Sunday, March 21, 2010

Apa Dah Jadi: Kapal Semakin Karam, Nakhoda pula Hilang Kompas

Kata orang tua-tuan, kalau nak tahu rahsia seseorang carilah seseorang yang pernah berkawan rapat dan berpatah arang dengan temannya itu. Maka lengkaplah sudah episod pembohongan 16 September 2009 walaupun pernah suku sakat yang tidak bersetuju mengatakan ketika itu Anwar hanyalah bemimpi jumpa jerangkong dalam longkang dan tong sampah.

Tetapi ketika itu tidak ramai yang percaya kerana pemekaran teori chaos (nak tahu lebih lanjut bacalah buku Strategi Kemenangan Anwar tulisan Muthurasan yang memuji habis sehingga kita sendiri turut terleleh air liur ketika itu)kerana tsunami politik masih kuat gelombangnya.

Tapi, sehari sebelumnya, Anwar mengatakan "perlukan beberapa hari lagi" sama ada kerana masalah teknikal atau tidak ketemu 49 orang wakil rakyat BN di Taiwan (lawak bodoh lebih teruk dari Mr. Bean masukkan ikan dalam kotnya)ataupun alasan lain, ramai pihak mula curiga. Kerana itulah tidak mencari kecelaruan pada tarikh tersebut, 16 September 2009, ada kiriman SMS menjelaskan "telah angkat sumpah depan potret Yang di Pertuan Agong" dan ketika itu Anwar berada di atas katil hospital sakit jiwa.

Rabu lalu (17 Mac 2010) lengkaplah sudah gambaran bohong Anwar yang dibuat oleh bekas orang kuatnya, dan kini menjadi penentang kuatnya. Kerana tidak sanggup lagi mendengar, maka puak-puak Anwar pun angkat kaki meninggalkan Dewan Rakyat. Anwar sendiri pada malamnya berlepas ke London untuk menermui Al-Gore, rakan baiknya yang turut timbul semasa reformasi jalanan pada tahun 1998.

Sebelum itu, seorang peguam yang pernah mempertahankan Anwar semasa berhadapan dengan kes liwatnya dengan Azizan, Dr. Anis Munaweer dan Susmita, Zulkifli Noordin turut mempersoalkan mengenai firauan kecil dalam PKR. Beliau tidak sanggup berhadapan dengan jawatan kuasa disiplin yang dianggotai oleh bukan Islam sedangkan pokok persoalannya ialah mengenai penggunaan kalimah Allah.

Maka Zulkifli menjadi semakin tawar hati. Akhirnya dipecat dari PKR dan diminta supaya mengosongkan kerusi, tetapi beliau enggan kerana antaranya adalah dua perkara yang berlainan. Beliau dipilih oleh pengundi, dan beliau bukannya keluar dari PKR, tetapi PKR telah memecatnya. Maka kedudukan beliau sebagai wakil rakyat masih, dan adalah tidak wajar meletakkan jawatan.

Ini tidak disenangi oleh banyak pihak dalam PKR yang disifatkan sebagai firaun kecil yang sedang melancarkan konspirasi. Zulkifli, masih belum membuat pendedahan mengenai bekas bossnya, tetapi, kali ini jika beliau membuka tembelang, Anwar bukan saja semakin berpinar, malah haluan kapalnya tidak lagi dapat dikemudikan. Lautan dan gelora yang ditempuh itu menyebabkan kompasnya terpatah jarum telunjuk, akan menyebabkan banyak lagi akan terjun menyelamatkan diri.

Tatkala inilah Anwar sebenarnya akan tahu betapa masinnya air laut politik. Kalau dahulu dia pernah menerjah Ghafar Baba untuk "merampas kuasa" maka kali ini dia akan merasakan betapa pedihnya setelah ditimpa guruh dan kilat yang diciptakannya sendiri dan menghasilkan tsunami. Gelora hatinya untuk ke Putrajaya tidak menatijahkan realiti, tetapi sebuah tragedi ngeri berdarah yang sukar dipadamkan dalam sejarah politik moden Malaysia.

Ketika itulah ramai akan menganggap Anwar bukan sahaja mempunyai watak Hang Jebat, juga mempunyai wajah-wajah lain seperti raksasa yang sering bertukar rupa atau sesumpah yang hanya bersalin warna? Hakikatnya, ke mana Anwar nak bawakan diri....mungkin Nawawee boleh ciptakan sebuah lagu baru yang mungkin menjadi evergreen sepanjang masa.....ke mana kan ku bawa, hati yang lara. Hajat nak ke Putrajaya. Hanya sampai di Permatang Pauh. Tersekat di Bagan Pinang. Alahai, nasibku yang malang, oh nonaku Azizah, oh puteriku rupawan...manakan ku bawa...hatiku yang rawan..mana nak ku sorokkan wajahku yang semakin kepucatan.....baliklah ke pangkal jalan. Bertaubatlah, tak payah nak sibuk dengan politik.

Adalah lebih hebat jika Anwar terus saja menjadi ahli falsafah, kerana banyak sangat idea dan kata-kata yang menyiku emosi orang. Itulah kehebatannya, perluaskanlah pandangan sehingga saujana tidak lagi memandang langit semakin tinggi, tapi penuh panoramik dan berkaki.

Itulah kompas kehidupan. Tidak perlu kita lupa, langit yang dijunjung itulah naungan yang telah menjadikan kita dewasa, mengerti pahala dan dosa.

No comments:

Post a Comment