Friday, July 31, 2009

1 OGOS PERHIMPUNAN BODOH

Tokai bersetuju dengan pendapat seorang ibu yang kebetulan sama-sama menunggu teksi di tepi Kompleks Sogo. Bersama dua orang anaknya, beliau membimbit beberapa beg plastik kerana sudah berbelanja sakan untuk persiapan hari raya tahun ini. Dia mengambil kesempatan semasa jualan murah kerana katanya, "kalau tidak ada jualan murah, tak mampu nak dibeli."

Saya hanya senyum sendirian kerana kurang berminat untuk membeli-belah ketika jualan murah. Saya sudah banyak "terkena" dengan penangan harga semasa juala murah. Memang benar, ada kalanya pihak penganjur memberikan potongan sehingga 70 peratus, tetapi harga asas telah dinaikkan lebih 50 peratus. Jika ditolak dengan potongan harga, ia masih sama dengan harga tawaran tahun lepas dengan kadar 30 peratus.

Yang paling saya meluat sekali ialah apabila yang ditawarkan diskaun tinggi sebenarnya terlalu lama berada dalam pasaran, dah pun lusuh. Saya pernah terjumpa dengan sehelai baju jenama tertentu, yang sudah mencapai hampir 10 tahun kerana saya pernah membelinya beberapa minggu terakhir alaf kedua.

Sekitar Jalan Tuanku Abdul Rahman masih tenang, kecualilah mereka yang terpaksa beratur panjang di kaunter bayaran. Maklumlah hampir kebanyakan pekerja sudah mendapat gaji, dan banyak tawaran diskaun sedang dibuat. Mungkin inilah masanya terbaik untuk persiapan awal sebelum menjelangnya Aidilfitri.

Ramai yang membuat jangkaan, anggota polis akan berkumpul kerana pagi esok akan berlangsungnya "perarakan". Pusat beli belah Sogo merupakan salah satu tempat berkumpul dan mereka akan berarak menuju ke Istana Negara bagi membantah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Kalau nak bantah pun tidaklah perlu adakan demontrasi. Perlu diingatkan bahawa anggota parlimen dari pakatan pembangkang sudah pun ramai, tapi bila berada dalam Dewan Rakyat mereka kebanyakannya cari peluang nak kutuk pemimpin-pemimpin kerajaan. Jika nak tunjuk hebat sekalipun, janganlah nak mengganggu masyarakat kebanyakan yang berhasrat menghabiskan cuti hujung minggu keluar membeli belah.

Ada yang berkata bahawa demontrasi tidak akan mengganggu, itu kata orang yang mementingkan diri. Demontrasi akan tetap menjadi penghalang. Jalan akan menjadi sesak, peniaga akan takut membuka gudang mereka kerana bila berdemontrasi, ada-ada sahaja perkara negatif akan berlaku.

Ada orang akan maki hamun orang lain yang bertentangan. Cabar mencabar akan menimbulkan kemarahan dan membakar emosi. Bila emosi terbakar, maka terjadilah pergaduhan. Bukankah ini membuktikan "hemah dan kesopanan kita akan teruji."

Bukankah perhimpunan sedemikian itu adalah satu tindakan bodoh? Bila bergaduh pun kita bergaduh sesama sendiri. Yang senang ialah mereka yang berada di atas, bak kata peribahasa, gajah sama gajah berjuang, pelanduk mati di tengah-tengah. Biarlah wakil rakyat melaksanakan tugas itu, kita dah pun berikan mereka kedudukan buatlah.

Kita sebagai rakyat perlu meneruskan kehidupan harian. Gajah bergaduh sesama gajah, pelanduk tak payah ikut campur. Pelanduk hanya perlu menonton sejauh manakah gajah itu belalainya kuat, gadingnya tajam dan garau suaranya. Kenapa perlu mengajak pelanduk masuk sama dalam pertarungan itu?

Tak faham le, kepala-kepala gajah yang naik minyak tu. Bodoh le, esok pagi, lebih baik ramai-ramai gotong royong membersihkan taman-taman perumahan kerana denggi semakin menyerang, H1N1 semakin menular. Tak takut mati ke? Setiap hari ada mereka yang dijangkiti selesema babi. Tak payah le ramai-ramai keluar berdemontrasi. Mungkin salah seorang daripadanya ada virus tersebut, maka mungkinkah akan dikuarantinkan semua yang terbabit nanti?

Thursday, July 30, 2009

PRK PERMATANG PASIR UJIAN KEKEBALAN PENGARUH PAS

Kematian Datuk Mohd Hamdan Abdul Rahman jam 7.15 pagi 31 Julai 2009 di Institut Jantung Negara menjadikan DUN Permatang Pasir ujian kekebalan pengaruh PAS di Pulau Pinang. Pada tahun 2004, Pas menang dengan majoriti 679 manakala pilihan raya umum 2008 menang dengan majoriti lebih besar iaitu 5,433.

Allahyarham memenangi kerusi DUN Permatang Pasir sebanyak 3 kali, iaitu PRU ke-10 (1999), PRU ke-11 (2004) dan PRU ke-12 (2008). 10 tahun berkhidmat sebagai wakil rakyat di kawasan tersebut. Pernah memegang jawatan sebagai Pesuruhjaya PAS Negeri Pulau Pinang selama 14 tahun.

Dalam pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh pada 26 Ogos 2008, Permatang Pasir merupakan salah satu dun dalam parlimen tersebut, calon PKR telah memperoleh12,034 undi berbanding calon BN, YB Datuk Arif Shah 4,381.

Menurut satu sumber, SPR dijangka akan mengumumkan tarikh penamaan calon dan pilihan raya kecil DUN Permatang Pasir selewat-lewatnya 10 Ogos 2009. Ini bermakna bahawa PRK ini tetap akan berlangsung dalam bulan Ramadhan. Maka, banyaklah pasar-pasar Ramadhan baru akan muncul di sekitar Permatang Pasir nanti.

Menurut penilaian umum, kerusi Permatang Pasir merupakan kubu kuat PAS di Pulau Pinang kerana dalam pilihan raya umum 2004, ketika BN memperolehi kemenangan besar, PAS berupaya menang dengan majoriti 679 undi. Ketika BN menghadapi tsunami politik dalam pilihan raya umum 2008, PAS berupaya mengekalkan kedudukan dengan menambah majoriti yang besar iaitu 5,433 mengalahkan calon BN, Ahmad Shahar.Permatang Pasir merupakan satu-satu kerusi yang diwakili dan dimenangi oleh PAS dalam pilihan raya umum 2008.

Berdasarkan senario ini, maka PAS akan terus ingin mengekalkan pengaruhnya dengan ahli parlimen Permatang Pauh agar terus memberikan laluan kepada calon parti itu sebagai meneruskan legasi politiknya di Pulau Pinang. Jika beberapa bulan dahulu Pergerakan Pemuda PAS mendesak agar kerusi DUN Penanti yang "terpaksa" dikosongkan oleh Mohd Fairus diberikan kepada calon mereka tidak kesampaiaan kerana PKR meletakkan Mansor Othman bagi mengisi jawatan Timbalan Ketua Menteri 1.

Namun yang menjadi perbincangan sekarang ialah bilakah tarikh pilihan raya kecil itu akan diadakan? Jika berdasarkan pertimbangan tertentu, mungkin pilihan raya kecil DUN Permatang Pasir akan diadakan dalam minggu kedua bulan Ramadhan kerana beberapa pertimbangan tertentu perlu dibuat oleh Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia.

Umat Islam dijangka akan mula berpuasa pada 22 Ogos (Sabtu) dan pada 31 Ogos ialah hari ulangtahun kemerdekaan. Minggu depan SPR dijangka akan bermesyuarat untuk menentukan tarikh bagi penamaan calon dan kemungkinan akan dibuat pengumuman selepasnya. Ketika ini belum ada kenyataanrasmi daripada SPR mengenai kekosongan kerusi DUN tersebut dan dijangka akan dikeluarkan sebaik sahaja mendapat surat pengesahan daripada Speaker Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang dalam masa terdeka.

Mungkin juga pertengahan Ogos akan ditetapkan hari penamaan calon dan jika berlaku pertandingan ia akan berlaku dalam bulan Ramadhan sama ada minggu pertama atau kedua. Tempoh bekempan mungkin antara tujuh atau lapan hari mengikut kebiasaannya. Oleh itu, jika diadakan sebelum tarikh menyambut kemerdekaan, ia tetap berlaku dalam bulan puasa.

Pilihan raya kecil pernah beberapa kali dilaksanakan dalam bulan puasa. Jadi tidak ada masalah jika dilaksanakan dalam bulan puasa, tetapi ini mungkin memberikan sedikit kelebihan kepada PAS kerana dalam DUN Permatang Pasir mereka sudah lama menguasai masjid dan surau. Usaha parti lain untuk menggunakan kemudahan tersebut dijangka akan menghadapi kesukaran seperti mana dalam pilihan raya-pilihan raya kecil sebelumnya.

Yang menjadi lebih menarik ialah pasar-pasar Ramadhan tentunya akan menerima pengunjung yang lebih ramai pada tahun ini kerana pekerja-pekerja parti dari luar akan mula berkampung di sana. Tentunya sewaan rumah akan menjadi lebih mahal sehingga mencecah ribuan ringgit, tiga atau empat kali ganda daripada kebiasaannya.

Dengan adanya pilihan raya kecil Permatang Pasir ini, hanya tinggal satu lagi DUN dalam Parlimen Permatang Pauh tidak disentuh oleh pilihan raya kecil selepas pilihan raya umum 2008, iaitu DUN Seberang Jaya yang dimenangi oleh Datuk Arif Shah Omar Shah, calon BN yang telah ditewaskan oleh Anwar Ibrahim semasa PRK Parlimen Permatang Pauh pada 26 Ogos 2008.

Mungkinkah sepanjang kempen PRK Permatang Pasir ini tidak akan berlaku caci maki atau jenaka seks oleh pemimpin PAS sebagaimana berlaku di DUN Penanti dahulu masih berada dalam teka teki. Ramai yang yakin, PAS akan terus menggunakan cara itu walaupun kempen dijangka akan turut berlaku dalam bulan puasa. Itu adalah cara tradisi dan mauduk kempen PAS, terutamanya Mohamad Sabu (ayam laga) dan Mahfuz Omar (tukang lawak ).

Apakah Tuan Guru Nik Aziz akan terus mengedarkan fliers dengan wajah sedih berdoa mencari simpati pengundi dengan lontaran spiritualnya? Ia dijangka akan terus dilakukan kerana Tok Guru memang pakar dalam bidang tersebut walaupun kurang memberikan kesan ketika kempen PRK Manek Urai awal bulan Julai lalu. Kalau di Permatang Pauh dahulu, Tok Guru terus merayu agar pengundi menyokong calon PKR, kali ini Tok Guru akan dilihat semakin bersungguh-sungguh lagi bagi mempertahankan penguasaan tunggal PAS.

Jika PAS kecundang, maka PAS akan dilihat bukanlah mempunyai pengaruh di Pulau Pinang. Ia hanya sekadar di pinggiran , mencukupkan asam garam perencah politik pembangkang di Pulau Pinang. Apakah janji Lim Guan Eng kali ini bagi membantu PAS mempertahankan kedudukannya? Adakah akan ada jawatan EXCO untuk PAS kerana sebelumnya ada penyokong PAS mempersoalkan "perkongsian kuasa" yang diamalkan dalam pakatan pembangkang lebih didominasi oleh DAP.


Wednesday, July 29, 2009

MANIFESTASI POLITIK ISLAM DI ASIA TENGGARA



Konsep politik dalam Islam sering dimanifestasikan dengan sikap tertutup dan pandangan yang amat kasar sehingga menjerumuskan bahawa pelaku-pelaku politik dengan keganasan, ortodoks dan ektremis. Pola kelakuan itulah akhirnya menyebabkan wajah politik Islam diukur dengan bilangan keganasan, permusuhan dan perseteruan ideologi walaupun dalam kalangan penganut Islam sendiri, misalnya antara Sunni dan Syiah, konsep pemerintahan berasaskan khalifah dan penguasaan ulamak.

Di tengah-tengah kekalutan itu, Gordon P. Means seorang profesor emeritus sains politik Universiti MacMaster, Amerika Syarikat ingin membuktikan bahawa politik Islam tidak seharusnya dikaburi oleh pandangan-pandangan yang skeptik dan sengaja dilakukan seolah-olah menggambarkan bahawa Islam itu sebagai satu tatacara kehidupan yang menganjurkan perlakuan ganas.

Beliau yang pernah berada di Malaya pada tahun 1954, menggambarkan bahawa “sebelum pilihan raya pertama, parti-parti politik diasaskan hanyalah sebagai tujuan memenuhi keperluan pemimpin-pemimpin bergiat dalam politik.” Namun setelah mengalami proses yang panjang, bergaul dan mengenali lebih dekat dengan penduduk setempat, akhirnya beliau menyedari bahawa pemimpin-pemimpin politik Melayu mampu berbincang dan menganalisis isu-isu politik dengan kaedah yang rasional, rational calculus.Beberapa lama dahulu beliau pernah menulis Malaysian Politics (1976), dan Malaysian Politics:The Second Generation (1991)

Pada tahun 1962 dihantar oleh kerajaan Amerika Syarikat bagi menjawat jawatan sebagai profesor pelawat Smith –Mundt di Universiti Malaya. Pada mulanya dijangka untuk membantu membangunkan kurikulum pengajian dasar-dasar awam dan dilantik sebagai Senat Universiti. Ketika itu, Tanah Melayu sedang dalam proses menilai pilihan sistem politik di ambang pembentukan Persekutuan Malaysia dan pada tahun 1970-an, beliau mula menyedari dengan kemasukan lebih ramai para pelajar Melayu luar bandar ke pusat-pusat pengajian tinggi awam menjadikan minat penyertaan pelajar dalam politik, peningkatan penggunaan bahasa Melayu, amalan-amalan budaya dan latar belakang pendidikan asal telah menambahkan lagi rencah politik negara.Politik Malaysia di kampus lebih berbentuk keperluan primordial.

Perkembangan tersebut menyebabkan Gordon P. Means mula menyedari bahawa politik Islam akan terus mewarnai politik masa depan Asia Tenggara. Berdasarkan pengalaman berada di Malaysia dan mengadakan kajian-kajian berkaitan tingkahlaku politik di beberapa buah negara Asia Tenggara, beliau akhirnya berjaya menulis sebuah buku yang cuba meninjau kesan dan cabaran mengenai politik Islam dalam perpsektif yang lebih luas.

Buku setebal lebih 400 halaman ini, Political Islam in Southeast Asia, P.Jaya: Strategic Information and Research Develompmen Centre, 2009, membahagikan kepada 5 bahagian utama. Bahagian Pertama cuba melibatkan pemahaman asas mengenai Islam, undang-undang Islam, kedudukan Islam semasa penjajahan dan legasinya ke atas politik tempatan. Bahagian Kedua berhubung dengan cabaran-cabaran politik selepas kemerdekaan Indonesia dan Malaysia.

Bahagian Ketiga ialah mengenai kebangkitan Islam semasa Indonesia dipimpin oleh Suharto, Malaysia oleh Dr. Mahathir dan kebangkitan semangat Jihad di Asia Tenggara selepas revolusi Iran dan pengembangan ideologi poliitik yang dipelopori oleh Hassan Al-Banna, Syed Qutb dan Maududi. Bahagian Empat membincangkan mengenai pemberontakan dan kumpulan-kumpulan pemisah Moro (Filipina), Aceh (Indonesia), dan Patani (Thailand). Bahagian Kelima merungkaikan mengenai demokrasi dan Islam di Indonesia, etnisiti dan Islam di Malaysia, dan Islam dalam peralihan kebangkitan baru di Asia Tenggara.

Menyoroti perkembangan politik ketika Dr. Mahathir berada ditampok kekuasaan, pengarang melihat bahawa pada tahun pertama banyak menekankan kepada dasar-dasar asas yang dirangka selepas tragedi 13 Mei 1969, iaitu meningkatkan kedudukan ekonomi dan memperbanyakkan penglibatan orang Melayu dalam sektor ekonomi moden, membentuk dasar-dasar baru yang lebih dinamik bagi mencabar kaedah berfikir kakitangan awam , memberikan jaminan bahawa tidak ada perubahan mengenai Dasar Ekonomi Baru dan Rukunegara.

Sebaik sahaja mengambil alih pentadbiran negara, Dr. Mahathir yang pernah disifatkan oleh Tunku Abdul Rahman sebagai “ultra Malay” mengambil peluang membebaskan tahanan ISA, melepaskan pengharaman buku Malay Dilemma dan dalam masa yang sama membentangkan pindaan undang-undang Akta Pertubuhan bagi membolehkan kerajaan berkuasa mengawal dan membubarkan kumpulan-kumpulan berkepentingan, pertubuhan-pertubuhan professional dan bukan kerajaan (NGO). Di sebalik memberikan ruang untuk berbincang mengenai politik, Dr. Mahathir turut menggalakkan pertumbuhan kritikan diam, silent critics dan mengurangkan tuntutan mengenai hak-hak asasi manusia.

Bagi membendung ancaman politik dan tuntutan pertubuhan-pertubuhan yang memperjuangkan atas platform Islam, Dr. Mahathir telah berjaya membawa masuk Anwar Ibrahim ke dalam UMNO pada tahun 1981. Kesan kemasukan Anwar Ibrahim, pengikut-pengikut Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) telah berpecah, di mana sebahagian pemimpinnya mengikuti jejak Anwar manakala sebahagian yang lain memasuki PAS dan terus berjuang dalam ABIM.

Pada tahun 1982, Dr. Mahathir menghadapi ujian pertama melalui pilihan raya umum dan berjaya dengan cemerlang menghadapi persaingan ideologi politik dengan PAS hasil kemasukan Anwar ke dalam UMNO. Menurut pengarang, Anwar dibentuk sebagai “an image of a leader on the move, seeking to build a modern dynamic economy that would be increasingly based on industrialization and producing for world market.For Mahathir, the new emphasis on Islam was expected to generate social and political changes to enable Malays to adapt to demand of an industrialized, highly productive economy. He also viewed Islam as a means to create “Muslim/Malay unity” to ensure Malay support for UMNO and to retain Malay hegemony within the political systems.” (hal. 125).

Usaha juga turut dilakukan bagi mempiawaikan amalan dan doktrin masyarakat Islam termasuk kaedah pencerapan bagi menentukan tarikh permulaan puasa dan hari raya yang sering bercanggah antara satu negeri dengan negeri lain kesan pemakaian dua kaedah yang berlainan, iaitu berdasarkan rukyah dan melihat anak bulan. Dr. Mahathir melihat kaedah ini tidak sepatutnya dilaksanakan secara berbeza kerana ia boleh memberikan gambaran buruk mengenai Islam. Apabila mengumumkan cadangan menggunakan kaedah rukyah, Sultan Johor mencabar Dr. Mahathir kerana dianggap biadab dan tidak menghormati kuasa Raja-Raja Melayu berhubung dengan hal ehwal Islam.

Permulaan itu dianggap oleh pengarang sebagai usaha memberikan makna yang lain kepada percikan amalan Islam othordok yang telah sekian lama digunapakai di Malaysia.Beliau mula menyusun semula kedudukan agensi-agensi kerajaan berkaitan hal ehwal Islam termasuk Bahagian Hal Ehwal Islam kepada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).

Mahathir turut memperkenalkan dasar-dasar pentadbiran yang menekankan nilai-nilai Islam dan ini telah memberikan tamparan hebat kepada PAS yang pernah menuduh dan mengeluarkan kenyataan bahawa UMNO tidak memperjuangkan Islam. Oleh kerana itu, UMNO dan penyokong-penyokongnya adalah kafir kerana tidak meletakkan gagasan “Islam sebenar” dan memperjuangkan pembentukan sebuah “negara Republik Islam”. Atas dakwaan tersebut, Haji Hadi Awang, Naib Presiden PAS ketika itu menganjurkan supaya rakyat tidak perlu membayar cukai kepada kerajaan dan menyatakan seseorang yang menentang UMNO, jika dia mati, kematiannya adalah syahid.

Semasa pentadbiran Dr. Mahathir, kes-kes yang melibatkan penyelewengan agama semakin banyak dikesan, antaranya penerbitan buku-buku yang mempertikaikan kesahihan hadis, pergerakan Darul Arqam, konflik orientasi Islam dengan Anwar, satu kepimpinan dua visi (Mahathir dengan Wawasan 2020 dan Anwar dengan Kebangkitan Asia), reformasi kesan pemecatan Anwar dan kes semburit, pilihan raya umum 1999 (imej Dr. Mahathir sebagai diktator, zalim dan kejam), negara Islam dan kontroversi hukum hudud (BN dengan PAS, PAS dengan DAP dan sebagainya).

Mengenai reformasi dan kes semburit , pengarang menjelaskan “Anwar mounted a near-revolutionary rhetoric against “cronyism, corruption, and nepotism” to energize his supporters and encourage their continuing mass protests. ..he was a victim of a “conspricay at the highest levels,” and his lawyers followed this defense strategy. As a result, his defense did not effectively address issues of his illegal acts. As the trials proceeded, the presiding judge became ever more determined to limit Anwar’s political accusations against an unnamed Mahathir. As the trial dragged on, the public became more aware of the excesses of an authoritarian system, and most Malaysians were appelled at the lurid accounts of sexual encounters that became part of daily news report.” (hal.139)

Dengan menggunakan pengalaman dan pengetahuan mengenai tingkah laku politik gerakan Islam di Asia Tenggara, pengarang melihat bahawa politik Islam akan terus menjadi tunjang politik sekurang-kurangnya bagi Malaysia dan Indonesia. Beberapa isu yang dianggap sensitif sebelum ini, mula dibahaskan secara terbuka termasuk keperluan memperbaharui struktur politik dan jaringan pemikiran Islam liberal (termasuk tuntutan Sister in Islam). Perkembangan-perkembangan yang berlaku di peringkat antarabangsa, termasuk dasar negara barat memerangi keganasan, ledakan 11 September 2001, masyarakat madani dan etos masyarakat akan membentuk national psyche baru dalam politik Islam.

Walau bagaimanapun, apa yang jelas menurut analisis pengarang, setelah Dr. Mahathir melepaskan baton kuasanya, Abdullah Ahmad Badawi juga gagal “to assure Malays supremacy and guarantee stable political support from Malaysia’s largest religio-ethnic community, neither these two leaders was prepared to propose significant reforms to that structure of authority, perhaps because they were products of that systems…By 2008, with the return of Anwar Ibrahim to the Malaysian political scene, a new configurations of politics was beginning to be formed.” (hal 369-370)

Secara keseluruhannya, buku ini memang menarik untuk dikupas dan dibaca bagi membolehkan kita memahami perubahan-perubahan politik masa depan yang mula ditandai oleh kebangkitan Islam. Dengan tidak menjeruk rasa sangsi terhadap pandangan penganalisis dalam kerangka pemikiran pertembungan antara agama, pengarang berupaya memberikan gambaran kebangkitan Islam berdasarkan perspektif bebas prejudis. Ini mungkin kerana kefahaman pengarang mengenai Islam dan pengaruhnya ke atas masyarakat Melayu (Malaysia, Indonesia, Thailand dan Filipina) banyak membantu mencerakinkan manifestasi dan kemunculannya.

Tuesday, July 28, 2009

Kongsi gelap taja YB?

Oleh WAN NOOR HAYATI WAN ALIAS
dan ASSIM HASSAN

KUALA LUMPUR 28 Julai – Seorang penganalisis jenayah tidak menolak kemungkinan terdapat segelintir wakil rakyat ditaja oleh kumpulan-kumpulan kongsi gelap tertentu untuk menghalalkan kegiatan haram di kawasan mereka.

Hasil analisis dan pemerhatian pihaknya mendapati, banyak kegiatan haram antaranya pusat judi, hiburan, spa dan pelacuran tumbuh di kawasan terlibat selepas wakil rakyat berkenaan memenangi pilihan raya.

Menurut Kamal Affandi Hashim, tindakan wakil rakyat itu yang menghalalkan kegiatan haram di kawasannya dianggap sebagai membalas jasa golongan berkenaan.

“Berdasarkan analisis dan kajian saya, sebaik sahaja segelintir wakil rakyat ini dipilih menjadi wakil rakyat, muncul pusat-pusat perjudian, hiburan dan pelacuran yang tumbuh seperti cendawan selepas hujan,” dakwanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Baru-baru ini, pelbagai pihak menggesa supaya operasi besar-besaran dijalankan untuk menggempur dan melumpuhkan kegiatan kongsi gelap yang semakin berleluasa khususnya di sekitar Lembah Klang.

Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali sebelum ini berkata, kegiatan kongsi gelap yang melindungi pusat-pusat hiburan, perjudian dan pelacuran memang sudah lama wujud di negara ini.

Dalam pada itu, Kamal Affandi berkata, wakil rakyat sedemikian hanyalah pemimpin boneka yang dibayangi kumpulan kongsi gelap terbabit kerana perbelanjaan sewaktu berkempen ditaja dan diri mereka dilindungi kumpulan itu.

Jelas beliau, kumpulan kongsi gelap terbabit perlu dibanteras habis-habisan kerana ia turut menyumbang kepada jenayah perkauman, khususnya apabila mereka terlibat dalam pertubuhan atau komuniti tertentu.

Sehubungan itu, katanya, kebimbangan utama kini ialah apabila rakyat gagal menilai siapa pemimpin yang mereka pilih bagi membawa keamanan dan pembangunan setempat.

“Segelintir rakyat kini dilanda masalah iaitu gagal membuat telahan yang tepat untuk memilih pemimpin yang bersih,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Muhammad Sabtu Osman ketika diminta mengulas fenomena kongsi gelap di Kuala Lumpur memberitahu, jenayah itu masih berada dalam keadaan terkawal dan tidak membimbangkan.

Katanya, kumpulan kongsi gelap di ibu negara tidak bergiat secara aktif dan pihaknya sentiasa memantau dan berjaga-jaga mengenai jenayah itu.

Tegas beliau, jika kumpulan berkenaan dilihat mengganggu dan menimbulkan kekacauan kepada keselamatan orang awam, pihaknya tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan.

“Kita memang menyedari terdapat beberapa kumpulan kongsi gelap di sekitar Kuala Lumpur, tapi saya tidak boleh mengulas lanjut mengenainya,” katanya pada sidang akhbar di sini hari ini. Utusan Malaysia, 29 Julai 2009

Kekuatan PR hanya psikologi: Muhyiddin

Oleh Muhd Yusuf Abu Bakar


Tan Sri Muhyiddin Yassin

Pakatan Rakyat gagal atasi sengketa dalaman

KENYATAAN Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng di Singapura mengenai tiga parti dalam Pakatan Rakyat (PR) masih kekal utuh dan tidak berdepan dengan kemungkinan berpecah belah walaupun ada tekanan daripada Barisan Nasional (BN), lebih bersifat psikologi songsang, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Timbalan Perdana Menteri berkata, kenyataan Lim itu untuk menutup kelemahan serius yang dihadapi pemimpin PR yang mempunyai pendekatan dan ideologi berbeza.

"PR berdepan dengan masalah sesama sendiri di Pulau Pinang, Selangor dan Kedah, ini yang cuba dinafikan Lim. Namun, rakyat sedar pakatan membabitkan Pas, DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu berdepan dengan perpecahan menjelang pilihan raya umum akan datang," katanya kepada wartawan Malaysia pada Dialog Perkongsian Pintar Global 2009 (Global 2009) di Speke Resort, Munyonyo, semalam.

Pada 26 Julai lalu, Lim pada sidang akhbar dengan wartawan Singapore Press Holdings (SPH) di Singapura, berkata PR masih kekal utuh dan tidak berdepan kemungkinan berpecah belah.

Muhyiddin yang juga Timbalan Pengerusi BN berkata, tidak seperti BN yang mempunyai matlamat yang jelas, pengalaman dan berjaya menerima konsep perkongsian kuasa, PR tidak mempunyai apa yang BN ada.

"Semua yang diterima pakai BN, tidak dimiliki PR. Pakatan mereka longgar, namun mereka ingin menunjukkan mereka bersatu malangnya ia tidak mampu bertahan lama," katanya.
Ketika diminta mengulas kenyataan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang juga Menteri Besar Kelantan, yang hanya mahukan hubungan kerajaan Kelantan dengan Kerajaan Pusat lebih bersifat pentadbiran saja, bukan hubungan politik, Muhyiddin berkata, hubungan baik Kerajaan Pusat dan negeri tidak boleh dipisahkan kerana menjejaskan pembangunan yang dinikmati rakyat.

Katanya, kerjasama Pusat dan negeri berlaku dalam dua keadaan iaitu hubungan pentadbiran dan politik sama ada secara langsung atau sebaliknya.

Mengenai dakwaan Nik Aziz Kerajaan Pusat mengabaikan pembangunan di Kelantan, Muhyiddin berkata, Kelantan menerima peruntukan mengikut Perlembagaan Negara. Berita Harian, 29 Julai 2009.


Monday, July 27, 2009

NIK AZIZ JUAL MINYAK GELIGA LAGI

Tokai teringat dengan kisah penjual minyak geliga. Sewaktu masih remaja, selepas selesei sembahyang Jumaat, penjual-penjual ubat tradisional membuka gelanggang, sama ada di bawah pokok jati yang berusia ratusan tahun atau di pinggir jalan besar berkempen agar ada pembeli ubat-ubat yang dianggap mujarab, termasuk ubat kuatkan tenaga, menguatkan pinggang dan sakit-sakit sendi yang diadunkan berdasarkan petua tradisional.

Tokai namakannya ialah minyak geliga, kerana kegeligaan ramuannya itulah menyebabkan penjual mendakwa akan dapat menyembuhkan penyakit. Ramai juga orang dewasa mempercayainya, kerana kemudahan kesihatan waktu itu bukanlah seperti mana sekarang, dan sebahagian besarnya amat takut menemui doktor kerana jarum suntikan.

Sewaktu remaja, Tokai amat percaya dengan kata-kata pemimpin PAS kerana setiap malam Jumaat atau Khamis akan mengadakan ceramah agama. Semacam satu kemestian, kalau tidak ke mana, Tokai mesti hadir dalam ceramah-ceramah tersebut kerana takut dituduh "kurang agama" dan "tidak kuat Islam."

Pendekatan tersebut menyebabkan ramai orang kampung takut dituduh tidak Islam jika tidak mendengar ceramah Tok Guru, maklumlah untuk mendapatkan buku-buku agama amat sukar. Pertama disebabkan tidak mempunyai kemudahan kedai buku, dan jika ada pun buku-buku agama, budaya membaca adalah terlalu rendah.
Situasi itu mungkin berlaku kerana kurang kesedaran, kurang iltizam dan hanya menganggap "budak-budak sekolah sahaja perlu membaca." Ada juga syak wasangka, buku-buku yang ada bukan semuanya bagus, kecualilah buku yang menceritakan perihal sek suami isteri amat banyak mendapat sambutan. Kalau tak salah Tokai, tajuk buku tersebut ialah "Kemanisan Suami Isteri" bertulisan jawi dan kemudiannya telah dirumikan apabila semakin berkurang orang Melayu mampu membaca tulisan Jawi.

Berhubung dengan dengan sikap terbaru Nik Aziz, saya menyamakannya dengan seorang penjual ubat. Jika penjual ubat berusaha mendapatkan pembeli, maka Nik Aziz menggunakan strategi yang sama untuk memperolehi sokongan setelah menerima pukulan hebat menipiskan majoriti kemenangan PAS di Manek Urai.

Ada pendapat mengatakan kerana terlalu menolak dengan "kerajaan perpaduan" maka sebahagian pengundi dan simpati PAS mula mengubah haluan. Faktor-faktor lain yang menjadi penolak kepada PAS ialah tidak memerlukan pertolongan rakan-rakan PAS dari negeri lain, keretakan hubungan dengan Timbalan Presiden, mesti patuh dengan keputusannya kerana beliaulah nakhoda, kegagalan menyediakan infrastruktur berselindung di sebalik jaminan syurga turut membantu kemerosotan undi.

Mungkin setelah merenung jauh, Nika Aziz mendapat ilham untuk menghulurkan salam kerjasama dengan melupakan sengketa politik demi menjaga kepentingan rakyat dan perpaduan Islam. Sikap itu kemudiannya mendapat sokongan banyak pihak sehingga UMNO sendiri terpesona dengan salam persahabatan tersebut.

Rupa-rupanya salam persahabatan dan melupakan sengketa itu bukanlah merujuk kepada UMNO, ia merujuk salam hubungan kerajaan negeri dan kerajaan pusat. PAS seolah-olah tidak merelakan hubungan baik dengan UMNO kerana "tidak dapat melupakan peristiwa parti itu ditendang keluar daripada Barisan Nasional."

Sekali lagi Nik Aziz cuba menggunakan nalar lojik pemikiran politiknya dengan cuba menidakkan bahawa UMNO masih menjadi tulang belakang pentadbiran kerajaan pusat. Jika meneliti keputusan pilihan raya umum lalu, UMNO masih merupakan parti dominan di peringkat persekutuan kerana memenangi 79 kerusi (35.5 %) berbanding dengan lain-lain parti . Bukankah ini bererti UMNO masih menerajui kepimpinan kerajaan pusat?

Memang benar, menolak kerjasama dengan UMNO tidak bererti tidak sehaluan dengan kerajaan pusat. Tetapi, sebahagian besar kepimpinan kerajaan pusat adalah UMNO, secara tidak langsungnya menolak UMNO boleh disamakan dengan menolak kerajaan pusat sebahagian besarnya. Ini perlu difahami bahawa kerana sistem pentadbiran adalah berdasarkan parti yang menang, dan sebahagian dasar-dasar yang diputuskan oleh parti yang memerintah turut dilaksanakan oleh kerajaan pusat.

Dolak-dalik Nik Aziz akan menyebabkan lebih ramai lagi rakyat tersumbat fikirannya. Nik Aziz perlu faham apa lojiknya untuk "melupakan sengketa politik" apabila menolak hubungan kerjasama dengan UMNO.

Jika menggunakan kayu ukur bangsa, PAS pun tidak boleh menidakkan bahawa UMNO merupakan parti Melayu yang terkuat berbanding dengan lain-lain parti berasaskan Melayu. Jika menggunakan kayu ukur Islam, UMNO masih bertunjangkan Islam dan parti yang didokong oleh umat Islam terbesar di Malaysia. Kalau nak diukur daripada aspek mana pun, PAS perlu mengakui bahawa UMNO masih kuat sama ada dari aspek keahlian berbanding PAS ataupun sokongan pengaruh walaupun UMNO mengalami prestasi terburuk dalam sejarah pilihan raya di Malaysia pada tahun lalu.

Memang benar UMNO mengalami perpecahan tetapi tidak pula bermakna PAS tidak mengalami masalah yang sama. PAS juga sedang menuju zaman gerhananya bila mana pemimpin-pemimpin besar mereka seakan tidak boleh berunding semeja membuat perhitungan. Perbezaan pandangan telah menyebabkan PAS dilihat sebagai sebuah parti yang semakin berpihak kepada golongan-golongan tertentu.

Antara kumpulan Tuan Guru Haji Hadi dan kumpulan Tok Guru Nik Aziz sudah melambangkan bahawa nakhoda dan presiden sudah tidak sebulu lagi. Walaupun dinafikan, rakyat boleh membuat penilaian sendiri, kerana rakyat sekarang lebih terdedah dan berpengetahuan sebagaimana "kurang yakin lagi bahawa PAS boleh menjaminkan syurga untuk penyokong-penyokongnya."

Setiap orang Islam akan ditentukan syurganya oleh Allah SWT. Tetapi, untuk ke syurga setiap orang Islam perlu mengerjakan amal ibadat (secara soleh), bertakwa dan berbuat baik sesama manusia. Berbuat baik sesama manusia tidak bermakna memusuhi bukan Islam, mereka juga merupakan makhluk Allah SWT yang perlu diberikan perhatian dan pembelaan. Oleh itu, PAS tidak seharusnya mendabik dada bahawa syurga itu kepunyaan mutlak penyokong PAS. Ia adalah milik setiap orang Islam yang berusaha keras mendekatkan diri dengan Allah SWT dan meletakkan semua manusia sebagai rakan, keluarga dan anggota masyarakat dalam satu kesatuan ijtihad.

Berdasarkan kepada faktor-faktor tersebut nyatalah Nik Aziz akan sentiasa menjual minyak geliganya untuk memanaskan urat saraf politik negara. Tanpa minyak geliga itu, Nik Aziz mungkin akan terlontar jauh dalam pemikiran masyarakat kerana tenaga dan keupayaannya semakin beransur hilang gahnya.

AL-FATIHAH, SEMOGA ALLAH MENERIMAMU PENUH BERKAT

Awal Ahad, kira-kira jam 12.45 malam saya menerima SMS memberitahu bahawa sutradara Yasmin Ahmad telah meninggal hampir sejam lalu setelah berada dalam keadaan koma selama tiga hari. Hari Allahyarham terjatuh semasa membentangkan projek terbarunya, saya seakan terkedu. Saya mengikuti perkembangannya melalui siaran berita dan adakalanya menghubungi rakan-rakan yang saya kenali, termasuk wartawan.

Walaupun tidak kesemua filem-filem arahannya saya tonton, tetapi melalui perbincangan media sejak kemunculannya sebagai pengarah filem, saya membuat kesimpulan bahawa garapan idea dan perspektifnya telah banyak menyimpang dari klise filem-filem Melayu. Ia juga melampaui skop dan pola penceritaan drama-drama Melayu yang disiarkan oleh tv, yang penuh hasad dengki, pergaduhan, tetapi jarang memberikan fokus kasih sayang secara lebih luas. Kalau ada pun ia lebih berbentuk dan bersifat melankolik, kasih sayang kerana perasaan cinta yang terhalang ataupun kehilangan seseorang.

Tetapi jalinan kasih sayang yang cuba dibawa oleh Allahyarham Yasmin ialah binaan yang kuat berasaskan pertautan psikologi asas manusia. Manusia memerlukan rakan-rakan dan berhubung antara satu sama lain, walaupun tidak berkongsi dalam kontinum cinta. Ia berkongsi perasaan dalam hubungan sesama insan. Termasuk iklan-iklan yang disiarkan sepanjang musim perayaan, ia melangkaui batasan cinta antara lelaki dan perempuan. Nuansa kasih sayangnya begiu kuat, mendalam dan meluas. Itulah kelebihan karya seninya.

Lupakan sebarang kontroversi yang pernah berlaku, kerana itulah sifat manusia. Apabila mempamerkan sesuatu yang dianggap unik dan mencabar pengalaman tradisi, ia akan diserang, dikritik dan disindir sinis, tetapi itulah yang membezakan Yasmin dengan lain-lain sutradara. Yasmin berusaha mentafsirkan fenomena menjadi sesuatu yang mendalam dan bererti buat manusia sejagat melalui kreativiti seni dan somboisis kehidupan baru yang semakin berada di luar kotak dan membesar.

Amin, semoga Allah SWT mencucuri rahmat-Nya dan menempatkan beliau di kalangan orang-orang yang beriman.

ANEH BERADU, PEDIH BERTEMU

PETANG MINGGU alangkah baiknya jika Tokai terus menghabiskan masa dengan berkebun. Sekurang-kurangnya dapatlah menggembur-gembur tanah sekangkang kera maklumlah hampir tiga minggu tidak menyentuhnya. Adalah dua tiga pokok cili api, pisang serendah di samping pokok-pokok bunga. Sekurang-kurangnya bersih juga kawasan, kerana di musim kering ini, mungkin tersilap langkah boleh menyebabkan kebakaran.

Tokai terhenti seketika bila teringatkan sebuah berita kecil yang tersiar dalam akhbar yang dibaca awal pagi tadi. Terfikir juga ada benarnya bila Tan Sri Khalid meminta supaya penulis-penulis blog lebih bersifat gentlemen dalam mengupas atau mengulas sesuatu isu.

Tan Sri berkata demikian apabila merujuk kepada kecenderungan penulis-penulis blog tidak begitu gentlemen mendedahkan sumber maklumat dan bukannya "baling batu sembunyi tangan." Kenapa baru sekarang membuat komen itu?

Sebelum ini Tan Sri tidak pernah membuat komen dan menyindir penulis blog yang menghentam apa sahaja dilakukan oleh kerajaan dan BN. Bila diminta untuk mengulas mengenai dakwaan sebuah laman blog yang mendedahkan penyelewengan seorang EXCO Selangor yang mempunyai kaitan dengan bukti-bukti yang tersimpan oleh mendiang Teoh Beng Hock sebagai maklumat palsu.

Semasa penulis blog menghentam BN dengan mengemukakan fakta separuh benar, Tan Sri pernah membuat komen dan mengiyakan apa yang diperkatakan. Tidakkah Tan Sri boleh fikir, kerana TAn Sri pernah diberikan kedudukan yang tertinggi dalam entiti ekonomi kerajaan pada suatu ketika dahulu, maka perlu dibuat satu pembetulan fakta.

Ketiak itu Tan Sri terus menyokong malah menggunakannya sebagai bahan untuk menyerang. Jika benar dakwaan penulis blog itu palsu, Tan Sri perlu mengemukakan bukti bahawa tidak ada penyelewengan yang telah berlaku sepanjang pentadbiran pakatan pembangkang di Selangor. Baru setahun lebih Tan Sri sudah merasakan penangan penulis blog, kalau sebelum ini banyak memujanya sebagai wadah suara dan wacana pemikiran masyarakat.

Saya menganggap aneh sungguh bicara Tan Sri kerana merantaikan diri dengan perspektif yang relalu jumud. Bila tulisan boleh memberikan keuntungan politik, TAn Sri semacam menjilatnya hingga ke butiran terakhir. Bila berlawanan, walaupun itu merupakan feedback atau maklumat yang boleh dijadikan sebagai peringatan atau tindakan pembersihan, Tan Sri menganggapnya sebagai sesuatu yang perlu diperbetulkan.

Tan Sri perlu faham, menutup mulut manusia bukanlah perkara yang mudah. Manusia boleh membuat apa sahaja tafsiran, kerana manusia telah diberikan kebebasan berfikir dan berpendapat. Pendapatnya mungkin betul atau mungkin salah. Jika betul, Tan Sri harus terima dan melakukan penyiasatan tetapi begitu juga di sebaliknya. Jika salah, sila perbetulkan cepat-cepat.

Dengan melemparkan tuduhan "baling batu sembunyi tangan" ia bukanlah satu penyelesaian terbaik, apabila pedih bertemu, terimalah jika ia mampu menunjukkan kebenaran. Jangan pula Tan Sri bersikap seperti ayam terlepas, tangan berbau tahi. Yang buruk tetap buruk, kalaulah Tan Sri benar, tidak perlu ditakutkan walaupun orang yang mendedahkan perkara tersebut itu tidak "gentlemen".

Tan Sri kena tahu sifat manusia. Ada yang suka bercakap terang-terangan, ada juga yang bersikap rumah siap pahat berbunyi ataupun depan pandang-pandang, belakang hentam hingga tak keruan. Itu bukanlah sesuatu yang aneh, kerana itulah sebahagian daripada psikologi manusia yang perlu difahami secara jelas oleh Tan Sri.

BN sudah masak dengan gelagat tersebut dan kerana itu cuba menjernihkan segala yang dianggap keruh dan teguran. Melalui perjernihan tersebut, kekusutan dan maklumat yang diterima mampu mememberikan kekuatan.

Jika terus menyembunyikannya, ia akan terus memakan diri dan menghancurkannya bagaikan lenyapnya burung-burung pheonix. Ia hanyalah tinggal namanya. Mungkin pakatan pembangkang tidak sanggup menerima teguran kerana takut kehilangan sokongan dan seterusnya membantutkan impian memenangi hati dan perasaan rakyat.

Apa Tan Sri akan katakan bila bekas Menteri Besar mengatakan kemana yang negeri sebanyak RM 1.4 bilion yang ditinggalkan dalam perbendaharaan negeri? Berapa banyak sudah Tan Sri belanja, walhal baru sahaja mendapat kuasa pada bulan MAc 2008 lalu? Usah nak kumpulkan sebanyak mungkin untuk memakmurkan negeri, duit yang tersimpan pun habis entah ke mana?Mungkin Tan Sri semakin menemui kepedihan, untuk memerintah negeri bukanlah semudah yang dijanjikan sepanjang kempen pilihan raya lalu?

Saya perlu berhenti di sini, waktu maghrib hampir tiba. Sampah-sampah perlu dikumpulkan untuk dilonggokkan dan seterusnya dimusnahkan.

Sunday, July 26, 2009

GUAN ENG BAKAL DISERANG MIGRAIN?

Keputusan Kerajaan Negeri Pulau Pinang mengarahkan Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) supaya menarik balik kelulusan memajukan tanah seluas 6.5 ekar di Kg. Buah Pala, Pulau Pinang bakal menyebabkan penduduk dan kerajaan terus diserang migraine.

Keputusan menarik balik kelulusan pembangunan kondo mewah yang bernilai hamper RM 200 juta itu hanyalah dianggap sebagai “usaha kerajaan memberikan panadol”, bagi melegakan buat beberapa hari keresahan penduduk.

Ini kerana yang ditarik balik ialah pembangunannya, tetapi “pemaju boleh merobohkan rumah penduduk yang terlibat pada 3 Ogos 2009.” Tanah tersebut tetap menjadi hak milik Kooperasi Pegawai-pegawai Kerajaan Pulau Pinang Berhad yang dibeli secara sah dengan harga RM 3.42 juta.

Guan Eng telah memuktamadkan pembelian tesebut pada 27 Mac 2008, dan menerima baki pembayaran melebih RM 2.47 juta. Jadi, beliaulah sebenarnya patut dipersalahkan kerana tidak "menghalang pertukaran milik tanah tersebut" dan menyempurnakannya.

Dengan penarikan tersebut, Guan Eng seakan ingin melepaskan tanggungjawabnya apabila mengatakan “kerajaan negeri sekarang tidak terlibat dengan sebarang urusan atau kelulusan projek yang dicadangkan dan jika pemaju mahu meneruskan projek itu, mereka perlu mengambil kira aspek sosial penduduk di situ.”

Penyelesaian itu masih dianggap terlalu mudah dan seakan-akan menghampiri bentuk komedi slapstick. Nalar penyelesaiannya menyamai dengan bentuk tindakan awal apabila menyalahkan kerajaan negeri terdahulu menjual tanah tersebut dan kepimpinan terdahulu itulah yang perlu menyelesaikannya.

Kerana nalar pemikiran yang slapstick itulah menyebabkan penduduk mendesak beliau meletakkan jawatan dan kembali ke Melaka, “tidak memahami budaya penduduk Pulau Pinang.” Lantaran itu, penduduk terus mendedahkan sikap sebenar parti-parti pembangkang yang “hanya menangguk diair keruh” ketika berkempen dalam pilihan raya umum lalu.

Dengan membatalkan kelulusan tersebut, apakah Guan Eng telah Berjaya memujuk penduduk agar mempercayainya dan menyokong kepimpinannya? Rasanya masih jauh lagi, kerana masih banyak ujian yang bakal dihadapi oleh Guan Eng berhubung tuntutan penduduk yang masih belum jelas, mengembalikan tanah tersebut kepada mereka.

Untuk membayar balik, Guan Eng sudah tercabar apabila MIC sanggup mengeluarkan sejumlah RM 3.42 juta. Guan Eng sudah malu muka kerana mengatakan “kerajaan negeri tidak ada duit, minta kerajaan pusat membayar.” Tetapi, Perdana Menteri memberikan keputusan, tidak akan melakukannya kerana ia akan menyebabkan banyak lagi tuntutan penduduk dibuat pada masa depan.

Dulu sebelum berkuasa, Guan Eng terlalu sibuk melayani penduduk setinggan yang kawasan mereka diroboh oleh pihak berkuasa tempatan, itupun yang melibatkan penduduk majoritinya ialah Cina. Tapi kali ini kerana majority penduduk adalah India, manakala beberapa keluarga Melayu sudah pun menerima tawaran pemaju dan berpindah, Guan Eng tidak sanggup turun padang berjuang bersama.

Penduduk ikut terpukul apabila dua kali perjumpaan tidak dibenarkan membawa peguam. Dan perjumpaan dilakukan di KOMTAR, dan bukannya di Kg. Buah Pala. Dua hari lepas, rebut kembali melanda KOMTAR apabila pembantu kepada Timbalan Ketua Menteri II ditumbuk oleh pemuda MIC kerana mengeluarkan kata-kata kesat dan mencaci.

Prof Ramasamy memberikan komen bahawa tingkah laku tersebut tidak “mengikut budaya Malaysia”, tetapi beliau mungkin terlupa bahawa memaki hamun juga bukanlah “budaya Malaysia.” Maki hamun ialah budaya baru yang diamalkan oleh parti-parti pembangkang sejak sekian lama bagi mendapat sokongan.

Seharusnya pembantu peribadi atau Prof Ramasamy sendiri yang menerima memorandum tersebut, kerana ia merupakan pandangan dan resolusi yang diwakili mereka. Soal untuk melaksanakannya atau bersetuju dengan tuntutan tersebut, ia adalah isu yang lain. Jika memorandum itu diterima secara terhormat, bukan sahaja insiden itu tidak akan berlaku, beliau sendiri akan dilihat turut simpati dengan penduduk Kg. Buah Pala.

Guan Eng seakan tercabar apabila pemuda MIC sanggup “membeli balik tanah tersebut dengan harga RM 3.42 juta” tetapi sebaliknya menganggap ia adalah “permainan politik” kerana tidak menyerahkan wang tersebut kepada kerajaan negeri. Di sini nampaknya, kerajaan negeri terlalu kemaruk wang kerana jika MIC ingin membayar balik tanah tersebut, ia perlu diserahkakan kepada Kooperasi dan bukannya kerajaan negeri.

Lim Guan Eng berusaha dalam apa cara sekalipun ingin membuktikan “ada keuntungan di pihaknya” termasuk “tidak terlibat dengan pembangunan Kg. Buah Pala” selepas pembatalan kelulusan tersebut.

Guan Eng masih perlu melalui lebih banyak lagi jalan berliku. Antaranya kemungkinan menghadapi tindakan undang-undang kerana membatalkan projek tersebut yang mengakibatkan pemilik dan pemaju mengalami kerugian setelah berbelanja untuk merancang porjek tersebut.

Jika pemaju berkeras untuk memajukan tanah tersebut, dan membenarkan penduduk berada di situ, boleh sahaja menyebabkan sekelompok penduduk asal akan mengalami kegundahan rasa apabila memandang di sebelah sana kondo mewah tersergam angkuh. Pemaju mungkin memberikan ruang untuk mereka tinggal, tetapi ruang-ruang yang lain akan dibangunkan sepenuhnya, maka mungkin pemaju akan berbelanja menyediakan jambatan masuk kepada bakal pembeli.

Penduduk dibenarkan tinggal di bawah, kerana ingin terus kekal di sana bagi membolehkan “kandang lembu” yang menjadi ciri khusus High Chaparal terus kekal. Lembu-lembu tersebut mungkin suatu hari nanti akan menghadapi “kemurungan” kerana terkurung di bawah dan terperangkap dengan bangunan batu.Sedangkan tuannya, masih berada di situ sebagai penduduk setinggan, kerana tanah tersebut tetap menjadi milik sah Kooperasi.

Untuk jangka masa panjang, Kg. Buah Pala mungkin hanya berada di bahagian bawah bangunan, manakala bangunan-bangunan di atasnya akan terus menyebabkan panadol tidak lagi mampu mengubati migraine.Lim Guan Eng tidak akan boleh tidur lena, penduduk asal tetap akan berteriak, bilakah tanah itu akan dikembalikan. Ia adalah warisan kami, yang diamanahkan oleh Tuan Brown, yang membina kekayaan dengan membuka estet koko dan kelapa di Pulau Pinang apabila dasar mercantile diluluskan oleh British bagi menampung keperluan revolusi industri.

Janji tetap janji. Tetapi janji itulah yang menyebabkan Guan Eng terus dilanda migraine. DVD khabarnya telah beredar terus dalam masyarakat, dan kerana itu, jangan hanya pandai berjanji kalau tidak mampu menunaikannya. Manusia dipegang pada janjinya, kerbau dipegang pada talinya.

Jerat tidak pernah lupa kepada pelanduk, tetapi pelanduk seringkali lupa akan jerat.

Greenlane, Pulau Pinang 26 Julai 2009

NASIB MELAYU DI BUMI MELAYU

Dr. Mohd Ridhuan Tee
Pensyarah Kanan, Universiti Pertahanan Nasional Malaysia.


Saya tidak menafikan bahawa kematian Teoh Beng Hock perlukan kepada pembelaan. Saya amat mengalu-alukan keputusan Kabinet untuk menubuhkan satu inkues dan Suruhanjaya Bebas Diraja untuk menyiasat dan menentukan punca kematian Beng Hock.

Siasatan yang telus dan rapi mesti dijalankan tanpa rasa takut agar dapat memuaskan hati semua pihak, apatah lagi pihak keluarga dan parti pembangkang yang begitu bersungguh-sungguh dalam isu ini.

Namun, saya merayu, semua parti berkepentingan, supaya bersabar menunggu sehingga siasatan selesaikan dijalankan. Di kala itu, kita akan mengetahui apa yang benar, apa yang salah dan siapa yang benar dan siapa yang salah. Selepas itu juga, kita boleh bercakap dan berkokok berpuas-puasnya mengenai perkara ini.

Hukumlah mereka yang bersalah, tetapi jangan jadi Tuhan sebelum sesuatu perkara dibuktikan. Saya amat takut politik mahukan jadi Tuhan yakni dengan membuat andaian pelik-pelik, yang mana hanya Tuhan sahaja yang Maha Mengetahui sebelum sesuatu perkara dibuktikan.

Dalam menganalisis isu ini, saya teramat hairan kenapa tiga parti politik Cina, MCA, Gerakan dan DAP, serta parti pembangkang Melayu yang lain begitu bersungguh-sungguh membuat pelbagai andaian dengan menuding jari kepada pihak-pihak tertentu, tanpa menunggu keputusan siasatan.

Saya tidak menafikan ada yang tidak kena dengan cara Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengendalikan kes ini. Namun, tindakan menuding hari ini seolah-olah memperlihatkan mereka mahu memenangi hati orang Cina, demi kepentingan politik. Lebih-lebih lagi parti-parti komponen seperti Gerakan dan MCA yang telah mula hilang kepercayaan orang Cina.

Ketua Wanita MCA mengeluarkan kenyataan lebih ekstrem mendesak Menteri Dalam Negeri supaya anak yang dikandung oleh teman wanita Beng Hock diletakkan status anak sah taraf dan bukan anak luar nikah. Sedangkan kita semua tahu bahawa mereka belum berkahwin secara rasmi atau telah bersekedudukan tanpa nikah. Bermakna, anak itu tetap anak zina atau anak luar nikah (anak tidak sah taraf). Berapa ramai lagi anak luar nikah yang ingin kita sahkan hasil daripada hubungan luar nikah ini.

Sedarkah Ketua Wanita MCA betapa ramai gadis-gadis Melayu Islam yang menjadi mangsa (bersekedudukan dengan pasangan Islam atau bukan Islam, sama ada secara paksa atau sukarela) melahirkan anak luar nikah tanpa dibinkan kepada bapa mereka? Kenapa MCA tidak memperjuangkan nasib mereka? Kenapa MCA tidak pergi berjumpa Menteri Dalam Negeri untuk mengesahkan semua hubungan sumbang ini? Apa pun jua punca kematian Beng Hock, hubungan yang haram tetap haram, ia tidak boleh disahkan, hanya kerana insiden ini.

Jika ditakdirkan Gautama Buddha (juga Konfusius dan Lao Tzu) masih hidup, sudah tentu tindakan Ketua Wanita MCA ini akan dicela kerana ajaran Buddha (juga agama lain, terutama agama Islam) mengharamkan sama sekali perbuatan berkesedudukan (zina) tanpa nikah, apatah lagi sehingga melahirkan anak luar nikah.

Saya amat mengharapkan parti-parti politik Cina bertindak waras dan jangan terlalu ekstrem. Fikirkanlah hati orang lain jua bila mengeluarkan sesuatu kenyataan, terutama orang Melayu.
Orang Melayu tidak kurang yang menjadi mangsa seperti Beng Hock. Persoalannya, berapa ramai di kalangan kita yang bangun membela mangsa tersebut? Kenapa bila seorang Cina meninggal dunia (kita masih belum mendapat puncanya), Malaysia seolah-olah seperti macam nak kiamat atau dilanda tsunami.

Saya juga amat bersimpati dengan Beng Hock, tetapi beliau sudah ditakdirkan meninggal dunia dalam keadaan sedemikian. Mesti ada hikmah di sebaliknya. Tidak bolehkah kita tunggu hingga siasatan selesai.

Saya ingin bertanya kepada parti-parti politik Cina, akhbar-akhbar Cina dan parti-parti politik pembangkang Melayu, sejauhmanakah pembelaan dibuat sekiranya ia berlaku di kalangan orang Melayu? Misalnya, pembunuhan gadis model Mustakizah Jaafar pada 14 November 1998. Berapa ramai yang bersungguh-sungguh menunjukkan belang mereka. Apakah MCA, Gerakan dan DAP begitu bersungguh-sungguh menunjukkan pembelaan terhadap Mustakizah?

Berapa ramai yang tampil berdemonstrasi dan menyerahkan memo bantahan atau mendesak supaya suruhanjaya diraja ditubuhkan. Adakah MCA, Gerakan dan DAP begitu terkehadapan dalam isu ini? Begitu juga dengan Pas dan PKR (belum wujud lagi), adakah mereka begitu bersungguh-sungguh dalam mempertahankan nasib Mustakizah? Sehingga kini, kes kematian Mustakizah masih lagi menjadi misteri.

Saya masih ingat pada November 2005, kononnya tahanan warga China telah dipaksa berbogel dan ketuk ketampi oleh seorang anggota polis wanita semasa dalam tahanan. Aksi tersebut telah dirakam dan gambarnya menghiasi dada-dada akhbar tempatan terutamanya akhbar berbahasa Cina. Dengan rasa bersalah yang teramat sangat, walaupun belum dibuktikan, kerajaan ketika itu telah mengarahkan Menteri Dalam Negeri, untuk segera terbang ke China bagi menjelaskan sebarang kekeliruan yang mungkin timbul akibat daripada kejadian tersebut.

Semua ini hasil desakan dan tindakan ekstrem MCA, Gerakan dan DAP, termasuk akhbar-akhbar Cina, serta tidak ketinggalan parti-parti pembangkang. Setelah siasatan dijalankan, ternyata gadis yang dipaksa berbogel itu bukan warga China tetapi seorang gadis Melayu. Malang sungguh menjadi orang Melayu, selepas itu, kes ini tidak lagi dibincangkan, malah menjadi senyap dan tidak dibahaskan lagi di dada-dada akhbar, terutama akhbar Cina.

Apa yang saya maksud di sini ialah bila sesuatu kejadian yang menimpa orang Melayu, tidak ramai yang berasa sensitif tetapi bila orang lain terutamanya (Cina dan India), seolah-olah hari sudah hampir kiamat seperti tidak ada isu lain yang hendak dibincangkan lagi.

Kita jarang berpolitik untuk mempertahankan apa yang benar dan apakah yang salah? Tetapi kita lebih banyak berpolitik dengan politik yang merugikan iaitu menuding jari untuk melihat siapakah yang menang (benar), siapakah yang kalah (salah). Politik hanya untuk mencari keuntungan politik atau mendapat undi politik, sedangkan maruah agama dan bangsa tergadai. Berbaloikah dengan berpolitik sebegini? Sedangkan orang lain sentiasa mengambil kesempatan hasil dari kelemahan kita?

Kita juga jarang berpolitik melihat kepentingan semua kaum, tetapi berpolitik secara sempit mempertahankan kaum sendiri sehingga hilang rasional akal. Tujuannya tidak lain, untuk mempertahankan kuasa dan memancing undi. Masing-masing mahu menjadi jaguh kaum, dengan mengenepikan kepentingan umum. Berapa banyak surau dan masjid dirobohkan untuk tujuan pembangunan? Berapa ramai bukan Islam tampil mempertahankannya? Orang Islam masih boleh menerimanya. Itulah sikap toleransi yang amat saya kagumi.

Tetapi bila ada satu kuil atau tokong dirobohkan bagi tujuan pembangunan, satu Malaysia bagaikan nak ribut dan kelam-kabut seolah-olah telah berlaku penganiayaan terhadap orang bukan Islam.

Malaysia diperlihatkan tidak mengamalkan kebebasan beragama. Macam-macam tuduhan dibuat, tidak cukup dalam negeri, dibawa sama keluar negeri untuk menagih simpati dan memburuk-buruk tanahair sendiri. Berbaloikah?

Sedangkan kita semua sedia maklum bahawa rumah ibadat orang bukan Islam (Hindu, Buddha dan Kristian) melebihi berkali-kali ganda daripada jumlah masjid dan surau. Jumlah kuil Hindu sahaja sudah melebihi masjid dan surau, apatah lagi jika dicampurkan dengan rumah ibadat agama Buddha dan Kristian dan lain-lain. Sedangkan semua sedia maklum bahawa orang Islam adalah penduduk majoriti dan agama Islam adalah agama rasmi negara ini.

Dari segi logik dan rasionalnya, sudah tentu kita mahu melihat bilangan surau dan masjid melebihi rumah ibarat yang lain, dengan mengambil kira sejarah dan keistimewaan Islam (Melayu) seperti yang termaktub dalam perlembagaan.

Tetapi adakah ia berlaku? Jawapannya, tidak. Realiti yang jelas adalah, kita mempunyai patung yang tertinggi dan terbesar di dunia, walaupun penduduknya hanya berjumlah lebih kurang 10 peratus. Beginilah nasib Melayu di bumi Melayu. Terlalu menjaga hati orang, sehingga hati sendiri terguris tiada siapa yang tahu atau mungkin orang lain tak ingin ambil tahu, sebab tidak berkaitan atau tidak menguntungkan.

Saya juga teramat ingin mendengar kenyataan daripada orang bukan Melayu (parti politik Cina dan India) tentang pembelaan nasib umat Islam Cina Uighur yang dibunuh secara terancang oleh kerajaan China. Kenapa mereka tidak bersuara menentang tindakan ganas ini?

Hanya kerana orang Cina itu beragama Islam, maka ia menjadi senyap. Bayangkanlah kalau yang terlibat itu adalah Cina yang tidak Islam, sudah tentu mereka akan melompat-lompat.Begitu juga isu apabila adalah orang Cina/India yang bertindak keluar daripada Islam yakni Murtad atau orang Melayu murtad, berapa ramai bukan Melayu yang tampil ke hadapan memberitahu mereka supaya janganlah murtad.

Berapa ramai kalangan mereka yang memujuk mereka yang mahu murtad agar jangan murtad, hormatilah agama Islam seperti yang termaktub dalam perlembagaan dan jagalah hati orang Melayu Islam. Apa yang selalu kita dengar ialah mereka akan mengapi-apikan lagi mereka yang ingin murtad untuk terus murtad dan mempertahankannya bermati-matian setelah mereka murtad.

Mereka mengatakan ini adalah hak asasi manusia. Tetapi bila mana tiba isu berkaitan Islam, maka semua hak asasi itu hilang entah ke mana. Yang dicari hanya ketidakadilan Islam, ketidakadilan mahkamah syariah dan bermacam-macam lagi.

Ini tidak termasuk lagi isu perebutan mayat saudara baru yang meninggal. Apa yang saya tahu, kita selalu mengalah berhadapan dengan golongan ekstrem ini. Paling menyedihkan, mereka langsung tidak bersyukur apabila kita beralah.

Tetapi apabila mereka tidak mendapat apa yang mereka hajatkan, setelah undang-undang menyebelahi kita, maka kita (agama Islam dan mahkamah syariah) akan dikecam habis-habisan.

Justeru, sudah sampainya kita berpolitik secara matang dengan meletakkan kepentingan semua kaum di hadapan bertunjangkan kepada perlembagaan, berbanding politik etnik (kaum) yang sempit.

Dalam isu Beng Hock ini, bersabar dan tunggulah sehingga siasatan selesai. Jangan membuat andaian dan mengapi-apikan isu ini, kerana ia tidak menguntungkan sesiapa. Yang pergi tetap telah pergi, hidup ini perlu diteruskan. Jadikanlah ia sebagai suatu ikhtibar untuk kita menerokai atau berpolitik dengan lebih baik seperti mana Allah SWT berfirman dalam al-Quran, jadikanlah sesuatu kejadian yang berlaku sebagai pengajaran, wahai orang-orang yang mempunyai pandangan.

Mingguan Malaysia, 26 Julai 2009.

Tuesday, July 21, 2009

1MALAYSIA IKUT SYARIAT ISLAM


Oleh SOPI SAMAILE
utusansarawak@utusan.com.my


Gagasan 1Malaysia yang membentuk pembinaan sebuah negara yang bersatu-padu berasaskan prinsip penerimaan, kesaksamaan dan perkongsian antara masyarakat berbilang kaum dan agama di negara ini menepati kehendak dalam tuntutan Islam.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Mejar Jeneral (B) Datuk Jamil Khir Baharom berkata, Islam menyatakan manusia diciptakan Allah dengan pelbagai rupa bangsa, kulit yang berbeza, budaya serta bahasa dengan matlamat saling berkenalan antara satu sama yang lain.

Katanya, manusia tidak mungkin berkenalan jika tiada hubungan perasaan, saling ada kecurigaan dan kurang yakin antara satu sama lain.

''Misalnya, proses perkenalan tidak akan berlaku antara pasangan kekasih sekiranya kedua-duanya tidak suka kerana perasaan suka itu mesti tumbuh dalam diri masing-masing.

''Jadi, 1Malaysia yang berasaskan prinsip penerimaan, kesaksamaan dan perkongsian adalah satu perkara yang menepati tuntutan Islam malah dalam Islam telah menyebutkan bahawa kita perlu menghargai dan menghormati antara satu sama lain," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Terdahulu beliau menghadiri majlis Konvokesyen Ketujuh Ikmas di Telaga Air, dekat sini yang disempurnakan oleh Yang Dipertua Negeri Sarawak, Tun Abang Muhammad Salahuddin Abang Barieng.

Jamil Khir diminta mengulas mengenai sudut pandangan Islam berhubung gagasan 1Malaysia yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Beliau menjelaskan, Rasulullah menyebut bahawa terdapat tiga jenis jiran dalam Islam dengan yang pertama jiran bukan Islam, jiran sesama Islam dan jiran sekeluarga sesama Islam yang menjadi tanggungjawab seseorang muslim itu.

Maknanya kata beliau, Islam mengungkap seluruh orang tersebut (jiran) termasuk dalam golongan yang sama dan hubung kaitnya dengan 1Malaysia adalah merupakan satu usaha membina rakyat Malaysia yang saling hormat-menghormati antara satu sama lain.

''Dengan kata lain, tiada seorang pun merasakan dirinya terpisah atau tertinggal dalam arus perdana kehidupan sebagai rakyat Malaysia.

''Semua rakyat di negara ini diberi peluang, misalnya yang pandai akan dapat menyambung belajar manakala yang mampu bekerja dengan baik akan mendapat ruang dalam sektor ekonomi, sosial dan sebagainya," ujar beliau.

Dalam perkembangan lain, Jamil Khir memberitahu, persiapan serta persediaan berhubung urusan rakyat di negara ini untuk menunaikan ibadah haji berjalan seperti biasa meskipun terdapat kebimbangan terhadap wabak selesema babi yang berlaku di seluruh dunia ketika ini.

Katanya, bagaimanapun, kerajaan akan mengambil langkah berjaga-jaga bagi memastikan jemaah haji dari negara ini tidak akan terlibat dengan wabak pandemik tersebut.

''Sebelum ini memang ada cadangan daripada pelbagai kementerian termasuk kementerian kesihatan (Kerajaan Arab Saudi) untuk membatalkannya ekoran kebimbangan terhadap wabak itu tetapi yang memutuskan sama ada boleh pergi atau tidak mesti datangnya dari Menteri Wakaf dan Haji," katanya.

Sunday, July 19, 2009

BERSATU ATASI BEZA PENDAPAT

PERBEZAAN PENDAPAT atau pandangan merupakan sifat semulajadi manusia dan semacam tidak boleh dielakkan. Ini kerana sesuatu pendapat itu lahir berdasarkan pengetahuan, pengalaman dan perspektif bagaimana sesuatu perkara itu dilihat. Namun, perbezaan pendapat atau pandangan itulah sepatutnya berupaya memperkayakan pemikiran dan budaya. Tidak bermakna perbezaan pendapat atau pandangan itu boleh dijadikan sebagai senjata untuk menyerang pihak lain, sebaliknya perlu disatukan bagi menentukan lahirnya sebuah muafakat.
Disebabkan terlalu ingin menegakkan perbezaan pendapatlah maka berlakunya perppecahaan. Ciri-ciri perbezaan itu pula dijadikan sebagai senjata untuk memperlekeh dan merendah-rendahkan pihak tertentu sehingga menyebabkan orang lain terseret ke jurang yang semakin dalam. Mungkin inilah hakikat yang cuba nak digambarkan oleh Raja Muda Perak, Dr. Raja Nazrin Shah apabila memulakan titah utamanya menggunakan kisah enam orang buta dengan seekor gajah.
Analogi tersebut menjadi semakin bermakna apabila baginda cuba menghuraikan bermula dengan perbezaan pendapat, dua parti terbesar mewakili Melayu-Islam tidak sehaluan. PAS yang lahir sebagai sayap agama UMNO asalnya, berpecah menjadi sebuah parti politik dan menjadikan Islam sebagai ideologi perjuangannya. Setelah cuba menjadi saingan UMNO, PAS terus membuat asakan bahawa keduanya berbeza dari asas.
Hingga hari ini PAS terus mendakwa bahawa perjuangannya masih tidak berubah dan tidak akan berubah. PAS akan tetap mempertahankan Islam, kerana itulah menentang “ketuanan Melayu” yang diperjuangkan oleh UMNO sejak mula tertubuh pada tahun 1946 lagi. Kerana terlampau memperjuangkan “ketuanan Melayu” maka UMNO didakwa telah mengkhianati Islam dan PAS sendiri. UMNO mensabotaj usaha menegakkan hukum hudud di Kelantan dan menyekat pemberian royalti hasil minyak, sama ada di Kelantan ataupun Terengganu kerana ditadbir oleh kerajaan yang berbeza fahaman politik.
Raja Nazrin Shah cuba menggambarkan suasana perbalahan dan perbezaan perjuangan antara dua parti terbesar Melayu-Islam itu bukan sahaja mengundang keretakan. Ia telah membawa kepada belah.
Titah baginda, “retak-retak yang berkemungkinan membawa belah, semakin melukakan jantung insan Melayu, semakin menghiris hiba hati kecil umat Islam. Sesungguhnya insan Melayu dan umat Islam sentiasa meletakkan harapan – tidak berhenti memanjatkan doa, agar Melayu dan Islam berpisah tiada –agar Melayu dan Islam kekal bersatu.”
Titah utama itu dilafazkan dalam Muzakarah Cendekiawan Islam yang diadakan di Ipoh, Perak pada 14 Julai 2009, di mana ayahandanya, Paduka Sultan Perak merasmikannya. Apa yang lebih menarik titah itu turut mengimbas perjalanan sejarah politik negara dengan mengambil latar perbezaan ideology yang telah menyebabkan berlakunya sengketa hingga ke hari ini. Dengan merenung peristiwa-peritiswa silam, baginda merasa sedih dan kesal kerana:
“Sepatutnya politik yang berakarkan bangsa dan berpokokkan Islam berupaya memperkuatkan modal pengupayaan umat – menyuburkan pohon yang kukuh, tidak goyang ditiup angin—tidak goncang dilanda ribut.Namun peranan saling melengkapi nyata tidak berlaku. Realiti politik tidak memperlihatkan kembar politik ini bersifat identical.
“Asas-asas utama perjuangan untuk kemerdekaan, untuk agama, untuk bangsa, untuk Negara, gagal mencantumkan roh dua tenaga politik Melayu-Islam ini. Sub-budaya matlamat, perbezaan penekanan serta kaedah perjuangan lebih dominan dan beransur-ansur menjadi factor pemisah. Tulisan jami-tulisan rumi, kopiah putih-songkok hitam, baju Melayu-jubah Arab, meletakkan Melayu Islam itu berada dalam dua aliran sungai yang mengalir selari tetapi enggan bertemu,” titah baginda dengan nada kecewa.
Mungkin baginda Dr. Raja Nazrin Shah amat mengharapkan adanya satu usaha untuk membolehkan dua parti yang pada asalnya satu, berpisah dan pernah bersama walaupun singkat kembali bertaut bagi memperkuatkan kedudukan bangsa Melayu dan kekuatan Islam. Ini kerana, “percantuman dua kembar politik ini pernah berlaku berikutan peristiwa hitam 13 Mei 1969. …meskipun berlaku dalam tempoh yang singkat, merupakan puncak kepada perpaduan bangsa dan ummah di tanah air ini, yang sekali gus memperkukuhkan modal pengupayaan umat.”
Ketika itu, Dr. Raja Nazrin menganggapnya sebagai “era penyatuan, era yang paling produktif kepada bangsa dan ummah, era yang telah menghasilkan dasar-dasar yang dapat mengoptimumkan kebaikan ummah, antara yang paling signifikan ialah Dasar Ekonomi Baru.”
Percantuman itu juga menjadikan Malaysia semakin gigih memacu pertumbuhan dan membangun kelengkapan termasuk modal insan. Pentas politik Melayu-Islam menjadi kuat dan kental sehingga tidak menyebabkan orang-orang bukan Melayu terus merungkaikan kata sepakat yang telah dipersetujui baik sebelum mencapai kemerdekaan mahupun semasa cuba mengseimbangkan tahap pemilikan ekonomi dan usaha menyusun semula masyarakat yang terlalu terikat dengan lokasi ruang usaha tinggalan penjajah.
Bandar semacam menjadi monopoli orang Cina, desa seolah-olah hak mutlak orang Melayu dan ladang-ladang sebagai penempatan warisan kaum India. Gambaran itu semakin terhapus apabila peluang pekerjaan bertambah di bandar, peningkatan tahap pendidikan di kalangan penduduk menyebabkan berlakunya perhijrahan penduduk desa, pembangunan industri dan peluasan usaha ekonomi menjadikan belantara hutan berubah menjadi taman-taman perumahan.
Selepas penyatuan dan penggabungan, atas perbezaan keinginan menjadikan dua buah parti politik kembar Melayu-Islam bercakaran. Sebelum keputusan pilihan raya umum ke 12, percakaran tersebut tidaklah sampai kepada menggugat dan mempersoalkan wibawa bangsa dan mencabar agama. Tetapi, apabila PAS sanggup melenturkan orientasi perjuangan, dengan menenggelamkan matlamat menubuhkan sistem pemerintahan Islam, mendaulatkan undang-undang Islam, bersahabat dengan kaum yang pernah menjadi sasaran dan umpatan “kafir” dan “taghut”, institusi yang berunsurkan kemelayuan, keislaman dan statusquo dipersendakan dengan sinis dan tajam.
Kontrak sosial dianggap punca kepada diskriminasi kaum sehingga menyebabkan bukan Melayu rasa tertekan dan terpinggir. Kontrak sosial turut dijadikan bahan tohmahan kononnya bukan Melayu menjadi warganegara kelas kedua dan ketuanan Melayu menjadikan bumiputraisme menyamai dasar apartheid. Dalam hal ini, PAS membiarkan sahaja kontrak social dikritik dan diherdik, kerana yang lebih pentinga ialah “ketuanan Islam.”
Kerana itu, Dr. Raja Nazrin berkali-kali mengingat bahawa “betapa hibanya bangsa menonton ironi yang berlaku. Di manakah salah ibu mengandung hingga insan yang seagama enggan bersaudara. Islam tidak sentiasa menjadi landasan pilihan dalam mengharungi perjalanan hidup.
“Tergelincir dari landasan bagaikan satu norma dan bangsa Melayu hanya kembali kepadanya pada waktu-waktu menghadapi kegelapan dan kesulitan, pada waktu-waktu permulaan hayat ketika menyambut kelahiran bayi, ketika jodoh dipertemukan , dan ketika pengakhiran hidup apabila jasad disemadikan di liang lahad.”
Apabila berusaha mencari jalan penyelesaian dan merintis kembali lebuhraya muafakat, perbezaan pendapat menjadi semakin lantang menentang. Dari dalam PAS sendiri mengajukan pertikaman yang hampir memudaratkan ikatan politik kerana ingin menyambung survival pengaruh, perintis jalannya diberikan tumbukan kuat tanpa berupaya bangkit. Nasharudin yang baru memenangi jawatan Timbalan Presiden PAS untuk penggal kedua dihentam keras supaya meletakkan jawatan termasuk ahli parlimen Bachok.
Mungkin juga benar, kemerosotan undi semasa pilihan raya kecil Manek Urai mempunyai kaitan langsung dengan sikap keras kepala dan tidak mahukan rundingan perpaduan. Ketiadaan Nasharudin berkempen sejak awal, dan ketika isu kerajaan masih panas, menyebabkan sebahagian penyokong beliau berpatah arang. Jika terlibat sekali pun mungkin gerak kerjanya menjadi kurang kemas dan sekadar melepaskan tanggungjawab kerana takut dituduh tidak setia kepada parti.
Dengan UMNO mereka seolah-olah dikenakan “hukum rejam”, dan kerana itu sanggup membuat tuduhan dengan menyamakan perjuangan umpama ajaran sesat Ayah Pin dan bertindak seperti Chin Peng. Masyarakat Melayu semakin dikelirukan dengan tuduhan tersebut, tetapi hanyalah untuk beberapa hari sahaja. Bila terlalu kuat menyindir dan “melarang jentera parti dari luar Kelantan datang membantu”, menyentak perasaan dan semangat bagi memperkuatkan sokongan. Kerana itu, pengundi muda beralih arah.
Itulah gambaran sebuah kedegilan yang akhirnya membawa padah. Keengganan menyahut semboyan penyatuan umat Melayu-Islam telah melebarkan lagi perbezaan pandangan dan ianya akan menyebabkan PAS akan terus mengalami asakan naluri bantah dari dalam. Jika terus menjadi prasangka dan pegangan, suatu hari nanti PAS juga akan menjadi tidak relevan.
Melayu-Islam perlu kembali bersatu bagi menghadapi cabaran yang “menyentuh identiti, menyentuh maruah, menyentuh martabat, menyentuh kelangsungan bangsanya. Melayu dan Islam adalah dua ramuan sakti yang amat penting untuk disatukan dalam hasrat membina modal keupayaan umat yang kuat” kerana ,”bilangan Melayu Islam di bumi ini bukannya ramai. Melayu-Islam yang berilmu, yang professional, yang kaya, yang memiliki sifat-sifat towering personality jauh lebih kecil. Pemisahan Melayu dan Islam dalam kafilah yang berbeza, masing-masing di bawah kepimpinan yang enggan bertemu, semestinya menambahkan lagi kelemahan ummah.”
Kerana itu, Dr. Raja Nazrin Shah mengingatkan telah munculnya “ketaksuban baru, menjelmakan budaya asabiyah, menganjurkan pemikiran bahawa kesetiaan kepada kumpulan wajib diutamakan daripada kepentingan kelangsungan ummah yang lebih menyeluruh.
“Akhirnya manusia Melayu Islam terperangkap dalam perlumbaan mencari kesalahan dan mencari kelemahan antara satu sama lain. Baik kata-kata yang diucapkan—mahupun tindakan yang dilakukan, semakin sehari semakin mengheret bangsa jatuh ke lembah yang lebih rendah…Jika pertelingkahan terus memuncak, jika perbalahan terus berlanjutan, akan bertambah binasalah bangsa dan pada akhirnya tidak ada lagi pihak yang menang, kerana yang menang telah menjadi arang sementara yang kalah menjadi abu. Kukur apa kepada kukur, kelapa juga yang binasa.”
Inilah hakikat yang bakal berlaku sekiranya perbezaan pendapat dan perselisihan fikiran terus dijadikan asas perbezaan Tentunya 6 orang buta itu tidak akan dapat melengkapkan cirri-ciri seekor gajah jika di antara mereka saling mempertahankan apa yang dirasainya. Jika perspektif setiap orang itu dikumpul, dibincang dan ditemukan satu keputusan muafakat, kesemua mereka akan mendapat gambaran lengkap mengenai seekor gajah.
Begitu juga dengan PAS dan UMNO. Jika dua buah parti politik yang sama-sama berlandaskan perjuangan Melayu dan Islam boleh berbincang, bermuafakat dan bersatu, tentunya kekuatan masing-masing dapat digembelingkan sebagai satu tenaga modal pengupayaan ummah, hasilnya amat menajubkan. Kekuatan PAS sebagai perancang strategi dan pelaksana pembangunan spiritual dan keupayaan UMNO sebagai peneraju pembangunan fizikal akan mampun menyanggah bebanan tanggapan serong peradaban barat tentang Islam. Islam akan menjadi lebih bermaruah, wibawa dan bukan lagi sebagai “hantu hijau” yang mesti dijauhi.
Seruan Dr. Raja Nazrin Shah boleh dijadikan pedoman dan pegangan.
“Bersatulah dalam semangat dan roh agama suci Islam yang sama-sama mengakui Hakikat keesaan Allah, Tuhan yang satu, dan Nabi Muhammad SAW itu adalah Rasul junjungan, Quran itu kitab pegangan, dan secara bersama sepakat menghadap kiblat melakukan ibadat sembahyang, serta menerima orang Islam itu sebagai saudara.Semoga barang disimpangkan oleh Allah SWT juga, Melayu Islam dibumi ini daripada ditimpa petaka—dihujani bala, hingga tak bernegara lagi.”