Wednesday, January 27, 2010

semua mahu masuk syurga Tok Guru

Oleh AZRAN FITRI RAHIM dan ASMA HANIM MAHMOOD
pengarang@utusan.com.my

BERGEGAR tiang-tiang khemah di hadapan Pejabat Perhubungan Pas Negeri Kelantan pada 15 Januari lalu apabila Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat memuntahkan amarahnya kepada laporan muka depan Mingguan Malaysia mengenai 'cah keting' yang disiarkan pada 17 Januari lalu.

"Kalau tak minta maaf, aku tak maaf, akhirat kelak mu (kamu) masuk neraka," rujuk Menteri Besar Kelantan itu kepada wartawan yang membuat laporan.

Mungkin Nik Abdul Aziz terlupa, sebagai politikus paling utama di negeri ini bahkan Malaysia, setiap kali beliau 'berdehem' itu juga adalah satu bahan berita apatah lagi apabila tiba-tiba menggunakan 'cah keting' untuk memberi maksud kepada doa yang dibaca.

Yang pastinya laporan yang tercetus adalah reaksi kepada doa yang diterjemahkan beliau sendiri pada minggu sebelumnya.

Malah berikutan laporan tersebut, beberapa pimpinan Pas turut mengakui wujudnya budaya cantas mencantas dalam parti itu, termasuklah Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub, Ketua Dewan Pemuda Pas, Nasruddin Hasan Tantawi, Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Datuk Husam Musa dan Ketua Penerangan Pas Selangor, Roslan Shahir Mohd. Shahir.

Jika merenung kembali kemelut berpanjangan bermula November lalu yang melibatkan kerajaan negeri dan Pas telah mengesahkan sememangnya berlaku 'cah keting' atau cantas mencantas dalam parti itu sendiri.

Sekiranya tidak, masakan semua masalah yang berpaksikan Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) itu timbul. Semuanya berpunca dari dalam pentadbiran Nik Abdul Aziz sendiri malah turut mengheret sekali ahli keluarganya yang menggunakan medium baru 'blog' untuk menghentam individu tertentu.

Malah satu persatu isu sejak PMBK meletup ibarat gunung berapi memuntahkan lavanya sehingga tidak mampu lagi ditahan, telah membuatkan tok guru membacakan doa untuk melindungi diri daripada ditikam dari belakang. Jadi untuk apa Nik Abdul Aziz marah dengan laporan Mingguan Malaysia itu.

Kalau dilihat hari ini, apakah yang Nik Abdul Aziz atau Pas perlu marah sebenarnya? Sejak keputusan Pilihan Raya Umum Ke-12 lalu, komen mereka dicari dan Pas diberi ruang tanpa henti oleh akhbar arus perdana termasuk Utusan Malaysia.

Bak kata Pensyarah Jabatan Pengajian Media, Universiti Malaya (UM), Prof. Madya Dr. Abu Hassan Hasbullah, ia adalah satu promosi yang sangat menarik kepada Pas sendiri.

"Kita dapati sebaik sahaja tiga hari selepas pilihan raya umum 2008 sampailah ke hari ini (iaitu 22 Januari 2010), akhbar belum habis bercakap tentang Pas. Ini satu hadiah yang sangat besar, kerana hampir 20 tahun mereka tak bercakap tentang Pas, jadi pendedahan tentang cah keting bukanlah masalah," katanya ketika ditemui selepas kuliah pagi Jumaat Nik Abdul Aziz baru-baru ini.

Dr. Abu Hassan berkata, tugas wartawan dan media adalah menjaga tamadun dan mereka adalah golongan yang membijakkan masyarakat.

Ujarnya, laporan mereka tidak sepatutnya dilihat sebagai satu ancaman kepada mana-mana pihak.

Katanya lagi, wartawan hanya menjalankan tugas mereka semasa membuat laporan dan semua pihak terutamanya Pas tidak sepatutnya memandangnya dari sudut yang negatif.

"Jika tidak suka, tidak perlu marah dan tidak perlu layan. Bila akhbar laporkan perkara-perkara begini, anggapkan ia sebagai hiburan.

"Wartawan itu tugas dia, sebab saya kata tadi, tugas seorang wartawan adalah menjaga tamadun. Kenapa kita nak mengecohkan, mengapa kita mencari negatif, kenapa tak cari positif di sebaliknya," katanya.

Kita semua mahu masuk syurga Tok Guru!

dipetik dari Utusan Malaysia, 28 Januari 2010

Sunday, January 17, 2010

Minda generasi kini tebal dengan prejudis

Khoo Kay Kim

SULTAN Johor bertitah pada mesyuarat Raja-Raja Melayu di Kuala Lumpur pada 1948. Kedaulatan Raja-Raja Melayu dikembalikan British apabila terbentuk Persekutuan Tanah Melayu pada tahun sama.Negara perlu cari jalan supaya golongan muda sekarang lebih gunakan logik daripada emosi

MALAYSIA sebagai sebuah negara kini berusia hampir setengah abad. Proses menubuhkan negara bermula dengan bersungguh-sungguh selepas tamatnya Perang Dunia Kedua. Ramai rakyat tidak faham sebelum Perang Dunia Kedua di Semenanjung Tanah Melayu saja ada sembilan kerajaan berdaulat sejak 1895. Di samping itu, dari 1867 hingga 1941, sudah wujud Negeri-Negeri Selat sebagai tanah jajahan British.

Britain berada di sini mulai 1786 tetapi hanya dapat mengambil alih sistem pentadbiran keseluruhan Semenanjung Tanah Melayu termasuk Negeri-Negeri Selat pada 1919. Untuk suatu kawasan begitu kecil, apa yang wujud pada masa itu jelas tidak kemas. Mulai 1896, Britain bercadang mewujudkan satu sistem pentadbiran yang lebih kemas untuk keseluruhan kerajaan Melayu serta Negeri-Negeri Selat, maka buat permulaan diwujudkan Negeri-Negeri Melayu Bersekutu (Perak, Selangor, Pahang dan Negeri Sembilan).

Britain kemudian cuba memperluaskan Persekutuan itu dengan menyerapkan kerajaan lain di Semenanjung iaitu Kedah, Perlis, Kelantan, Terengganu dan Johor tetapi Raja lima kerajaan itu menolak. Segala strategi yang digunakan British gagal memujuk pemerintah kerajaan berkenaan. Kemudian Perang Dunia meletus dan Britain cuba menggunakan kesempatan apabila merancang pembangunan semula secara longgar dikenali 'Malaya.' Kali ini British cuba menggunakan kekerasan dan hampir berjaya menubuhkan Malayan Union bertujuan menghapuskan kedaulatan Raja-Raja Melayu.

Britain sebenarnya sudah membuat keputusan sejak 1943 untuk mewujudkan sebuah negara-bangsa yang akan merangkumi sembilan kerajaan Melayu serta Negeri-Negeri Selat yang memang sudah menjadi Tanah Jajahan Mahkota British. Tetapi kerajaan Melayu masih, dari segi undang-undang, adalah negeri naungan, maka wakil Britain di Negeri-Negeri Selat diberi gelaran 'Gabenor,' manakala orang yang sama menjadi wakil Britain kepada kerajaan Melayu dikenali 'Pesuruhjaya Tinggi'.

Apabila konsep Malayan Union diumumkan, orang Melayu yang faham undang-undang Barat, sangat bimbang mengenai masa depan orang Melayu kerana setakat itu Raja adalah pelindung rakyat Melayu. Tanpa kedaulatan, Raja tidak dapat memainkan peranan itu. Akibatnya orang Melayu bukan hanya kuat menentang Malayan Union tetapi juga menubuhkan Umno untuk memperkuatkan bantahan orang Melayu. Justeru, pihak British berpendapat ahli Umno terdiri daripada rakyat Raja, maka perundingan selanjutnya mengenai hal Perlembagaan diadakan di antara British dengan Raja-Raja Melayu serta rakyatnya iaitu Umno. Akhirnya, Malayan Union diganti dengan Persekutuan Tanah Melayu.

Selain masalah Perlembagaan, apabila Britain membuat keputusan akan mewujudkan sebuah negara-bangsa, maka integrasi negara yang dirancangkan itu sememangnya soal yang sangat penting. Masyarakat di Semenanjung termasuk Negeri-Negeri Selat begitu kompleks.

Waktu itu, ia bukan hanya terdiri daripada penduduk pelbagai golongan etnik, mereka juga warga negara yang berbeza. Ada tiga golongan yang terbesar iaitu orang Melayu tempatan, tidak termasuk mereka dari seberang yang tidak lama berada di Semenanjung (mereka ini dalam Banci Tanah Melayu 1931 dikenali sebagai 'Other Malaysians'); warga negara China, dan mereka yang berasal dari India dan sedang memperjuangkan kemerdekaan untuk India. Pada 1943 Singapura menjadi pusat Gerakan Kemerdekaan India – diketuai oleh Subhas Chandra Bose.

Britain dengan secepat mungkin menumbuhkan Jawatankuasa Hubungan antara Kaum pada awal 1949. Untuk meyakinkan golongan yang besar bahawa tiada pihak yang diberi keutamaan, pengerusi yang dilantik Clough Thuraisingam ialah daripada golongan Jaffna (Ceylon). Datuk Onn Jaafar dan Tan Cheng Lock juga menganggotai jawatankuasa itu. Berikutan itu, Datuk Onn cuba mengubah United Malays National Organization kepada United Malayans National Organization. Beliau gagal dan seterusnya menubuhkan IMP (Independence of Malaya Party). Tetapi hanya MIC menyokong IMP, maka Datuk Onn walau pun begitu berpengaruh pada waktu itu gagal.

Britain juga gagal untuk mengintegrasikan penduduk di Semenanjung dan Negeri-Negeri Selat. Satu lagi strategi untuk mewujudkan perpaduan ialah dengan menyusun kembali sistem pendidikan yang setakat itu diadakan untuk meneruskan perpisahan di antara kaum. Sebelum Perang Dunia Kedua, perpisahan bukan masalah kerana pekerja dari luar memang bertujuan kembali ke negara asal. Tetapi apabila semakin ramai lahir di Tanah Melayu dan Negeri-Negeri Selat, sikap mereka mulai berubah. Keadaan memang membimbangkan British kerana apabila Jepun menyerang 'Malaya', penduduk di sini tidak berpadu untuk menentang Jepun.

Pada masa Jawatankuasa Hubungan Kaum ditubuhkan, langkah juga diadakan untuk mewujudkan suatu sistem pendidikan baru - Laporan Barnes (1950) adalah akibatnya. Laporan itu bertujuan mencari ikhtiar untuk melahirkan suatu generasi penduduk baru yang boleh hidup sebagai suatu bangsa. Pada pendapat Jawatankuasa itu, perpaduan tidak dapat dicapai jika penduduk di 'Malaya' dari kecil lagi hidup di dalam keadaan terpisah dan sistem pendidikan yang wujud tidak lebih daripada benih perpisahan.

Laporan itu jelas menitikberatkan pentingnya sistem pendidikan untuk melahirkan suatu generasi rakyat di 'Malaya' yang akan mengutamakan kedudukan mereka sebagai warga negara 'Malaya', khususnya kerana pada 1948, Persekutuan Tanah Melayu (Federation of Malaya) diwujudkan. Pada ketika itu kedudukan Raja-Raja Melayu sebagaimana wujud sebelum Perang Dunia diwujudkan kembali. Maksudnya dari segi undang-undang, kedaulatan sekali lagi ada pada Raja, bukan pada British yang hanya memegang kewibawaan sebagai eksekutif.

Tetapi cadangan Jawatankuasa Barnes tidak diterima oleh penduduk di 'Malaya' yang sejak masa itu lebih menyokong sistem persekolahan yang memisahkan golongan muda berasaskan perkauman.

Menjelang 1957, persiapan dibuat secara bersungguh-sungguh untuk menubuhkan Tanah Melayu sebagai sebuah negara-bangsa. Itu adalah keadaan yang sebenarnya walaupun ahli politik lebih biasa menggunakan istilah 'kemerdekaan.' Tetapi sejak Februari 1948, apabila diwujudkan Persekutuan Tanah Melayu, dari segi undang-undang, kedaulatan sudah dikem-balikan kepada Raja-Raja Melayu, justeru, apabila pada 31 Ogos 1957, Tanah Melayu muncul sebagai sebuah negara-bangsa mengamalkan demokrasi berparlimen, yang memindahkan kedaulatan kepada rakyat bukan British tetapi Raja-Raja Melayu yang seterusnya menjadi Raja Berperlembagaan.

Kembali kepada persiapan untuk mewujudkan sebuah negara-bangsa, Jawatankuasa Datuk Abdul Razak ditubuhkan untuk sekali lagi mengkaji sistem pendidikan. Penyata Razak 1956 dengan jelas menyatakan 'Objektif utama sistem pendidikan kebangsaan adalah perpaduan negara.' Penyata Razak sebenarnya bersetuju dengan Laporan Barnes. Untuk mewujudkan kesedaran nasional dan perasaan patriotik, sistem pendidikan semestinya mengintegrasikan murid sekolah, bukan memisahkan mereka.

Sejak Laporan Barnes lagi, memang sudah diakui generasi negara ini yang akan datang semestinya fasih bahasa kebangsaan dan bahasa antarabangsa, iaitu Bahasa Inggeris dan mereka juga mesti diberi bantuan, kesempatan mempelajari bahasa kaum sendiri.
Ramai orang di Malaysia tidak mengetahui apa yang sudah berlaku pada masa dulu, maka tidak jelas pada mereka bagaimanakah generasi zaman terdahulu bimbangkan masa depan negara ini.

Bagi mereka yang sudah hidup sejak zaman sebelum Perang Dunia Kedua, mereka dapat melihat bagaimana keadaan tidak berubah dari segi hubungan kaum. Sebilangan besar penduduk Malaysia masih lebih mengutamakan 'ethnicity' daripada 'nationality.' Mereka dapat membezakan di antara dua konsep itu. Tidak sedarkah mereka bahawa mereka masih mengejar sesuatu yang hanya akan menguatkan kedudukan satu kaum.

Soalan yang perlu dijawab sekarang ialah apa yang sepatutnya dilakukan untuk menjamin supaya selepas setengah abad Malaysia dapat wujud sebagai sebuah negara-bangsa di mana rakyatnya dapat memberi tumpuan yang tidak berbelah-bahagi kepadanya? Setengah abad dulu telah diseru agar penduduk di negara ini sentiasa mengamalkan 'Perpaduan di dalam Kepelbagaian'. Tetapi sementara kepelbagaian masih wujud, di manakah perpaduannya?

Ramai orang menuntut bahawa penduduk negara ini memang hidup di dalam keadaan harmonis. Tetapi sebenarnya mereka tidak sedar apa berlaku sejak penghujung 1945. Pada 1957, pernah berlaku rusuhan kaum di Pangkor dan sebelum Mei 1969, sudah dua kali berlaku pergaduhan di Pulau Pinang. Selepas Mei 1969, sekali lagi ada masalah di Pulau Pinang dan kemudian di Kampung Medan di Kuala Lumpur. Yang jelas hanyalah, belum ada kajian yang teliti mengenai peristiwa itu. Jika tidak mengenali sejarah, besar kemudian apa sudah berlaku, boleh berulang lagi.

Generasi sekarang, termasuk di universiti berpendapat bahawa mengkaji kepelbagaian budaya di Malaysia ini bukan perkara penting. Itu pernah diberitahu kepada saya. Ada berpendapat, kalau diadakan jawatankuasa banyak masalah boleh dihapuskan. Ini juga kepercayaan yang timbul daripada keadaan yang mana orang Malaysia cepat lupakan sejarah. Sejak dulu, banyak jawatankuasa ditubuhkan dan masalah masih tak dapat dilenyapkan. Mengapa?

Malaysia perlu mencari jalan yang benar-benar berkesan. Memang hampir tiada kemungkinan generasi dewasa kini dapat diubah. Minda mereka begitu tebal dengan prejudis; mereka akan menolak apa saja yang tidak selaras dengan kepercayaan mereka. Logik tidak lagi wujud dalam sanubari mereka, sebab itu cepat naik marah. Sistem persekolahan yang pernah mereka lalui tidak menjamin mereka dapat menggunakan logik dan bukan emosi untuk menyelesaikan apa saja yang tidak sesuai dengan kepercayaan mereka.

Banyak keadaan negatif sudah wujud di negara ini. Tetapi, kalau disebutkan satu persatu ramai akan naik marah. Itu dengan sendirinya menunjukkan bagai lemahnya sistem pendidikan di Malaysia. Tetapi, buat sementara yang paling penting untuk menjamin agar generasi akan datang di Malaysia ini tidak berasa kaku apabila mereka dari satu kaum diletakkan bersama-sama kaum lain, sistem pendidikan perlu menjamin agar golongan muda di negara ini sentiasa didedahkan kepada kepelbagaian budaya dan agama. Mereka perlu sentiasa bergaul dan dibantu untuk memahami masalah, lebih-lebih lagi, 'bersetuju untuk tidak bersetuju' dan jangan cepat naik marah apabila berdepan jawapan lain kepada satu-satu persoalan sehingga menimbulkan pergaduhan kaum.
Berita Minggu, 17 Januari 2010

Thursday, January 14, 2010

MENGHARAP SINAR 2010

Labuhan tirai 2009 telah meninggalkan kita dengan pelbagai persepsi. Jika kita berminat dengan politik, tahun 2009 merupakan tahun yang paling hebat dengan isu-isu politik. Bermula dengan kesan ayunan pendulum tsunami PRU ke-12 menyebabkan banyak pihak mula resah. Apakah alunan ombak tsunami akan terus berlanjutan sehingga menjadikan tahun lalu sebagai gelombang kebangkitan dalam mengesahkan populariti barisan parti yang bertindak atas landasan retorik, “sama rata, sama rasa”?

Sepanjang tahun lalu, sebanyak 8 pilihan raya kecil diadakan termasuk dua adalah kerana Pakatan Rakyat berhasrat untuk menguji kekuatan dan sokongan mereka. Termasuk dalam kategori menguji kekuatan ialah DUN Penanti (berdasarkan isu perletakan jawatan Ahmad Fairus, dan PKR berhasrat menggantikannya dengan Dr. Mansor Othman), DUN Bukit Selambau (kerana calon yang menang dalam PRU ke-12 ada masalah dan mempunyai wanita simpanan alias kes moral). Dalam PRK DUN Penanti, BN mengambil keputusan tidak bertanding kerana tidak munasabah mengikut rentak Pakatan Rakyat yang sengaja mencipta gelombang pilihan raya secara berterusan.

6 lagi PRK mempunyai alasan yang kukuh di mana BN mengambil bahagian. Ini kerana penyandangnya meninggal dunia, dan kekosongan tersebut perlu diisi secara mengadakan pertandingan. Kawasan yang terlibat ialah Parlimen Kuala Terengganu (Terengganu), DUN Batang Ai (Sarawak), Parlimen Bukit Gantang (Perak), DUN Permatang Pasir (Pulau Pinang), DUN Manek Urai (Kelantan) dan DUN Bagan Pinang (Negeri Sembilan). Hanya dua DUN yang dimenangi oleh BN ialah Batang Ai dan Bagan Pinang. Kemenangan tersebut bukanlah sebagai tambahan, hanya sekadar mempertahankan kerusi yang pernah dimenangi dalam PRU ke-12.

PAS mempertahankan kerusi yang pernah dimenanginya dalam PRU ke-12, iaitu di Bukit Gantang, Manek Urai dan Permatang Pasir, manakala PKR ialah Penanti dan Bukit Selambau. BN secara jelasnya kalah satu kerusi dewan rakyat, iaitu Kuala Terengganu. Namun antara dua kerusi DUN yang dianggap terhangat sekali saingannya ialah DUN Manek Urai dan Bagan Pinang. DUN Manek Urai hampir mengheret kekalahan PAS, yang hanya mampu menang dengan majoriti 65 undi.

Bagi DUN Bagan Pinang pula, kemenangan yang berpihak kepada BN kerana populariti calon dan hubungan dengan pengundi begitu akrab, Tan Sri Isa Samad yang pernah menjadi Menteri Besar Negeri Sembilan selama 22 tahun (menyamai rekod Tun Dr. Mahathir sebagai Perdana Menteri) dan dikenakan tindakan disiplin parti (Tun Dr. Mahathir pernah digugurkan keahlian UMNO setelah mengkritik Tunku Abdul Rahman dan menulis buku Malay Dilemma) atas kesalahan “politik wang” sehingga memaksanya meletakkan jawatan sebagai Menteri Wilayah Persekutuan, Naib Presiden UMNO dan Ketua Bahagian, masih diterima berbanding calon PAS yang bukan anak tempatan (walaupun berasal dari Negeri Sembilan, tetapi pernah dua kali tewas di kampung halamannya sendiri, iaitu Lenggeng).

Bagi hubungan antara agama, tahun 2009 turut dikontroversikan dengan isu penggunaan kalimah Allah oleh sebuah majalah yang diterbitkan oleh Persatuan Gereja Katholik, iaitu Herald-The Catholic Weekly. Menteri Dalam Negeri dalam keputusannya pada 7 Januari 2009 meminta penerbit akhbar tersebut tidak menggunakan kalimah Allah sebagai terjemahan perkataan God seperti yang terdapat dalam Bible.

Kalimah Allah hanya menjadi milik tunggal agama Islam, kerana itulah pihak penerbit menganggap larangan tersebut sebagai menyekat kebebasan menyebarkan agama Kristian dalam kalangan penganutnya. Alasannya kerana masih ramai penganutnya tidak fasih berbahasa Inggeris, dan telah menerima pendidikan dalam bahasa kebangsaan, terutamanya di Sabah, Sarawak dan rakyat keturunan Indonesia yang menetap atau bekerja di Malaysia.

Kalimah Allah digunakan secara meluas di Indonesia malah terjemahan Bible dalam bahasa tersebut menggunakan God dengan Allah. Terjemahan dalam bahasa Indonesia masih boleh didapati di Malaysia sama ada melalui jualan terbuka ataupun edaran pihak-pihak tertentu, termasuk mengedarkan risalah kristian melalui peti surat di taman-taman perumahan. Atas alas an ketidakmampuan sesetengah penganutnya memahami bahasa Inggeris, maka pada pertengahan Februari 2009 satu usaha memfailkan semakan semula keputusan Menteri Dalam Negeri dikemukakan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Pada 1 Mac 2009, Mursyidul Am PAS dan juga Menteri Besar Kelantan mengeluarkan kenyataan bahawa tidak salah bukan Islam menggunakan kalimah Allah. Sebagai nakhoda sebuah parti yang berlandaskan perjuangan Islam, Nik Aziz yang dilihat cuba mencari sokongan bukan Islam sanggup meliberalkan pendapatnya dengan mengatakan “dalam al-Quran sendiri ada menceritakan bahawa orang bukan Islam telah menggunakan perkataan Allah sejak zaman Nabi Muhammad lagi.”

Pada awal tahun 2010, khususnya 31 Disember 2009 Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membuat keputusan bahawa penggunaan kalimah Allah dibenarkan bagi menggantikan terjemahan perkataan God. Maka keputusan memberikan kebenaran menggunakan kalimah Allah meletuskan kemarahan umat Islam sehingga Mursyidul Am tidak lagi mampu mempertahankan pendapatnya yang terdahulu.

Turut berlaku cabar mencabar antara dua orang wakil rakyat dalam pakatan pembangkang, iaitu antara ahli Parlimen Kulim Bandar Baru, Zulkifli Noordin (PKR) dengan ahli parlimen Shah Alam, Khalid Samad (PAS). Khalid yang mempertahankan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur atas alasan, kalimah Allah bukanlah hak mutlak orang Islam telah diminta oleh Zulkifli supaya keluar dari PAS.

Khalid yang pernah menggegarkan politik tanah air dengan bai’ah talak tiga ke atas isteri wakil rakyat yang tidak setia kepada parti terpaksa menerima tempelaknya sendiri bila tidak mampu menjawab. Zulkifli terus menyoal bagaimana orang terpelajar seperti Khalid boleh menyokong keputusan mahkamah itu.”

Soal beliau lagi, “Apakah beliau reda selepas ini kalau segala gurdwara, gereja dan rumah ibadat lain bukan Islam mempamerkan perkataan Allah, Kristian mencatat perkataan Allah di salib mereka dan golongan Punjabi mengukir nama Allah di atas gurdwara mereka? Kalau itu berlaku, saya akan persalahkan Khalid.”

Namun isu ini menjadi sedikit reda apabila Perdana Menteri akan mengadap Yang Di Pertuan Agong untuk memperjelaskan keadaan dan mohon perkenaan memberikan taklimat dalam Mesyuarat Majlis Raja-raja dalam masa yang terdekat. Menteri Dalam Negeri akan mengemukakan rayuan agar keputusan tersebut disemak semula dengan mengambilkira sensitiviti umat Islam.

Perdana Menteri meminta supaya umat Islam bertenang dan memberikan peluang kepada kerajaan untuk menyelesaikannya, kerana ia merupakan keputusan secara perundangan. Timbalan Perdana Menteri turut meminta umat Islam supaya memberikan keyakinan dan harapan kepada kerajaan untuk menyelesaikan. Tetapi, masih kedengaran reaksi masyarakat bahawa kerajaan masih belum membuat keputusan terbaik, termasuk memohon menangguhkan keputusan tersebut.

Masyarakat masih bimbang, dalam usaha mewujudkan ketenangan di kalangan masyarakat Islam, bukan Islam akan terus mengambil kesempatan berdasarkan keputusan yang telah mereka peroleh. Perkara ini bukan mustahil kerana semasa proses semakan sedang berjalan, akhbar tersebut terus menggunakan kalimah Allah dalam penerbitan mereka, termasuk meletakkan kalimah Allah di sebuah gereja di Sabah.

Tahun 2009 juga menyaksikan pertumbuhan ekonomi negara pernah mecapai tahap negatif, namun terus merangkak keluar dengan sedikit harapan pada penghujung tahun. Namun yang lebih penting ialah bila mendepani tahun 2010, pihak pembekal yang banyak mengharapkan janji niaga dengan kerajaan mula menghitung apakah kelangsungan mereka akan terus dapat bertahan? Masing-masing bercakap bahawa bajet tahun 2010 telah dikurangkan ke tahap 15 peratus bermakna semakin kecillah harapan untuk menambahkan pendapatan, malah ada kemungkinan turut menjejaskan urusniaga mereka.

Dalam bajet 2010 yang dibentangkan pada 22 Oktober 2009, di samping beberapa kaedah mempertingkatkan pertumbuhan ekonomi, banyak pihak melihat akan berlakunya sedikit kesan kepada masyarakat. Mulai tahun baru juga diperkenalkan cukai ke atas setiap kad kredit, iaitu sebanyak RM 50.00. Belum pun sempat dilaksanakan, masyarakat menjadi terkejut apabila harga gula dinaikkan sebanyak 20 sen sekilogram menjadikannya RM 1.65. Namun, ada pihak yang tidak mematuhi harga maksima itu dengan menjual gula RM 1.70 sekilogram dan diberitakan berlaku di Terengganu.

Dengan pengurangan subsidi gula kerajaan dijangka dapat menggunakan lebihan itu untuk melaksanakan lain-lain projek untuk kemudahan rakyat. Namun, secara amnya kerajaan masih memberikan subsidi sebanyak RM 1.08 bilion bagi membolehkan gula dijual pada harga RM 1.65, manakala harga bahan tersebut di Thailand dan Indonesia berada pada tahap RM 2.25 sekilogram. Langkah pengurangan subsidi itu sebagai usaha menggalakkan rakyat Malaysia mengurangkan pengambilan gula, kerana gula banyak dikaitkan dengan kesihatan, termasuk menyebabkan diabetes.

Pada tahun 2010, Perjanjian Perdagangan Bebas ASAEAN (AFTA) akan dilaksanakan. Perlaksanaan ini akan membolehkan aliran keluar masuk manusia, barangan dan perkhidmatan menjadi semakin mudah antara sebuah negara ke sesebuah negara yang lain.

Meskipun terdapat sekatan dan prasyarat kemasukan yang dikenakan, tetapi ianya adalah di tahap paling minimum. Ia bakal menjadikan dunia semakin global, seseorang itu boleh berulang-alik bila-bila masa yang disukainya, seperti keinginan kita untuk balik kampong sama ada setiap hari, minggu atau bulan. Ia bergantung kepada kesanggupan seseorang dan keupayaannya.

Kalau dalam tahun 2009 terdapat usaha untuk meliberalisasikan 27 subsektor ekonomi bagi menggalakkan kemasukan pelaburan asing, tahun 2010 atau menurut jaminan Perdana Menteri akan diperkenalkan model baru ekonomi Malaysia. Proses meliberalisasikan subsektor ekonomi telah dilihat sebagai melepaskan ikatan kebumiputeraan dalam penentuan kek ekonomi, maka model ekonomi baru diharapkan dapat membina semula keyakinan menyuguhkan lahirnya masyarakat perniagaan dan perdagangan bumiputera yang lebih besar.Konsep Bumiputera turut dipersoalkan dalam tahun 2009, termasuk oleh pemimpin PAS yang melihatnya sebagai sesuatu yang bersifat assabiyah.Ketuanan Melayu cuba nak digantikan dengan ketuanan Islam, tetapi menjadi sedikit reda apabila pihak istana mengeluarkan titah agar 7 janji Raja-raja Melayu mestilah dipatuhi jika inginkan kehidupan masyarakat kembali harmoni.

Apabila Perdana Menteri melantik barisan kabinetnya pada awal April 2009, kedudukan beberapa agensi yang khusus untuk bumiputera (Majlis Amanah Rakyat—MARA) sedikit terumbang-ambing (seolah-olah kehilangan bapak kerana Kementerian Pembangunan Usahawan dimansuhkan, manakala hal ehwal koperasi digabungkan ke Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, kemudiannya dinamakan semula sebagai Kementerian Pedagangan Dalam Negeri, Kepenggunaan dan Kooperasi) .

Dalam model ekonomi baru yang berasaskan kreativiti dan innovasi , ia sebenarnya merupakan anjakan daripada model ekonomi yang berasaskan pengetahuan. Peningkatan ini perlu dilakukan kerana banyak aspek kreativiti yang semakin berkembang perlu diberikan penekanan, termasuk industry penerbitan filem, animasi dan produk-produk hiburan yang boleh didagangkan secara meluas. Kita mungkin tidak lupa bahawa kebangkitan industri kreativiti telah banyak memberikan peluang pekerjaan, pendapatan negara dan pertumbuhan lain-lain industry termasuk perhotelan, pengangkutan dan sebagainya.

India misalnya, melalui industri perfilemannya telah berupaya menampung puluhan ribu karyawan dari pekerja di belakang tabir, pemuzik, pempamer, pelakon dan seterusnya menambahkan pendapatan negara melalui cukai dan sebagainya. Thailand juga sudah membuktikan industry perfileman mereka mampu bersaing di peringkat antarabangsa apabila menjadikan kreativiti sebagai salah satu penekanan pertumbuhan ekonomi.

Satu lagi aspek yang dijangka dapat berkembang pesat ialah industri sukan. Kalau sebelumnya sukan hanya dilihat sebagai punca pendapatan atlet dan bidang rekreasi, kini sukan boleh menghasilkan pendapatan yang besar. Sukan boleh memberikan pulangan yang besar kepada pihak penganjur melalui bidaan hak siaran, hak penganjuran terutamanya di peringkat antarabangsa. Kerana itulah banyak negara amat berminat untuk membida sebagai tuan rumah bagi menganjurkan sukan-sukan berprestij, termasuk bolasepak, badminton, tenis dan sebagainya.

Percubaan Malaysia menjadi sebahagian daripada pusingan lumba perahu layar misalnya menjadikan Pulau Duyong sebagai destinasi yang semakin menguntungkan negara. Sewaktu masyarakat pantai timur terpaksa berteleku dengan kesejukan musim banjir, ada segelintir mereka yang sanggup menghadapi cabaran bertarung mencari kejuaraan. Peluang itu boleh digunakan untuk menjana pendapatan, dan kerana itulah bekas Perdana Menteri melihatnya sebagai satu potensi besar kepada industri pelancongan negara untuk jangka panjang.

Wajah-wajah muram sebelumnya telah berubah menjadi ceria. Kadar penginapan hotel penuh pada musim kejohanan perahu layar Monson Cup dan ini tentunya menggerakkan banyak sektor ekonomi termasuk restoran, kraftangan dan pelancongan domestik. Kini keropok lekor sudah menjadi semacam satu bentuk industri yang besar di Terengganu, berbanding sebelumnya. Hampir sepanjang jalan Batu Rakit terdapat gerai-gerai keropok lekor, begitu juga dengan kawasan Losong, Marang dan Kemaman.

Apa yang amat diharapkan ialah pada tahun 2010, langkah pertama sepuluh tahun terakhir mestilah dirintis dengan penuh iltizam dan kesungguhan , kerana ia bakal melakarkan kejayaan cita-cita besar sebagai sebuah negara maju. Pada tahun 2020, Malaysia perlu berada di landasan tepat termasuk mentaliti rakyat kelas pertama kerana infrastruktur kelas pertama sudah ada, ekonomi rakyat berpendapatan tinggi (sasaran Wawasan 2020 lapan kali ganda dari pendapatan pada tahun 1991), dan rakyat bersahsiah tinggi.

Persoalan yang mesti kita hadapi ialah bagaimana untuk mencapai tahap kemajuan seperti yang diharapkan itu kerana pertumbuhan ekonomi sudah mengalami kerencatan. Mampukah dalam masa sepuluh tahun yang berbaki itu dapat diarahkan sedangkan secara puratanya dengan kadar pertumbuhan 7 peratus setahun? Pada tahun ini jangkaan pertumbuhan adalah sekadar 4 hingga 5 peratus, bermakna pada tahun-tahun selepasnya pertumbuhan perlu dilipatgandakan dan tentunya memerlukan sentuhan ajaib.

Bagi membuktikan kesungguhan kerajaan, Perdana Menteri pada tahun lalu memperkenalkan Enam Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) bersama-sama Petunjuk Utama Prestasi (KPI). NKRA dan KPI itu sebagai sasaran yang perlu dicapai oleh agensi dan menteri yang bertanggungjawab, kerana daripada pengukuran itulah bakal memberikan petunjuk bahawa Dua inisiatif ekonomi juga bakal diumumkan, selain melaksanakan Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK-10) dan Model Ekonomi Baru (MEB).

Tahun 2010 juga akan bermulanya Rancangan Malaysia ke-11, iaitu kaedah perancangan ekonomi secara bertahap dijangka bakal menggariskan matlamat pembangunan negara untuk bangkit dari kemelesetan sepenuhnya. Mungkin beberapa inisiatif akan turut diperkenalkan oleh Kerajaan bagi terus menggerakkan ekonomi, termasuk membina sahsiah tinggi penduduk.

Usaha perancangan yang rapi tentunya tidak akan mendatang hasil jika setiap rakyat tidak ikut serta. Meskipun ada sedikit kumpulan masyarakat yang mengambil sikap bertentangan, usaha itu sebenarnya adalah sesuatu yang lumrah dalam sistem bermasyarakat yang bebas. Contoh yang paling menarik ialah ada usaha yang dibuat oleh pihak pengusaha pusat perubatan menyaman kerajaan kerana membuka poliklinik 1 Malaysia di beberapa kawasan terpilih.

Bantahan yang berpunca daripada cadangan untuk menempatkan pembantu perubatan di poliklinik 1 Malaysia itu dikatakan tidak mematuhi piawaian sesebuah klinik. Sesebuah klinik perlu mempunyai seorang doktor perubatan dan bukannya pembantu perubatan. Dan, dengan menempatkan pembantu perubatan ada pihak mempertikaikannya sebagai status tidak sah untuk diiktiraf sebagai sebuah klinik.

Tapi, ramai pihak yakin cadangan itu hanyalah sebagai permulaan. Disebabkan negara masih menghadapi masalah kekurangan doctor perubatan, maka permulaan dalam bentuk tersebut dianggap memadai. Sekurang-kurangnya pembantu perubatan boleh melaksanakan usaha memberikan rawatan terhadap pesakit ringan atau cedera ringan, dan ini boleh membantu.

Meskipun klinik perubatan yang dikendalikan oleh doktor perubatan swasta juga melakukan kerja-kerja merawat pesakit di tahap yang agak ringan. Manakala pesakit yang menghadapi keadaan serius, pihak pengendali klinik swasta atau doctor turut membuat perakuan untuk ke hospital. Oleh itu, tidak ada sebab kenapa pembantu perubatan yang terlatih tidak menjalankan tanggungjawab tersebut, sekurang-kurangnya sekadar mengesan suhu badan, merawat luka dan sebagainya boleh dilaksanakan walaupun tanpa doktor.

Orang ramai berpendapat tentangan sesetengah pihak itu kerana apabila pliklinik 1Malaysia dikembangkan di kawasan-kawasan perumahan, ia bakal memberikan saingan kepada mereka. Inilah persoalan sebenarnya kerana pada masa kini pengusaha klinik swasta memperoleh pendapat lumayan apabila mendirikan pusat perubatan mereka di situ.

Walaupun Malaysia kini tidak dilihat lagi sebagai negara yang menggerunkan kuasa ekonomi Asia yang lain setelah China, India, Vietnam dan Indonesia semakin mengambil tempat, tidak bermakna perlu memperlahankan pertumbuhan ekonomi. Malaysia masih lagi mampu bersaing dan akan terus bersaing dalam bidang-bidang tertentu, terutamanya industry yang berasaskan teknologi tinggi.

Pertumbuhan ekonomi di China, India, Vietnam dan Indonesia masih memerlukan pendekatan penggunaan buruh yang tinggi, sedangkan Malaysia sudah lama melepasi tahap tersebut. Disebabkan penekanan penggunaan buruh yang tinggilah menyebabkan negara menjadi tumpuan pekerja asing, dan ini telah banyak menimbulkan masalah sosial.

Mereka yang masuk secara sah akhirnya menjadi pendatang tanpa izin kerana tinggal lebih tempoh dan melarikan diri dari majikan asal. Ketika harga kelapa sawit melonjak, pekerja asing di sektor ladang sering bertukar majikan kerana memburu upah yang tinggi. Begitu juga dalam sektor pembinaan. Keadaan kini menyebabkan mereka melarikan diri dan menyusup ke lading-ladang yang sanggup mengambil mereka tanpa perlu mendapatkan permit. Akhirnya, pekerja tersebut juga menghadapi masalah, orang tengah memainkan peranan, tidak dibayar gaji atau upah sebagaimana dijanjikan.

Bagi meneruskan cita-cita besar, rakyat dan kerajaan perlu berganding bahu. Rakyat mestilah melupakan sengketa politik yang pernah berlaku, kerana sengketa itu tidak akan memberikan kekuatan kepada pertumbuhan ekonomi. Masa yang ada amat singkat, hanyalah 10 tahun lagi untuk negara bergelar negara maju. Rakyat perlu bangkit semula dengan lebih bertenaga untuk memakmurkan negara selepas dunia dilanda pelbagai krisis. Krisis ekonomi mengajar negara untuk memperkukuhkan sistem kewangan dan perbankan negara. Krisis politik mengajar kita erti siapa yang sepatutnya kita memberikan harapan dan siapa pula yang hanya tahu berjanji, menyalahkan orang lain sedangkan usaha mengatasinya tidak pernah terpatri kukuh.

Joseph E. Stiglitz, pemenang Hadiah Nobel Eekonomi pernah menyatakan bahawa inovasi sepatutnya digunakan untuk menyempurnakan lagi pasaran ekonomi agar lebih cekap dan stabil, bukannya disalahguna untuk menyusahkan penduduk dan merosakkan bumi. Tetapi segelintir manusia, termasuk kuasa besar amat angkuh dengan sikapnya. Perasaan tamak menguasai setiap tindakan dan sanggup pula melakukan kaedah yang berlawanan dan penyelewengan. Akibatnya seluruh kehidupan menjadi rosak dan dilanda kemusnahan.

Bagi mengelakkan rasa tamak dan melakukan penyelewengan, setiap rakyat perlu menjadikan integriti sebagai motivasi baru bagi mendepani cabaran menjayakan wawasan 2020. Seperti kata Datuk Abu Kassim, Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, pentunjuk rasuah yang amat menjijikkan ialah apabila kita terpaksa membayar hak kita sendiri. Untuk mendapatkan hak itu kita perlu mengeluarkan wang bagi memudahkan prosesnya, itu sepatutnya kita sama-sama tentang sehebat-hebatnya, kerana ada pihak yang cuba menghalang kita daripada mendapatkan hak itu.

Tahun 2010 jangan lagi ikut mencelarukan suasana politik dan ekonomi seperti yang berlaku pada tahun 2009. Seharusnya kita gunakan kesilapan itu sebagai langkah pembetulan agar 2010 menjadi tahun penuh produktif, kreatif dan inovatif. Kita mula membina kekuatan baru yang lebih kuat untuk bersaing (tetapi bukan bertewas seperti difahami oleh orang Kelantan), agar cita-cita besar kita itu bakal menunjukkan sinar kejayaannya nanti.

Tuesday, January 5, 2010

MENGENANG LEGASI TOK MAT

Saya bukanlah rapat sangat dengan Allahyarham Tok Mat. Tetapi Tok Mat memang saya kenal bukan sahaja sebagai Menteri Penerangan, tetapi juga sebagai rakan. Walau pun saya lebih muda, sesekali beliau turut bergurau dengan kami. Dalam keadaan tertentu, beliau sering mengajak kami berborak dan bersembang, dari perbualan secara tidak formal itulah lahirlah idea bernas, termasuk bagaimana nak meningkatkan keyakinan rakyat terhadap pemimpin.

Seringkali semasa melakukan kerja-kerja secara berpasukan dan tanpa mengenal erti waktu pejabat, Tok Mat pasti menjengok kami. Tok Mat tahu menghargai kakitangannya yang bertungkus lumus menyiapkan atau menjayakan sesuatu program, dan setiap kalinya dia akan mengaturkan sesuatu sebagai penghargaan.

Kami masih ingat, bagaimana idea Semarak itu mula-mula tercetus. Ianya bermula dengan cakap-cakap beberapa orang dari kami di atas sebuah kusyen van lama (volkswegen combi, vannya sudah lama dilupuskan. Waktu itu, tidak ada kerusi yang empok seperti sekarang di ruang pejabat)yang berada di laluan tingkat 6. Mulanya dengan meneliti pola sokongan dan kami mendapat idea, pemimpin mesti turun ke bawah jika mahukan rakyat menghormatinya. Pemimpin tidak perlu menjauhkan diri, kerana kami mengambil falsafah "ular menyusur akan tidak akan hilang bisanya."

Beberapa hari kemudian idea terseebut telah sampai ke pengetahuan Tok Mat oleh seseorang. Idea itu mula dikembangkan, menjadi program setia. Ikatan kesetiaan perlu bermula dalam kakitangan Kementerian Penerangan terlebih dahulu sebelum dikembangkan kepada lain-lain agensi. Kerana itu, tidak memakai lencana setia dianggap satu kesalahan besar ketika itu.

Upaya itu kerana ada sedikit masalah kepimpinan politik. Saya teringat bagaimana Tok Mat bersungguh-sungguh untuk mengembalikan keyakinan rakyat terhadap Tun Dr. Mahathir apabila wujudnya Team A dan Team B. Ramai juga kakitangan Istana Kayangan (alias Angkasapuri) yang memilih menyokong kumpulan tertentu. Setelah tewasnya Team B, banyak cakap-cakap mengatakan ada sesuatu yang tidak kena.

Selepas ramai pemimpin besar tidak bersama Tun Dr. Mahathir, Tok Mat mendapat ilham bagaimana untuk memulihkan kembali penyatuan dan perpaduan di kalangan pemimpin dan masyarakat. Dari situlah akhirnya satu program pemimpin bersama rakyat atau secara tentatifnya dinamakan pemimpin turun ke bawah, kodnya ialah turba.Idea asalnya ialah cadagan dilaksanakan di peringkat DUN , kemudiannya dikembangkan ke peringkat parlimen dan setelah semua selesai, barulah diadakan di peringkat negeri. Ternyata cara itu meletihkan dan memakan banyak belanja, Tok Mat akhirnya membuat keputusan untuk memulakan peringkat kebangsaan dan kemudiannya dikembangkan peringkat negeri, seterusnya parlimen.)

Landasan kepada program tersebut ialah mengembalikan nilai-nilai kesetiaan dan keyakinan kepada pemimpin. Dari situlah kemudiannya lahirnya lagu Setia (liriknya sumbangan Datuk Dusuki Ahmad, ketika itu Setiausaha Parlimen) lagu wajib yang sentiasa dinyanyikan. Diperkenalkan pula perhimpunan setia, setiap awal pagi hari pertama setiap minggu. Dalam perhimpunan itu kakitangan bawahan diberi peluang untuk menyampaikan suarasanya tanpa banyak sekatan. Cuma dihadkan kepada beberapa orang setiap minggu. Radio dan Televisyen diwajibkan menyiarkan lagu tersebut secara berulang-ulang dari pagi sampai malam.

Satu lagi kewajiban yang perlu ialah setiap kakitangan perlu memakai lencana setia. Pasukan keselamatan turut diarahkan memeriksa kakitangan yang keluar masuk memakainya.Setelah program tersebut menjadi semakin luas, diperluaskan menjadi program Semarak --Setia Bersama Rakyat. Kalau tidak silap, orang yang memberikan idea kependekan program tersebut ialah Datuk. Dr. Mohd Noor Ghani, Ketua Setiausaha Kementerian Penerangan ketika itu.

Program itu turut memberikan peluang kepada Perdana Menteri untuk bersama-sama rakyat, tetapi bukanlah di kawasan yang maju. Pilihan tempat ialah kawasan yang luar bandar yang jauh dengan kemudahan infrastruktur, bagi membolehkan pemimpin turut merasai kesukaran masyarakat luar bandar. Tempat pertama ialah Lubuk Jong, dalam kebun getah.

Program tersebut juga digerakkan bersama oleh kerajaan-kerajaan negeri. Mungkin waktu itu Tok Mat lebih mudah mendapat kerjasama daripada Timbalan Menteri Besar Kelantan, iaitu Tan Sri Hussein Ahmad, kerana itulah dipilihnya Lubuk Jong.
Maka membaralah program semarak sehingga menjadi satu ikon baru Kementerian Penerangan. Kejayaan program Semarak turut dirakamkan oleh seorang penulis yang menulis buku Barisan Nasional: The Second Generation.

Untuk mendapat gambaran menarik mengenai usaha mencetuskan gagasan Semarak dan memulihkan keyakinan masyarakat kepada kepimpinan Tun Dr. Mahathir, kita boleh membaca autobiografinya sendiri yang dilancarkan bulan November lalu. Tajuknya juga amat menarik, Akhir Sebuah Impian, juga merupakan tajuk sebuah filem muzikal Indonesia yang pernah mendapat sambutan hangat di Malaysia, malah mempopularkan Broery Marantika dan Emilia Contessa.

Satu lagi ikon yang memangnya tidak terhapus dalam lambakan memori saya ialah bagaimana kakitangan Kementerian Penerangan berpadu tenaga untuk menyiapkan bendera gergasi. Bendera tersebut dijahit sendiri oleh kakitangan secara bergilir-gilir dan diselimutkan gagah bangunan Wisma TV. Bukan sahaja merupakan rekod bendera terbesar, malah mempopularkan pula satu lagi patriotik, mengenai benderaku.

Tok Mat amat percaya kuasa lagu, istilah yang digunakan oleh beliau ialah "song power", dan kerana itu banyak lagu-lagu patriotik muncul selepas itu. Kerana percayakan kepada kuasa lagu, Tok Mat turut menggunakan lagu untuk memprojekkan satu lagi agenda negara, iaitu kempen teknologi maklumat. Dengan menggunakan wajah manis dan riang Siti Nurhaliza, kempen IT semakin rancak dan kini telah berkembang luas.

Malah yang paling diingati mengenai Tok Mat ialah bagaimana beliau membina kembali keyakinan rakyat terhadap UMNO. Ketika UMNO bergolak Tok Mat muncul untuk mengembalikan keyakinan rakyat dengan pelbagai idea, tapi, sayangnya apabila UMNO tenang, Tok Mat semacam terbuang. Itulah agaknya yang dirumuskan melalui biografinya, Akhir Sebuah Impian.

Mungkin Tok Mat melihat kedudukan politiknya sama dengan harapan Emilia Contessa semasa menjalani kegelapan pandangan. Broery yang melanggarnya menyebabkan dia buta, mengambil peluang untuk menebus dosa, dan terus melayan Emilia dengan baik. Maka Emilia tetap mengharapkan Broery akan menjadi teman hidupnya, tetapi setelah usaha mengembalikan penglihatannya, Broery mula bimbang sama ada Emilia mengingatinya atau tidak, sebenarnya dialah yang melanggar dan menyebabkan buta. Impian hidup sebagai pasangan suami isteri berakhir, itulah juga berakhirnya riwayat politik Tok Mat apabila pada tahun 1999 tidak lagi bertanding.

Ketika itu UMNO sudah kembali tenang, dan tugasnya sebagai Setiausaha Agong UMNO menghidupkan semula UMNO dan memperkuatkan UMNO (Baru), memberikan keyakinan kepada pemimpin dan menggerakkan budaya IT tidak lagi diperlukan. Tok Mat menjadi rakyat biasa dan mengumpulkan bahan menulis buku tersebut dengan nada keras dan bergurau, sama seperti sikapnya semasa menjadi Menteri.

Tok Mat suatu ketika pernah dikaitkan dengan kumpulan Ghafar Baba, tetapi dalam senario pemilihan jawatan tertinggi yang paling hebat, Tok Mat sudah berubah. Waktu itu, Anwar Ibrahim mencabar Ghafar Baba, setelah Musa Hitam meletakkan jawatan kerana tidak bersetuju dengan Dr. Mahathir terus melantik Tengku Razaleigh dalam kabinet, sebagai Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri.

Walau bagaimanapun, dalam pemilihan pucuk pimpinan parti pada tahun 1987, Tengku Razaleigh dan Musa Hitam bergabung tenaga untuk mencabar Dr. Mahathir dan calon-calon tertentu. Setelah tewas, akhirnya Tengku Razaleigh meletakkan jawatan sebagai Menteri manakala kumpulan 11 mencabar keputusan pemilihan UMNO di Mahkamah. Hakim Ajaib Singh akhirnya membuat keputusan, UMNO adalah tidak sah, maka bermulalah episod baru UMNO.

Tok Mat menjadi penyokong kepada kumpulan wawasan, dan kumpulan itu menang besar sehingga Anwar Ibrahim seterusnya dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri. Apabila berlaku krisis pada tahuan 1998, gema serunai penerangan tidaklah begitu lantang. Tidak banyak program seumpama Semarak dilancarkan, kerana bijak pandai memikirkan ia memangnya tidak sesuai dengan masa dan ketika, atau kata Tok Mat SIKOTOL (situasi, kondisi dan toleransi).

Penggunaan bunga manggar atau hiasan bunga kebangsaan di lampu jalan juga merupakan satu lagi legasi yang dimulakan oleh Tok Mat, termasuk meminta supaya pokok Semarak Api ditanam di semua premis kepunyaan Kementerian Penerangan. Padang Semarak terus menjadi kenangan abadi kerana di situlah bermulanya perhimpunan setia, battle of the rock (menjadikan tempat anak muda yang menganggotai kumpulan membuat persembahan setiap malam minggu). Setiap akhir tahun Angkasapuri sentiasa menjadi tumpulan, kerana berlangsunnya Minggu Penyiaran dan Elektronik, Karnival Kampongku, dan sebagainya, sehinggalah Tok Mat pernah digelar Mat Pesta, kerana banyak menganjurkan pesta di perkarangan Angkasapuri.

Rumah kayu yang masih kedapatan di Angakasapuri, masih menjadi legasi Tok Mat. Pada zamannya terbina rumah-rumah tersebut, untuk kegunaan wartawan (Rumah Wartawan), untuk mesyuarat pegawai tinggi (Rumah Eksekutif), untuk kegunaan Puspanita (Rumah Puspanita) dan seterusnya kanak-kanak (Cumi dan Ciki).

Walaupun Tok Mat sudah pun meninggalkan ramai kenalan, ingatan kakitangan kepada Allahyarham masih kekal. Allahyarham bergaul dengan sesiapa sahaja, tanpa protokol. Allahyarham tetap bergurau dengan setiap kakitangan apabila bertemu, dan tatkala melaksanakan kerja-kerja yang memenatkan, tidak terasa, Tok Mat tetap hulur sebagai tanda terima kasih.

Suasana seperti itu tidak lagi terasa. Ramai yang membuat komentar, kerja tidaklah banyak seperti zaman Tok Mat, tetapi tension terlalu banyak. Ini kerana banyak sangat arahan dan kekangan, tetapi tiada motivasi. Mungkin juga benar, tetapi sekurang-kurangnya Tok Mat akan terus dikenang dan disedekahkan al-Fatihah oleh setiap kakitangan dan bekas kakitangan yang pernah bersamanya.

Saya tetap doakan semoga Allah SWT memberikannya perlindungan dan kesejahteraan. Tok Mat akan diterima di sisi-Nya. Amin.Kepada seluruh keluarga Tok Mat, saya ucapkan takziah.

KEMBALIKANLAH KALIMAHMU, YA ALLAH

Aku bermohon kepada Mu Ya Allah. Sesungguhnya amat ramai sekali orang Islam leka sehingga membiarkan orang lain menoda kekudusan dan kebesaran-Mu.

Sesekali, sebagai hambaMu yang kerdil, aku terasa keliru. Keliru dengan semuanya termasuk dengan mereka yang menempelkan diri sebagai ulama dan pakar ilmu, tetapi bila kesucianMu ingin direngut tidak mereka perjuangkan sebesar-besar nikmat yang Engkau berikan kepada mereka. Mereka seolah-olah tidak lagi terdaya, kerana mereka ingin sangat melihat namaMu tercemar dan diperjualbelikan sesuka hati.

Mereka juga turut menyamatarafkan ZatMu dan KeesaanMu dengan segala sifat yang ada pada manusia. Mereka sanggup mencabar kesucianMu apabila mengatakan pesuhMu itu adalah anakMu yang dihadirkan untuk menyelamatkan manusia. Tetapi, dalam mereka menganggap Isa itu sebagai penyelamat, sebenarnya mereka turut bermain api. Isa tidak mereka selamatkan, malah mereka menyalibkan sehingga tersiksa pedih. Itulah watak seorang penyelamat, keadaannya pun tidak selamat.

Paling aku marah ialah apabila orang yang dianggap mulia tiba-tiba dijadikan bahan pertarungan minda yang tidak menjadi kesudahan. Setelah disalibkan, Isa belum mati. Isa bersama seorang wanita bernama Magdaline, tetapi mereka sebenarnya tidak berkahwin. Dituduh dengan pelbagai fitnah, sehingga wanita itu melahirkan anak dan menghasilkan keturunan. Antaranya ialah Leonardo da Vinci pelukis yang turut juga melukis saat-saat terakhir Isa menikmati makan malam terakhir, the last supper.

Last supper menjadi sebuah lukisan yang penuh monumental dan mahal harganya. Apakah itu sebenarnya yang berlaku. Masih banyak lagi teka-teki yang bermain di mindaku sehingga terlalu malas untuk membaca Holy Grail ataupun DaVinci Code. Mereka sanggup mengkarikaturkan orang yang mereka anggap sebagai penyelamat.

Aku sebenarnya ingin sekali memohon kekuatan dariMu, Ya Allah. Aku amat berlapang dada dan berbesar hati apabila akhir-akhir ini orang yang pernah memberikan ulasan bahawa "Allah juga mencarut", "bukan Islam boleh menghina Islam", "kalimah Allah bukan kepunyaan mutlak Islam" memberikan komentar terbaru, bukan Islam yang menggunakan kalimah Allah boleh mengelirukan umat Islam.

Tapi yang paling banyak menjadi persoalan ialah apabila namaMu mula diberikan kebenaran segala sah oleh orang yang bukan mahir mengenai Islam, masyarakat Islam diajak supaya menerimanya dnegan tenang. Ia adalah proses undang-undang, dan umat Islam perlu menunggu lama lagi untuk mengetahu keputusan.

Kalau Arbishop Tan Sri Murphy Pakiam dapat menunggu hampir setahun, dari tarikh pelarangan pada 7 Januari 2009 hinggalah Datul Lau Bee Lan membuat keputusan pada 31 Disember lalu, dan menyambut tahun baru dengan gumbira, umat Islam menjadi semakin terbakar emosinya.

Kenapa yang membuat keputusan itu bukan Islam. Tentunya dia tidak mengetahui senstiviti sebenar dan mendalam mengenai Islam. Kalau diketahuinya hanyalah sekadar luaran atau pinggiran sahaja. Dia tidak pernah merasai betapa syahdu bila namaMu disebut, namaMu dizikirkan dan zatMu memayungi seluruh kehidupan. KeberkatanMu menjadikan umat Islam sedar betapa jauhnya jarak antara sifat-sifatMu dengan sifat-sifat manusia yang turut diciptakan olehMu.

Suatu hari sang Keldai bertanyakan kepada seekor Anjing. Kenapa air liurmu selalu meleleh apabila lidahmu terjelir? Maka jawablah si Anjing, memang sifat aku demikian. Aku akan terkam apa sahaja asalkan boleh menjadi makananku.
Tanya pula si Anjing: Kenapa engkau memilih makanan. Kau tidak makan semua yang ada.
Jawab Keldai: rumput menyehatkan aku, tetapi sisa buangan merosakkan ususku.
Tanya Anjing lagi: Ususku tidak pernah rosak walaupun aku makan di tempat buangan sampah.
Jawab Keldai: jika ususmu tidak rosak, kulitmu sentiasa berkurap. Bukankah itu tandanya kekotoran masih bersarang dalam perutmu? Kekotoranlah menjadikan kamu berkurap.
Tanya Anjing: Apakah kamu tidak pernah sakit?
Jawab Keldai: ada ketikanya aku juga sakit kerana aku adalah benda-benda hidup.Tapi bagaimana dengan air liurmu?
JAwab Anjing: Itulah senjata bagiku. Ia boleh menyebabkan aku boleh menelan walaupun berbau busuk.
Sambung Keldai: Jadi air liurmu samalah dengan hatimu. Semuanya busuk?
Akhirnya Keldai dan Anjing meneruskan perjalanan masing-masing. Seperti biasa anjing terus menyalak-nyalak seolah-olah bukit akan segera runtuh. Keldai terus meragut rumput-rumput segar, tetapi................

Aku hanya sekadar membuat catatan sebagai tanda protesku terhadap mereka yang alpa setelah diberikan tanggungjawab untuk mempertahankan namaMu tidak berbuat sesuatu tatkala namaMu mula diukir di dinding sebuah gereja dan dicetak di halaman akhbar yang tidak sepatutnya.
Aku mohon agar Engkau terus memberikan hidayahMu untuk turut mencari akal bagaimana menepis segala kebesaranMu, kemuliaanMu, KeesaanMu, kekudusanMu dalam hati dan mindaku oleh mereka yang sedang menginjak peluang.

Terima kasih Ya Allah, hingga kini aku masih bernafas dan menikmati anugerahMu.

Monday, January 4, 2010

si BOTAK dan si BONGKAK

Biarlah saya mulakan dengan cerita si Botak. Saya namakannya si Botak kerana memangnya ramai orang memanggil dengan nama itu di belakangnya. Bila berdepan, tidak seorang pun yang berani memanggil gelaran itu. Si Botak mempunyai kedudukan yang tinggi, kerana si Botak mempunyai kuasa, sekurang-kurangnya boleh menyebabkan si gentle dan si smart sesekali panas apabila dia bertindak.

Tapi yang sedihnya si Botak mempunyai lingkungan sahabatnya yang paling kuat mengampu. Sahabatnya tahu, tanpa kuat mengampu kedudukan di tempatnya akan menjadi celaru dan sesekali gerun juga dibuatnya. Bukan sahaja ditukarkan ke tempat-tempat yang sukar, tetapi boleh dinyahkan begitu, kerana dia mempunyai kuasa.

Sudah ada orang yang kena petisejukkan. Tapi kerana menjaga aura orang itu maka dilantiklah ke jawatan yang tidak pernah wujud, sehinggalah sampai masa untuk pencen. Si Botak boleh lakukan, kerana didorong oleh semangatnya yang satu, membina laluan agar terus diberikan peluang untuk memimpin.

Si Bongkak pula ialah berwajah ayu tetapi sayangnya tidak pernah mahu mendengar. Setiap kali dia bercakap mesti orang sambutnya dengan kata-kata "yes boss" atau arahannya dijawab "alrigth boss." Selepas itu, ramailah yang mengeluh kerana tidak dapat lakukan, kerana memangnya sesuatu yang sukar dan di luar lojik semasa.

Beberapa hari kemudian diulang kembali sejauhmanakah arahannya terlaksana. Semak dan kaji, rupa-rupanya sudah ada yang sasau dibuatnya. Tetapi si Bongkak terus berkata, kalau tidak mampu berhenti sahajalah, tetapi sebenar merujuk kepada kegagalannya sendiri. Dia memberikan arahan yang kurang difahami dan tidak munasabah. Dia hanya tahu sesuatu yang diminta itu dikerjakan tanpa banyak halangan, hatta yang ada hanyalah beberapa orang.

Anatar si Botak dan si Bongkak, wujud pula segolongan yang suka mengambil peluang. Mereka ini akan cuba memberikan komentar, kononnya orang itu tidak bagus dan orang itu hampas, yang terbaik ialah dirinya sendiri. Tujuannya jelas, melilaulah orang lain, kerana mereka inilah sebenarnya akan mudah melonjak ke atas. Tanpa memikirkan banyak prosedur, mereka boleh lakukan hatta membina syarat baru.

Berbanding dengan sesetengah orang terpaksa menerima seadanya. Nak naik ke atas, banyak halangan termasuk dikenakan tapisan dan temuduga tertentu. Tetapi, dalam sesetengah hal, ianya tidaklah seindah yang dilihat, temuduga hanyalah sekadar nak membuktikan prinsip kesaksamaan. Sudah ada calon sebelum keputusan sebanar temuduga kerana itulah pilihan di ketua.

Kita pun membilang hari, benarkah apa yang pernah ditelah itu menjadi kenyataan. Tup tap, nyatalah adanya. Maka kita pun yang tidak tersenarai menjawab tenang, itu bukan rezeki, maka biarlah. Tentunya ada peluang yang lain, maka kita pun menjadi tenang semula, asalkan tidak disergah si Botak dan dijelantarkan si Bongkak, kiranya oke tu.

Kita pun buat bodoh, tapi bukannya bodoh selama-lamanya. Suatu hari, yang bodoh ni juga akan dicari kerana yang cerdik sudah menumpang di dahan lain yang lebih subur dan hijau daunnya. Tak apa le, dah nasih, maka kita pun terus menelan air liur sendirian, doakanlah diri sendiri sentiasa sihat dan tidak dilanda stress. Akhirnya, kawan kita yang menjadi pelobi dan mencuri peluang sedang menerima rawatan akibat stress. Syukurlah,w alaupun umur pencen semakin hampir, kesihatan masih belum terganggu dan boleh berjalan kaki lebih 2 kilometer sehari.

Terima kasih ya Tuhan, Engkau telah memberikan kekuatan dan tidak menjadikan aku sebagai Si Botak dan Si Bongkak atau gabungan kedua-duanya sekali. Ya Allah, lindungilah segalanya, kerana aku sebenarnya masih memerlukan bimbingan-MU, aku masih kenal erti keluhuran dan kejujuran, berbanding mereka yang telah melupakan nilai-nilai demi melonjakkan diri dan kedudukan.

Sunday, January 3, 2010

TAHUN BARU ukir batu, TAHUN LALU jual kutu

Salam sejahtera buat rakan-rakan, semoga tahun baru yang baru tiga hari tiba memberikan sedikit kelegaan bernafas. Sekurang-kurangnya bagi saya, tahun baru ini dapatlah saya memikirkan kembali pelepasan rumah hijau yang pernah dihempapkan oleh segelintir manusia opurtunis yang sedang menaiki tangga puncak.

Saya bukanlah menuduh sesiapa, tetapi itulah sebenarnya perasaan saya apabila mengetahui perkara yang dibuat tanpa usul periksa. Saya tidak tahu kenapa saya turut dilibatkan sebagai perancang kumpulan menulis surat layang kononnya berhasrat menumbangkan seseorang. Malangnya yang menjajakan tuduhan tersebut terlalu banyak kali membuat kesilapan dan salah pertimbangan, kerana didorong oleh watak dan keimanannya yang kurang berhemat.

Sebagai kumpulan orang cengeng, persoalan tuduh menuduh itu adalah perkara biasa. Walau pun kita tidak melakukannya, kita tetap dijadikan kambing hitam kerana memangnya kitalah akan terkena kepencaran dan keulahan langkah silatnya. Tak apalah, setakat ini kita mampu bertahan kerana orang cengeng boleh menghadapi dugaan.

Orang beriman terlalu banyak dugaan, tetapi lemah pegangan. Mudah termakan pujukan kerana keimanannya itu yang mencairkan segala yang pernah menjadi wadah perjuangannya. Apatah lagi bila pencairan itu ada kaitannya dengan kedudukan, imej dan lahan perjalanan yang menyenangkan.

Maka, berkatalah si labah-labah kepada para nyamuk. Tidak perlulah nyamuk membuat bising, kerana kamu juga akan masuk perangkap. Aku telah memasangnya seantero penjuru, kamu petik sahaja kecengengan kamu itu aku akan lontarkan kamu jauh-jauh. Kalau boleh akan kutelan semuanya, biar kamu tahu sebenar akulah labah-labah yang berkuasa.

Kerana tidka bukanlah dalam kumpulan beriman dan cekal pencetus maki, maka dilontarkan kita jauh-jauh. Hasrat nak mengadu, untuk apa kerana si labah-labah banyak bisanya. Dia tidak pernah faham, kerana kita tidak pandai menangis. Kecualilah kita katakan sahaja, ambillah pisau, tajikan aku dengan ketajaman kata-katamu itu.

Nyamuk tahu kerana nyamuk adalah binatang kecil yang kadangkala tidak dipedulikan sangat. Sesungut nyamuk mampu menghidu mendidihnya darah labah-labah apabila mendapat khabar palsu, maka dikerahkan segala keringat untuk menghalau nyamuk hatta disemburkan dengan aerosol asalkan pepijat yang ada disekiling yang juga mahukan darah, boleh membantu.

Pepijat memang kita semua tahu. Dia bersembunyi dalam lipatan kain, dan ketika selimutan itu dibuka, maka pepijat pun mencari ruang. Dia bukan lagi membisikkan berita mengenai kekejaman nyamuk, walhal ketika itu dia turut menghisap darah orang beriman. Akhirnya, terbakar sudah kelambu dan si labah-labah masih juga belum sedar bahawa dia sebenarnya telah gagal, gagal dalam segala urusannya mentadbir dan menjaring dengan sarangnya.

Semasa labah-labah belum mampu membina sarang, labah-labah banyak sekali idea. Dengan memerhatikan labah-labah lain, maka dia membuat komentar. Tidak sepatutnya itu berlaku, ia memerlukan perubahan dan keyakinan yang kental. Tetapi, bila sudah diberi peluang membuat sarang, ia hanyalah asyik bercakap bagaimana untuk membesarkan sarangnya sendiri, kini sarangnya turut terancam oleh kealpaannya sendiri yang tidak tahu bahwa banyak perasa yang cuba dijadikan umpan, termasuk perasa seronok dan perisa syok serta penyentap geli. Itulah yang menjadikan si labah-labah mabuk bersendirian, bakal mati beragam dengan angan-angannya termakan banyak perasa seronok, perisa syok dan penyentap geli, hatta kesemuanya semua menjadi kepunyaan tertentu. Sekurang-kurangnya, bolehlah melepaskan stress seketika.

Sebenarnya, saya semakin jemu memikirkan sikap sesetengan boss kita. Saya jemu kerana boss selalu ingatkan dialah yang terhandal dan terbaik, kerana itulah dia selalu ingatkan kita: rule number one, the boss always right. Rules number two, refer to the rule number one, puih.

Tidak ada manusia tidak melakukan kesilapan. Tetapi boss banyak nampak kesalahan dan kesilapan anak buah. Boss tidak mahu menerima anak buah membuat teguran, dan kerana itu kita selalu kena belasah walaupun kesalahan itu sebenarnya bukan kita yang melakukannya. Kenapakah begitu, jawabnya kerana kita tidak sebulu dengannya.

Maka saya membuat sedikit retrospektif, pada tahun lalu sebenarnya saya diibaratkan sebagai penjual kutu, maka tahun ini saya cuba mengukir sesuatu di atas batu.Maka harap-harap tahun 2010 ini akan menyegarkan kembali kenangan dan memori, bagaimana kutu pun boleh dijual sebagai pelaris bual bicara dan ganyang orang, termasuklah mengkambinghitamkan setiap orang yang tidak termasuk dalam jaringan kumpulan labah-labah dan sebangsa dengannya.

Selamat sejahtera, semoga seluruh kehidupan kita benar-benar mendapat berkat dan selamat. Biarlah labah-labah mengsengsarakan kita, kerana suatu labah-labah akan sarangnya itu akan jatuh juga oleh angin dan gergaji pembalak.