diberikan cuti, tak banyak belanja, bayar elaun lebih masa berganda sebagaimana disyaratkan oleh peraturan untuk hari kelepasan am.

Yang sedihnya apabila ramai juga nana tanjung belum sedar, walaupun apek semakin membanyakkan kunci, mengunci apa sahaja yang berkaitan dengan Melayu. Sedikit demi sedikit mula dinyahkan secara halus, dan akhirnya, bila terngadah dan melihat kecantika kondo seperti KLCC, melangut tinggi: Siapa pembelinya? Siapa penghuninya?

No comments:

Post a Comment