Monday, May 25, 2009

KATA ANTI RASUAH, TAPI PKR LAGI HAPRAK

Sudah terang lagi bersuluh. Itu mungkin dapat menjelaskan apa yang berlaku dalam PKR sekarang. Atau, kata dulang paku serpih. Itu juga mungkin peribahasa yang boleh menggambarkan sikap sebenar pemimpin-pemimpin PKR sejak dua tiga menjak ini.

Terbaru mengenai pendedahan bekas Ketua Wanita PKR mengenai tawaran agar menarik diri dan tidak bertanding dalam PRK Dun Penanti. Jika menarik diri, akan diberikan wang saguhati berjumlah RM 80,000.00 dan dilantik sebagai pengerusi (Yang Di Pertua) sama ada Majlis Perbandaran Pulau Pinang atau Majlis Perbandaran Seberang Perai.

Mungkin kalau tak salah, Pulau Pinang sudah diisytiharkan sebagai bandaraya sejak lebih sepuluh tahun lalu. Yang uniknya, Pulau Pinang tidak ada jawatan sebagai Datuk Bandar, bebanding lain-lain bandaraya. Yang peliknya kerana jawatan nombor satu dalam kedua majlis perbandaran itu adalah khusus untuk orang politik. Sejak sekian lama sorong tarik jawatan itu menjadi rebutan oleh tokoh-tokoh politik dari parti yang berkuasa.

Kebiasaannya, untuk MPPP secara tradisinya diberikan kepada Gerakan (kerana sejak tahun 1969, Gerakan menjadi peneraju politik di bahagian pulau) manakala MPSP diberikan kepada UMNO (peneraju politik di bahagian seberang).

Bila kerajaan campuran DAP-PKR-PAS mengambil alih, tradisi meletakkan keturunan Cina dikekalkan sebagai YDP MPP. Mungkin kerana Ketua Menteri sedar, jika menyisihkan orang Melayu bahagian tanah besar, ia akan menghadapi masalah untuk mengekalkan kuasanya dalam PRU ke-13 nanti. Makanya, tentulah logik untuk diberikan kepada PKR untuk menentukannya, kerana PKR lebih kuat di tanah besar.

Sogokan jawatan turut ditawarkan kepada bekas pemimpin wanita PKR itu. Meneruskan hasrat bertanding dan menang dalam PRK Penanti, turut ditawarkan jawatan sebagai Timbalan Ketua Menteri. Syaratnya kembali ke pangkuan PKR.

Harap-harap SPRM dapat menyiasat pendedahan tersebut dengan pantas . Hasil siasatan itu perlulah diberitahu kepada masyarakat, biar DSAI membuat tuduhan lagi. Kita faham, walau apapun yang didedahkan terhadap keburukan PKR, DSAI akan membuat helah. Dia akan katakan, apa yang dia suka kerana itulah sikapnya selama ini. Orang sudah lali dengan perangainya yang gemar menuduh dan menenggelamkan sesetengah fakta.

Putar belitnya melebihi dari putaran angin ribut. Tapi, sebenarnya akan memusnahkan kredibilitnya sendiri. Ramai penduduk Penanti menyesal kerana hingga kini tidak ada banyak yang telah dilakukan untuk kemudahan masyarakat. Jalan semakin berlubang, tapi banyak menyalahkan orang lain. Jenayah semakin meningkat, tapi banyak mengharapkan polis. Dia mungkin tidak sedar, menghapuskan jenayah adalah tugas semua anggota masyarakat.

Apakah DSAI pernah menyamar waktu malam dan menangkap penjenayah? Jika DSAI berbuat demikian, saya akan tetap sanjunginya sebagai pemimpin terbaik pernah dilahirkan di Cerok Tok Kun hatta Malaysia. Tapi, kalau hanya bercakap, bercakap dan mengharapkan orang lain menyelesaikannya, berhentilah menjadi Ketua Pembangkang. Berikanlah kepada orang lai. Cukup le, bertaubatlah sebelum lebih banyak lagi dosa sosial dilakukan.

No comments:

Post a Comment