Thursday, February 11, 2010

politik dan ahli politik

Setelah mendapat tahu keputusan bahawa Dr. Zambry kekal sebagai Menteri Besar Perak yang sah, dan mendengar beberapa komen rakan-rakan yang ada dalam Oldtown Kopitiam, masing-masing mempunyai kami mempunyai kesimpulan sendiri.

Saya mengambil jalan tengah, walaupun siapa yang mendapat kerusi tersebut, yang lebih penting ialah khidmatnya terhadap rakyat. Seseorang yang bergelar wakil rakyat perlulah menyedari tanggungjawab utamanya ialah mensejahterakan rakyat. Ini tidak pula bermakna, demi untuk mensejahterakan rakyat, rakyat perlu diberikan gula-gula dan akhirnya rakyat dilanda penyakit yang kian ramai pengidapnya, iaitu diabetes.

Setelah mendapat mandat, wakil rakyat haruslah saban masa mencari peluang mendekatkan diri dengan rakyat untuk menyelesaikan masalah dan memudahkan urusan secara kolektif dengan pihak-pihak tertentu. Urusan dan tanggungjawab secara kolektif adalah lebih penting, dan kerana itu, tidak harus tunduk kepada permintaan seorang dua golongan yang suka mengambil kesempatan.

Jika mengambil peluang bukan secara kolektif, maka wakil rakyat itu akan dicap terlalu mirip kepada sesuatu yang bakal menyebabkannya bermasalah, termasuklah nepotisme, kronisme, klanisme, rasis dan sebagainya. Bila bercakap mengenai semuanya itu, teringat saya kepada sebuah wawancara menarik yang disiarkan oleh sebuah stesen tv.

Zulkifli Nordin, seorang wakil rakyat PKR dari Bandar Baru/Kulim, Kedah lantang mengkritik DAP. Menurut beliau, pakatan rakyat (kalau boleh dipanggil demikian, kerana secara rasminya pakatan rakyat masih belum sah, belum berdaftar)tidak memerlukan DAP kerana parti tersebut lebih memperjuangkan kepentingan orang-orang Cina.

Lantaran itu, Zulkifli tidak pernah takut untuk berkata sedemikian, kerana yang penting bagi beliau ialah memperkuatkan kedudukan Islam, dan sudah semestinya adalah orang Melayu. Orang Melayu dan Islam tidak boleh dipisahkan, sekurang-kurangnya di Malaysia, kerana ikatan tersebut telah dilembagakan secara jelas.

Kerana cintakan kepada Islam, beliau sanggup menerima risiko apabila turut mengkritik PAS, terutamanya Khalid Samad berhubung dengan penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam dan amalan bai'ah yang dilakukan oleh Khalid. Khalid menjadi semakin nanar dengan serangan tersebut apabila Zulkifli mencabarnya, termasuk mendesak agar meletakkan jawatan sebagai wakil rakyat PAS.

Mujurlah ada seseorang yang bernama Zulkifli yang lantang dan berani. Kalau tidak, apa yang dibuat oleh PAS akan diterima sebagai sesuatu yang "halal" dalam parti tersebut, kerana sebelum ini, pemimpin telah banyak membuat kesilapan termasuk mengatakan Nabi Muhamad juga mengamalkan kronisme, Tuhan mencarut, Allah juga samseng, bukan Islam boleh mengkritik dan mencemuh Islam kerana mereka bukan Islam, doa melaknat orang lain (tentunya musuh politik), dan sebagainya.

Bagi Zulkifli tindakan tersebut bukanlah sesuatu yang ada dalam budaya Islam. Sebagai satu bentuk cara hidup yang mementingkan prinsip kesederhanaan, berbaik sangka, berani kerana benar, persaudaraan sesama Islam, etika dan moral yang tinggi perlu dijadikan asas berpolitik. Kita tidak memerlukan politik sempit, yang hanya tahu mencari peluang dan memanipulasi keadaan demi memperoleh sokongan pengundi.

Mungkin Zulkifli benar-benar memahami etika politik dan jolokan yang pernah diberikan kepada bidang politik. Politik pernah dijelmakan sebagai satu konsep "political animal" kerana adakalanya kerana politik orang sanggup berbunuhan, kerana mempunyai faedah politik orang sanggup berbohong, malah menipu diri sendiri. Itulah maksudnya, political animal yang pernah dipopularkan sejak sekian lama, malah manusia juga pernah dianggap sebagai "social animal" oleh Aristotle.

Saya yang kurang mahir dengan sepak tendang politik, akhirnya berfikir sendirian kenapa dalam ayat-ayat al-Qur'an banyak sekali cerita yang hendak disampaikan oleh Allah SWT kepada manusia menggunakan binatang. Dalam al-Qur'an ada disebut tentang gajah, burung ababil, semut, unta, khinzir, keldai, lembu (sapi) betina, dan sebagainya. Ruangan ini tidak akan menceritakan mengenai sifat-sifat binatang yang digambarkan dalam al-Qur'an.

Saya hanya ingin mengungkapkan apa tujuan Allah SWT membawakan cerita-cerita tersebut untuk pengetahuan manusia? Tentunya, Allah SWT memohon manusia supaya dapat belajar mengenai sifat-sifat binatang tersebut, kerana sebahagiannya turut mengidentikasikan sifat manusia.

Dalam kehidupan manusia memang banyak sekali sifat binatang, tetapi kata sesetengah yang lain, dalam sifat-sifat kehidupan binatang, tidak ada manusia. Apa maknanya?
Manusia yang diberikan akal fikiran dan dijadikan secara berpasangan, harus menghormati hukum penciptaan itu. Manusia tidak perlu melanggar peraturan penciptaan tersebut, kerana melanggarnya, bererti telah mencabar sifat semulajadi manusia itu sendiri dan hakikat kejadiannya sendiri.

Maksudnya, jika perempuan dijadikan sebagai rakan karib seorang lelaki, maka hubungan itu hendaklah berterusan hingga ke akhir hayat. Seorang lelaki telah melanggar sifat kejadiannya apabila hanya sanggup berkahwin sesama lelaki, begitu juga dengan lain-lain tindakan abnormal seperti lesbian dan gay. Cerita bagaimana duta terperangkap dengan "isterinya yang bermisai, kerana tidak melihat sebelum berkahwin disebabkan tradisi memakai niqab" mempunyai moral yang tinggi bagi seorang lelaki.

Bila ingin berkahwin, cubalah mendapatkan maklumat sebanyak mungkin mengenai bakal oasangan itu. Janganlah sekadar berkenalkan di Hari Memperingati Kekasih, terus berkenaan, kerana sekarang sudah berkembang mereka yang mahu menjadikan diri mereka dalam kumpulan jantina ketiga. Kalau dalam borang, angka 1 biasanya menoktahkan jantina sebagai lelaki, angka 2, perempuan, tetapi buat masa ini secara rasmi belum ada jantina ketiga secara rasmi. Maksudnya masih belum diiktiraf.

Berlainan yang budaya barat, boleh kahwin sesama jenis. Apakah nikmatnya kahwin sesama jenis, tidak ramai yang tahu, kecualilah mereka yang pernah menjalani proses tersebut. Walau bagaimanapun, sudah kedapatan di Malaysia, walaupun berkahwin berlainan jantina, perlakuan seks sesama jenis atau dikenali sebagai di luar tabie terus berlaku. Saya tidak mahu menyebutnya, tetapi mungkin kita boleh baca melalui akhbar tentang perlakuan demikian.

Yang menarik lagi ialah apabila ada seorang wanita turut bermain politik dengan mendampingi diri orang lelaki berduit, bagi memujuknya berkahwin. Walhal, dari segi tabienya, wanita tersebut tidak dibenarkan berkahwin kerana sudah dipunyai dan masih belum terlepas ikatan tersebut. Apa dah jadi ni, mungkin kita boleh mendapat iktibar dari beberapa cerita binatang dan memahami sedikit perilaku politik masyarakat binatang.

Kita mungkin teringat kisah mengenai anaconda, sejenis ular yang besar. Ketika musim mengawan. ular betina akan berada di persimpangan aliran air memasang badan untuk mengumpulkan sebanyak mungkin ular jantan. Setiap ular jantan boleh mendekati dan mengawan dengan ular betina itu, tetapi tidak bermakna sperma yang dibekalkan akan diterima untuk disenyawakan oleh ular betina. Hanya jantan terpilih sahaja dibenarkan.

Begitu juga dalam masyarakat Black Widow, sejenis labah-labah. Semasa mengawan, jika labah-labah jantan tidak hati-hati, keseronokan itu akan mengakhiri segala-galanya. Dirinya akan diterkam dan dijadikan makanan oleh labah-labah betina semasa proses mengawan itu sampai ke kemuncaknya.

Ahli politik pun ada yang mewarisi sifat-sifat tersebut, sehingga melupakan hakikat dirinya dipilih oleh rakyat. Aoabila berada di puncak kuasa, maka lupa bahawa rakyatlah yang telah menentukan kedudukannya pada ketika itu. Tetapi, apabila musim tiba lagi, akan turunlah ia ke gelanggang menagih janji lagi, "untuk bangsa, agama dan negara."

Tetapi selepas mendapat kuasa, telah lupa segalanya, kerana itulah ada orang mengembirikan wakil rakyat sebagai manusia yang tidak boleh dipercayai. Satu tinjauan pendapat suatu ketika (tidak terlalu lama berlalu)lalu mendapati bahawa ahli politik merupakan golongan yang paling tidak dipercayai, diikuti oleh pengamal undang-undang.

Maka kerana itulah adakalanya kita kurang yakin dengan apa yang dinyatakan oleh sesetengah ahli politik, walaupun bilan berdepan dnegan kita bercakap berdegar-degar dan penuh tertib, kononnya "saya tidak akan lupakan tuan-tuan dan puan-puan." Tetapi, belum pun sampai tempoh kedua, "nama kita yang pernah menolongnya, tidak lagi diingat dan dihubungi untuk bertanyakan khabar."

Makanya, kita pun membuat penilaian, "dia dah jadi orang besar, kita masih orang kerdil", maka "orang kerdil mestilah menerima hakikat." Walau pun kita "oerang kerdil" tidak pula bermakna kita kan menjadi kerdil selama-lamanya, kita masih mempunyai idealisme kita sendiri untuk menjatuhkan "orang besar yang pernah berada dalam kekerdilan kuasa seperti kita dahulu."

Itulah hakikat politik, orang yang pernah berkawan dan menjadi rakan sekelas dulu, akhirnya bila kita tegur dan ceritakan kisah silam, tidak mampu mengingatinya, kerana dia sudah jadi orang besar. Apatah lagi bila "orang kerdil yang sekarang jadi orang besar" itu rupa-rupanya, dia adalah "tokoh politik" yang memimpin tempat kita bekerja dan mencari rezeki.

Tak apalah, hidup ini sementara. Dalam kesemntaraan itulah, gasaklah apa yang "orang kerdil jadi orang besar" nak buat, kerana itulah adalah hakikat dalam sistem politik yang mementingkan kuasa dan mengekalkan kuasa.

No comments:

Post a Comment