Thursday, May 28, 2009

RABA TELOR MAHFUZ

Ceramah Mahfuz menjelang larut malam terselit unsur-unsur lucah tanpa segan silu biarpun pendengarnya turut terdiri daripada wanita, anak gadis, ibu tunggal ataupun isteri orang. Semua yang mendengar asyik tersenyum dan ketawa berdekah-dekah seolah-olah lupa etika dan moral.

Saya sempat memerhatikan gelagat pasangan muda yang bersandar di pokok durian. Buah durian lebat juga, tapi nasib agak baik kerana angin tidaklah begitu kuat, tiada buah durian gugur. Kerana terasa lucu dengan kelakar Mahfuz, siisteri memegang-memegang apa yang tidak sepatutnya berlaku, walaupun tempat yang diletakkan tangan itu adalah kepunyaan suaminya.

Mujur tidak ramai yang memerhatikannya. Saya hanyalah secara kebetulan terpandang. Sebelumnya saya asyik memerhatikan buah durian, saya kira ada yang sedang menunggu masa untuk gugur apabila melihat kepada warnanya mula keperangan.

Tempat ceramah hanyalah kawasan lapang dan di antara celah-celah pokok durian, berhampiran markas Pas Kubang Semang. Jenaka seks pertama Mahfuz ialah apabila meminta supaya Khairy tidak perlu ganggu atau berkempen kepada pengundi Penanti kerana BN tidak bertanding.

Mahfuz kata, tak payahlah buat kacau dan lebih baik duduk kat rumah "kapok bini." Soalnya kenapa Mahfuz juga berkata demikian, walhal calon yang bertanding ialah calon PKR dan bukannya PAS. Alasannya mudah, PKR adalah sekutu PAS dan kerana itulah mereka turut turun berkempen.

Jenaka seks kedua Mahfuz ialah apabila meminta pemimpin kerajaan agar "pegang telor kanan dan pegang telor kiri" kerana tidak tahu menguruskan ekonomi. Pemimpin kerajaan didakwa telah gagal dan tidak merancang tindakan untuk mengatasi atau mengurangi kelembapan ekonomi walaupun Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER) telah memberikan amaran jelas mengenainya sebelum itu.

Kata Mahfuz atas kegagalan itu beliau akan membawa usul untuk mengambil tindakan "memotong gaji Menteri Kewangan sebanyak RM 10. Walaupun ia tidaklah besar, ia adalah simbolik sebagai denda kerana kegagalannya."

Sambung Mahfuz lagi, jika benar-benar bertujuan untuk mendahulukan rakyat, kerajaan harus mencari jalan untuk tidak menaikkan tambang bas ekspress yang akan mula dilaksanakan pada awal Jun nanti.

Mahfuz mencadangkan agar terus diberikan subsidi minyak diesel untuk pengusaha bas, mengawal harga alat ganti, mengurangkan cukai pembelian casis bas (duti, eksais dan cukai jualan), menurunkan harga tayar dan sebagainya. Namun Mahfuz turut mengakui hakikat bahawa kenaikan tersebut bukanlah faktor dalam negara semata-mata, ia ditentukan oleh faktor global.

Kalau dah faham kenapa mencarut lagi. Mahfuz perlu sedar bahawa walau bagaimanapun kerajaan mengadakan kawalan harga, tidak membenarkan kuasa pasaran, akan dituduh tidak mesra perniagaan. Ini pernah dituduh oleh juak-juak mereka apabila kerajaan lambat menurunkan harga minyak sedikit masa dulu.

Sikap tidak konsisten PAS bukan sahaja mengenai soal ekonomi, malah kedudukan Islam turut menjadi bahan lenturan politik. Ceramah malam ini sudah jelas sikap tersebut apabila meminta "pegang telur kiri dan kanan", ia bertentangan dengan tatasusila agama. Tak payahlah nak bercakap mengenai adab dan kesopanan kalau diri sendiri bercakap pun tidak sopan, terutamanya di depan khalayak ramai.

Tukang dengar patut buat teguran tegas, sebelum menyuruh orang lain "memegang telur", marilah sama-sama kita memohon agar Mahfuz periksa telur dia sendiri. Apakah masih berbentuk bujur sireh atau sudah menguncup lebih50 peratus.

Mari kita pakat-pakat jerkah Mahfuz biar dia tahu dan tetap menjaga adat. Jangan asyik nak suruh orang lain "main telur", biar dia main telur dia sendiri dulu, ada apa-apa perbezaan ke?

Kita nak tanya, apa komen Mahfuz bila Kak Min minta Datuk Zahrain, pengerusi PKR mengingatkan peristiwa di sebuah hotel di Jawi beberapa ketika dulu. Jangan tersilap buat jangkaan, jangan tuduh sembarangan, nanti mncemarkan pula maruah seorang wanita. Menuduh yang bukan-bukan walaupun secara kelakar, besar dosanya. Islam melarang seseorang mengaibkan, membuat tuduhan dengan niat mendiskreditkan orang lain.

Mahfuz tidak perlu sibuk, buatlah kerja-kerja lain lebih mendapat pahala daripada berceramah politik yang banyak memutarbelitkan fakta. Nonton Mr.Beans lagi menarik berbanding Mahfuz yang asyik minta orang "main telur"...

No comments:

Post a Comment