Friday, February 12, 2010

TAHUN BARU CINA DAN HARI KEKASIH

Tahun Baru Cina (TBC) akan jatuh pada 13 dan 14 Februari. Hari kedua ialah hari memperingati kekasih, tetapi jangan pula kita sebagai orang Islam terlalu kepingin untuk menyambutnya. Kita perlu tahu bahawa, pada tarikh yang sama merupakan tarikh kejatuhan kerajaan Islam di Sepanyol, yang duganyang oleh tentera Salib.

Kita juga kena ingat, selain kejatuhan empayar Islam, tarikh 14 Februari itu merupakan saat di mana Saint Valentino mati dibunuh oleh Kerajaan Rom. Saint Valentino adalah seorang paderi yang menjalinkan hubungan dengan seorang anak penguasa penjara, di saat kematiannya menulis sepucuk surat dan berakhir dengan "dari VelentineMu."

Julia Robert mengesyorkan pada hari kekasih, pasangan yang menyambutnya dicadangkan melondeh pakaian bagi membuktikan kasih sayang dalam majlis tari menerik. Ah, betapa bodohnya cadangan tersebut, jangan pula masyarakat Islam Malaysia jadi seperti malam menyambut tahun baru dengan mandi buih seperti pernah berlaku beberapa tahun lalu di Bangsar Park.

Jangan kerana ingin membuktikan cinta kepada kekasih, sanggup melakukan perkara yang ditegah dan menodai kehormatan anda sebagai seorang gadis yang bermaruah. Tak payah nak ikutkan anjuran puak-puak Yahudi yang memangnya akan melaksanakan apa sahaja atas nilai komersial. Jangan pergi ke hotel yang menganjurkan, sepatutnya pada malam itu boleh kita beramai-ramai membaca Yaasin agar ditunjukkan jalan kebenaran kepada umat Islam yang sedang hangat dilanda politik pecah belah. Agar yang bergaduh dan berselisih pendapat, kembali ke pangkal jalan dan Islam menjadi semakin kuat.

Memanglah manusia pernah digelar sebagai social animal, tapi kita jangan ikut perangai harimau. Walaupun dijinak, akhirnya akan menerkam tuan juga. Kita janganlah taksub dengan belang harimau sehingga sanggup menjadikan diri tercalar sana dan tercalar sana. Kita sedang membina harapan, agar masyarakat sejahtera dan tenteram. Tapi kalau ikut perangai harimau, tak tahu apa apa akan berlaku, budayanya siapa kuat dia dapat. Akan diterkam apa sahaja kerana itu adalah habitat semulajadinya.

Selamat menyambut Tahun Baru Cina, tapi jangan gila iseng nak sambut Hari Memperingati Kekasih. Biarlah, ros merah layu sendirian kerana tak laku pada tahun ini.

No comments:

Post a Comment