Sunday, December 27, 2009

2009 tahun bala buat PAS

Banyak yang terjadi pada tahun 2009, namun yang lebih menyesakkan pemikiran kita ialah tingkah politik yang tidak mempunyai hala tuju yang jelas. Pembangkang walaupun sudah menerajui negeri-negeri tertentu, masih belum terlepas dari badi diri sebagai pembangkang. Semasa menjadi petntadbir dia lupa membezakan tanggungjawab memerintah dan membangkang.

Kerana jiwanya membangkang, dia lupa bahawa seharusnya kena sokong apa yang diputuskan oleh pemimpin mereka. Kerana lupa dirinya sebagai pemerintah, antara PAS-DAP dan PKR tidak tahu menilai, mana dasar parti dan mana dasar kerajaan. Prinsip keputusan bersama menjadi keputusan rasis dan tidak mempedulikan ahli kumpulan yang lain, kerana yang lebih penting menonjolkan diri sebagai pejuang kaum.

HAri ini ramai ahli PAS memberontak supaya Dr. Hasan Ali dan Khalid Samad keluar menjadi wakil rakyat Bebas. Mereka melihat PAS semakin tertindas dan terhimpit oleh bayangan rasisme DAP, walaupun Menteri Besar ialah orang Melayu dan beragama Islam.

Menteri Besar juga takutkan dengan nilai dirinya kerana terlalu bergantung kepada telunjuk de facto PKR yang mabukkan kuasa nak jadi Perdana Menteri. Kerana terlalu inginkan jawatan tersebut, dia sanggup melancarkan pelbagai strategi gerak saraf sehigga beberapa hari lalu mengeluarkan resolusi Pakatan Rakyat yang sebenarnya adalah pakatan puak-puak pembangkang yang tiada kreativiti.

Melihatkan kepada dasar perjuangannya, PKR masih tetap menjadikan UMNO sebagai acuan politik, dan kerana itulah apa sahaja yang dibuat oleh UMNO menjadi bahan rujukan. Kalau tidak sebagai pelana bangkangan, sekurang-kurangnya banyak juga percubaan untuk meniru.

Bila Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan membentangkan bajet 2010, maka Anwar ikut tersintak memangkas bajetnya sendiri. Ramai yang terasa agak pelik dengan sikap kononnya "menteri kewangan terbaik" melakarkan rencana, memulihkan ekonomi dengan falsafah neo marxisme dan anwarismenya.

Apa tidaknya, kononnya perjuangan untuk kepentingan rakyat, tetapi secara terperinci tidak menjejaki hasrat rakyat. Beliau hanya cuba beretorik, kerana itulah bidang kemahirannya sejak sekian lama, sejak memimpin pelajar berdemontrasi di Baling.Demonstaris Baling dia telah menipu ramai orang, kononnya ada yang mati kerana kebuluran. Ada pihak cuba menyiasat dan memeriksa data di Jabatan Pendaftaran, tidak ada kematian dilaporka kerana lapar.

Bila berkata mengenai perjuangan untuk rakyat, dia mendabik dada. Dialah pejuang sebenar, tetapi ramai yang tahu siapa dia pak syeikh yang bijak membaca khutbah dan memetik kata-kata penulis besar itu. RAmai juga yang tahu, dia pernah merencana sesuatu untuk mengkhianati UMNO semasa berada dalam kuasa, kerana dia pernah menodai kepercayaan UMNO terhadapnya.

Dia turut memberikan ruang yang bebas dan luas kepada kroninya setelah membangunkan Abrar Corporation (kini terkubur setelah Anwar disingkirkan) dan salah seorang pemimpinnya tidak ketahuan ke mana menghilang. Tiada berita, sama ada masih berada di Indonesia ataupun sudah pulang ke Malaysia. Nasib sebahagian pengurus utama syarikat tersebut tidak juga diketahui umum.

Semasa mendaki puncak kuasa, beliau banyak meletakkan empayar orang kuat ABIMnya dalam UMNO. Hampir semua kementerian dan jawatan dalam kerajaan dikuasai oleh suku-sakatnya, sehingga orang tahu siapa orang Anwar dan siapa pula bukan orang Anwar. Itulah yang dia lakukan, termasuk membangunkan Seberang Perai sehingga tuan punya sawa sekangkang kera marah.

Pengambilan tanah dibuat secara undang-undang dan dibayar dengan beberapa ringgit sekaki persegi. Bila tanah tersebut ditukar status, maka dijuallah kepada pihak tenrtentu dengan harga yang jauh lebih tinggi. Tuan tanah dapatlah tulang, yang hanya mampu dibuat sup tulang. Konco Anwar dapat daging yang baik, termasuk batang pinang dan daging steak.

Lihatlah apa yang berlaku di bandar Perda. Tanah sawah telah bertukar menjadi kedai dan nampaknya tidaklah membanggakan orang Melayu. Banyak kedai ditutup kerna kekurangan pelanggan, nasib baik ada pejabat Lembaga Hasil Dalam Negeri, jika tidak tinggallah kedai tersebut sunyi sesunyinya, seperti berlaku di Bukit Minyak. Bangunan sahaja yang gah, kedai tutup, supermarket sudah tiada. Jadi sarang mat gian.

Kelantan semakin banyak menerima bala akibat sikap sombong dan angkuh Mursyidul Am PAS untuk mengakui kesilapan mentadbir negeri. Setelah mengambilalih kuasa selepas perpecahan UMNO, bersama Angkatan Perpaduan Ummah pada tahun 1990, PAS dan pemimpin yang dilihat sederhana sudah hilang kesederhanaannya.

Dia menghaapkan ada yang akan menaja pemergiannya ke Mekah. Mujurlah tak jadi, kerana ribut telah melanda, dan taufan membawa khabar, perlantikan menantunya banyak mewarnakan onar. Bila ada yang membeikan ulasan, silap mendapat nasihat, beliau terus memusingkan semutar bahawa bukan nasihat yang menjadi faktor pemilihan, tetapi kebolehannya. Dia memilih menantunya kerana ada kebolehan, tetapi, penyata kewangan anak syarikat itu tidak pernah dibentangkan dalam Dewan Undangan Negeri kerana akan pecah tembelangnya.

Lebih malang lagi apabila memberhentikan seorang yang banyak mempertahankan langkah PAS melalui tulisannya, termasuk menulis buku mengenai usaha menurunkan harga minyak bersama taukenya, Husam Musa. Penamatan kontrak kickdelfella rupa-rupaynya menjadi semakin kusut apabila Nik Aziz semakin bercelaru.

Pejabat PMBK sedang diteliti oleh SPRM, Nik Aziz memberikan restu kepada menantunya untuk melepaskan jawatan pada bulan Mac 2010, dua anaknya terus mempertahankan langkah ayahandanya. Nik Abduh menulis mengenai orang yang memainkan peranan melakukan rundingan kerajaan perpadun sehingga melentingkan sikap Tok Guru. Akhirnya, orang-orang Tok Guru yang menentang kerajaan perpaduan tewas dalam pemilihan jawatan tertinggi parti.

Tok Guru kata dialah nakhodanya, maka PAS mesti ikut apa yang diputuskan. Ini berbeza dengan prinsip demokrasi atau musyawara, kerana Tok Guru tidak membawa berbincang dalam pucuk pemimpin parti, lantas membuat keputusan sendiri.
HAji Hadi tak mahu gaduh-gaduh kerana dia sedar, kedudukannya hanyalah besar pada namanya, tetapi kuasa memerintah tidak ada. Dia perlulan sumber untk bergerak dan membina sokongan, tentunya hanya bergantung kepada Marang dan DUN Ru Rindang sahaja. Itu tidaklah memadai. Sekadar kata-kata bukanlah ukuran yang berkesan, kerana telah gagal mempertahankan kemenangan pada tahun 2000. Menteri Besar hanya sepenggal, tapi legasinya yang paling besar ialah "menemui banyak duit pada hari pertama menjadi Menjadi Menteri. Kini beliau dikenali sebagai Mat Lebong, kerana selepasnya tidak pernah serius mendedahkan penemuan jutaan ringgit itu.

Haji Hadi terus tunduk dan mengeluarkan kenyataan "tertutup sudah kerajaan perpaduan" kerana takutkan PKR dan tidak sanggup bedepan dengan DAP yang tidak mahukan negara Islam. KArpal Singh marah "langkah mayat saya dulu" kalau PAS tegakkan negara Islam, maka hudud pun menjadilah sebuah catatan duka tanpa ada rasa sesal dalam kalangan pemimpin PAS.

Nik Aziz masih mahu berkuasa kerana dia sedar, selepas menjadi Menteri Besar akan banyaklah terbongkat sikapnya yag tidak cakna dengan kemudahan rakyat. Patutnya pada tahun banjir tiga kali melanda Kelantan, kerana Tok Guru banyak sangat celupar. Mungkin Tuhan sengaja menurunkan denda bagi mengingatkan Tok Guru bahawa sikap sombong, takbur dan tamakkan kuasa memangnya merbahaya dan memalukan.

Jangan minta orang lain meletakkan jawatan kalau diri sendiri takut dicabar. Tok Guru nampaknya semakin tidak menerima bila Dr. Mahathir mendesak Tok Guru letak jawatan. Dulu Tok Guru cadangkan Dr. MAhathir meletakkan jawatan, tapi kini marah bila Dr. Mahathir memulangkan kata-kata itu.

Maka, taun 2010 nanti bakal meletup banyak lagi bala PAS di Kelantan kerana semakin mendekati konsep asabiah yang pernah dipadankan dengan UMNO. Apakah Tok Guru sudah lupa, PAS tidak mengamalkan asabiyah apabila bercadang untuk mengehadkan anak tempatan menjadi calon wakil rakyat PAS di Kelantan. Maka PAS juga adalah asabiyah, dan banyak sangat sifat-sifat primodialnya.

Awat dua beradik anak Tok Guru melanting dan mempertahankan ayahanda yang semakin celaru dan keliru? Sekurang-kurangnya kedua anakanda tersebut perlu menasihatkan ayahanda supaya berehat sahaja, serahkan politik kepada mereka yang lebih bertenaga. Ayahanda semakin tua, kadangkala ingatan pun semakin hilang. Pujuklah ayahanda, jangan nak terus menjadi ketua.

Pusingan, perlu dilaksanakan agar PAS lebih dinamik dan kreatif. Rakyat Kelantan dah lali dengan Tok Guru kerana banyak sangat tak tahu, kerana itulah helah yang paling berbisa, paling baik menonjolkan kebodohan sendiri termasuk mengatakan bahawa "tidak diberitahu timbalan presiden dirawat di Hospital Serdang" kerana tersintak dengan amaran keras meletakkan jawatan wakil rakyat dan pemimpin parti.

Sebelum membersihkan dua tiga kerat pemimpin, bersihkanlah kedudukan Tok Guru. Jika berundur sekarang, Tok Guru akan dikenang sebagai tokoh, tapi jika jatuh dalam perjuangan penuh kehampaan, ia akan dianggap tidak lagi bernilai. Maka, di manakah kehebatan Tok Guru lagi setelah sekian lama bergelumang dengan PAS sebaik sahaja pulang dari Universiti Al-Azhar awal tahun 1970-an.

Semasa balik dulu pun Tok Guru penuh kontroversi, kerana banyak terpengaruh dengan fahaman wahabi setelah menuntut lebih lapan tahun di Universiti Deobandi, India.Ye le, ramai yang tahu, apa yang Tok Guru tulis dalam buku kecil Kenapa Saya Tidak Kristian, Tok Guru tetap mengutuk penganut kristian. Hari ini, Tok Guru kata lain, kerana memang sudah lupa sebenarnya.

No comments:

Post a Comment