Monday, December 28, 2009

Kegelinciran Tanggungjawab, menyesakkan kepala

Tahun 2010 hanya akan muncul beberapa hari lagi. Namun sebelum bermulanya tahun baru itu, banyak mata mula terbeliak menatap beberapa laporan yang bukan sahaja mengjengkelkan imej kerajaan, malah boleh menukarkan indeks persepsi rasuah antarabangsa kepada yang lebih merudum lagi.

Indeks Persepsi Rasuah antarabangsa meletakkan Malaysia di kedudukan ke 56 berbanding 47 pada tahun sebelumnya. Dengan kehilangan dua enjin pesawat pejuang F5E dan peralatan avionik kepunyaan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) secara berasingan dalam tempoh lima bulan pada tahun 2007 dan 2008, menyebabkan perseoalan kegelinciran tanggungjawab di kalangan penjawat awam akan terus diperdebatkan.

Menurut Menteri Pertahanan, Datuk Seri Zahid Hamidi kemungkinan lebih banyak kes penyelewengan lain akan diketahui apabila pihak audit dan siasatan yang lebih serius dilaksanakan bagi mengenalpasti punca masalah dan mereka yang terlibat. Kehilangan dua enjin pesawat itu sebenarnya telah lama disedari apabila Panglima Angkatan Tentera, Jeneral Tan Sri Azizan Ariffin ketika itu mengarahkan siasatan audit dilaksanakan.

Hasil siasatan awal adalah didapati bahawa seorang Brigadier Jeneral dan empat anggota TUDM terlibat dan telah dikenakan tindakan disiplin. Cuma belum sampai masanya untuk melanjutkan proses membuat tuduhan di mahkamah, maka banyaklah suara yang mahukan mereka yang menjadi pagar makan padi itu didakwa atas kesalahan menyalahi prinsip tanggungjawab, dan menyifatkannya sebagai pengkhianat negara.

Persoalan sekarang ialah bagaimana aset yang besar itu begitu mudah sekali terlepas dan tersasar dari destinasi sepatutnya, iaitu dihantar untuk dibaikpulih, tetapi telah dijual kepada sebuah syarikat tempatan sebelum dijual kembali kepada pembeli di Eropah, Amerika Selatan dan Asia Barat.

Kerugian melebihi RM 100 juta itu tentunya telah dirancang dengan begitu rapi oleh “pagar makan padi” itu sehingga mampu melepasi beberapa prosedur kawalan, termasuk kawalan stok, jadual penerbangan, penguatkuasaan lapangan terbang, pergerakan juruterbang, laluan udara dan sebagainya.

Gambaran kehilangan itu menjadi plot cerita orang dalam yang mengetahui selok belok penyimpanan dan pengeluarannya. Ini kerana peralatan sebegini bukanlah boleh dilakukan oleh orang biasa, kerana setiap daripada mereka yang terbabit itu mempunyai kemahiran tertentu.

Semua dokumen (termasuklah inventori pembelian atau menyamai dengan surat beranak pesawat tersebut) turut hilang dalam simpanan. Proses penyimpanannya bukanlah seperti mana kita orang kebanyakan menyimpan sijil lahir ataupun geran tanah. Ia tentunya disimpan dalam peti besi ataupun ruangan khas yang dikawal oleh sekumpulan pengawal, kerana ia adalah dokumen penting negara.

Kalau mendengarkan berita kehilangan dua buah Proton Perdana kepunyaan Kerajaan Negeri Terengganu, kita pun menjadi sedikit terkejut, maka kehilangan dua buah enjin pesawat terbang menjadi semakin menakutkan kita. Apakah keadaannya akan menjadi lebih parah lagi apabila ada orang sanggup “menjual negara” bagi memenuhi kepentingan peribadinya?

Prinsip tanggungjawab merupakan prinsip yang terbesar dalam Islam. Islam memberikan manusia dua bentuk tanggungjawab secara jelas, iaitu tanggungjawab terhadap Allah SWT dan tanggungjawab dengan manusia. Tanggungjawab dengan Allah SWT meliputi prinsip-prinsip tauhid, keyakinan terhadap keesaan-Nya, mempercayai adanya hari akhirat dan mengerjakan amal ibadat untuk membolehkan seseorang itu dinilai darjah ketakwaannya semasa hidup.

Tanggungjawab sesama manusia adalah tanggungjawab untuk tidak menzalimi, saling membantu, tolong menolong dan tidak meyakitkan hati. Lalu Allah SWT menggerakkan naluri manusia untuk bermasyarakat, maka melalui kaedah bermasyarakat itulah lahirnya pula kaedah berorganisasi.

Melalui kaedah berorganisasi itulah timbul pula prinsip kebertanggungjawaban, meletakkan amanah organisasi mengatasi keperluan diri sendiri. Dari sinilah lahirnya prinsip kepimpinan, dan seorang pemimpin yang tidak menunaikan tanggungjawabnya adalah seburuk-buruk manusia.

Ketika Abu Dzar al-Ghifari memohon diberikan jawatan sebagai pentadbir sebuah wilayah, Rasullullah SAW bersabda: “Sesungguhnya kepimpinan itu adalah satu amanah, pada hari kiamat ia merupakan kehinaan dan penyesalan, kecuali bagi mereka yang menunaikan amanahnya dengan sempurna seperti yang telah dipertanggungjawabkan.”

Jadi apabila seseorang itu diberikan tanggungjawab untuk menjaga sesuatu yang bernilai, seperti pesawat tempur F5E dan kereta Proton Perdana itu, maka adalah menjadi tanggungjawab yang berat untuk menjaganya dengan cermat agar tidak hilang. Atas kehilangan tersebut, orang berkenaan akan tetap dipersalahkan kerana dianggap cuai dan menyalahi peraturan kawalan aset awam dengan jelas.

Dalam Islam, amanah bagi menunaikan tanggungjawab bukan hanya terhad sekadar menyempurnakan tanggungjawab dengan sebaik-baiknya, tetapi yang lebih besar ialah menyempurnakannya. Antara melaksanakan dan menyempurnakan tanggungjawab, perbezaannya adalah amat besar.

Melaksanakan tanggungjawab tidak bermakna menunaikan tanggungjawab dengan sempurna, dan dalam peribahasa Melayu ada kata-kata “melepaskan batuk di tangga”, “kerja tidak sungguh-sungguh”, “buat jangan tak buat”. Sebaliknya menyempurnakan tanggungjawab ialah melaksanakan tanggungjawab dengan serius, hati-hati, berkesan, adil dan sebagai satu bentuk ibadah.

Dalam menentukan prinsip kepimpinan, Ibnu Taimiyah menekankan bahwa seseorang yang hendak dilantik sebagai pemimpin mestilah mempunyai sifat quwwah (keupayaan mentadbir dan mengurus) dan amanah. Beliau turut mengakui adalah sukar untuk memperoleh pemimpin yang mempunyai kedua-dua kriteria itu, kira-kira lebih 800 tahun lalu.

Rasa tanggungjawab (sense of responsibility) turut menjadikan bahan perbincangan menarik Ibnu Taimiyah. Dengan mengambil petikan al-Qur’an: Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya) dan apabila kamu menjalankan hokum di antara manusia, (Allah menguruh) kami menghukum dengan adil. Sesungguhnya Allah dengan (suruhanNya) itu memberikan pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa Mendengar lagi maha Melihat.” (An-Nisaa’: 58)

Amanah dan adil adalah dua sifat yang menjadi pengukur utama kepada kepimpinan. Keduanya mempunyai hubungan yang rapat dengan ketakwaan, dan saling berkait pula dengan keimanan kepada Allah SWT. Keduanya saling melengkapi bagi mencapai matlamat as-saadah, kebahagian sebenar dalam kehidupan.

Sesungguhnya kami telah kemukakan amanah kepada langit, bumi dan gunung-ganang untuk memikul amanah tetapi mereka tidak sanggup kerana tiada persediaan, lantas amanah tersebut diberikan kepada manusia yang memiliki persediaan yang amat terhad, ingatlah sesungguhnya manusia suka membuat kezaliman dan mengerjakan perkara yang tidak patut dibuat”. (al-Ahzab: 72)

Sikap tamak dan terlalu mementingkan kebendaan telah menjadi bahan kajian menarik seorang pakar psikologi klinikal kanak-kanak, Oliver James. Sejak tahun 1988, beliau berusaha menjadi seorang penulis, wartawan dan penerbit dokumentari televisyen menyifatkan ketamakan individulah menyebabkan wujudnya selfish capitalism. Selfish capitalism ini semakin sehari menjadi semakin kronik sehingga mencipta wabak penyakit yang merbahaya, iaitu affluenza. Kalau selesema dalam istilah perubatan dikenali sebagai influenza, disebabkan oleh jangkitan virus melalui sentuhan, udara dan pergaulan di tempat-tempat awam, maka affluenza pula membawa makna jangkitan virus yang amat menyakitkan pemikiran masyarakat kapitalis.

Masyarakat kapitalis yang berkiblatkan fahaman materialistik, tidak akan pernah merasa puas dengan apa yang menjadi sumbernya yang memadai. Mereka akan terus mencuba mendapatkan sesuatu yang melebihi keupayaan dan kemampuan, dan bagi Oliver James, ia akan meningkatkan penderitaan emosi (emotional distress) dan boleh membawa kepada kematian (necrophilia).(Olivier James, the Selfish Capitalism: Origins of Affluenza, London: Vermilion, 2008)

Jangkitan desakan emosi terhadap keinginan memenuhi hasrat, menyebabkan manusia terus dilanda “pemaksaan penggunaan”, compulsive consumption. Bagi memenuhi hasrat tersebut maka manusia sanggup melakukan apa sahaja, seperti untaian yang diungkapkan oleh Micheaveli, matlamat menghalalkan cara, termasuk pecah amanah bagi mendapatkan ganjaran kewangan.

Ini bukanlah sesuatu yang senang, ia adalah satu perkara yang amat kompleks, dan kerana itulah, walaupun sudah mempunyai petunjuk pelakunya, Peguam Negara masih memerlukan masa dan melengkapkan siasatan sebelum boleh mendakwa mereka yang terlibat dengan penjualan dua buah enjin pesawat terbang itu.

Walau apa pun keputusannya nanti, masyarakat tetap menjadikan berita kehilangan dua enjin pesawat itu sebagai sesuatu yang jelek menjelang har-hari terakhir tahun 2009, iaitu tahun terakhir dalam dekad pertama alaf ketiga ini. Kalau pada akhir tahun 1999kita dikejutkan dengan ketakutan pepijat alaf, maka tahun 2010 rakyat Malaysia akan terus khuatir, apakah langkah kerajaan selanjutnya untuk menghapuskan rasuah dan kesungguhan mengatasi kelembapan ekonomi, walaupun bajet telah diluluskan, namun prosesnya turut menimbulkan sedikit ketakutan, dengan keputusan undia bersetuju 66 manakala tidak bersetuju 63.

Kehilangan enjin pesawat tidak pernah berlaku dalam sejarah negara, begitu juga kegetiran mendapatkan persetujuan meluluskan bajet. Telah tercipta sejarah baru dalam politik Malaysia, dan tahun 2009 tentunya memberikan banyak pengajaran moral yang perlu diperbetulkan jika Malaysia benar-benar ingin dilihat bebas rasuah, pecah amanah dan mengamalkan prinsip kebertanggungjawaban yang tinggi.

Sabda Rasulullah SAW riwayat Ahmad: “Tidak sempurna iman barangsiapa yang tidak amanah dan tidak sempurna agama barangsiapa yang tidak menunaikan janji”. Sebuah hadis yang lain, Rasullullah SAW bersabda (seperti diriwayatkan oleh ad-Dailmi): “ Amanah membawa rezeki dan khianat membawa kefakiran”.

Sunday, December 27, 2009

2009 tahun bala buat PAS

Banyak yang terjadi pada tahun 2009, namun yang lebih menyesakkan pemikiran kita ialah tingkah politik yang tidak mempunyai hala tuju yang jelas. Pembangkang walaupun sudah menerajui negeri-negeri tertentu, masih belum terlepas dari badi diri sebagai pembangkang. Semasa menjadi petntadbir dia lupa membezakan tanggungjawab memerintah dan membangkang.

Kerana jiwanya membangkang, dia lupa bahawa seharusnya kena sokong apa yang diputuskan oleh pemimpin mereka. Kerana lupa dirinya sebagai pemerintah, antara PAS-DAP dan PKR tidak tahu menilai, mana dasar parti dan mana dasar kerajaan. Prinsip keputusan bersama menjadi keputusan rasis dan tidak mempedulikan ahli kumpulan yang lain, kerana yang lebih penting menonjolkan diri sebagai pejuang kaum.

HAri ini ramai ahli PAS memberontak supaya Dr. Hasan Ali dan Khalid Samad keluar menjadi wakil rakyat Bebas. Mereka melihat PAS semakin tertindas dan terhimpit oleh bayangan rasisme DAP, walaupun Menteri Besar ialah orang Melayu dan beragama Islam.

Menteri Besar juga takutkan dengan nilai dirinya kerana terlalu bergantung kepada telunjuk de facto PKR yang mabukkan kuasa nak jadi Perdana Menteri. Kerana terlalu inginkan jawatan tersebut, dia sanggup melancarkan pelbagai strategi gerak saraf sehigga beberapa hari lalu mengeluarkan resolusi Pakatan Rakyat yang sebenarnya adalah pakatan puak-puak pembangkang yang tiada kreativiti.

Melihatkan kepada dasar perjuangannya, PKR masih tetap menjadikan UMNO sebagai acuan politik, dan kerana itulah apa sahaja yang dibuat oleh UMNO menjadi bahan rujukan. Kalau tidak sebagai pelana bangkangan, sekurang-kurangnya banyak juga percubaan untuk meniru.

Bila Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan membentangkan bajet 2010, maka Anwar ikut tersintak memangkas bajetnya sendiri. Ramai yang terasa agak pelik dengan sikap kononnya "menteri kewangan terbaik" melakarkan rencana, memulihkan ekonomi dengan falsafah neo marxisme dan anwarismenya.

Apa tidaknya, kononnya perjuangan untuk kepentingan rakyat, tetapi secara terperinci tidak menjejaki hasrat rakyat. Beliau hanya cuba beretorik, kerana itulah bidang kemahirannya sejak sekian lama, sejak memimpin pelajar berdemontrasi di Baling.Demonstaris Baling dia telah menipu ramai orang, kononnya ada yang mati kerana kebuluran. Ada pihak cuba menyiasat dan memeriksa data di Jabatan Pendaftaran, tidak ada kematian dilaporka kerana lapar.

Bila berkata mengenai perjuangan untuk rakyat, dia mendabik dada. Dialah pejuang sebenar, tetapi ramai yang tahu siapa dia pak syeikh yang bijak membaca khutbah dan memetik kata-kata penulis besar itu. RAmai juga yang tahu, dia pernah merencana sesuatu untuk mengkhianati UMNO semasa berada dalam kuasa, kerana dia pernah menodai kepercayaan UMNO terhadapnya.

Dia turut memberikan ruang yang bebas dan luas kepada kroninya setelah membangunkan Abrar Corporation (kini terkubur setelah Anwar disingkirkan) dan salah seorang pemimpinnya tidak ketahuan ke mana menghilang. Tiada berita, sama ada masih berada di Indonesia ataupun sudah pulang ke Malaysia. Nasib sebahagian pengurus utama syarikat tersebut tidak juga diketahui umum.

Semasa mendaki puncak kuasa, beliau banyak meletakkan empayar orang kuat ABIMnya dalam UMNO. Hampir semua kementerian dan jawatan dalam kerajaan dikuasai oleh suku-sakatnya, sehingga orang tahu siapa orang Anwar dan siapa pula bukan orang Anwar. Itulah yang dia lakukan, termasuk membangunkan Seberang Perai sehingga tuan punya sawa sekangkang kera marah.

Pengambilan tanah dibuat secara undang-undang dan dibayar dengan beberapa ringgit sekaki persegi. Bila tanah tersebut ditukar status, maka dijuallah kepada pihak tenrtentu dengan harga yang jauh lebih tinggi. Tuan tanah dapatlah tulang, yang hanya mampu dibuat sup tulang. Konco Anwar dapat daging yang baik, termasuk batang pinang dan daging steak.

Lihatlah apa yang berlaku di bandar Perda. Tanah sawah telah bertukar menjadi kedai dan nampaknya tidaklah membanggakan orang Melayu. Banyak kedai ditutup kerna kekurangan pelanggan, nasib baik ada pejabat Lembaga Hasil Dalam Negeri, jika tidak tinggallah kedai tersebut sunyi sesunyinya, seperti berlaku di Bukit Minyak. Bangunan sahaja yang gah, kedai tutup, supermarket sudah tiada. Jadi sarang mat gian.

Kelantan semakin banyak menerima bala akibat sikap sombong dan angkuh Mursyidul Am PAS untuk mengakui kesilapan mentadbir negeri. Setelah mengambilalih kuasa selepas perpecahan UMNO, bersama Angkatan Perpaduan Ummah pada tahun 1990, PAS dan pemimpin yang dilihat sederhana sudah hilang kesederhanaannya.

Dia menghaapkan ada yang akan menaja pemergiannya ke Mekah. Mujurlah tak jadi, kerana ribut telah melanda, dan taufan membawa khabar, perlantikan menantunya banyak mewarnakan onar. Bila ada yang membeikan ulasan, silap mendapat nasihat, beliau terus memusingkan semutar bahawa bukan nasihat yang menjadi faktor pemilihan, tetapi kebolehannya. Dia memilih menantunya kerana ada kebolehan, tetapi, penyata kewangan anak syarikat itu tidak pernah dibentangkan dalam Dewan Undangan Negeri kerana akan pecah tembelangnya.

Lebih malang lagi apabila memberhentikan seorang yang banyak mempertahankan langkah PAS melalui tulisannya, termasuk menulis buku mengenai usaha menurunkan harga minyak bersama taukenya, Husam Musa. Penamatan kontrak kickdelfella rupa-rupaynya menjadi semakin kusut apabila Nik Aziz semakin bercelaru.

Pejabat PMBK sedang diteliti oleh SPRM, Nik Aziz memberikan restu kepada menantunya untuk melepaskan jawatan pada bulan Mac 2010, dua anaknya terus mempertahankan langkah ayahandanya. Nik Abduh menulis mengenai orang yang memainkan peranan melakukan rundingan kerajaan perpadun sehingga melentingkan sikap Tok Guru. Akhirnya, orang-orang Tok Guru yang menentang kerajaan perpaduan tewas dalam pemilihan jawatan tertinggi parti.

Tok Guru kata dialah nakhodanya, maka PAS mesti ikut apa yang diputuskan. Ini berbeza dengan prinsip demokrasi atau musyawara, kerana Tok Guru tidak membawa berbincang dalam pucuk pemimpin parti, lantas membuat keputusan sendiri.
HAji Hadi tak mahu gaduh-gaduh kerana dia sedar, kedudukannya hanyalah besar pada namanya, tetapi kuasa memerintah tidak ada. Dia perlulan sumber untk bergerak dan membina sokongan, tentunya hanya bergantung kepada Marang dan DUN Ru Rindang sahaja. Itu tidaklah memadai. Sekadar kata-kata bukanlah ukuran yang berkesan, kerana telah gagal mempertahankan kemenangan pada tahun 2000. Menteri Besar hanya sepenggal, tapi legasinya yang paling besar ialah "menemui banyak duit pada hari pertama menjadi Menjadi Menteri. Kini beliau dikenali sebagai Mat Lebong, kerana selepasnya tidak pernah serius mendedahkan penemuan jutaan ringgit itu.

Haji Hadi terus tunduk dan mengeluarkan kenyataan "tertutup sudah kerajaan perpaduan" kerana takutkan PKR dan tidak sanggup bedepan dengan DAP yang tidak mahukan negara Islam. KArpal Singh marah "langkah mayat saya dulu" kalau PAS tegakkan negara Islam, maka hudud pun menjadilah sebuah catatan duka tanpa ada rasa sesal dalam kalangan pemimpin PAS.

Nik Aziz masih mahu berkuasa kerana dia sedar, selepas menjadi Menteri Besar akan banyaklah terbongkat sikapnya yag tidak cakna dengan kemudahan rakyat. Patutnya pada tahun banjir tiga kali melanda Kelantan, kerana Tok Guru banyak sangat celupar. Mungkin Tuhan sengaja menurunkan denda bagi mengingatkan Tok Guru bahawa sikap sombong, takbur dan tamakkan kuasa memangnya merbahaya dan memalukan.

Jangan minta orang lain meletakkan jawatan kalau diri sendiri takut dicabar. Tok Guru nampaknya semakin tidak menerima bila Dr. Mahathir mendesak Tok Guru letak jawatan. Dulu Tok Guru cadangkan Dr. MAhathir meletakkan jawatan, tapi kini marah bila Dr. Mahathir memulangkan kata-kata itu.

Maka, taun 2010 nanti bakal meletup banyak lagi bala PAS di Kelantan kerana semakin mendekati konsep asabiah yang pernah dipadankan dengan UMNO. Apakah Tok Guru sudah lupa, PAS tidak mengamalkan asabiyah apabila bercadang untuk mengehadkan anak tempatan menjadi calon wakil rakyat PAS di Kelantan. Maka PAS juga adalah asabiyah, dan banyak sangat sifat-sifat primodialnya.

Awat dua beradik anak Tok Guru melanting dan mempertahankan ayahanda yang semakin celaru dan keliru? Sekurang-kurangnya kedua anakanda tersebut perlu menasihatkan ayahanda supaya berehat sahaja, serahkan politik kepada mereka yang lebih bertenaga. Ayahanda semakin tua, kadangkala ingatan pun semakin hilang. Pujuklah ayahanda, jangan nak terus menjadi ketua.

Pusingan, perlu dilaksanakan agar PAS lebih dinamik dan kreatif. Rakyat Kelantan dah lali dengan Tok Guru kerana banyak sangat tak tahu, kerana itulah helah yang paling berbisa, paling baik menonjolkan kebodohan sendiri termasuk mengatakan bahawa "tidak diberitahu timbalan presiden dirawat di Hospital Serdang" kerana tersintak dengan amaran keras meletakkan jawatan wakil rakyat dan pemimpin parti.

Sebelum membersihkan dua tiga kerat pemimpin, bersihkanlah kedudukan Tok Guru. Jika berundur sekarang, Tok Guru akan dikenang sebagai tokoh, tapi jika jatuh dalam perjuangan penuh kehampaan, ia akan dianggap tidak lagi bernilai. Maka, di manakah kehebatan Tok Guru lagi setelah sekian lama bergelumang dengan PAS sebaik sahaja pulang dari Universiti Al-Azhar awal tahun 1970-an.

Semasa balik dulu pun Tok Guru penuh kontroversi, kerana banyak terpengaruh dengan fahaman wahabi setelah menuntut lebih lapan tahun di Universiti Deobandi, India.Ye le, ramai yang tahu, apa yang Tok Guru tulis dalam buku kecil Kenapa Saya Tidak Kristian, Tok Guru tetap mengutuk penganut kristian. Hari ini, Tok Guru kata lain, kerana memang sudah lupa sebenarnya.

Monday, December 21, 2009

TOK GURU DAN TOK AWANG MERDEKA

Mendengar kata-kata Tok Guru Nik Aziz sejak akhir-akhir ini mengingatkan saya kembali kepada satu situasi lama yang berlaku setiap hari di stesen bas Kota Bahru. Peristiwa lebih tiga dekad lalu, antara tahun 1975 dan 1976 menyebabkan saya tidak boleh lupa bagaimana Awang Merdeka setiap hari melaungkan kata-kata “Merdeka!Merdeka!Merdeka Kepala Bapak, Nak Makan Nasi Belauk pun kena bayar.”

Kata-kata Awang Merdeka (nama sebenarnya saya tidak tahu) berkumandang setiap kali ia melintasi celahan orang ramai. Bila terlihat ada kerusi menunggu kosong dan anak gadis duduk, Awang Merdeka akan melabuhkan punggungnya di kerusi kayu itu. Mulutnya terkumat-kamit mendefinisikan sesuatu, termasuk erti kemerdekaan menurut pandangannya.

Umur Awang Merdeka ketika itu, menurut tafsiran saya ialah sekitar 50-an. Tarikh sebenar beliau meninggal dan latar belakangnya saya tidak ketahui dengan jelas. Waktu itu saya amat terhibur dengan telatahnya, sekurang-kurangnya dapatlah meriuhkan suasana menunggu bas selain deruan enjin bas dan pekikan kecil pemandu teksi menanyakan orang yang lalu-lalang kalau-kalau ingin menggunakan perkhidmatan kereta sewa (teksi).

Setelah lebih tiga dekad, hari ini kita semacam mendapat pengalaman yang sama melalui seorang pemimpin besar di Kelantan. Cuma yang berbeza ialah pemimpin besar itu tidak bercakap di stesen bas, tetapi dalam banyak majlis sama ada secara rasmi atau tidak rasmi. Kadangkala selepas mengadakan kuliah pagi Jumaat, tokoh besar itu mengulas sesuatu perkara sama ada berkait dengan kepimpinannya dan keputusan politik yang dibuatnya.

Jawapan-jawapan yang diberikan itu kadangkala hampir menyamai kaedah lojik yang digunakan oleh Awang Merdeka bila ada pihak yang bertanyakan sesuatu kepadanya. Cuma yang berbeza jauh ialah tokoh besar itu bijak menggunakan pengetahuan agamanya berbanding Awang Merdeka, hanyalah berdasarkan apa yang difikirkan dan dirasainya sesuai.

Baru-baru ini Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yassin memberikan ulasan psikologi yang menarik mengenai Tok Guru Nik Aziz setelah banyak pihak mendesak beliau supaya memohon maaf, menarik balik kenyataan dan tidak kurang juga yang melontarkan deraan meletakkan jawatan kerana kepimpinannya sudah lagi berkesan.

Timbalan Perdana Menteri memberi kaedah penyelesaian terbaik bahawa Nik Aziz tidak perlu meletakkan jawatan dan kepimpinannya masih diperlukan oleh PAS. Ketika itu mungkin Timbalan Perdana Menteri sedar, jika Tok Guru Nik Aziz semakin didesak, maka akan memberikan kekuatan baru kepadanya, kerana beliau seolah-olah kebal dengan kesalahan.

Ketakjuban sebahagian penyokong dan pendokong tokoh politik veteran yang sudah mengetuai kerajaan negeri Kelantan sejak tahun 1978 dan menjadi wakil rakyat sejak tahun 1960-an itu memanglah besar. Kalangan pengagumnya melihat diri Tok Guru penuh keberkatan, dan apa sahaja yang dikatakan oleh beliau merupakan sesuatu yang mesti dipatuhi atau sekurangnya diterima sebagai nasihat yang amat berguna.

Bila Tok Guru mengatakan hanyalah parti dokonganya boleh membawa ke syurga, maka ramailah percaya bahawa Allah SWT menciptakan tempat itu khusus untuk mereka. Lantaran itu banyaklah yang termakan nasihatnya menampalkan poster Tok Guru setiap halaman rumah, dan tidak kurang juga meletakkannya di bawah bantal. Jika mati semasa dalam tidur, maka mati itu dianggap sebagai jaminan akan masuk syurga.

Setiap apa yang Tok Guru lakukan, ia tidak menjadi kesalahan. Apabila Tok Guru menentang usaha untuk menyatupadukan orang Melayu-Islam dalam satu landasan pemikiran politik, maka orang yang mengeluarkan idea itu ikut terpaksa melantun bisu. Kalau Tok Guru tidak setuju, kewajarannya sudah menjadi sesuatu yang amat salah dan berdosa sekali.

Bukan setakat menghalangnya, Tok Guru pula mengeluarkan amaran keras. Jika ingin meneruskan hasrat penyatuan politik bagi kekuatan Melayu-Islam, tokoh itu perlu meletakkan jawatan sama ada dalam parti atau sebagai wakil rakyat. Jangan berjuang dalam harakah yang sama, kerana kekuatan harakah yang selama ini telah dibaja, disemai dan dipupuk oleh Tok Guru seolah-olah menjadi miliknya yang abadi. Orang lain tidak boleh memberikan pendapat dan menentukan keputusannya, kerana kedudukannya adalah lebih tinggi (nakhoda) berbanding lain-lain pemimpin yang dipilih berdasarkan demokrasi.

Kekuatan dan kelantangan suara Tok Guru itulah menyebabkan Tuan Guru Haji Hadi semacam dilanda resah, nak berlari takutkan tidak terdaya (kerana pernah menerima rawatan sakit jantung), nak melompat kaki sakit (kerana sudah diseliuhkan setelah diberi peluang memimpin Terengganu, hanya mampu bertahan sepenggal), nak mengeluarkan fatwa terbaru tidak cukup kemampuan (tiada kuasa memerintah dan menguasai kumpulan wakil rakyat), hanyalah terserah kepada bahtera itu ke mana nak di bawa.

Akhirnya cadangan baik, tawaran bernas yang pernah diutarakan itu ditarik balik. Bagi membuktikan kesepakatan antara sekutu dalam gabungan parti-parti berlainan perjuangan politik, maka diadakan satu pengisytiharan “terus mengukuhkan perpaduan di kalangan pakatan rakyat”, dan bukannya antara Melalyu-Islam. Terlompat-lompat sahabat mereka (pemimpin DAP dan PKR), kerana cadangan tersebut jika diteruskan akan menyebabkan gabungan itu tersungkur lebih awal, matlamat untuk memerintah tidak kesampaian.

Tok Guru menjadi pengagum kuat perjuangan seorang lagi tokoh politik yang bijak menggunakan kata-kata yang semakin galak mempromosikan diri sebagai bakal Perdana Menteri suatu hari nanti. Bila terdengar ada sindiran, bagaimana seorang penasihat boleh menjadi Perdana Menteri, sedangkan yang lebih berhak ialah presiden parti, maka Tok Guru pun membuat fatwa baru, melaungkan cadangan baru kerana parti itu tetap dengan keputusan asal yang dibuat bersama.

Setelah ada pihak menganalisis pencapaian, kerana hampir kantoi dalam pilihan raya kecil Manek Urai dan tertusuk taji ayam jantan di Bagan Pinang, pengaruh parti yang memperjuangkan Islam itu kian merosot, pakatan rakyat semakin kehilangan arah dan sokongan golongan muda, maka Tok Guru melenting lagi. Lagaknya sama dengan Awang Merdeka, bila ada pihak yang mengusiknya maka dikeraskan suara “Merdeka!Merdeka!” agar semua yang berada di stesen bas Kota Bahru dapat mendengarnya.

Tok Guru (walaupun dikatakan tidak ditulis sendiri) membuat cadangan menggemparkan, parti itu perlu mengadakan muktamar khas kerana lain-lain parti dalam Barisan Nasional telah melakukan perkara yang sama bagi memantapkan kepimpinan dan menegaskan kembali azam, maka ia juga perlu bagi “membersihkan dua tiga kerat pemimpin.”

Hebohlah seantero Malaysia, termasuk Sabah dan Sarawak yang khabarnya sudah menunjukkan sokongan positif mengikut reaksi Tok Guru, sehingga beberapa pengagumnya mula tidak tidur malam kerana tidak faham dengan perangai Mursyidul Am PAS itu. Pening-pening lalat pada mula telah merebak hingga hampir ke tahap migrant. Jalan seterusnya dirintis dengan mengadakan Seminar Memperkasakan Politik, yang akhirnya menjadi pencetus resolusi yang tidak memberikan apa-apa erti kepada matlamat asal, sebaliknya mereka yang memberikan pandangan diterjah dengan kata-kata kesat dan tidak menampakkan ketajaman akal.

Beberapa hari lalu Tok Guru menjadi semakin melenting apabila hajatnya nak menunaikan haji sekeluarga atas tajaan seseorang terpaksa dibatalkan kerana dipersoalkan kewajarannya. Tok Guru dipersoalkan kewajarannya menerima tajaan hampir RM 65,000 oleh seorang kontraktor, dan ini sebenarnya memang salah dari segi peraturan. Oleh kerana berada di puncak kuasa dan mempunyai kuasa meluluskan sesuatu, maka banyaklah yang suka menaja kerana selepas itu boleh mendapat projek.

Dalam ulasan itu Tok Guru seolah-olah menyalahkan orang lain, kerana bagi beliau “tajaan sedemikian tidak salah. Orang nak bagi, kita terima. Selipar saya pun orang ambil kerana nakkan berkat.” Nampaknya Tok Guru begitu keramat sekali, malah dalam sesetengah keadaan melampaui cerita kehebatan walisongo yang terkenal di Indonesia.

Tapi, Tok Guru yang belajar agama sepatutnya lebih memikirkan kesejahteraan rakyat daripada menghabiskan wang sebanyak itu untuk menunaikan haji untuk kesekian kali. Tok Guru pun tahu, kewajipan menunaikan haji hanyalah sekali bagi setiap orang yang mampu, tapi kalau setiap tahun pergi, ramailah pula akan mensyakki sesuatu. Bukankah ia turut memberikan tafsiran kekerapannya mempunyai hubungan dengan kedudukan dan sifat-sifat sombong? Lebih baik perbelanjaan itu diberikan kepada mereka yang lebih memerlukan, tak payah le Tok Guru lakukan yang lebih-lebih.

Dalam keadaan seperti ini saya lebih menghormati Awang Merdeka. Saya pernah memberikan wang beberapa ringgit kepada beliau kerana saya khuatir dia tidak makan tengah hari pada hari itu. Awang Merdeka tidak menerima pemberian saya itu kerana sudah makan nasi, “Kenyang.” Maknanya, Awang Merdeka tahu mengamalkan sikap kesederhanaan dan tidak berlebih-lebihan, makan sekadar yang diperlukan. Tok Guru nak melebih-lebihkan, walhal yang terlebih itu hanyalah sebagai sunat, jika tidak dilaksanakan tidak dlihat berdosa.

Tok Guru juga marah apabila menantu disiasat setelah menerajui Perbadanan Menteri Besar Kelantan, sejak ditubuhkan tidak pernah membentangkan penyata kewangan, dan menafikan perlantikan itu mempunyai unsur-unsur kronisme atau nepotisme. Sebelum isu meletup besar, selepas pemecatan Kickdelfella, Tok Guru pernah mewajarkan bahawa “dalam Islam tidak salah melantik saudara mara, kerana Nabi Muhamad SAW pun berbuat demikian.” Itulah kewajaran yang seringkali diperkatakan, sehingga ramai rakyat Kelantan memikirkan memangnya Arifahmi memang layak.

Setelah semakin hangat, Tok Guru semacam tidak lagi boleh sekat. Maka Tok Guru pun merestui perletakan jawatan menantu harapannya itu, tetapi kenapa bulan Mac 2010. Kenapa bukan sekarang? Mungkinkah tempoh yang panjang itu diberikan bagi menyelamatkan beberapa rahsia yang masih terbongkar termasuk pendedahan penulis blog terhadap sikap Tok Guru sendiri yang semakin menjauhi budaya kesederhanaan.

Memanglah pada awal kemunculan Tok Guru sebagai Menteri Besar ramai yang kagum kerana menyisihkan protokol, lemah lembut percakapan, tetapi setelah lama berada di puncak kuasa, semakin menghampiri realiti politik mementingkan diri dan ingin terus berkuasa.

Contoh terbaru ialah mengamalkan doa secara beramai-ramai untuk “melaknatkan Perdana Menteri” kerana tidak bersetuju dengan pembayaran royalty. Perdana Menteri berhasrat menyalurkan wang ehsan terus kepada rakyat melalui projek-projek pembangunan kelolaan Kerajaan Pusat, maka angan-angan besar Tok Guru musnah lagi. Setelah membuat beberapa perkiraan bersama “orang kuat”, Tok Guru semacam tumpul akal, bermunajat laknat. Hal itu bukanlah perkara baru dalam politik pemimpin yang berhaluan Islam itu kerana doa laknat telah lama mereka praktikkan. Ketika heboh sembahyang dua imam, haram memakan sembelihan ternakan oleh orang UMNO, haram menziarahi jenazah kenalan yang tidak sealiran politik, perkara yang sama mereka lakukan.

Pemimpin mereka mendoakan agar mereka yang menentang apa yang mereka perjuangkan supaya dibalas dengan balasan yang dahsyat. Seharusnya, Tok Guru mengingatkan setiap orang Islam, kekuatan dan kejayaan dakwah Rasullullah SAW adalah kerana keramahan, lemah-lembut, bahasa yang berkesan dan memohon pertolongan Allah SWT supaya dilembutkan hati mereka itu.

Walau pun ada kisah dalam sejarah Islam mengenai doa Nabi Musa AS yang menghadapi ancaman fir’aun, memohon Allah SWT mengenakan malapetaka, tetapi doa tersebut masih bersifat umum. Doa itu tidak dikhususkan kepada fir’aun semata-mata, ia turut kepada pengikutnya. Yang jelas doa Tok Guru lebih khusus kepada Perdana Menteri kerana geram dan tumpulnya akal, atas keengganan memberikan wang royalti.

Kisah Awang Merdeka, walaupun sudah berlalu lebih tiga dekad lalu terus memberikan saya gambaran selintas pandangan, sekurang-kurangnya Awang Merdeka lebih ikhlas daripada Tok Guru. Walaupun Awang Merdeka bukanlah tokoh besar, mempunyai pengikut ramai, dikelilingi penasihat yang bijaksana dan terhandal, tokoh kecil itu tetap tahu malu dan martabat diri. Dia tidak akan meminta atau menerima pemberian orang kalaulah keadaannya tidak memerlukan, tapi antara keduanya masih ada persamaan, iaitu mudah melenting apabila tersinggung.

Peristiwa lebih tiga dekad lalu seakan-akan berulang kembali di Kelantan, tetapi konteks dan suasananya amatlah jauh berbeza. Maka, tidaklah perlu kita ramai-ramai berkumpuln mendesak Tok Guru supaya meletakkan jawatan, biarlah Tok Guru lakukan apa yang difikirkannya sendiri kerana sifatnya sudah melebihi sifat manusia biasa, keramat dan terlalu kultus sekali.

Awang Merdeka terus hidup dalam ingatan saya, pemangkinnya ialah Tok Guru, mengembalikan kenangan silam saya ketika setiap hari menunggu bas pergi dan balik ke sekolah, lebih tiga dekad lalu di Kota Bahru. Biarlah Tok Guru terus mengira biji-biji tasbihnya, kerana kadangkala apa yang diucapkannya menyimpang dari sifat keguruannya sendiri.

Monday, December 14, 2009

Krisis keteladanan dalam pengurusan moden


Teori pengurusan barat yang bertunjangkan falsafah materialisme, dari dedaktik kapitalisme, sosialisme mahupun komunisme dilihat semakin gagal untuk menguruskan sumber manusia. Prinsip pengurusan sumber manusia sama ada yang bermula dengan ledakan pemikiran Herbert Simon (organisasi dinamik), McGregor (teori x dan y), Blake dan Mouton (pengurusan grid), Frederick Taylor (ganjaran upah), Peter Drucker (pengurusan moden dan keupayaan ilmu), Peter Senge (organisasi pembelajaran), James C.Maxwell (teori kepimpinan 360 darjah), dan terbaru ialah kecerdasan emosi oleh Daniel Goleman masih belum mampu menjadikan pengurusan sumber manusia tenteram dan harmoni.

Pengurusan sumber manusia semakin sehari semakin bergeser dengan pelbagai tuntutan sehingga membentuk semacam drama dan politik pejabat yang memakan semakin banyak korban. Faham kebendaan yang berakar umbi, seperti peningkatan upah walaupun pada peringkat awalnya menjadi daya tarikan, tetapi sampai satu peringkat akan menghadapi krisis emosi yang parah.

Ini dapat diperhatikan apabila Lee Iacoca, bekas pengurus Perbadanan Chryssler mempersoalkan di manakah perginya pemimpin-pemimpin hebat sesebuah organisasi apabila tidak mampu mempertahankan kelangsungan dan kesinambungan industri. Bukunya mengenai perkara tersebut, Where are Leader Have Gone?. Persoalan lain yang turut menjadi bahan kajian ialah apaah pengharapan seseorang pekerja kepada pemimpin yang menerajui sesebuah organisasi.

Hari ini falsafah materialism telah menyebabkan dunia terjerumus dalam kemelut ekonomi yang berpunca daripada krisis subprima, di mana unsur spekulasi harga hartanah menjadi kayu pengukur memperoleh keuntungan. Kerana itulah mereka yang dilihat pakar dalam pengurusan dan pemasaran hartanah mempunyai pendapatan yang besar dan lumayan. Pengurus yang mahir dengan spekulasi dan perniagaan berdasarkan skrip (idea di atas kertas dan bukanya barangan fizikal) dibayar gaji yang paling lumayan. Akhirnya, banyak pengurus-pengurus tersebut terperangkap dan menyebabkan organisasi mengalami krisis kewangan dan kecairan tunai.

Ada yang terpaksa dijual dan diselamatkan. Tidak kurang pula yang terpaksa ditutup dan diisytiharkan muflis. Dalam pencarian itu timbullah beberapa pendapat mengenai keperluan pengurusan spiritual (spiritual management), pengurusan sufi korporat (corporate mystic management), kecerdasan emosi dan sosial (social and emotional intelligence), dan yang paling terbaru ialah kaedah ESQ 165 yang ditemui oleh Dr. Ary Ginanjar Agustian. Modiul latihan berasaskan gabungan tiga , iaitu prinsip spiritual (SQ) dibentuk oleh Ihsan, dimensi mental (EQ) dibangunkan oleh 6 prinsip Rukun Iman dan prinsip tindakan berteraskan 5 Rukun Islam.

Secara lebih umum, Haryanto seorang lulusan Fakulti Undang-undang Universiti Indonesia pada tahun 2004 telah menulis sebuah buku mengenai pengurusan sumber manusia berdasarkan teladan Rasullullah s.a.w. Buku tersebut diberikan judul Rasullullah Way of Managing People: Seni Mengelola Sumber Daya Manusia, dan diterbitkan pada bulan Ogos 2008 oleh Khalifa (Pustaka Al-Kautsar Group), Jakarta.

Buku setebal 292 halaman itu cuba mengkaji sifat-sifat kepimpinan Rasullulah s.a.w dalam membangunkan sumber manusia sehingga Islam bukan sahaja berkembang dengan pesat, malah berupaya mengukuhkan hubungan setiap manusia yang bernaung di bawah prinsip Islam. Sebagai pemimpin ulong sepanjang sejarah peradaban manusia, Rasullullah telah menunjukan teladan terbaik dalam pengurusan sehingga diletakkan sebagai manusia yang paling berpengaruh dan menduduki tangga teratas dalam pengurusan.

Dengan menggali pelbagai dimensi kehidupan, baginda bukan sahaja dilihat sebagai seorang rasul, juga seorang pemimpin, pengurus yang paling berkesan dalam sejarah manusia hingga kini. Dalam pengurusan sumber manusia, baginda berjaya membangunkan kumpulan yang sanggup melakukan apa sahaja demi memperkembangkan dakwah Islam, melalui kekuatan visi dan kejelasan misi.

Prinsip pengurusan yang diamalkan oleh Rasulullah s.a.w banyak berasaskan prinsip ketuhanan, kesejagatan, kemanusiaan, kebenaran, keharmonian, adil, mudah, dan dinamik. Prinsip ketuhanan diterapkan dalam setiap ketika, masa dan tindakan sehingga setiap orang merasakan apa yang dilakukan itu sebagai satu ibadah. Prinsip inilah yang cuba diterapkan secara mendalam dalam pengurusan Islam, tetapi sayangnya sebahagian besar pemimpin yang mengetuai organisasi moden Malaysia melupakan hakikat tersebut, malah terlalu mudah melafazkan fahaman pengurusan barat melalui petikan kata-kata pelopor utama dan pendiri falsafah pengurusan sama ada berasaskan behaviorisme ataupun transaksional.

Kekuatan prinsip ini tidak dijelmakan dalam semua bentuk tindakan kecuailah pada permulaannya sahaja, iaitu sekadar berdoa dan memberikan salam. Dalam setiap perncangan lebih mendefinisikan pengurusan dalam bentuk kesan yang boleh diukur, misalnya pulangan pelaburan, hasil yang dikeluarkan dan sebagainya. Hasilnya menyebabkan pekerja hanya dianggap sebagai alat pengeluaran melalui prinsip hubungan manusia-mesin-modal-kaedah-output. Islam menetapkan prinsip pengurusan berdasarkan keyakinan terhadap keredaaan Allah s.w.t, dan dengan itu setiap pekerja menghayati secara mendalam prinsip ketakwaan, kalimat tauhid, pemurnian akidah, penyerahan dan penyempurnaan amanah.

Prinsip pengurusan universal (nilai-nilai kesejagatan) boleh diterapkan pada bila-bila masa, tanpa mengehadkan orang-orang tertentu. Prinsip ini amat berbeza dengan nilai pengurusan barat yang lebih memilih dan mengehadkan tanggungjawab seseorang. Seorang pekerja bawahan tidak digalakkan bergaul pihak atasan, mereka dipisahkan oleh kuasa membuat keputusan. Sumbangan pekerja bawahan ialah mengeluarkan hasil, manakala pekerja atasan menguruskan hasil seperti pemasaran, penentuan harga dan sebagainya. Dalam hal ini, ada kecenderungan pekerja tidak boleh memiliki barangan yang mereka keluarkan, sama ada sebagai pengguna dan pembeli. Ini disebabkan harga yang terlalu tinggi sehingga tidak mampu dibayar walaupun dengan mengumpul semua jumlah upah tahunan.

Prinsip kemanusiaan yang diterapkan dalam pengurusan Rasulullah s.a.w kerana baginda memahami bahawa semua sikap, perilaku prestasinya menjadi teladan setiap orang. Ini amat berbeza dengan prinsip pengurusan barat yang meletakkan kedudukan pemimpin atasan sebagai elit kuasa yang tidak boleh disentuh oleh pekerja bawahan. Prinsip “the boss always right” menjadi amalan sehingga menjadikan pekerja bawahan tidak ubah seperti alat-alat yang lain, boleh dibuang atau disingkirkan tanpa pertimbangan kemanusiaan. Takut menerima ugutan dipecat, pekerja terpaksa akur walaupun arahan yang diberikan ternyata salah dan terkeluar daripada prinsip dan norma kemanusiaan.

Dengan mengetepikan kebenaran, prinsip pengurusan Barat sanggup meletakkan tipu daya sebagai strategi pengurusan sumber manusia. Di sinilah lahirnya pelobi, pembodek yang membelenggu organisasi sehingga menyebabkan mereka yang kurang sifat-sifat itu tidak mendapat tempat yang baik. Mereka yang pandai bercakap, petah menyusun kata-kata dinilai sebagai kekuatan manakala yang mahir dan berketampilan hanyalah sebagai batu loncatan. Prinsip keadilan berdasarkan ruang tugas, hak, kewajiban, kompetensi dan integrity hanyalah menjadi mainan kata-kata, tindakan pemimpin atasan tidak mencerminkan arah tersebut. Maka dengan itulah lahirnya pemimpin yang korup, salah guna kuasa, kronisme dan nepotisme dalam organisasi.

Prinsip pengurusan Rasulullah s.a.w mengaplikasikan prinsip mudah, iaitu sederhana. Prinsip ini akhir-akhir ini cuba dikembangkan oleh Edward de Bono melalui konsep simpilicity, agar setiap orang dalam organisasi memahami tanggungjawabnya. Rasullullah s.a.w tidak memperkenalkan jargon pengurusan yang berbelit-belit sepertimana prinsip pengurusan moden yang diperkenalkan melalui pelbagai teori hasil penyelidikan psikologi terhad. Kaedah penarafan tertentu juga menyebabkan pekrja lebih banyak menghabiskan masa untuk memahami perkara-perkara teknikal berbanding dengan hakikat organisasi itu sendiri.

Kerana terlalu banyak perkara teknikal, kadangkala menyebabkan pengurusan menjadi terlalu sesak dan penuh kepalsuan etika. Setiap hari ada perubahan nilai, yang mana nilai-nilai tersebut semakin melebarkan jarak antara seorang pekerja dengan pekerja yang lain. Jajaran pekerjaan menjadi terlalu khusus dan antaranya tidak mempunyai interaksi emosi secara dinamik.

Keunggulan pengurusan Rasullullah s.a.w dapat dilihat melalui peribadi yang komunikatif (tabligh) melalui amalan qaulan ma’rufan (perkataan yang baik dan istilah yang lemah lembut), qaulan sadiidin (perkataan yang benar, tidak berbohong dan berbelit-belit), qaulan balighan (fasih, jelas maknanya, terang dan tepat pengungkapannya), qaulan maisuran (tidak melecehkan), qaulan layyinan (perkataan yang lemah lembut)dan qaulan tsaqilan (perkataan yang tepat dan berkesan, boleh menjernihkan perasaan pendengar).

Berbanding dengan pengurusan barat, seorang ketua adakalanya menggunakan kata-kata kesat kepada pekerja bawahan. Apabila pemikiran pekerja bawahan tidak selaras dengan pemikiran atau aspirasinya, maka pekerja tersebut dianggap sebagai bermasalah. Sikap mendidik dan memberikan contoh teladan yang baik tidak pernah ditunjukkan, dan kerana itulah pekerja dilanyak tanpa memikirkan perasaan dan nilai-nilai kemanusiaan. Hakikat kepimpinan seperti inilah yang banyak dilahirkan melalui prinsisp pengurusan barat sehingga menimbulkan pertembungan dan permusuhan.

Pekerja bawahan menjadi terlalu takut untuk menemui pemimpin atasan kerana setiap kali interaksi berlaku, berada dalam suasana memendam rasa, takut, gelisah dan tidak harmoni. Pemimpin atasan bersifat mengarah dan melecehkan setiap pendapat yang berbeza, walhal pekerja bawahanlah sebenarnya banyak menyumbang kepada kelangsungan organisasi. Apabila organisasi menghadapi masalah, pemimpin atasab seringkali menganjurkan perubahan. Keperluan kepada perubahan sikap dan tindakan hanya terhad kepada pekerja bawahan, manakala pekerja atasan masih mengamalkan tabiat lama, menyalahkan orang lain di atas kegagalan organisasi yang dipimpinnya.

Sumber daya pengurusan manusia Rasulullah s.a.w berupaya meletakkan Islam sebagai perimbangan hakikat diri manusia sebagai hamba Allah s.w.t dan ahli kumpulan masyarakat (umat) yang besar. Inilah sumber daya pengurusan yang seharusnya diaplikasikan dalam pengurusan manusia, jika inginkan organisasi cemerlang, gemilang dan terbilang. Dengan meminggirkan prinsip keteladanan, pengurusan organinasi bukan sahaja bermasalah, tetapi lenyap akhirnya.

Buku ini memberikan pengetahuan asas mengenai prinsip pengurusan yang diamalkan oleh Rasullullah s.a.w dan perlu dipraktikan oleh setiap orang, kerana kita memimpin. Kita perlu mempunyai kekuatan bagi dicontohi oleh orang yang kita pimpin. Kekuatan kepimpinan kita bukan terletak kepada kebolehan kita melecehkan orang lain, ia bergantung kepada kekuatan interaksi dengan orang lain, termasuk menghargai mereka dan meletakkan prinsip tauhid dalam setiap bentuk tindakan dan keputusan.

Tuesday, December 8, 2009

bo le, biar Tok Guru soghe main politik

Seruan Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr. Awang Adek Hussein agar rakyat Kelantan tidak “serabut otak” memikirkan mengenai politik. Ini kerana rakyat Kelantan memang terkenal dengan politik, dari mula terbit matahari hinggalah bulan pun tak sanggup lagi membantu, masih bercakap soal politik.

Ada banyak bentuk politik di Kelantan. Dari politik kedai kopi hinggalah politik laga ayam atau laga lembu. Selepas banjir ini ada pula politik “bantuan banjir” yang akan dijaja sekeliling kampong hingga yang tidak sepatutnya mendapatkan bantuan ikut serta, sekurang-kurangnya dapatlah sekampit beras cap Arnab Mas.

Hakikatnya bukan sahaja rakyat Kelanyan bijak bermain politik, pemimpinnya juga pintar memintas situasi agar kelihatan semua yang dilaksanakan mempunyai kepentingan rakyat.

Yang tidak puas hati dengan wang ehsan ialah Kerajaan Kelantan dan bukannya rakyat. Rakyat tetap setuju, kerana lebih penting bagi mereka ialah lebih banyak kemudahan dilaksanakan di kawasan mereka, termasuk kawasan-kawasan pedalaman yang telah lama merindukan jambatan, jalan bertar, kemudahan air bersih, surau dan klinik desa.

Rakyat Manek Urai memang tidak perlukan bangunan seperti KB Mall kerana mereka bukanlah mampu untuk berbelanja cara itu. Mereka hanyalah memperoleh pendapatan dari beberapa ringgit hasil jualan getah, buah-buahan, dan sebagainya tentu kekok nak makan pizza ataupun Kentucky Fried Chicken.

Ayam kampong goreng garing dengan bawang merah dan lada kering tetap sedap berbanding KFC. Lempeng dari kelapa muda lebih enak berbanding pizza. Tapi mereka perlukan jambatan kerana mampu memudahkan hasil mahsul mereka dibawa keluar dan jika berlaku kecemasan, mereka senang mengambil tindakan susulan. Tidak lagi mengharapkan petunjuk paras air, jika air surut perjalanan mereka terhalang.

Rakyat Kelantan kebanyakan tidaklah hiraukan sangat seruan Tok Guru Nik Aziz agar ikut serta masing-masing berdoa agar “pemimpin pecah perut.” Mereka udah pun sedar, tak baik mendoakan laknat kepada orang lain, apatah lagi sesama Islam.

Tapi mereka tetap nak minta Tok Guru teruslah meneraju Kelantan. Mereka faham kalau nak suruh Tok Guru berhenti, Tok Guru akan komen “siapa budak-budak tu?”. Tak apa lah, kalau Tok Guru nak jadi Menteri Besar Kelantan seumur hidup pun jadilah walaupun makin ramai rakyat Kelantan dah tak berkenan dengan Tok Guru.

Tok Guru boleh duduk diam dekat Pulau Melaka. Selepas selesai sembahyang subuh, Tok Guru jalanlah keliling kampong, lagi sihat. Tidaklah serabut sangat, kalau ada tak panggil Tok Guru sebagai “YAB Menteri Besar” pun taka pa, orang akan kenal Tok Guru adalah “bekas Menteri Besar Kelantan yang paling banyak melakukan kesilapan.”

Tok Guru kena ingat, walaupun masih terasa diri kuat, sebenarnya turut mencerminkan tenaga semakin lemah. Jika tetap memikirkan kecerdasan otak, sebenarnya minda sudah lama terkurung dengan “sangkar politik” yang telah lama dibaja dan disemai itu. Dah banyak tahun berbuah, kalau rambutan sekalipun dah sampai masa ditanam baru. Buahnya semakin kecil. Ibarat buah betik, semakin lama, buahnya tidaklah selazat buah pertama atau zaman mudanya.

Begitu juga dengan hakikat pengaruh. Semakin lama, semakin ramai orang mula membuat perbandingan. Apa yang Tok Guru lakukan pada awalan kemunculan, orang menganggapnya sebagai sesuatu yang baik, sederhana dan sebagainya. Lama kelamaan kesederhanaan itu dilihat jelek, tidak sewajarnya, Tok Guru perlu memperbaiki kedudukan dan mempamerkan imej baru.

Kalau hanya bertahan dengan gaya lama, termasuk retorik syurga, tentunya makin ramai orang tak percaya. Mereka sekarang, golongan muda sudah ramai tahu membaca dan boleh membaca pelbagai bahan bacaan, sama ada bahasa asal atau terjemahannya, akan mengetahui “syurga itu hak Tuhan dan bukan ditentukan oleh PAS.”

Tok Guru seharusnya dapat merenung dengan apa yang terjadi semalam di KB Mall. Bagaimana sebuah kereta boleh melompat seperti mengejar Jacky Chan dalam drama kejar-mengejar menghempap dua pelajar dan meninggal di tempat kejadian. Bagaimana pihak berkuasa tempatan, tentunya Majlis Bandaraya (Islam) Kota Bahru boleh memberikan sijil menduduki kepada KB Mall itu.

Bagaimana mungkin laluan kenderaan dan laluan orang awam boleh setentang. Bagaimana lorong escalator itu boleh ditimbusi oleh kereta setelah dinding terbongkah batu-batanya? Inilah yang sepatutnya Tok Guru fikirkan, dan mengkaji semula rekabentuk bangunan yang terdapat dalam MPKB.

Kita seringkali diingatkan apabila meminta bala menimpa orang lain, akhirnya bala tersebut akan turut menimpa kita. Apabila kita berdoa untuk kesejahteraan orang, kita juga akan mendapat pahala. Itu adalah hubungan interaktif kita dengan Allah SWT. Oleh itu, walaupun nak mengatakan dengan tepat kebenaran kejadian itu dengan apa yang Tok Guru doakan, adalah sesuatu yang agak keterlaluan.

Sekurang-kurangnya saya dapat sedikit renungan. Mungkin ada jawapannya. Tetapi biarlah saya menyimpannya buat sementara waktu kerana saya tidak mampu membenarkan pendapat saya berdasarkan firman dan hadis, saya tidak banyak mengetahui tafsirannya, hanya sekadar boleh membacanya, kerana itulah yang tok guru al-Qur’an ajar kepada saya suatu ketika dahulu.

Saya tertunggu-tunggu apa yang nak Tok Guru ulas mengenai kejadian itu. Apakah Tok Guru akan tetap menafikan ia adalah petunjuk dari Allah SWT memberikan amaran di atas kesombongan yang pernah kita lakukan?

Saya tetap tidak akan menghiraukan walaupun sepanjang jalan antara sempadan Gua Musang ke Kota Bahru akan penuh dengan sepanduk mengutuk pemberian wang ehsan, dari Teluk Budu ke Hutan Melintang atau dari Pengkalan Kubur ke Bukit Batu Hitam terpampang gambar Tok Guru berdoa, ia hanyalah lambang kesombongan manusia yang cuba mengusulkan perjuangan politik dan mengekalkan kuasa.

Kalau Tok Guru nak jadi Menteri Besar Kelantan sampai bila-bila pun ambillah. Saya tidak peduli, kerana saya yakin, suatu hari nanti Tok Guru akan bercakap seorang diri. Pengampu Tok Guru semakin menghilang diri, kerana mereka juga kepingin nak duduk tempat Tok Guru, tapi Tok Guru tidak memberikan mereka laluan, mereka juga akan pergi meninggalkan Tok Guru nanti.

Monday, December 7, 2009

APA NI, LAGI-LAGI CHIN PENG?

Lebih seminggu lalu, akhbar The Star terus memainkan sentimen orang Melayu apabila menyiarkan temubual khas dengan Chin Peng yang sangat berhasrat untuk kembali ke Malaysia dalam usia tuanya setelah semua zaman gagahnya dihabiskan untuk berjuang secara bersenjata di dalam hutan.

Permohonannya secara undang-undang telah ditolak dan Oktober lalu Mahkamah Tinggi tidak dapat menerima alasan kukuh bagi membolehkan beliau kembali walaupun dikatakan masih menjadi warganegara dan dilahirkan di Sitiawan, Perak.

Kemarahan orang Melayu dan masyarakat kaum lain terhadap Chin Peng sememangnya mendalam kerana gerakan bersenjata yang dipimpinnya semasa melancarkan peperangan gerila telah banyak memusnahkan harta benda, menyeksa penduduk, mengorbankan nyawa anggota tentera dan orang awam. Kehidupan mereka menjadi tidak tenteram sepanjang tempoh darurat pada tahun 1948 hingga 1960.

Kesan lain yang lebih besar ialah seluruh anggota keluarga yang kehilangan sanak saudara semasa serangan bersenjata Parti Komunis Malaya (PKM) yang dipimpin oleh Chin Peng, termasuk anggota keluarga bekas Cawangan Khas, Polis Di Raja Malaysia. Walaupun pewartaan darurat ditarik balik, PKM telah menjadikan tahun 1973 sebagai ‘tahun membunuh’ anggota Cawangan Khas.

Antara yang dibunuh ialah TPP Wong Lin Hoon, CIP Chin Kou pada 12 Julai 1973, Sarjan Ching Kek Oh (Oktober 1973), Konstabel Lee See Kaw (3 Januari 1974), Sarjan Lee Yoon Chin (20 April 1974), Konstabel Ong Soon Chua (24 April 1974) dan Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Rahman Hashim (6 Jun 1974).

Apabila Tun Abdul Razak merintis hubungan diplomatik dengan China pada tahun 1974, PKM meletupkan jentera dan kelengkapan yang digunakan untuk pembinaan Lebuh Raya Timur-Barat dan tahun 1975 diisytiharkan sebagai tahun pertempuran, year of combat.
Pada 26 Ogos 1975, PKM mengebom Tugu Negara dan dua minggu kemudian, melempar bom tangan Kem Polis Hutan, Jalan Pekeliling, Kuala Lumpur menyebabkan dua anggota terkorban dan 41 cedera. Pada 13 November 1975, Ketua Polis Perak, Tan Sri Khoo Chong Koy ditembak mati bersama pemandunya.

Antara tahun 1975 hingga 20 Disember 1982, sebanyak 609 pertempuran berlaku dan menyebabkan 134 anggota keselamatan dan 123 anggota PKM terkorban. Kekejaman anggota PKM bukan terhad kepada anggota pasukan keselamatan, malah orang awam turut dilibatkan sama dalam menjayakan misinya membentuk sebuah Negara republik komunis di Malaysia. Penduduk Sungai Siput masih lagi trauma dengan insiden penyembelihan pengurus ladang Peng Soon yang berbangsa Inggeris.

Berdasarkan beberapa buah buku, sama ada ditulis oleh pengkaji barat, bekas pentadbir British dan rakyat tempatan, gerakan yang dilancarkan oleh PKM bukan sahaja sukar dilupakan, ia turut menjadikan nyawa rakyat begitu murah.

Tulisan Redhuan Asli misalnya, Pemberontakan Bersenjata di Malaysia (edisi kedua, DBP, Kuala Lumpur 2008) menjelaskan kekejaman gerakan bersenjata yang dilaksanakan oleh PKM dari peringkat awal hinggalah benar-benar meletakkan senjata pada tahun 1989 melalui Rundingan Hatyai.

Noel Barber yang menulis War of The Running Dog turut memaparkan gerakan memburu pengganas komunis yang dijalankan oleh British setelah mengisytiharkan darurat pada tahun 1948. Anthony Short, In The Pursuit of Mountain’s Rat (edisi asalnya ialah Communist Rusergence in Malaya) turut memaparkan usaha membenteras gerakan komunis sehinggalah berlakunya rundingan Baling.

Cheah Boon Keng turut meneliti mengenai perjuangan komunis peringkat awal (1945 hingga 1948) melalui tulisannya, Komrad Bertopeng (terjemahan DBP, 1982) manakala Richard Stubbs, Heart and Mind in Guerrilla Warfare: The Malayan Emergency 1948-1960 memberikan analisis mengenai usaha meyakinkan masyarakat umum mengenai bahaya komunis, begitu juga Gene Z. Hanrahan, The Communist Struggle in Malaysia dan Ho Hui Leng, Darurat 1948-1960 membincangkan secara mendalam mengenai kesan sosial kekejaman komunis.

Walau bagaimanapun setelah runtuhnya Tembok Berlin pada tahun 1989, pertembungan ideologi menjadi semakin lemah (disifatkan telah berakhirnya Perang Dingin), keruntuhan negara-negara di bawah Kesatuan Sosialis Republik Rusia (USSR), kematian Mao Tze Dong menyebabkan kapitalisme menjadi satu ideologi tunggal menerusi konsep demokrasi. Ketewasan ideologi komunisme (termasuk sosialisme) telah disifatkan oleh Francis Fukuyama sebagai “penamat sejarah” dan orde baru dunia akan menjurus kepada kemenangan kapitalisme-liberal.

Dengan kedudukan yang semakin kerdil, sikap negara-negara komunis mula membuka pasaran bebas, menyebabkan golongan yang masih berpegang kepada fahaman komunisme mula menghidu jejak untuk menghidupkan kembali perjuangan mereka. Ideologi komunis, walaupun secara mekanismenya telah berkurangan, kurang berpengaruh ia tetap berusaha mencabar keyakinan baru masyarakat antarabangsa.

Berikutan dengan kegagalan beberapa pola ekonomi kapitalis, usaha mengenangkan kembali perjuangan komunisme dilakukan secara ideologi, termasuk di Malaysia. Beberapa pihak bukan sahaja menggalakkan penerbitan buku yang ditulis oleh aktivis PKM, termasuk anggota Rejimen Ke-10 bahkan cuba melonjakkan semangat membina sebuah tugu peringatan mereka di Nilai Memorial Park, Negeri Sembilan. Tanpa mempedulikan sentimen masyarakat, mereka tetap meneruskan kerana menganggap perjuangan PKM adalah sebahagian dari sejarah perjuangan kemerdekaan Tanah Melayu.

Chin Peng turut menulis dalam autobiografinya, My Side of History bagi membangkitkan minat awam mengenai perjuangan PKM dan mewajarkan setiap tindakan melawan kerajaan. Chin Peng mempersoalkan mengenai tawaran yang diberikan oleh Tunku Abdul Rahman semasa Rundingan Baling pada tahun 1955. Kegagalan Rundingan Baling adalah disebabkan oleh British yang meletakkan syarat supaya PKM menyerah diri.

Perjanjian damai yang dimaksudkan itu tidak tercapai, dan kerana itulah PKM terus melakukan perjuangan bersenjata bagi menentang pemerintah walaupun Tanah Melayu telah merdeka. Menurut Chin Peng, “Jika kamu menuntut kami serah diri, kami rela melawan hingga orang terakhir!” dan “…dulu Tunku pernah sebut jika perjuangan bersenjata kami dihentikan, parti kami akan diberi kedudukan setaraf agar kami dapat memperjuangkan kemerdekaan melalui cara perlembagaan. Namun syarat-syarat pengampunan sekarang tidak mengandungi perkara tersebut.” (halaman 379)

SM Mohamad Idris, Pengerusi Citizens International pada 21 Mei 2009 merayu kepada kerajaan supaya membenarkan Chin Peng pulang berdasarkan alasan:
(a) Perjuangan menentang imperialisme, penjajahan dan penindasan oleh PKM dan telah membawa kehormatan dan maruah kepada negara dan rakyat;
(b) Sebagai fakta sejarah yang sahih bahawa perjuangan yang dibawa oleh gerakan pembebasan pimpinan Chin Peng, Rashid Mydin, Abdullah CD, Shamsiah Fakeh dan lain-lain telah menyumbang ke arah kemerdekaan Malaya;
(c) Sumbangan gerakan ini diiktiraf sendiri oleh mantan perdana menteri Tunku Abdul Rahman Putra Alhaj, bekas Timbalan Perdana Menteri Tun Dr Ismail Abdul Rahman dan Tun Abdul Ghafar Baba, seorang lagi mantan timbalan perdana menteri;
(d) Perjanjian PKM dengan kerajaan Malaysia pada 1989 membenarkan bekas pemimpin gerakan gerila itu pulang ke tanahair dan menetap, kerajaan digesa menghormati butiran perjanjian tersebut; dan
(e) Beberapa bekas pemimpin kanan PKM seperti Abdullah C.D., Shamsiah Fakeh dan Musa Ahmad telah dibenarkan oleh kerajaan untuk kembali, malah menetap di Malaysia.

Cadangan tersebut kemudiannya mendapat sokongan Pengerusi Gerakan Pulau Pinang Dr Teng Hock Nan, DAP (Tan Siang Giaw) dan PKR (Anwar Ibrahim). Kerana menyokong cadangan tersebut, masyarakat Malaysia kembali memberikan pandangan balas termasuk dendam seorang bekas tentera yang pernah dicederakan oleh PK semasa darurat. Beliau menawarkan diri sebagai orang yang pertama akan menyambut kepulangan dengan memenggal leher Chin Peng sebaik sahaja menjejakkan kaki di negara ini.

Rasa marah masyarakat Malaysia masih menebal ke atas Chin Peng kerana tindak tanduknya tidak dapat dimaafkan. Walaupun Dr. Tan Siang Giaw seakan menyindir mengenai keputusan muktamad tidak membenarkan kepulangan Chin Peng berbanding “sikap lemah lembut masyarakat dan saling memaafkan”. Dalam hal ini, ia bakal mengundang kemarahan yang berterusan dan dendam yang berkekalan.

Setelah gagal dalam rayuannya pada bulan Oktober lalu, Chin Peng menggunakan simpati para penyokongnya untuk “melobi” kerajaan agar diberikan kebenaran untuk pulang. Apabila akhbar the Star menyiarkan temubual tersebut, masyarakat Malaysia sekali lagi meluat dengan agenda tersebut.

Penyiaran temubual itu jelas membuktikan bahawa ia memangnya dirancang untuk kembali mendapatkan simpati rakyat dengan mendorong Chin Peng meminta maaf. Namun sepanjang meneliti tulisan tersebut, tidak terbukti kejujuran pengurusan akhbar itu, kerana permintaan maaf hanyalah atas alasan tertentu, sebagai dorongan untuk membantu mendapatkan keizinan pulang.

Seakan mahu menyembunyikan fakta penolakan yang telah dibuat oleh Mahkamah Tinggi sebelumnya, The Star cuba menghidupkan emosi simpati terhadap Chin Peng. Chin Peng mungkin boleh dimaafkan jika segera memohon maaf selepas Perjanjian Hadyai pada tahun 1989, tetapi setelah membiarkan ia berlalu 20 tahun lamanya, ia sudah tertutup pintu kemaafan rakyat.

Chin Peng bukan sahaja menentang dan membunuh pasukan keselamatan semasa menuntut kemerdekaan, malah turut menyemarakkan tragedi perkauman pada 13 Mei 1969. Melalui peristiwa tersebut, Chin Peng dan PKM kembali mengaktifkan perjuangannya sehingga mengisytiharkan tahun peperangan pada tahun 1975. Persoalan yang timbul ialah bagaimana segelintir ahli akademik boleh menerima PKM sebagai sebahagian daripada sejarah kemerdekaan negara.

Jika benar Chin Peng mempunyai sumbangan dan berkongsi dalam kemerdekaan negara, di atas kemakmuran dan kedamaian yang terhasil selepas tragedi hitam 13 Mei 1969, kenapakah terus mengkhianati institusi negara, termasuk menyerang hendap anggota tentera (tahun 1973 hingga 1975), mengebom Tugu Negara dan mengebom peralatan yang digunakan untuk membina Lebuhraya Timur-Barat.

Eloklah mereka yang masih mahukan Chin Peng pulang meneliti kembali apakah faedah yang bakal diperoleh negara dengan kepulangannya itu? Tidak perlu membandingkan kebenaran Kerajaan memberikan ruang “ kepulangan jenazah Nordin Mat Top” dan “bekas buruh paksa di Korea Selatan.” Antara Chin Peng dan Nordin Mat Top mempunyai asas yang amat berbeza. Nordin masih berstatuskan warganegara, manakala “bekas buruh paksa” itu hanya “melucutkan kerakyatannya pada tahun 2007”.

Chin Peng walaupun dikatakan lahir di Perak, tetapi tidak mempunyai dokumen sah mengenainya. Pernah diminta oleh Mahkamah, tetapi tetap menyatakan bahawa “tidak mungkin dapat menyimpannya kerana terlalu lama berjuang dalam hutan”, maka asas utamanya tidak lagi relevan.

Persoalan kedua ialah setakat ini masih belum ada sanak saudara Chin Peng yang tampil membuat rayuan menyokong kepulangan Chin Peng. Hanya yang bercakap dan lantang bersuara ialah kalangan ahli politik, kerana kepulangan Chin Peng akan menambahkan nilai politiknya, tetapi secara psikologi menambah luka masyarakat.

Cadangan Karpal Singh agar Chin Peng meneruskan rayuannya ke Mahkamah Antarabangsa dan disokong oleh Naib Presiden PAS, Sallehudin Ayub agar diadakan satu referendum (kerana mungkin terlalu marah dengan referendum sayap kanan parti politik Switzerland yang mengadakan pungutan tandatangan larangan membina menara masjid), menjadikan kedua mereka lupa diri.

Salehudin bakal mengundang implikasi marah masyarakat Melayu kerana jika referendum itu diadakan, isu Chin Peng menjadi lebih popular dan bakal mengalihkan pandangan kepada tabiat Nik Aziz yang semakin meluat. Dengan membangkitkan keperluan satu referendum, sekurang-kurangnya penyataan doa Nik Aziz dan masalah dalam parti PAS akan dapat dipesongkan dari perhatian masyarakat. Itulah agenda yang cuba dilaksanakan oleh pemimpin PAS itu manakala Karpal Singh menjadi penampan untuk menolak perbahasan awam mengenai masalah penukaran syarat sebidang tanah di Georgetown, dari pajakan 99 tahun kepada status kekal. Tidak terkecuali mengenai sidang Dewan Undangan Negeri yang kecoh dan telatah yang mengjengkelkan masyarakat.

Sempena dengan momokan pihak-pihak tertentu agar kerajaan membenarkan Chin Peng pulang, kita mungkin boleh bersama-sama menggerakkan kesedaran untuk memerhatikan kembali sejarah perjuangan dan kekejaman Chin Peng dan angkatan bersenjata yang pernah dipimpinnya. Kita mungkin boleh meneruskan pelbagai pameran dan pendedahan gambar-gambar kekejaman itu melalui pelbagai media, termasuk berbincang dan mengupas secara meluas mengenai buku The Malayan Emergency Revisited 1948-1960, tulisan Leftenan Jeneral (B) Mohd Azzam Mohd Hanif Ghows.

Setelah memahami dan menyelami apa yang telah dilakukan oleh komunis sepanjang tempoh darurat, kita mungkin boleh membuat kesimpulan, Chin Peng sememangnya tidak boleh dimaafkan. Kepulangannya wajib dihalang, kerana ia akan terus membangkitkan kesakitan yang terpaksa ditanggung, luka lama masih berdarah dan terus menjadi trauma masyarakat Malaysia.

Tuesday, December 1, 2009

TOK GURU FIKIR LE SENDIRI, NANTI JATUH BUJE BARU TAHU!!!!

Lebih seribu orang berdemontrasi kerana tak setuju dengan Tok Guru lagi. Cukup le, kalau tOK gURU orang yang mempunyai otak sehat, kenalah angkat punggung. Jange dok degil lagi, nanti kena tarik turun parah jadinya. Jatuh buje lagi teruk Tok Guru. Janganlah nak terjun kepala dulu, kalau zaman kanak-kanak buat benda yang sama itupun ketika mandi sungai, dok atas batang kelapa.

Tengah hari tadi ada ramai yang marahkan Tok Guru. Mereka mendakawa mewakili sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) berhimpun secara aman di pintu masuk Kota Darul Naim bagi mendesak Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat memohon maaf kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berhubung satu doa laknat.

Mereka turut mendesak Nik Aziz melepaskan jawatannya kerana kepimpinannya telah memberikan implikasi buruk kepada penduduk Kelantan dan PAS semakin kehilangan arah semata-mata mahu pertahankan hubungannya dalam Pakatan Rakyat yang lebih menguntungkan bukan Melayu-Islam.

Selepas berkumpul hampir setengah jam sejak pukul 10.15 pagi, kumpulan itu menyerahkan memorandum tersebut kepada Setiausaha Politik Menteri Besar, Anual Bakri Haron di pintu masuk kota berkenaan setelah gagal menyerahkan kepada Nik Aziz sendiri.

Suasana kecoh telah berlaku apabila kumpulan itu meluahkan rasa kecewa kerana gagal menyerahkan memorandum itu kepada Nik Aziz, namun ia dengan pantas dileraikan oleh polis.Ketua Polis Kelantan, Datuk Abdul Rahim Hanafi yang berada di tempat kejadian kemudiannya meminta kumpulan itu bersurai sebelum tindakan yang lebih tegas diambil.

(berita di bawah dipetik dari Utusan Malaysia, 1 Disember 2009)

Perlu letak jawatan

Penganalisis politik menggesa Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat melepaskan jawatan berikutan tindak-tanduk politik beliau yang semakin menyeleweng daripada ideologi parti sehingga mencetuskan kegelisahan umat Islam.

Menurut mereka, jika Menteri Besar Kelantan itu tidak berundur, dikhuatiri parti itu semakin lemah dan bakal berkubur khasnya di Kelantan.

Kata mereka, Pas 'hilang maruah' apabila Nik Abdul Aziz sanggup membiarkan diri menjadi 'kuda tunggangan' orang bukan Islam khasnya pemimpin DAP demi kelangsungan hayat politiknya.

Prof. Datuk Zainal Kling berkata, Mursyidul Am Pas itu sudah mula memesongkan ahli Pas supaya turut mengikut telunjuk orang bukan Islam demi menjaga hati mereka.
Sambil memberi contoh beberapa isu berkaitan kepentingan orang Islam di Selangor, Perak, Pulau Pinang dan Selangor, Nik Abdul Aziz tidak membela Islam tetapi sebaliknya mencari helah mempertahan pemimpin DAP yang menghina Islam dengan alasan 'mereka tidak faham Islam'.

"Sudah wajar beliau (Nik Abdul Aziz) meletakkan jawatan dalam politik dan sebagai Menteri Besar kerana tindakannya semakin menggusarkan orang Islam.

"Beliau tidak lagi dapat mempertahankan prinsip-prinsip persaudaraan Islam dalam menghadapi serangan dan ejekan orang bukan Islam demi kepentingan politiknya.
"Beliau membiarkan orang bukan Islam meremehkan al-Quran dan menghina pemimpin Islam,'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Serentak dengan itu, beliau yang juga Penyandang Kursi Tun Ghafar Baba Universiti Sultan Idris (UPSI) meminta ahli Pas meneliti secara mendalam perkembangan kepimpinan parti tersebut yang sudah tersasar daripada perjuangan asal untuk memartabatkan Islam.

Pendapat itu disokong oleh Profesor Politik dan Pengajian Antarabangsa Universiti Utara Malaysia (UUM), Prof. Dr. Mustafa Ishak yang menyatakan tempoh 18 tahun sudah terlalu lama untuk Nik Abdul Aziz berkuasa dan wajar bersara daripada politik.
"Beliau mengorbankan banyak prinsip perjuangan Islam demi keutuhan dirinya dan bukan parti. Sikap ini sungguh mengecewakan ahli Pas.

"Jika beliau tidak melepaskan jawatan, Pas akan semakin lemah kerana terlalu mengikut telunjuk DAP dan PKR,'' katanya.

Beliau berkata, makin lama Nik Abdul Aziz berkuasa, Pas akan semakin tidak dihormati dan boleh berkubur khususnya di Kelantan.

Presiden Pertubuhan Pemikir Profesional Melayu Malaysia (PPPMM) Prof. Datuk Dr. Kamarudin Kachar berkata, tindakan Nik Abdul Aziz mendoakan orang lain ditimpa bala sudah membuktikan bahawa beliau bukan lagi ulama atau pemimpin Islam tulen.
"Beliau patut letak jawatan. Beliau sudah tidak layak menjadi pemimpin yang mendakwa parti Islam.

"Nik Abdul Aziz sudah terkeluar daripada ajaran agama Islam dan juga pemikirannya sudah gila,'' tegasnya.

Beliau berkata, tidak ada seseorang beragama Islam dan berfikiran waras mendoakan orang lain ditimpa bala.

"Terbukti beliau bukan lagi ulama. Tindak-tanduknya memalukan umat Islam Malaysia di seluruh dunia. Nik Abdul Aziz patut bertaubat dan meminta keampunan pada Allah atas perbuatan itu,'' ujarnya.

Pensyarah Jabatan Sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Madya Dr. Ahmad Nidzamuddin Sulaiman berkata, isu 'menantu dan penajaan haji' telah mencalarkan imej tok guru itu.

"Beliau sudah lama menjadi pemimpin Pas. Keadaan kesihatannya juga tidak menentu. Lama atau cepat pengganti Nik Abdul Aziz perlu dicari jika Pas mahu terus hidup,'' katanya.

Pensyarah Fakulti Sains Pentadbiran dan Pengajian Politik Universiti Teknologi Mara (UiTM) cawangan Dungun, Terengganu, Asri Salleh berkata, Nik Abdul Aziz memperalatkan agama untuk kepentingan politik.

"Sudah patut sangat beliau mengundur diri kerana integriti sudah makin tercalar.
"Cara politik beliau yang memperalatkan agama juga sangat mendukacitakan umat Islam dan tidak sihat,'' katanya.